Marknadsnyheter
Echandia sluter avtal med danska Molslinjen om batterisystem till två nya elektrifierade fartyg


Echandia har valts ut som leverantör av batterisystem för två helelektrifierade fartyg till Danska Molslinjen. De två färjorna ska trafikera Alslinjen och Samsølinjen med start 2024. Batterisystemen kommer att ha en total kapacitet på cirka 7 MWh.
Färjorna är designade av OSK-ShipTech för Molslinjen och kommer att byggas av Cemre Shipyard för leverans 2024. Echandias system valdes ut baserat på en låg total ägandekostnad i kombination med starka säkerhetsfunktioner och låg vikt.
Echandias batterisystem har en hög nyttjandegrad av den installerade kapaciteten, som resulterar i en total systemstorlek och vikt som få konkurrerande system kan matcha. Samtidigt ger detta också totalt sett ett betydligt lägre koldioxidavtryck.
”Den låga totalkostnaden över livstiden i kombination med produkternas höga säkerhetsnivå och låga vikt var nyckelfaktorer för valet av Echandia som batterileverantör. Att välja ett system med längre livslängd är dessutom fullt logiskt ur ett hållbarhetsperspektiv.”
Ole Berg-Hansen, Chefsingenjör Molslinjen
Den maritima världen utvecklas nu i snabb takt mot lösningar med nollutsläpp och allt större
fartyg som kan köras enbart med batterier. Molslinjens satsningar på eldrivna passagerarfärjor som laddas med energi från vindkraft representerar ett nytt paradigm för maritim elektrifiering. Detta är i linje med Echandias vision för framtiden, med elektriska, autonoma fartyg som skapar tysta, rena och säkra passagerarupplevelser.
Echandia har tidigare framgångsrikt levererat batterisystem till bogserbåtsmarknaden och mindre passagerarfärjor, som till exempel de i Köpenhamn och i Kochi, Indien. Kontraktet för Molslinjens nya färjor utgör en viktig etablering för Echandia i segmentet för större RoRo- och RoPax-färjor.
”För Echandia är detta ännu ett genombrott. Molslinjen visar vägen och vi tror att många andra operatörer kommer att följa deras exempel i framtiden. För oss innebär affären ett steg mot att leverera större passagerarfärjor där vikt, totalkostnad och säkerhet är viktiga aspekter.”
Fredrik Hellström, vd Echandia
De nya fartygen kommer att ha en kapacitet på 600 passagerare och 188 bilar samt en total längd på 116,8 meter. Fartygen är förberedda för autonom segling mellan hamnar, med automatisk dockning och laddning vid kaj. Energilagret på 3,1 MWh respektive 3,8 MWh kommer att vara fulladdat på 20– 25 minuter.
För mer information
Fredrik Hellström, CEO, +46-70-982 41 36, f.hellstrom@echandia.se
Carl Bjurling, CMO, +46-72-731 23 10, c.bjurling@echandia.se
Om Echandia
Echandia är en ledande tillverkare av avancerade batteri- och bränslecellssystem för maritima applikationer. Echandias lösningar är designade för att möta de högsta kvalitets- och livslängdskraven och klara de tuffaste kraven och driftsprofilerna. Echandia är baserat i Stockholm, Sverige. För mer information, besök: https://www.echandiagroup.com/
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke