Connect with us

Marknadsnyheter

Dynamisk design och tydligt ljud i fokus med Konftel

Published

on

Enastående ljud och slående design är lika viktigt som perfekt bildprestanda för Konftel – den banbrytande tillverkaren av konferensutrustning.

I takt med att allt fler kommer tillbaka till kontoret under de kommande månaderna vill Konftel betona hur viktigt det är med tilltalande estetik och kristallklart ljud oavsett var man kommunicerar – från huddle rooms och styrelserum till hemmakontoret.

Konftel skapade den första konferenstelefonen på 1980-talet. Samtidigt som stilarna har växlat framstår den drivkraft som både form och funktionalitet ger som viktigare än någonsin, inspirerat av konsumentdrivna tekniktrender, säger Torbjörn Karlsson, Product Manager på Konftel.

”En produkts utseende och stil är enormt viktigt för användaren. Bra design är en del av vårt DNA.”

Estetisk attraktion

Han betonar: ”Efterfrågan på stil och estetik har sina rötter i konsumentmarknaden, men människor vill ha den upplevelsen både på arbetsplatsen och hemma.

”Självklart är det funktionalitet och kvalitet som är utgångspunkten för varje produkt, men för oss kommer designen inte i andra hand. Genom hela tillblivelseprocessen från idé till innovation och tillverkning går designens betydelse som en röd tråd.”För oss handlar det alltid om kombinationen av banbrytande teknisk prestanda och lågmäld elegans. Båda får lika stort fokus. Det är enkelt: våra produkter måste vara både vackra och funktionella.”

Konftels flera Red Dot Award-belönade enheter vittnar om slående visuell attraktion och användbarhet. Den senaste innovationen – högtalartelefonen Konftel 70 – fick internt kodnamnet Stingray på grund av dess slående smäckra linjer. Företagets hyllade OmniSound-teknik, som ingår i alla deras koldioxidneutrala enheter, spelar en annan avgörande roll – matchat av den dynamiska designen.

Känslomässig påverkan

”När vi designar tar vi alltid hänsyn till i vilka miljöer våra produkter kommer att finnas och vilken känslomässig påverkan de har på användaren”, säger Karlsson.

”Organisationer gör betydande investeringar i högkvalitativa, toppdesignade nya kontorsutrymmen, för att ta höjd för den nya hybridmodellen med distansarbete och videokonferenser efter pandemin.”Vi menar att det är oerhört viktigt att våra produkter ser bra ut i dessa nya, fräscha och moderna miljöer, så att de kompletterar rummet och bidrar till att skapa den rätta stämningen. Våra produkter gör ett statement. De säger att det här är en organisation som värdesätter kvalitet och förfining. Det hjälper till att sända budskapet till de anställda att de är uppskattade.
 ”Det är inte längre bara chefer som deltar i videokonferenser. Idag har alla konferenssamtal och använder konferensutrustning.

När nu videokonferenser fortsätter att omdefiniera hur världen gör affärer förlitar man sig allt mer på högkvalitativt ljud – på många sätt till och med viktigare än perfekt bildkvalitet.

Karlsson understryker: ”Medan kameror kan sättas på och stängas av är ett videosamtal ingenting utan bra ljud, utan det kan mötet inte fortsätta. Och det innebär att kvaliteten verkligen är betydelsefull. Mobilitet, tydligt ljud, reducering av bakgrundsljud – alla dessa faktorer har stor påverkan på den övergripande samtalskvaliteten, oavsett om det gäller röst eller video.”

Han tillägger: ”I början använde de flesta bara den utrustning de erbjöds. Nu vill de ha valmöjligheter. De vill ha högkvalitativt ljud och video i alla onlinemöten de deltar i. Vi kan hantera video som blir oskarp genom att bara stänga av kameran. Men utan ljud fungerar ingenting. Sättet att kommunicera har under de 18 senaste månaderna genomgått en genomgripande förändring på grund av pandemin. Samtalsmiljöerna är nu mycket varierande.

Insiktsfulla krav

”Användarna är mycket mer nogräknade och kommer även fortsättningsvis att vara det. De är också mycket mer medvetna om vilka alternativ och skillnader som finns.

”De som har bäst ljud och bild i ett samtal sticker ut. Deras bidrag till samtalet uppmärksammas som ett resultat av hur de låter. Det är så vi gör bäst intryck nuförtiden. Naturligtvis är ljudkvaliteten och videokvaliteten av yttersta vikt, men ett betydande mervärde kommer också från att utrustningen är vacker.” 

Stilen är också en del av mixen, konstaterar Karlsson. ”Våra designers uppmuntras att vara fria och uttrycka sina idéer. De inser att deras bidrag till produkternas framgång är enormt. I dagens föränderliga och krävande värld måste produkterna se lika bra ut som de presterar.”

För kontakt:
Stefan Eriksson, CMO +46 (0)90-70 64 78, Stefan.eriksson@konftel.com

Om Konftel
Konftel är ledande inom produkter för samarbetslösningar. Ända sedan 1988 har vår mission varit att hjälpa människor runt om i världen att genomföra möten, oavsett avstånd. Vi vet att distanssamarbete är ett effektivt sätt att spara tid och pengar samtidigt som det bidrar till en mer hållbar värld. Vi är Climate Neutral-certifierade och kan därför erbjuda kunder att köpa utrustning för videokonferenser, med ett bibehållet gott klimatsamvete. Perfekt ljud och kristallklar videobild är avgörande för produktiva möten, det är därför vi alltid har den senaste tekniken i våra samarbetslösningar. Vår ljudteknik OmniSound® är inbyggd i Konftels alla konferensenheter. Produkterna säljs globalt under varumärket Konftel och vårt huvudkontor ligger i Umeå. Läs mer om företaget och produkterna på konftel.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.