Connect with us

Marknadsnyheter

Ecorub kvartalsrapport Q1 2022

Published

on

SAMMANDRAG

  • Ökad omsättning på ca 36 % mot samma kvartal föregående år.
  • Försäljningen av gummidukar ökade med 45%. Inom våra egna varumärken Arbergo® samt Profarma ökade försäljningen med 87% respektive 94%.
  • Orderstocken uppgick till 2 768 tkr i början av mars.
  • Nytt område för gjutna produkter. Stort intresse bland kunder samt ökad möjlighet att ta hand om fler spillmaterial.
  • Flertalet tecknade avsiktsförklaringar.
  • Eric Westerberg tillträder som produktionschef för EcoRub i februari 2022.
  • Ny bolagsledning på plats med kompetens och ambition att göra EcoRub till ett snabbväxande bolag.
  • Ny prestigeorder från Saab Aeronautics gällande specialdesignade skyddsmattor för flygplansvingar.

SIFFROR I KORTFORM

Jan-Mars 2022 Jan-Mars 2021
Nettoomsättning för perioden 1 045 474 767 976
Resultat efter finansnetto – 1 812 335 – 1 005 823
Antalet aktier 254 628 244 187 525 827
Resultat per aktie -0,01 kr -0,005 kr
Likvida medel vid periodens slut 2 949 922 411 402

VD-KOMMENTAR TILL PERIODEN

EcoRub är Europas ledande greentech företag inom vårt segment. Vi har en bred materialportfölj som täcker allt från avancerade spjutspetsmaterial till enklare basmaterial som möjliggör 100% cirkularitet. Tillsammans med våra kunder tar vi fram skräddarsydda material som möter deras behov och krav.

Marknadens respons på våra återvunna, avancerade material samt vårt koncept för kundcirkularitet® är mycket god. Vi bygger upp och anpassar våra affärsområden till en helhetslösning för den enorma marknaden inom återvunnen plast och gummi.

Eric Westerberg tillträdde som produktionschef för EcoRub i februari 2022 och jag är nu väldigt stolt över den nya organisationen med nyckelpersonerna på plats. Vår gemensamma kompetens har lett till en unik uppbyggnad av affärsområdena: 3D-printning, gjutna produkter, gummimattor och material för konventionell tillverkning (kalandrering, form- och strängsprutning).

3D-printning
Vår ambition är att bli en av de ledande tillverkarna inom vårt segment av 3D-printmaterial. Satsningen inom 3D-printning har fallit ut väl och har redan under Q1 resulterat i en orderstock på mer än 2 miljoner kr för 2022. Marknaden beräknas växa med flera 100 % per år. Vi har redan bevisat vår kapacitet genom att göra lika bra eller bättre 3D-printmaterial än konkurrenternas nytillverkade alternativ.

Gjutna produkter
Det finns en stor efterfrågan på gjutna återvunna produkter, framför allt inom gummi. Kunderna efterfrågar svensktillverkade gjutna produkter och vi får kontinuerligt förfrågningar för befintliga samt nya produkter. Affärsområdet gjutna produkter startades under Q1. Detta möjliggör EcoRubs och kundernas ambition att skapa cirkulära flöden för 100 % av materialet och leder till vårt unika helhetskoncept kundcirkularitet®. EcoRubs kunder kan tack vare samarbetet med oss, skapa en egen cirkularitet, minimera materialspill och minska sina inköp av nytillverkat material. Produktionsspillet från våra kunder kan i stället för deponi och förbränning användas till att skapa nya svensktillverkade produkter.

Gummimattor
Nysatsningen på gummimattor inom varumärket Arbergo® har gett en god kundrespons. Under de 20 åren som segmentet existerat har kunderna återkommit och varit nöjda. Vi kunde under Q1 stolt presentera en ny order från Saab Aeronautics, vilka också är en återkommande kund men vi har även levererat mattor till t ex Volvo, Sandvik, Boliden, diverse banker (Nordea etc.), regioner (Kronoberg etc.) och kommuner (Skellefteå etc.) samt otaliga småföretag i Sverige och Norden. Vi har förhoppningen att vår nysatsning ska resultera i ännu fler nöjda och återkommande kunder. Jag är väldigt nöjd med allt vi har åstadkommit på denna korta tid och nu fortsätter arbetet med att ta EcoRub till nästa nivå.

Finansiell översikt/information
Intäkterna ökade med ca 36 % under Q1 2022 mot Q1 2021. Vi märker av att pandemin och köpstoppen börjar avta hos våra kunder samt att det kommer in större förfrågningar för våra produkter. Försäljning inom material för additiv tillverkning samt vår printservice påbörjades under kvartalet. Inköpskostnaderna har nästan dubblerats till följd av ökade råvarupriser på grund av kriget i Ukraina samt högre bränslepriser och därmed ökade fraktkostnader. Utökad personalstyrka bidrar till ökade personalkostnader och avskrivningarna ökar pga fler investeringar i inventarier..

Isac Andersson

CEO

+46 913-247 80

+46 913-247 81

+46 70-399 71 07

isac.andersson@ecorub.se

EcoRub AB (publ) är ett greentech-bolag som producerar återvunna material specialdesignade för 3D-printning, gjutna produkter, gummimattor och material för konventionell tillverkning (kalandrering, form- och strängsprutning). Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. EcoRub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.

EcoRub AB (publ)                                                             

Hökmark 114                                                                       

932 93  LÖVÅNGER                                                          

Hemsida: www.ecorub.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.