Connect with us

Marknadsnyheter

EasyFill AB (publ) – Kvartalsrapport 1, 2023

Published

on

Finansiella kommentarer koncernen perioden januari – mars

         Koncernens nettoomsättning uppgick till 17 535 tkr (31 939), en minskning med 14 404 tkr 45,1 % i jämförelse med 2022.

         Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till –3 918 tkr (2 243), en minskning med 6 161 tkr i jämförelse med 2022.

         Resultat efter skatt uppgick till –6 163 tkr (162)

         Soliditeten uppgick till 38,36% (55,10)

Nyckeltal i koncernen, TSEK

A screenshot of a computer Description automatically generated with low confidence

Väsentliga händelser under kvartal 1, 2023

Koncernen

Nettoomsättningen i EasyFill-koncernen för kvartal 1 2023 uppgick till 17 535 tkr (31 939), en minskning med 14 404 tkr. Ebitda uppgick till -3 918 tkr (2 243) en minskning med 6 161 tkr.  Nettoomsättningen i jämförelse med samma period föregående år är tydligt lägre och förklaras av att EasyFill AB har inte haft någon större installation under kvartalet såsom föregående år. Enjoy Sales har haft en nettoomsättning som prognostiserat, dock lägre i jämförelse med 2022 som påverkades av hög efterfrågan efter tidigare coronarestriktioner. Ebecos nettoomsättning påverkades i kvartalet av en minskad efterfrågan på släpvagnar från våra befintliga större kunder och en flytt framåt i tiden avseende order på specialsläpvagnen Mobiheat. I koncernens resultaträkning ingår avskrivningar av koncerngoodwill med 404 tkr, vilken med det är fullt avskriven.

Första kvartalet var fullt fokuserat på EuroShop och att få i gång marknadsföringen av EasyFill och våra produkter. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi har alla processer på plats men vi blir bättre och bättre för varje dag. Vi arbetar med återkommande möten för våra delägare och kunde under kvartalet genomföra vårt första Earnings call, något som nu skall bli återkommande.

I sammanfattningen nedan särredovisas ej finansiellt utfall för dotterbolagen Ebeco AS, EasyFill GmbH eller EasyFill Merchandising Solutions Limited. Bolagen ingår i sin helhet i koncernens utfall för kvartalet.

EasyFill

Nettoomsättningen i EasyFill för kvartal 1, 2023 uppgick till 2 131 tkr (8 823), en minskning med 6 692 tkr. I jämförelseperioden för 2022 ingick två stora leveranser av TurnLoader Ambient, cirka 130 sektioner till butiker i Tyskland.

I övriga externa kostnader första kvartalet 2 238 tkr (1 356) ingår kostnader för medverkan i Euroshop med cirka 850 tkr.

Förändrad avskrivningstid för immateriella tillgångar/materiella tillgångar medför en ökad avskrivning med 415 tkr för kvartalet.

Ägarlån från närstående uppgår per 31 mars till 7 000 tkr fördelat på 6 000 tkr från Future Mind Invest AB, Håkan och Tobias Sjölander och 1 000 tkr från Kenty Invest AB, Richard Bagge. Ägarlånen har upptagits på marknadsmässiga villkor.

Arbetet med att anpassa EasyFill för försäljning via partners fortsätter. I det arbetet ingår att skapa partnerportaler där vi kan presentera relevant material för de partners som vi nu tränar i att sälja våra produkter. Under kvartal 2 är målet att våra partners ska kunna hantera alla eventuella ”svårigheter” som påverkar försäljningen, och därmed kunna öka säljaktiviteten.

Under kvartalet genomfördes en av EasyFills viktigaste marknadsaktiviteter i och med retail-mässan EuroShop i Düsseldorf, Tyskland. Mässan går av stapeln under fem dagar var tredje år och är en av världens största inom området. I år bestod den av 1830 utställande företag och 81 000 deltagare från totalt 141 olika länder. Mycket tid och energi har lagts ned på att planera och genomföra vårt deltagande, där vi byggde upp en ”butik” på 60 kvadratmeter med roterande hyllor för en mängd olika kategorier.

Fokus för EasyFill var att marknadsföra våra produkter och våra partners i Europa. Vi fick en stark start när mässan startade och redan första dagen hade vi lika många leads som under hela EuroShop 2020. Våra produkter är väldigt lätta att få respons på och så får vi allt från skolelever, distributörer, butiksbyggare, butiker, butikskedjor, tillverkare, kollegor i branschen och varumärken att besöka oss. Det är inte antalet leads som är viktigast utan att vi fått besök av de som tar beslut när det gäller inköp. Under mässan fick vi besök från 96 länder och vi skannade cirka 1400 namnbrickor. Mässan visar att det finns ett stort intresse hos butikerna samt att det finns många bolag som är intresserad av att bli återförsäljare på olika marknader.  Vi kan också se ett stigande intresse hos tillverkarna av butiksinredning när det gäller TurnLoader Ambient samt ett flertal nya kyltillverkar som är intresserade av att integrera TurnLoader MultiDeck.

Det stora arbetet har efter mässan varit att hantera besökarna samt skapa nya rutiner hur leads ska hanteras i vårt CRM-system. Leadsen har fördelats och de första initiala mötena med prospekten har påbörjats både via Teams och besök i butiker. Det här är ett arbete som är tidskrävande och det kan också ta lång tid innan affärerna kommer, men utan prospekt inga affärer.

Från vår nystart har vi haft fokus att bli starkare på sociala media och för att stötta partners har vi spelat in videos i konceptbutiken EDEKA Schmoll i Kassel. I den påbörjade marknadsföringssatsningen på LinkedIn ser vi att vi har ökat synligheten och räckvidden, och det har också gjort att även våra partners får förfrågningar om våra produkter. Vi fortsätter vår strategi runt att synas med våra produkter för att skapa högre efterfrågan hos de större butikskedjorna.

Enjoy Sales

Nettoomsättningen för Enjoy Sales under kvartal 1 2023 uppgick till 9 861 tkr (13 664), en minskning med 3 803 tkr. Ebitda uppgick för kvartal 1 till 546 tkr (2 783) en minskning med 2 237 tkr. Under 2022 påverkades efterfrågan och försäljningen av möjligheten för restauranger och barer att ha öppet efter tidigare coronarestriktioner.

Vi har kunnat se en ökad efterfrågan av kylskåp och under de första månaderna av året har några större leveranser genomförts till några av de större eventarenorna i Stockholm. Vår bedömning från tidigare rapport visade sig inte riktigt stämma då kvartal 1, 2023 inte nådde lika stor försäljning som 2022 utan blev mer likt tidigare år. Övergången till nya leverantörer har som vi nämnt tidigare medfört ett större lager, men det innebär också att vi är väl förberedda inför högsäsong.

Ebeco

Nettoomsättningen i Ebeco för kvartal 1 2023 uppgick till 6 805 tkr (14 191), en minskning med 7 386 tkr, justerad för internförsäljning till EasyFill var minskningen 4 232 tkr. Ebitda uppgick för året till -1 128 tkr (-610) en minskning med 518 tkr. I nettoomsättningen för Ebeco ingår internförsäljning med 19,8% (29,9). Den lägre omsättningen avser släpvagnsförsäljning och sektioner/hyllor till EasyFill.

Ebeco s.r.o har upptagit ett lån från Ebeco Slovakia s.r.o på 2 000 tkr. Ebeco Slovakia s.r.o ägs av närstående till 50 %, Henning Bersagel och 30% av Easyfill AB. Ägarlånen har upptagits på marknadsmässiga villkor.

Det har varit en mycket lugnare start än vanligt på produktionen, mycket på grund av världsläget som påverkat energipriser och inköpspriser. Världsläget påverkar också försäljning av släpvagnar och just nu fokuseras mycket av produktionen på TurnLoader för att säkerställa kommande volymförfrågningar senare under året.

Under kvartal 2 kommer Ebeco att producera prototyp nr två av MH160-320k för MobiHeat. För att möta framtida behov är vi i slutfasen av implementering av nytt produktionssystem. Systemet kommer att vara fullt implementerat under 2023.

Väsentliga händelser efter kvartal 1, 2023

Koncernen

För hela koncernen har störst fokus efter EuroShop varit att ställa om från direktförsäljning till att gå mot partnerförsäljning. Det finns före och efter EuroShop och det riktiga arbetet börjar efter den viktiga mässan med att skapa affärer från de leads som inkommit, ett arbete som kräver ännu mer än själva mässan. Det viktigaste just nu är att fokusera och inte springa på alla möjligheter på en gång, och att hjälpa våra nuvarande och framtida partners för att TurnLoader ska lyckas. Det här är fokuserat arbete för EasyFill, Ebeco samt Enjoy Sales och det viktigaste som görs.

Processerna börjar växa fram och omställningen har påbörjats, tyvärr är det kostsamt att gå från en modell till en ny modell då försäljning alltid tar tid, något som också avspeglas i resultat i kvartal 1.

EasyFill

Efter första kvartalet fortsätter vi den satsningen på ”gerillamarknadsföring” vi påbörjat i sociala medier. I första hand har vi fokuserat på LinkedIn, där vi når beslutsfattare inom butiker, butikskedjor, varumärken och butiksinredningstillverkare. Som ett andra steg utvidgar vi till andra kanaler, som exempelvis TikTok och Instagram. På dessa kanaler vill vi nå den personal som arbetar i butikerna, inte bara beslutsfattare. Personalen kan påverka beslut inifrån och det är dessutom i den målgruppen vi hittar framtidens butikschefer och ägare. Tack vare innovationskraften i våra produkter och enkelheten i att förstå konceptet med roterande hyllor har vi redan fått vad i våra ögon kan kallas viral spridning. Exempelvis har våra delningar på LinkedIn organiskt redan hittat till TikTok, och antalet visningar, gilla-markeringar och kommentarer ligger långt över vad som kan klassas som normalt för ett B2B-företag i EasyFills storlek.

Ett antal större butikskedjor i hela världen har efter EuroShop och efter vår marknadsföring kontaktat både oss och våra partners och många diskussioner pågår för att testa våra hyllsystem och för att besluta om utrullningar. Vi fortsätter våra tester i det tysta och kommer att uppdatera marknaden när kontrakten är på plats och utrullning sker.

EasyFill AB har tagit ett lån på 5 mkr per den 28 april enligt marknadsmässiga villkor.

Enjoy Sales

Den bedömning som vi hade om att försäljningen i kvartal 1 kommer att bli bättre än föregående år visade sig att inte riktigt stämma då en större engångsorder landade i kvartal 2 istället för att bli klar under kvartal 1.

För Enjoy Sales börjar den viktigast perioden då kvartal 2 är starten på högsäsongen för varumärkesdekorerade kylskåp.

Ebeco

Under kvartal två har tyvärr efterfrågan fortsatt att gå ner och vi ser en av de sämre perioderna i Ebecos historia. EasyFills omställning från direktförsäljning till partnerförsäljning har även påverkat vår tillverkningsenhet då det är svårare att prognostisera, vilket bland annat påverkar inköp av stål, som måste planeras i god tid för att få bra avtalspriser och tillförlitliga leveranser.

Ebeco är en viktig pusselbit för koncernen, då all utveckling, anpassning och manualer görs här. En förutsättning för EasyFill att lyckas är att vi har en produktion som kan leverera när beställningarna kommer.

För att anpassa oss så har vi valt att fokusera mer på släpvagnsförsäljningen. Det är bra för Ebeco att ha flera produktlinjer att luta sig mot, och det bör vara möjligt att öka volymen på det här affärsområdet.

Kommentar från VD

Dags att summera ytterligare ett kvartal och det jag kan konstatera är att tiden går fort och att det finns mycket som jag vill hinna med. Jag kan ibland få känslan av att jag borde ha hunnit åstadkomma mer, men jag vet också att allt inte alltid är så enkelt och att saker och ting tar tid. Jag är stolt över allt vi gjorde inför och under EuroShop. Jag är stolt över hur väl vi planerade och hur väl vi genomförde allt. Jag blir stolt när jag tänker på alla besökare och alla ”halleluja”-ögonblick vi skapade. Jag är stolt över marknadsföringen på sociala medier som har fått miljontals visningar. Jag är stolt över att vi har blivit kontaktade av några av de allra största butikskedjorna och inlett dialog. Men det viktigaste är att jag är stolt över det arbete som alla anställda inom EasyFill-koncernen lägger ner för att ändra en bransch som sett lika ut i många, många år.

Jag är inte så stolt över att siffrorna inte är där vi vill att de ska vara, men min strategi är att fortsätta på den plan vi har och jag har fortsatt tro på att vi kommer att nå ut med vårt budskap. Det tar tid att förändra gamla tankemönster och det vi vill ersätta, det vill säga en vanlig standardhylla, kostar en tiondel av vår lösning. Vår framgång avgörs därför av hur väl vi lyckas kommunicera tid för avkastning på investeringen (ROI). Vi vet sedan tidigare att den kan vara så kort som sex till tolv månader, beroende på butik och produktkategori, men nu ser vi också hur yttre faktorer driver på sökandet efter nya innovativa lösningar. Det är inte längre lika enkelt att hitta personal. Lönekostnaderna ökar markant. Råvarupriserna stiger och spär på kostnaden för matsvinn. Butikerna inser att man behöver hitta rätt verktyg för att skapa effektivitet, kapa kostnader och sälja mer.

Helst hade vi själva kapat kostnader i tillverkningsledet för att lättare möta prisdiskussionen och jämförelsen med standardhyllor, men det är viktigt att förstå att det här är mycket mer komplexa konstruktioner med rörliga delar, som ska klara många hundratals kilo i vikt och samtidigt vara säkra och enkla att hantera.

Gerillamarknadsföring, ja vi har under den senaste tiden skapat viral spridning och har fått vårt stora genombrott med våra snurrande hyllor. För att ge några siffror: På LinkedIn har EasyFill fått 1 630% fler följare. Våra egna delningar har under det senaste 90 dagarna gillats av 8 500 personer i hela världen. Vi har fått vårt material delat 700 gånger, som i sin tur har delats ännu mer. Vi har, om jag summerar rätt, fått närmare fem miljoner visningar under en månad och till det kan vi addera att vårt material har tio miljoner visningar och har gillats av 300 000 användare på TikTok under samma period. På så sätt måste man nog ändå säga att marknadsföringen den senaste tiden varit en succé. Våra inlägg har också skapat delningar för våra partners och det var också ett av våra mål. Jag vill också passa på att tacka de många hjälpsamma aktieägare som har blivit mina ögon och öron på de sociala plattformarna. Ni har hjälpt oss hålla koll på vad som sker, samt med era delningar och kommentarer skapat spridning.

Nu är det dags att fortsätta marknadsföra oss, prata med kunder, skapa ambassadörer runt om i världen och att komma i mål med att hitta en första butikskedja som gör en ”Schmoll”, det vill säga att de väljer att göra en utrullning med flera TurnLoader Ambient i flertalet butiker. Vem blir först?! EasyFill har centrala diskussioner och förhandlingar med butikskedjor i Norge, Tyskland, Österrike, Frankrike, Portugal, England, Australien och USA.

Årsstämma

Årsstämma i EasyFill AB (publ) kommer att hållas i Sollentuna, 30 maj 2023 klockan 16.00, med möjlighet att närvara digitalt.

Granskning av revisor   

Rapporten har inte granskats av Bolagets revisor.

Rapportdatum 2023

Delårsrapport för respektive kvartal publiceras:

Kvartal 2 den 31 augusti,

Kvartal 3 den 23 november,

Kvartal 4 med bokslutskommuniké 29 februari 2024

 

För ytterligare information kontakta:

Tobias Sjölander, VD

tobias.sjolander@easyfill.se

+46 70 660 54 23

 

Johan Svedberg, CFO

johan.svedberg@easyfill.se

+46 70 379 20 07

 

För mer info besök gärna:
www.easyfill.se

www.easyfillcorporate.com

 

Offentliggörande

Denna information är sådan information som EasyFill AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 maj 2023.

A picture containing text, menu, screenshot, number Description automatically generated

 

 

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Footway Group offentliggör memorandum avseende försäljning av dotterbolag

Published

on

By

Informationen i detta pressmeddelande är inte avsedd att publiceras, offentliggöras, eller distribueras, direkt eller indirekt, i eller till, Australien, Hongkong, Kanada, Singapore, USA, eller någon annan jurisdiktion där sådan publicering eller distribution skulle bryta mot tillämpliga lagar eller regler. Se avsnittet ”Viktig information” i slutet av detta pressmeddelande.

Memorandum avseende försäljning av Footway OaaS AB (“Bolaget”), som styrelsen i Footway Group beslutade om den 16 juli 2024, offentliggjordes idag. Memorandumet finns tillgängligt på https://www.footwayplus.com/investors/issue.

Den 16 juli tillkännagavs att Footway Group beslutat genomföra en försäljning av Footway+ med företräde för Footway Groups aktieägare. Syftet med uppdelningen är dels att stärka e-handelsverksamhetens finanser för att reducera banklån och för att säkerställa snabbare återgång till avtalade leverantörskrediter, dels att ge möjlighet för plattformsverksamheten att verka separat i en miljö som är bättre anpassad efter verksamhetens riskprofil. Därtill är syftet att skapa tydligare fokus och expertis inom respektive verksamhetsområde.

Försäljningen av plattformsverksamheten väntas förbättra Bolagets resultat med ca 30 msek på årsbasis pga reducerade kostnader, men inte ha någon materiell påverkan på Bolagets nettoomsättning. Vid försäljning tillförs Bolaget ca 27 msek i köpeskilling och kortfristiga skulder reduceras med ca 36 msek. Bolagets huvudägare ställer sig positiva till transaktionen och ser den som en viktig åtgärd för att stärka både e-handels- och plattformsverksamhetens framtida utveckling.

Uppdelningen innebär att plattformsverksamheten Footway+ överlåts till ett helägt dotterbolag (Bolaget) för att därefter erbjudas till försäljning med företräde för Footway Groups aktieägare. Transaktionen är villkorad av godkännande från parter som berörs av uppdelningen.

Villkor för transaktionens genomförande
Transaktionen syftar till att finansiera Footway Group med eget kapital för att stärka likviditet och finansiell ställning och därigenom snabbare kunna komma tillbaka till normala kreditvillkor med produktleverantörer. Finansiering gör att Footway Group markant kan reducera räntebärande skuld. Finansieringen är villkorad av godkännande från Danske Bank och Svea Bank. 

Tidplan

Avstämningsdag för köprätter 2024-07-26
Anmälningsperioden startar 2024-07-30
Anmälningsperioden avslutas 2024-08-20
Offentliggörande av utfall av Erbjudandet 2024-08-22
Utskick av avräkningsnota 2024-08-22
Inbetalning förvärvade OaaS aktier 2024-08-26

VIKTIG INFORMATION

Informationen i detta pressmeddelande riktar sig inte till personer vars deltagande kräver att ytterligare handlingar upprättas eller registrering sker eller att någon annan åtgärd företas utöver vad som krävs enligt svenska lagar och regler. Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i Footway Group AB. Inbjudan till berörda personer att teckna aktier kommer endast att ske genom det memorandum som Footway Group AB offentliggör idag.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till Australien, Hongkong, Kanada, Singapore, USA eller någon annan jurisdiktion där deltagande i företrädesemissionen skulle kräva ytterligare prospekt, registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Detta pressmeddelande får inte heller distribueras i eller till sådana länder eller något annat land/annan jurisdiktion om sådan distribution skulle innebära krav på sådana åtgärder eller på annat sätt strida mot tillämpliga regler. Åtgärder i strid med dessa restriktioner kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Inga köprätter, teckningsrätter, betalda tecknade aktier eller aktier utgivna av Footway Group AB eller dess dotterbolag har registrerats, eller kommer att registreras, enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933 (”Securities Act”) eller värdepapperslagstiftningen i någon delstat eller annan jurisdiktion i USA och inga teckningsrätter, betalda tecknade aktier eller aktier får erbjudas, tecknas, utnyttjas, pantsättas, beviljas, säljas, återförsäljas, levereras eller på annat sätt överföras, direkt eller indirekt, i eller till USA, förutom enligt ett tillämpligt undantag från, eller i en transaktion som inte omfattas av, registreringskraven i Securities Act och i enlighet med värdepapperslagstiftningen i relevant delstat eller annan jurisdiktion i USA. Det kommer inte att genomföras något erbjudande av sådana värdepapper till allmänheten i USA. De värdepapper som beskrivs häri har varken godkänts eller underkänts av amerikanska Securities and Exchange Commission (SEC), någon delstatlig värdepappersmyndighet eller annan myndighet i USA. Inte heller har någon sådan myndighet bedömt eller uttalat sig om företrädesemissionen respektive riktigheten och tillförlitligheten av detta dokument. Att påstå motsatsen är en brottslig handling i USA.

För ytterligare information:

Daniel Mühlbach, VD
Email: daniel.muhlbach@footway.com
Mobil: 073-533 65 45

Susanne Cederström
Email: ir@footway.com
Mobil: 073-526 60 98

Om Footway Group
Bolagets huvudsakliga verksamhet är e-handel genom butikerna sportamore.com, thesolestory.com, heppo.com, caliroots.com, belapadel.com, racketnow.com, brandosa.com, runforest.com, footway.com, grandshoes.com, netlens.com, nividas.com och stayhard.com. Bolaget driver även tjänsten Footway+, en Operations-as-a-Service, där e-handlare och produktleverantörer delar på en gemensam infrastruktur. Syftet med Footway+ är att utnyttja stordriftsfördelar inom lager, kundsupport och logistik, vilket gör det möjligt för aktörer inom retail att konkurrera internationellt med låga kostnader och utan att behöva investera i infrastruktur. Footway+ servar idag 25 marknader på 18 språk. Bolagets aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn FOOT B och FOOT PREF. Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ), tel 073-856 42 65, email certifiedadviser@carnegie.se. Mer information om bolaget finns på footwayplus.com/investors.

Informationen lämnades enligt VDs försorg, för offentliggörande den 26 juli 2024 19:30 CEST.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Calliditas partner STADA får fullständigt godkännande av Kinpeygo® från Europeiska kommissionen för behandling av IgA-nefropati

Published

on

By

Calliditas Therapeutics AB (Nasdaq: CALT, Nasdaq Stockholm: CALTX) (”Calliditas”) meddelade idag att Europeiska kommissionen har givit sitt fullständiga godkännande för försäljning av Kinpeygo för behandling av vuxna med primär immunoglobulin A-nefropati (IgAN).

Europeiska kommissionen har beviljat ett fullständigt godkännande för försäljning av Kinpeygo®. Det fullständiga godkännandet resulterar i en betydligt bredare indikation för patienter med primär IgAN, från en begränsning av patienter med en urinproteinutsöndring (urinprotein/kreatininkvot, UPCR) på mer än 1,5 g/g till att omfatta hela studiepopulationen, definierad som en UPCR på ≥ 0,8 g/g eller proteinuri på ≥1,0 g/under 24 timmar. Den utökade indikationen baseras på hela den tvååriga datamängd från fas 3-studien NefIgArd som publicerats i den ledande medicinska tidskriften The Lancet(1).

”Detta är en viktig händelse för patienter som lider av IgAN i Europa eftersom Kinpeygo representerar den första någonsin fullt godkända medicinen för denna sällsynta njursjukdom.  Den långsiktiga bekräftande studien uppnådde sitt eGFR-slutpunkt med hög statistisk signifikans och vi är glada över att Europeiska kommissionen har beviljat ett fullständigt godkännande för den bredare patientgruppen”, säger Renée Aguiar-Lucander, vd.

Inom EU och Storbritannien marknadsförs Kinpeygo exklusivt av Calliditas’ kommersiella partner, STADA Arzneimittel AG och det fullständiga godkännandet av Kinpeygo täcker in samtliga medlemsstater i EU samt Island, Norge och Liechtenstein. Samtidigt har Kinpeygos status som särläkemedel för behandling av en sällsynt sjukdom bekräftats av Europeiska kommissionen, vilket medför en tioårig marknadsexklusivitet till och med år 2032.

Godkännandet utlöser en milstolpebetalning på tio miljoner EUR till Calliditas vilken kommer att intäktsföras under det tredje kvartalet.

  1. Efficacy and safety of a targeted-release formulation of budesonide in patients with primary IgA nephropathy (NefIgArd): 2-year results from a randomized phase 3 trial – The Lancet

För ytterligare information, kontakta:

Åsa Hillsten, Head of IR & Sustainability, Calliditas

Tel.: +46 76 403 35 43, E-post: asa.hillsten@calliditas.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 juli 2024, kl. 17:00 CET.

Om Calliditas

Calliditas Therapeutics är ett kommersiellt biofarmabolag med säte i Stockholm som fokuserar på identifiering, utveckling och kommersialisering av nya behandlingar för sällsynta sjukdomar med betydande medicinska behov som inte tillgodosetts. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm (kortnamn: CALTX) och The Nasdaq Global Select Market (kortnamn: CALT). Besök Calliditas.com för ytterligare information.

Framåtriktade uttalanden

Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden som avser Bolagets avsikter, bedömningar eller förväntningar avseende Bolagets framtida resultat, finansiella ställning, likviditet, utveckling, utsikter, förväntad tillväxt, strategier och möjligheter samt de marknader inom vilka Bolaget är verksamt. Framåtriktade uttalanden är uttalanden som inte avser historiska fakta och kan identifieras av att de innehåller uttryck som ”anser”, ”förväntar”, ”förutser”, ”avser”, ”uppskattar”, ”kommer”, ”kan”, ”förutsätter”, ”bör” ”skulle kunna” och, i varje fall, negationer därav, eller liknande uttryck. De framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är baserade på olika antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Bolaget anser att de antaganden som reflekteras i dessa framåtriktade uttalanden är rimliga, kan det inte garanteras att de kommer att infalla eller att de är korrekta. Då dessa antaganden baseras på antaganden eller uppskattningar och är föremål för risker och osäkerheter kan det faktiska resultatet eller utfallet, av många olika anledningar, komma att avvika väsentligt från vad som framgår av de framåtriktade uttalandena. Sådana risker, osäkerheter, eventualiteter och andra väsentliga faktorer kan medföra att den faktiska händelseutvecklingen avviker väsentligt från de förväntningar som uttryckligen eller underförstått anges i detta pressmeddelande genom de framåtriktade uttalandena. Bolaget garanterar inte att de antaganden som ligger till grund för de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är korrekta och varje läsare av pressmeddelandet bör inte opåkallat förlita dig på de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande. Den information, de uppfattningar och framåtriktade uttalanden som uttryckligen eller underförstått framgår häri lämnas endast per dagen för detta pressmeddelande och kan komma att förändras. Varken Bolaget eller någon annan åtar sig att se över, uppdatera, bekräfta eller offentligt meddela någon revidering av något framåtriktat uttalande för att återspegla händelser som inträffar eller omständigheter som förekommer avseende innehållet i detta pressmeddelande, såtillvida det inte krävs enligt lag eller Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter.

Continue Reading

Marknadsnyheter

EQT INFRASTRUCTURE VI, GENOM OTELLO BIDCO AB, OFFENTLIGGÖR TILLÄGG TILL ERBJUDANDEHANDLINGEN AVSEENDE DET REKOMMENDERADE OFFENTLIGA UPPKÖPSERBJUDANDET TILL AKTIEÄGARNA I OX2 AB (PUBL)

Published

on

By

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande, vare sig direkt eller indirekt, i Australien, Hongkong, Japan, Nya Zeeland eller Sydafrika, eller i någon annan jurisdiktion där ett erbjudande enligt lagar och förordningar i sådan relevant jurisdiktion skulle vara förbjudet enligt tillämplig lag. Aktieägare som inte är bosatta i Sverige och som önskar acceptera Erbjudandet (såsom definierat nedan) måste genomföra närmare undersökningar avseende tillämplig lagstiftning och möjliga skattekonsekvenser. Aktieägare hänvisas till de erbjudanderestriktioner som framgår av avsnittet ”Viktig information” i slutet av detta pressmeddelande och av Erbjudandehandlingen (såsom definierat nedan). Aktieägare i USA hänvisas även till avsnittet ”Viktig information till aktieägare i USA” i slutet av detta pressmeddelande.

Den 13 maj 2024 offentliggjorde EQT Infrastructure VI[1], genom Otello BidCo AB[2] (”Otello BidCo”), ett rekommenderat offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i OX2 AB (publ) (”OX2”) att överlåta samtliga aktier för 60 kronor kontant per aktie (”Erbjudandet”). Aktierna i OX2 är upptagna till handel på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Den 16 maj 2024 offentliggjorde Otello BidCo att Otello BidCo hade förvärvat aktier i OX2, vilket tillsammans med åtagandet från OX2:s grundare tillika största aktieägare Peas Industries AB att acceptera Erbjudandet[3], säkrade 51,76 procent av aktierna i OX2, med innebörden att den nödvändiga acceptnivån för Erbjudandet hade säkrats. Den 20 maj 2024 offentliggjorde Otello BidCo att Otello BidCo hade säkrat 55,43 procent av aktierna i OX2 genom ytterligare förvärv. Såsom offentliggjordes genom flaggning publicerad den 18 juni 2024 har Otello BidCo den 14 juni 2024 förvärvat ytterligare 27 029 077 aktier, varigenom 65,35 procent av aktierna i OX2 har säkrats. En erbjudandehandling avseende Erbjudandet offentliggjordes den 24 juni 2024 (”Erbjudandehandlingen”).

Den 25 juli 2024 offentliggjorde OX2 sin delårsrapport för perioden 1 april – 30 juni 2024. Otello BidCo har med anledning av detta upprättat ett tillägg till Erbjudandehandlingen (”Tilläggshandlingen”) som innehåller denna delårsrapport. Den svenska versionen av Tilläggshandlingen har idag godkänts och registrerats av Finansinspektionen.

Tilläggshandlingen finns tillgänglig på svenska och engelska, tillsammans med Erbjudandehandlingen, på Otello BidCos hemsida (www.sustainable-energy-offer.com). Den svenska versionen av Tilläggshandlingen kommer även att finnas tillgänglig på Finansinspektionens webbplats (www.fi.se).

Information om Erbjudandet

Information om Erbjudandet finns på:

www.sustainable-energy-offer.com

Informationen lämnades för offentliggörande den 26 juli 2024, kl. 16.30 (CEST).

För ytterligare information, kontakta:

EQT Press Office

+46 8 506 55 334, press@eqtpartners.com

Fogel & Partners, Frida Malm

+46 730 653 885, otellobidco@fogelpartners.se

Viktig information

Detta pressmeddelande har offentliggjorts på svenska och engelska. Vid en eventuell avvikelse mellan språkversionerna ska den svenskspråkiga versionen ha företräde.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande, vare sig direkt eller indirekt, i Australien, Hongkong, Japan, Nya Zeeland eller Sydafrika, eller i andra jurisdiktioner där ett erbjudande enligt lagar och förordningar i sådana relevanta jurisdiktioner skulle vara förbjudet enligt tillämplig lag (de ”Begränsade Jurisdiktionerna”).

Offentliggörandet, publicering eller distribution av detta pressmeddelande inom eller till andra jurisdiktioner än Sverige kan vara begränsat enligt lag varför personer som omfattas av lagstiftningen i andra jurisdiktioner än Sverige ska informera sig om, och följa alla tillämpliga krav. I synnerhet kan möjligheten att acceptera Erbjudandet för personer som inte är bosatta i Sverige påverkas av lagstiftningen i den relevanta jurisdiktion inom vilken de befinner sig i. Underlåtenhet att följa gällande begränsningar kan utgöra en överträdelse av värdepapperslagstiftningen i sådan jurisdiktion. I den utsträckning det är tillåtet enligt tillämplig lag, friskriver sig bolagen och personerna involverade i Erbjudandet från ansvar eller skadeståndsskyldighet för överträdelse av sådan begränsning gjord av någon person.

Detta pressmeddelande har upprättats i syfte att efterleva svensk lag, Aktiemarknadens Självregleringskommittés Takeover-regler för Nasdaq Stockholm och Nordic Growth Market NGM (”Takeover-reglerna”) och Aktiemarknadsnämndens uttalanden avseende tolkning och tillämpning av Takeover-reglerna och informationen som offentliggörs kanske inte är densamma som den som offentliggjorts om detta pressmeddelande hade upprättats i enlighet med lagstiftningen i andra jurisdiktioner än Sverige.

Om inte annat beslutas av Otello BidCo eller krävs enligt svensk lag, Takeover-reglerna och Aktiemarknadsnämndens uttalanden angående tolkning och tillämpning av Takeover-reglerna, samt är tillåtet enligt tillämplig lag och reglering, kommer inte Erbjudandet göras tillgängligt, direkt eller indirekt, i, till eller från en Begränsad Jurisdiktion eller någon annan jurisdiktion där detta skulle utgöra en överträdelse av lagstiftningen i den jurisdiktionen och ingen person får acceptera Erbjudandet genom något kommunikationsmedel (inklusive, men inte begränsat till, fax, e-post eller annan elektronisk överföring, telex eller telefon) som används vid mellanstatlig eller utländsk handel av någon anläggning i en nationell, statlig eller annan börs eller handelsplats i någon Begränsad Jurisdiktion eller någon annan jurisdiktion där detta skulle utgöra en överträdelse av lagstiftningen i den jurisdiktionen och Erbjudandet kanske inte kan accepteras på något sådant sätt eller med något sådant kommunikationsmedel. Följaktligen kommer inte kopior av detta pressmeddelande eller annan formell dokumentation hänförlig till Erbjudandet att, och får inte, direkt eller indirekt, skickas eller på annat sätt spridas eller vidarebefordras i, till eller från någon Begränsad Jurisdiktion eller någon annan jurisdiktion där detta skulle utgöra en överträdelse av lagstiftningen i den jurisdiktionen och personer som tar emot sådan dokumentation (inklusive förvaringsinstitut, ombud och förvaltare) får inte skicka eller på annat sätt spridas eller vidarebefordras i, till eller från dem till eller från någon Begränsad Jurisdiktion eller någon jurisdiktion där detta skulle utgöra en överträdelse av lagstiftningen i den jurisdiktionen.

Tillgängligheten av Erbjudandet till aktieägarna i OX2 som inte är bosatta och medborgare i Sverige kan påverkas av lagstiftningen i relevanta jurisdiktioner där de befinner sig i, eller som de är medborgare i. Personer som inte är bosatta eller medborgare i Sverige bör informera sig om och iaktta tillämpliga legala eller regulatoriska krav i deras jurisdiktion.

Erbjudandet, den information samt dokumentation som tillgängliggörs genom detta pressmeddelande har inte upprättats av, och inte godkänts av en ”authorized person” som avses i bestämmelse 21 i UK Financial Services and Markets Act 2000 (”FSMA”). Den information och de dokument som tillgängliggörs genom detta pressmeddelande får följaktligen inte distribueras i, eller vidarebefordras till, allmänheten i Storbritannien, om inte ett undantag är tillämpligt. Spridning av information och dokument som tillgängliggörs genom detta pressmeddelande är undantagna från restriktionerna för finansiell marknadsföring i bestämmelse 21 FSMA på grundval av att det är ett meddelande från eller på uppdrag av en juridisk person som hänför sig till en transaktion om förvärv av daglig kontroll av den juridiska personens verksamhet; eller för att förvärva 50 procent eller mer av aktier med rösträtt i en juridisk person, i enlighet med artikel 62 i UK Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005.

Uttalanden i detta pressmeddelande som rör framtida förhållanden eller omständigheter, inklusive uttalanden om framtida resultat, tillväxt och andra utvecklingsprognoser och underliggande antaganden, uttalanden avseende planer, mål, avsikter och förväntningar avseende framtida finansiella resultat, händelser, verksamhet, tjänster, produktutveckling och potential, samt andra effekter av Erbjudandet, utgör framtidsinriktad information. Sådan information kan generellt, men inte alltid, kännetecknas av att den innehåller orden ”bedöms”, ”avses”, ”förväntas”, ”tros”, ”uppskattar”, ”planerar”, ”kommer bli” eller liknande uttryck. Framtidsinriktad information är, till sin natur, föremål för risker och osäkerhetsmoment eftersom den avser förhållanden och är beroende av omständigheter som inträffar i framtiden. Framtida förhållanden och utveckling kan avsevärt komma att avvika från vad som uttryckts eller antytts i eller projicerats genom den framtidsinriktade informationen på grund av många faktorer, vilka i stor utsträckning ligger utom Otello BidCos kontroll. Framtidsinriktad information förekommer på ett antal platser i detta pressmeddelande och den information som införlivas i detta pressmeddelande genom hänvisning och kan innefatta uttalanden avseende avsikter, uppfattningar och nuvarande förväntningar hos Otello BidCo eller OX2, avseende, bland annat: (i) framtida investeringar, kostnader, intäkter, resultat, synergier, ekonomiska resultat, skuldsättning, finansiell ställning, utdelningspolicy, förluster och framtidsutsikter, (ii) verksamhets- och ledningsstrategi, expansion och tillväxt av Otello BidCos eller OX2:s affärsverksamhet och potentiella synergier till följd av Erbjudandet, och (iii) effekter av statlig reglering och branschförändringar som påverkar Otello BidCos eller OX2:s verksamhet. All sådan framtidsinriktad information gäller endast för den dag den offentliggörs. Otello BidCo avsäger sig uttryckligen varje skyldighet eller åtagande att offentliggöra uppdateringar eller revideringar av någon framåtriktad information i Erbjudandehandlingen för att reflektera förändrade förväntningar eller förändringar i händelser, förhållanden eller omständigheter på vilka sådan information är baserad, förutom i enlighet med Takeover-reglerna eller gällande lagar och bestämmelser. Läsaren bör dock beakta eventuella ytterligare information som Otello BidCo eller OX2 offentliggör eller kan komma att offentliggöra.

Viktig information till aktieägare i USA

Erbjudandet som beskrivs i detta pressmeddelande avser emitterade och utestående aktier i OX2, ett bolag bildat enligt svensk lag, och är föremål för svenska offentliggörande- och förfaranderegler, vilka kan skilja sig från de regler som gäller i USA. Erbjudandet lämnas i USA i enlighet med Section 14(e) i U.S. Securities Exchange Act från 1934, såsom uppdaterad (”U.S. Exchange Act”) och Regulation 14E därunder (”Regulation 14E”), i tillämplig utsträckning, och med förbehåll för undantag enligt Rule 14d-1 i U.S. Exchange Act samt i övrigt i enlighet med offentliggörande- och förfaranderegler som följer av svensk lag, innefattande rätten att återkalla lämnad accept, tidplan för Erbjudandet, meddelande om förlängning, offentliggörande av utfall, förfarande för utbetalning av vederlag (inklusive tidpunkt för utbetalning av vederlag), samt undantag från villkor, vilka kan skilja sig från vad som följer av regler och praxis avseende offentliga uppköpserbjudanden i USA. Budgivarens möjlighet att frånfalla ett villkor för Erbjudandet (både under och efter utgången av acceptfristen) och aktieägares möjlighet att återkalla sin accept kan skilja sig åt mellan ett offentligt uppköpserbjudande som regleras av svensk rätt jämfört med ett offentligt uppköpserbjudande som regleras av amerikansk rätt. Innehavare av aktier i OX2 bosatta eller med hemvist i USA (”Amerikanska Aktieägare”) uppmanas att ta kontakt med sina egna rådgivare gällande Erbjudandet.

OX2:s finansiella rapporter, och all finansiell information som inkluderas häri, eller annan dokumentation relaterade till Erbjudandet, har eller kommer att upprättas i enlighet med IFRS, vilka inte kan jämföras med finansiella rapporter eller finansiell information för bolag i USA eller andra bolag vars finansiella rapporter har upprättats i enlighet med amerikanska i allmänhet accepterade redovisningsprinciper. Erbjudandet lämnas till Amerikanska Aktieägare på samma villkor som till övriga aktieägare i OX2, till vilka Erbjudandet görs. All informationsdokumentation, inklusive Erbjudandehandlingen och Tilläggshandlingen, dissemineras till amerikanska innehavare på grunder som är jämförbara med sådana metoder enligt vilka sådan dokumentation tillhandahålls till OX2:s övriga aktieägare. Amerikanska Aktieägare bör notera att OX2 inte är noterat på en börs eller handelsplats i USA, inte omfattas av de periodiska kraven i U.S. Exchange Act och inte är skyldigt att lämna, och inte heller lämnar, några rapporter till United States Securities and Exchange Commission.

Amerikanska Aktieägare bör uppmärksamma att priset i Erbjudandet betalas ut i kronor och att ingen justering kommer att göras mot bakgrund av valutakursförändringar.

Det kan vara svårt för Amerikanska Aktieägare att genomdriva sina rättigheter och eventuella krav som kan ha uppstått enligt amerikansk federal eller delstatlig värdepapperslagstiftning med anledning av Erbjudandet, eftersom OX2 är beläget utanför USA och vissa eller samtliga av dess ledande befattningshavare och styrelseledamöter kan vara bosatta i ett andra länder än USA. Amerikanska Aktieägare kommer eventuellt inte att kunna stämma OX2 eller Otello BidCo eller deras ledande befattningshavare eller styrelseledamöter i en icke-amerikansk domstol för överträdelser av amerikansk värdepapperslagstiftning. Vidare kan det vara svårt att få OX2, Otello BidCo och/eller deras närstående att underkasta sig amerikansk jurisdiktion eller en dom från en amerikansk domstol.

I den utsträckning det är tillåtet enligt tillämpliga lagar eller regleringar kan Otello BidCo och dess närstående eller dess mäklare och mäklares närstående (i egenskap av ombud för Otello BidCo eller, om tillämpligt, dess närstående) från tid till annan, under Erbjudandet, och enligt annat än Erbjudandet, direkt eller indirekt, köpa eller arrangera köp av aktier i OX2 utanför USA med stöd av tillämpliga undantag från kraven i Regulation 14E (eller andra värdepapper som kan konverteras till, utbytas mot eller utnyttjas för teckning av sådana aktier), till ett pris per aktie som inte överstiger Erbjudandepriset. Sådana köp kan antingen ske på den öppna marknaden till rådande pris eller genom privata transaktioner till förhandlat pris, och information om sådana förvärv kommer att offentliggöras genom ett pressmeddelande eller på andra sätt som rimligen kan förväntas för att informera Amerikanska Aktieägare avseende sådan information. Vidare kan dotterbolag till Otello BidCos finansiella rådgivare också komma att delta i normal handel avseende värdepapper i OX2, vilket kan inkludera köp eller arrangemang avseende köp av sådana värdepapper såtillvida sådana köp eller arrangemang följer tillämplig lag och reglering. All information beträffande sådana köp kommer att offentliggöras, på svenska och genom en icke-bindande engelsk översättning tillgänglig för Amerikanska Aktieägare, via relevant elektronisk media om, och i den utsträckning sådant offentliggörande krävs enligt tillämplig svensk eller amerikansk lag, förordningar eller regleringar.

Mottagandet av kontantvederlag i enlighet med Erbjudandet av en Amerikansk Aktieägare kan komma att utgöra en skattepliktig transaktion i amerikanskt federalt inkomstskattehänseende och enligt tillämpliga amerikanska statliga och lokala, samt utländska och andra, skattelagar. Varje aktieägare uppmanas att konsultera en självständig rådgivare angående de skattemässiga konsekvenserna av att acceptera Erbjudandet. Varken Otello BidCo eller dess närstående och deras respektive styrelseledamöter, ledande befattningshavare, anställda eller ombud eller annan företrädare i samband med Erbjudandet kan hållas ansvarig för skattemässiga konsekvenser eller skyldigheter som uppstår som en följd av att acceptera detta Erbjudande.

VARE SIG U.S. SECURITIES AND EXCHANGE COMMISSION ELLER NÅGON AMERIKANSK DELSTATLIG VÄRDEPAPPERSMYNDIGHET ELLER TILLSYNSMYNDIGHET HAR GODKÄNT ELLER AVVISAT DETTA ERBJUDANDE, KOMMENTERAT HURUVIDA ERBJUDANDET ÄR RÄTTVIST ELLER FÖRDELAKTIGT, BEDÖMT RIKTIGHETEN ELLER LÄMPLIGHETEN AV DETTA PRESSMEDDELANDE, ELLER UTTALAT SIG HURUVIDA INNEHÅLLET i DETTA PRESSMEDDELANDE ÄR KORREKT ELLER FULLSTÄNDIGT. ALLA PÅSTÅENDEN OM MOTSATSEN ÄR EN BROTTSLIG HANDLING I USA.

Rothschild & Co Nordic AB (”Rothschild & Co”) är finansiell rådgivare till Otello BidCo och EQT Infrastructure VI och ingen annan i samband med Erbjudandet. Rothschild & Co är inte ansvarigt gentemot någon annan än Otello BidCo och EQT Infrastructure VI för att tillhandahålla skydd som erbjuds Rothschild & Co:s kunder eller för att tillhandahålla rådgivning i samband med Erbjudandet.

Informationen häri utgör inte ett erbjudande att sälja, eller en anfordran om att lämna ett erbjudande att köpa, några värdepapper, och den får inte användas eller förlitas på i samband med något erbjudande eller någon anfordran. Varje erbjudande eller anfordran avseende EQT Infrastructure VI kommer att ske endast genom ett konfidentiellt private placement-memorandum och dokument relaterade därtill som kommer att lämnas till kvalificerade investerare på konfidentiell basis i enlighet med tillämpliga lagar och regler. Informationen häri får inte publiceras eller distribueras till personer i USA. De värdepapper som hänvisas till häri har inte registrerats och kommer inte att registreras enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933 och får inte erbjudas eller säljas utan registrering därunder annat än i enlighet med ett tillämpligt undantag. Varje eventuellt erbjudande av värdepapper i USA skulle behöva ske genom en Erbjudandehandling som skulle erhållas från emittenten eller dess agenter och innehålla detaljerad information om emittenten och dess befattningshavare, samt finansiell information. Värdepapperen får inte erbjudas eller säljas i USA utan registrering eller ett undantag från registrering.

[1] Fonden känd som EQT Infrastructure VI, bestående av EQT Infrastructure VI EUR SCSp, ett luxemburgskt så kallat ”special limited partnership” (société en commandite spéciale) med säte på 51A, Boulevard Royal, L-2449 Luxemburg, registrerat i handels- och bolagsregistret i Luxemburg (Registre de Commerce et des Sociétés, Luxembourg) med organisationsnummer B267825, och EQT Infrastructure VI USD SCSp, ett luxemburgskt så kallat ”special limited partnership” (société en commandite spéciale) med säte på 51A, Boulevard Royal, L-2449 Luxemburg, registrerat i handels- och bolagsregistret i Luxemburg (Registre de Commerce et des Sociétés, Luxembourg) med organisationsnummer B267826, bägge agerande genom deras förvaltare (gérant) EQT Fund Management S.à r.l., ett luxemburgskt privat aktiebolag (société à responsabilité limitée), med säte på 51A, Boulevard Royal, L-2449 Luxemburg, registrerat i handels- och bolagsregistret i Luxemburg (Registre de Commerce et des Sociétés, Luxembourg) med organisationsnummer B167972.

[2] Ett svenskt privat aktiebolag kontrollerat av EQT Infrastructure VI, med organisationsnummer 559479–1856.

[3] Peas Industries AB, genom dess helägda dotterbolag Peas Industries Invest AB, har åtagit sig att lämna in 124 168 572 aktier (45,56 procent av aktierna och rösterna i OX2) i Erbjudandet. Åtagandets villkor beskrivs i budpressmeddelandet som offentliggjordes av Otello BidCo den 13 maj 2024.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.