Connect with us

Marknadsnyheter

Earth Hour 2021: Är du med? – Släck för vår enda planet

Published

on

På lördag den 27 mars kl. 20.30-21.30 är det Earth Hour – världens största klimatmanifestation. Att släcka är en viktig signal till våra beslutsfattare att agera för klimatet och den biologiska mångfalden under Supermiljöåret 2021. Men Earth Hour är mer än detta. Genom små och stora förändringar i vardagen kan vi göra skillnad. Dessutom kan du prova dina kunskaper i ett livesänt quiz samma kväll!

Lördagen den 27 mars kl. 20.30-21.30 släcker vi för vår enda planet. Är du med? Foto: Linda Manner WWF Finland.

– I år vill Världsnaturfonden WWF särskilt uppmärksamma att vi alla kan göra stor skillnad genom små och stora förändringar i vår vardag. Genom att släcka på Earth Hour sänder vi ett viktigt budskap till världens ledare att ta modiga politiska beslut för att stoppa klimatkrisen och förlusten av biologisk mångfald, säger Cecilia Stenström, projektledare Earth Hour WWF, som också betonar att vi alla måste bidra genom förändringar i vardagen om vi ska lyckas hålla oss till Parisavtalet.

Earth Hour startade år 2007 i Sydney. Varje år engagerar Earth Hour miljontals individer globalt, men också företag och hittills i år är över 200 av Sverige kommuner med. I år släcks byggnader och platser runt om i hela landet. Från Skistars skidbackar i norr, Liseberg i väst, ett flertal av de kungliga slotten i öst till Öresundsbron i söder. Internationellt brukar flera ikoniska byggnader släcka ned, bland annat Sydneys Operahus, Eiffeltornet och Colosseum i Rom.

Under Supermiljöåret 2021 ska världens ledare fatta en rad globala beslut som kommer att peka ut riktningen för vår planets framtid och i bästa fall sätta kursen mot en hållbar utveckling. FNs konvention för biologisk mångfald ska bland annat sätta nya mål. Utan fungerande natur och biologisk mångfald kollapsar matförsörjningen och ekonomin. Samtidigt pågår klimatkrisen och i dess spår ser vi översvämningar, skyfall och skogsbränder.

Årets tema för Earth Hour är ”Är du med? ­Släck för vår enda planet”. WWF har tagit fram 50 konkreta förändringar riktade till allmänheten, som innehåller allt från att släcka på Earth Hour, lägga locket på kastrullen, till att förvandla gräsmattor till blommande ängar och gå med i bilpooler – allt för att bidra till en hållbar planet. Du kan också göra din röst hörd genom att skriva under uppropet Voice for the planet, för att sätta press på de globala politiska besluten.

Förra året deltog rekordmånga länder och territorier i Earth Hour, hela 190 stycken, trots att pandemin bröt ut strax innan. Många lyckades ställa om snabbt, visade prov på stor kreativitet och kunde genomföra lyckade Earth Hour arrangemang trots enorma restriktioner och påfrestningar.

– Även i år tar vi hänsyn till att hindra spridningen av coronaviruset i samband med Earth Hour. Till exempel har vi inlett ett samarbete med quizappen Primetime och genomför kl. 20.30 en extrainsatt livesänd frågesport tillsammans med Melodifestivaldeltagaren Clara Klingenström, där du kan testa dina kunskaper om just Earth Hour, säger Cecilia Stenström.

Det enda du behöver göra för att vara med är att ladda ner appen Primetime Quiz i Appstore eller Google play – den är helt gratis!

FAKTA: Ikonbyggnader som släcker på Earth Hour 2021

I år släcker bland annat följande ikonbyggnader i Sverige: Öresundsbron, Turning Torso, Liseberg, Gröna Lund, Berns, Stadshuset, Kulturhuset, Af Chapman, Tekniska nämndhuset och glasobelisken på Sergels torg. Samt de kungliga slotten: Stockholms slott, Drottningholms slott, Gripsholms slott, Ulriksdals slott och Koppartältet i Haga.

Internationellt släcker ikonbyggnader som Eiffeltornet i Paris, Tokyo Skytree, Brandenburger Torg i Berlin, Peterskyrkan i Vatikanstaten, Colosseum i Rom, Sydney Opera House, Niagarafallen som en symbolisk gest för att visa sitt stöd för Earth Hour.

FAKTA: Earth Hour 2021

FAKTA: Så började Earth Hour

Förra året, 2020, deltog 190 länder och territorier, vilket är rekordmånga. Av totalt 290 deltog 211 av Sveriges kommuner (73%). Trots pandemin var det en ökning av antalet kommuner som arrangerar Earth Hour under hela helgen eller veckan – 62 kommuner.

År 2019 deltog 188 länder och 260 svenska kommuner (ca 90%) varav 44 kommuner drev Earth Hour under flera dagar. Så många som 36% av svenskarna antingen släckte eller deltog i annan Earth Hour-aktivitet och drygt 46% blev inspirerade att införa hållbara vanor i sin vardag under kampanjen år 2019.

Earth Hour startade år 2007 i Sydney på initiativ av WWF i Australien som ett sätt att uppmärksamma landets beslutsfattare kring klimatfrågan. Det första Earth Hour resulterade i att över 2 miljoner Sydneybor och 2 000 företag släckte ljuset. Nyheten spreds över världen och nu släcker vi snart för femtonde gången. Att släcka ljuset är en symbolhandling för att visa att vi tar klimatfrågan och den minskade biologiska mångfalden på allvar och en aktivitet som människor kan utföra i alla länder, även där inte det är tillåtet att utföra klimatstrejker eller andra aktiviteter som upplevs ifrågasätta regimer.

FAKTA: Jubileumskampanjen Är du med?

I år fyller WWF 50 år. Det firar vi bland annat med att utmana svenska folket med 50 förändringar. Läs mer här.

 För frågor, kontakta:

Cecilia Stenström, projektledare WWF för Earth Hour, tel 08-624 74 37, cecilia.stenstrom@wwf.se

Barbara Evaeus, senior projektledare WWF, tel 08-624 74 48, barbara.evaeus@wwf.se

Nina Schmieder, pressekreterare WWF, tel 073-586 26 22, nina.schmieder@wwf.se 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.