Marknadsnyheter
EasyFill AB (publ.) – Kvartalsrapport 3 2021
Omsättningen i EasyFill AB (publ) uppgick till 27 216 KSEK (24 860 KSEK f å) under Q3 2021, en ökning med 2 356 KSEK.
EBITDA för koncernen blev 2 335 KSEK. En förbättring med 4 812 KSEK mot föregående år.
För årets första nio månader var omsättningen 83 402 KSEK (85 347 KSEK f å). EBITDA förbättrades till – 1 353 KSEK, medan resultat efter skatt för Q1-Q3 förbättrades med 4 644 KSEK jämfört med föregående år.
Nyckeltal i koncernen, KSEK
|
|
|
Q3 |
Q3 |
|
|
Jan-Sep 2021 |
Jan-Sep 2020 |
|
Jul-Sep 2021 |
Jul-Sep 2020 |
Omsättning KSEK |
83 402 |
85 347 |
|
27 216 |
25 137 |
EBITDA KSEK |
-1 353 |
-3 780 |
|
2 335 |
-2 799 |
Resultat efter skatt KSEK |
-5 236 |
-9 880 |
|
-89 |
-4 966 |
EBITDA marginal % |
-1,62% |
-4,43% |
|
8,58% |
-12,89% |
Antal utestående aktier vid periodens slut |
116 536 683 |
111 427 807 |
|
116 536 683 |
111 427 807 |
Resultat per aktie sek |
-0,04 |
-0,11 |
|
0,00 |
-0,05 |
Soliditet % |
61,88% |
68,24% |
|
74,47% |
80,62% |
Finansiella kommentarer koncernen, KSEK
– Omsättningen för koncernen ökade något jämfört med samma period (jul-sept) föregående år. Detta trots en del leveransproblem med komponenter främst från Kina.
– EBITDA förbättrades både för Q1-Q3, som Q3 enskilt och Q3 visar bolaget ett positivt EBITDA på 2 335 KSEK.
– Resultatet efter skatt för årets nio första månader förbättrades med 4 644 KSEK. Resultatet efter skatt för Q3 blev -89 KSEK
– Huvudanledningen till den positiva utvecklingen är utfall av genomförda kostnadsbesparingsåtgärder samt ökad försäljning till högre marginaler
Väsentliga händelser under Q3, 2021
EasyFill:
– Under kvartalet genomförde EasyFill ett stort antal butiksbesök (närmare 150 besök) i Sverige och Tyskland för att marknadsföra bolagets produkter och lansera den nya affärsmodellen ”hylla som tjänst”. I slutet av kvartalet hade bolaget få signerade avtal och det konstaterades att affärsmodellen inte accepterades av de stora kedjor som var målgruppen. Detta inte på grund av pris eller att produkterna inte är intressanta funktionsmässigt, utan att modellen inte passar strukturellt. Exempelvis för tyska kedjan EDEKA; samtliga inköp ska gå via EDEKAS centrala organisation, via regionerna ner till butiksledet. Flertalet möten och diskussioner med regionerna ledde till att EasyFill nu diskuterar Bolagets produkter direkt med den centrala organisationen.
– Butikskedjan Penny i Tyskland fortsatte utrullningen av kylskåpsmodellen ML705 som tillverkas av spanska bolaget Efficold. Under kvartalet levererade EasyFill RotoShelf till spanska kyltillverkaren Efficold för montering och leveranser som genomfördes under Q3. Detta innebar en förändring då EasyFill tidigare sålt kylskåpen inkl. RotoShelf till GSK som i sin tur sålt till Penny. Den nya modellen innebär att EasyFill säljer RotoShelf till Efficold och Efficold säljer vidare kylskåp inkl. RotoShelf till GSK. Detta minskade EasyFills omsättning men ökade marginalen samt förenklade administration och hantering.
– Den 1 augusti höjdes alla priser pga de kraftigt stigande råvarupriserna under 2021.
Ebeco
– På grund av avtalspriser till bolagets större kunder kunde inte Ebeco höja priserna i den utsträckning som hade behövts med hänsyn till de kraftigt ökade råvarupriserna. Först i Q4 kunde bolaget justera priserna. Detta påverkade lönsamheten negativt.
Enjoy
– Det var fortsatta leveranssvårigheter på Backbar-kylar från Kina i likhet med föregående kvartal. Just denna kyltyp är en av de som Enjoy säljer allra mest av.
Väsentliga händelser efter rapportperioden
I början av Q4 genomfördes en riktad emission till MIC invest och följande information pressmeddelades: ”Den 21 oktober 2021 fattade styrelsen i EasyFill AB beslut om att rikta en emission på 2 358 500 kr à 1,20 kr per aktie motsvarande 1 965 417 aktier av serie B till Mic Värdepapper AB, 559073-6251. Betalning erläggs genom kvittning mot lån från april 2021 inklusive ränta.”
Totalt antal aktier efter emissionen är 118 502 100. Ärendet är under registrering hos Bolagsverket.
Framtidsutsikter
EasyFill
Bolaget hade underskattat den reaktion som kom från marknaden gällande ”Hylla som tjänst”. Motståndet gällde främst att det inte fanns ett slut på avtalet. Denna aspekt har nu justerats och modellen är nu en hybrid mellan tjänst och köp. Att modellen med hylla som tjänst inte fick accept tolkar ledningen som ett tecken på att timingen inte är rätt men att möjligheten finns att plocka fram det erbjudandet som ett ytterligare verktyg i de fall kunderna efterfrågar det. De genomförda besöken är absolut inte bortkastade – tvärt om. Bolaget har dragit viktiga lärdomar och anpassat erbjudandet till kunderna. Att det finns ett intresse och behov för produkterna och att det finns en marknad indikeras tydligt av att den hittills största ordern till en enskild butik togs i november och ca 60 sektioner TurnLoader Ambient ska installeras i en EDEKA butik i februari 2022. Värde på denna affär är ca 170 000 euro och hanteras av EasyFill själva. Detta är möjligt då TurnLoader Ambient är en fristående produkt som inte är beroende av exempelvis kyldiskar eller liknande.
Samtliga tidigare kontaktade kunder kontaktas nu på nytt där ”hybridalternativet” erbjuds.
Bolaget planerar för försäljningsstrategiska förändringar där främst partnermodellen är under lupp. Beroende på utfall kan detta även komma att påverka modellen för den direktförsäljning som bolaget har på de svenska och tyska marknaderna.
Ebeco
Bolaget för fortsatta diskussioner med Pongratz för ytterligare leveranser av Walltrailer under 2022. Detsamma gäller Mobiheat där ytterligare en modell är under utveckling och de första prototyperna är under utvärdering och genomgång. I övrigt ser ledningen för Ebeco positivt på verksamheten 2022 där man redan nu säkrat orders till de befintliga återförsäljarna.
Enjoy Sales
Bolaget har stora förhoppningar om att komma igång med ytterligare en leverantör under 2022. Detta kan även få till följd att bolaget även startar upp ett helt nytt affärsområde där det finns stora möjligheter att växa på befintliga och nya kunder. Branden i Frigoglass fabrik i juni har medfört att Enjoy ökat inköp från Efficold, och på så sätt levererat enligt forecast, dock med en del fördröjningar. Enligt planen kommer leveranserna att vara helt ikapp först i december.
Kommentar från Jens Lidén tf VD
Så är ytterligare ett kvartal till ända och det är glädjande att det ser ut som att vi är på väg åt rätt håll. De åtgärder vi tagit har resulterat i att vi för kvartalet mer eller mindre går break-even. Vi har dock fortfarande mycket kvar att bevisa.
Kommande kvartal är traditionellt försäljningsmässig lågsäsong för Ebeco och Enjoy så vi ska inte slå oss för bröstet och fira kommande segrar i förtid utan vi ska fira den lilla segern och jobba vidare för att säkra att EasyFill blir lönsamt på lång sikt.
Hylla som tjänst har inte blivit den succé som vi hade föreställt oss men vi har lärt oss mycket av detta och modellen i sig är inte död utan det handlar främst om timing och marknadens mognad till detta nya sätt att tänka och agera. Nu har vi ”facit” och justerar utifrån förutsättningarna och tar nya tag. Jag anser att vår flexibilitet är en styrka och jag är inte orolig för att vi testar oss fram till en fungerande modell som accepteras av marknaden.
Viktigt att notera är att timing är en väsentlig aspekt i kundernas köpbeslut. Jag fortsätter att använda EDEKA som exempel; som regel genomförs ombyggnationer/renoveringar i en sjuårscykel. Detta betyder att om man inte kommer in i planerna för ombyggnation i en butik kan det dröja länge tills det blir aktuellt igen. Av denna anledning är det av högsta intresse att komma in centralt och regionalt och få direktkontakt med etableringsteam och shopfitting-organisationerna så att man kan få ta del av planerna i god tid innan nyetableringar och ombyggnationer planeras. För den tyska marknaden arbetar vi målmedvetet på just detta och vi är nära avtal med EDEKA och är i inledande diskussioner med bland andra Rewe.
Som nämndes i rapporten för Q2 så har ledning och styrelse utarbetat beredskapsplaner för det fall hylla som tjänst inte skulle lyfta och dessa träder nu i kraft. Just nu stakar vi ut vägen för EasyFills framtid och det finns i princip inga heliga kor utan vi utforskar alla alternativ och möjligheter och ambitionen är att kunna presentera koncernens framtida riktning innan årsskiftet. Viktigt att notera är att vi i ledning och styrelse inte vill fatta några förhastade beslut utan vi väger in konsekvenserna för respektive alternativ och försöker analysera påverkan på de olika verksamheterna.
När det gäller utvecklingen på den amerikanska marknaden så finns egentligen inget nytt att tillföra utan det är mer av samma som tidigare; teamet jobbar med olika kedjor med förhoppningen om att tester ska leda till framtida utrullningar. Det ska erkännas att det är frustrerande att det tar så lång tid, men att etablera nya unika produkter på en marknad där det inte funnits några referenser är tidskrävande.
Avslutningsvis så tycker jag att det känns som att vi har något på gång. Trots att det kanske kan upplevas som att vi vacklar mellan olika affärsmodeller har vi en tro på att vi gör rätt saker. Vi har en mycket bra kommunikation och dialog internt vilket gör att de olika teamen sluter upp för varandra och det är kanske det mest glädjande – lagkänslan som gör att summan blir större än de ingående delarna. Det finns ett begrepp på engelska som inte gör sig lika bra på svenska så jag avslutar denna rapport med det:
”Great team work makes the dream work”
Tf VD Jens Lidén
Bräcke 2021-11-25
Granskning av revisor
Rapporten har inte granskats av Bolagets revisor.
Rapportdatum 2021/2022
24/2 2022 Bokslutskommuniké 2021
För ytterligare information kontakta:
Tf VD: Jens Lidén: jens.liden@easyfill.se
Ekonomichef: james.gray@easyfill.se
För mer info besök gärna:
www.easyfill.se
www.easyfillcorporate.com
Resultaträkning Q3
|
Koncernen |
|
Moderbolaget |
|
Koncernen |
|
Moderbolaget |
||||
Belopp i KSEK |
2021-01-01 |
2020-01-01 |
|
2021-01-01 |
2020-01-01 |
|
2021-07-01 |
2020-07-01 |
|
2021-07-01 |
2020-07-01 |
|
2021-09-30 |
2020-09-30 |
|
2021-09-30 |
2020-09-30 |
|
2021-09-30 |
2020-09-30 |
|
2021-09-30 |
2020-09-30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettoomsättning |
81 498 |
83 469 |
|
21 213 |
21 545 |
|
26 588 |
24 331 |
|
6 412 |
5 918 |
Aktiverat arbete för egen räkning |
1 904 |
1 878 |
|
900 |
750 |
|
628 |
529 |
|
375 |
225 |
|
|
|
|
|
|
|
– |
|
|
– |
|
|
83 402 |
85 347 |
|
22 113 |
22 295 |
|
27 216 |
24 860 |
|
6 787 |
6 143 |
Rörelsens kostnader |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Handelsvaror |
– 54 354 |
– 58 652 |
|
– 16 732 |
– 18 697 |
|
– 15 470 |
– 16 856 |
|
– 4 825 |
– 5 184 |
Övriga externa kostnader |
– 13 269 |
– 14 044 |
|
– 6 806 |
– 4 438 |
|
– 3 565 |
– 4 862 |
|
– 1 616 |
– 1 593 |
Personalkostnader |
– 17 132 |
– 16 431 |
|
– 3 559 |
– 3 345 |
|
– 5 846 |
– 5 619 |
|
– 1 000 |
– 1 200 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EBITDA |
– 1 353 |
– 3 780 |
|
– 4 984 |
– 4 185 |
|
2 335 |
– 2 477 |
|
– 654 |
– 1 834 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Finansiella kostnader |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Räntekostnader och liknade kostnader |
441 |
– 2 100 |
|
1 004 |
– 1 600 |
|
– 908 |
– 308 |
|
– 747 |
– 108 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Avskrivning |
– 4 324 |
– 4 000 |
|
– 1 350 |
– 1 095 |
|
– 1 516 |
– 1 329 |
|
– 508 |
– 360 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Resultat efter finansiella kostnader och avskrivning |
– 5 236 |
– 9 880 |
|
– 5 330 |
– 6 880 |
|
– 89 |
– 4 114 |
|
– 1 909 |
– 2 302 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skatt |
|
– |
|
|
|
|
|
– |
|
|
– |
Koncernbidrag |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
Resultat för Period |
– 5 236 |
– 9 880 |
|
– 5 330 |
– 6 880 |
|
– 89 |
– 4 114 |
|
– 1 909 |
– 2 302 |
Balansrapport Q3
|
Koncernen |
|
Moderbolaget |
||
Belopp i KSEK |
|
|
|
|
|
|
2021-09-30 |
2020-12-31 |
|
2021-09-30 |
2020-12-31 |
Anläggningstillgångar |
|
|
|
|
|
Immateriella anläggningstillgångar |
20 795 |
19 741 |
|
20 341 |
19 480 |
|
|
|
|
|
|
Materiella anläggningstillgångar |
8 025 |
8 040 |
|
1 423 |
1 723 |
|
|
|
|
|
|
Finansiella Anläggningstillgångar |
28 334 |
25 997 |
|
63 065 |
64 696 |
|
|
|
|
|
|
Goodwill |
4 554 |
7 204 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Summa anläggningstillgångar |
61 708 |
60 982 |
|
84 829 |
85 899 |
|
|
|
|
|
|
Omsättningstillgångar |
|
|
|
|
|
Varulager |
24 752 |
20 113 |
|
6 955 |
5 532 |
Kundfordringar |
9 999 |
9 763 |
|
6 775 |
1 565 |
Övriga kortfristiga fordringar |
4 229 |
6 966 |
|
5 079 |
11 219 |
Kassa och Bank |
– 2 753 |
5 266 |
|
2 476 |
3 216 |
|
|
|
|
|
|
Summa omsättningstillgångar |
36 227 |
42 108 |
|
21 285 |
21 532 |
|
|
|
|
|
|
SUMMA TILLGÅNGAR |
97 935 |
103 090 |
|
106 114 |
107 431 |
|
|
|
|
|
|
EGET KAPITAL OCH SKULDER |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aktiekapital |
– 11 653 |
– 11 654 |
|
– 11 653 |
– 11 654 |
Fond för utvecklingsutgifter |
– |
|
– 11 264 |
– 9 464 |
|
Fritt Eget Kapital |
– 48 945 |
– 54 645 |
|
– 56 101 |
– 63 227 |
|
|
|
|
|
|
Summa Eget kapital |
– 60 598 |
– 66 299 |
|
– 79 018 |
– 84 345 |
|
|
|
|
|
|
Långfristiga skulder |
– 1 076 |
– 2 701 |
|
– |
– 875 |
|
– |
– |
|
– |
– |
|
– 1 076 |
– 2 701 |
|
– |
– 875 |
|
|
|
|
|
|
Leverantörsskulder |
– 13 493 |
– 8 432 |
|
– 4 231 |
– 3 983 |
Övriga kortfristiga skulder |
– 22 768 |
– 25 658 |
|
– 22 865 |
– 18 228 |
|
|
|
|
|
|
SUMMA EGET KAPITAL OCH SKULDER |
– 97 935 |
-103 090 |
|
– 106 114 |
– 107 431 |
Denna information är sådan som EasyFill är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-11-25 08:45 CET.
För mer information kontakta:
Jens Lidén
tf VD
+46 70 660 58 82
jens.liden@easyfill.se
www.easyfill.se
www.easyfillcorporate.com
Kort om EasyFill AB (publ.)
EasyFill AB är ett svenskt börsnoterat företag som med svenska patenterade innovationer minskar matsvinnet i livsmedelsbutiker med upp till 40%.
EasyFill är ett innovationsdrivet bolag med huvudfokus på utveckling av produkter som förenklar hanteringen av varor i butiker och restauranger. Samtliga produkter bolaget tillverkar och säljer är patenterade på de stora marknaderna i världen. Försäljning sker genom egna företagen, via återförsäljare samt tillsammans med tillverkare av läskedryckskylskåp och kylmöbeltillverkare som i sin tur säljer sina produkter vidare med EasyFills produkter installerade i runt om i världen.
EasyFill är sedan maj 2007 listat på Spotlight Stockmarket, Stockholm.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke