Marknadsnyheter
edyoutec – Operativ uppdatering juni 2024
Pressmeddelande 27 juni 2024
Vi har tidigare i såväl operativa uppdateringar som VD-ord lyft fram hur Wegesrand flyttat fram sina positioner genom att stadigt öka orderingången. Vi har höga förväntningar på att Wegesrand ska bidra till att bygga en ekonomisk grund för hela edyoutec-koncernen.Detta ska främst ske genom de tidigare kommunicerade målen för 2024 – 32 miljoner i omsättning och 5 miljoner i EBITDA. Förutom höjda ekonomiska mål så har hela koncernen genomgått hårda ekonomiska besparingar i syfte att nå uppsatta EBITDA mål. Utöver framgångarna som vi har skapat och målen som uppnåtts under Q1 2024 har vi stora värden i våra IP:n. King Royale, Tank Operations, Cricket Manager, AppLeMat, Rail XP och Mattebageriet. Dessa ska sjösättas genom starka samarbetspartners och publishers.
Nedan utvecklar jag hur vi resonerar strategiskt kring våra IP:n och vad vi tror kommer att behövas för att skala upp och förädla dem. Den investeringstunga perioden har vi lämnat bakom oss och nu blickar vi framåt.
Wegesrand
Genom besparingspaketet(4 miljoner SEK) som sjösattes i början av 2024 samt de höjda ekonomiska målen är det vår ambition att Wegesrand framöver ska kunna täcka hela koncernens behov av likviditet och därmed skapa en ekonomisk grund. Wegesrand arbetar löpande med att effektivisera sin verksamhet och hitta nya spännande IP:n som kan förädlas. AppLeMat och Rail XP är två IP:n som vi har särskilt stora förhoppningar på. Vi vet att de båda har testas och förbereds inför skolstart till hösten. Det pågår även diskussioner med potentiella publishers till dessa IP:n.
King Royale
Vår publisher MAF arbetar dagligen med att få till en version av spelet som kan möta den breda marknaden. Därför har arbetet med optimeringen inför, vad vi tror blir en global lansering, varit i full fokus och tagit lite längre tid. MAF är tydliga med sin syn på King Royale och den är enligt deras team ”highly addictive with a very strong scalable potential”. Vi är fullt medvetna om att King Royale är en viktig pusselbit för våra framgångar som bolag. Vi vill ha både hängslen och livrem för att säkerställa framgången och väntar tålmodigt på klartecken från MAF. Självklart kommer vi att uppdatera våra ägare på datum för den globala lanseringen av King Royale.
Tank Operations
Tank Operations har nu testkörts i en 1.0 version under cirka 5 månader och parallellt har teamet byggt en 2.0 version som ska släppas till hösten 2024. Cirka 900 personer har laddat ned och testat 1.0 och genom communityt har våra utvecklare fått värdefull feedback. Det är inte känt för många av våra ägare att 50 % av utvecklingskostnaderna är finansierade av den tyska gamingfonden, och att 2.0 ska vara klar och sjösatt under augusti 2024. Vår publisher 2tainment driver på och stöttar vårt utvecklingsteam på daglig basis för att få till bästa tänkbara lansering. Parallellt med själva utvecklingen planerar 2tainment marknadsföringskampanjer.
Priset för Tank Operations 2.0 på Steam förväntas ligga runt 29 EUR.
Mattebageriet
Mattebageriet är en fantastisk matematisk app för barn, vi är av uppfattningen att den har hög kapacitet. Den kommer dock att behöva en del anpassningar för att kunna sjösättas i fler länder. Många har ställt sig frågan hur och när vi tillträder Mattebageriet och vi har tillträtt IP:et och försöker främst få fram utvecklare från våra egna led som kan ta sig an och ansvara för appen. Köpeskillingen för förvärvet håller på att expedieras i skrivande stund.
Mattebageriet riktar sig till en global marknad och prenumerationsmodellen är 4,99 euro per månad/användare. Målet under de första 12 månaderna efter lanseringen är att nå 10 000 månatliga/betalande användare och 17 500 månatliga/betalande användare inom 24 månader.
Rail XP
Rail XP är en av våra utbildningsplattformar som bygger på en licensbaserad intäktsmodell. Plattformen är klar och redo att sjösättas. Det pågår aktiva diskussioner med flera tågbolag och samtidigt letar vi efter en publisher som kan hjälpa till med att nå en bredare global marknad. Den tysktalande delen av Europa har vi full koll på, men vi ser gärna att plattformen exporteras till andra delar av världen. Med anledning av detta behöver vi en publisher. Under hösten, skolstart, planeras plattformen att användas i skarpt läge.
AppLeMat
Intäktsmodellen för plattformen är en månatlig licens per användare eller per skola. Vår initiala marknad utgörs av cirka 4 000 skolor i Tyskland. Vi vet att vår produkt AppLeMat är unik, den är nog det enda i sitt slag som utvecklats för att hjälpa barn som lider av dyskalkyli. Utvecklingen sker i samarbete med två tyska matematiska universitet och är finansierat av det tyska försvarsdepartementet. Så som nämnts tidigare förs det nu diskussioner med både partners och publishers inför lanseringen på den tysktalande marknaden. AppLeMat är ett IP som är mycket väl lämpad för hela den europeiska skolmarknaden, att identifiera och stötta barn som lider av dyskalkyli borde vara en prioriterad fråga för många europeiska länder.
Cricket Manager
Många av våra befintliga ägare är av den uppfattningen att vi har förpassat vårt Cricket Manager spel till hyllan, men så är inte fallet. Vi har från bolagets sida ihärdigt påpekat att vi absolut inte tänker arkivera detta spel, utan att vi arbetar med att finna ett lämpligt hem för spelet. Vi har full koll på vad som behöver göras med spelet för att den ska kunna skörda ekonomiska framgångar, detta har vi framför allt lärt oss när vi utvecklade King Royale och kunde attrahera en publisher. Vidare har det täta samarbetet med en publisher (i detta fall MAF) även gett oss väldigt god insikt i vad som är viktigt för att ett spel ska bli framgångsrikt. Det pågår diskussioner med både publishers och potentiella samarbetsstudios avseende Cricket Manager och vår ambition är att nå en överenskommelse med någon av dessa under sommaren.
Förvärvsstrategi
Vi har många gånger sagt att vi vill förvärva fler bolag. För att kunna förvärva är det oerhört viktigt att ha rätt förutsättningar. Köpeskillingen för målbolaget samt köpeskillingens komposition är två vitala aspekter för att få ihop ett framgångsrikt förvärv. Syftet med ett förvärv är att kunna växa snabbare och därmed skapa mervärde för aktieägarna. Vi vill bli det tydliga EdTech bolaget på den svenska börsen och då ligger en förvärvsstrategi på bordet. Förvärv ska bidra med ökade intäkter och vinster samt IP:n som kan skalas upp och bli ännu mer lönsamma. Vi har idag två potentiella förvärv där vi ingått avsiktsförklaringar (LOI:s), men ett förvärv är endast aktuellt när målbolaget uppfyller våra kriterier i utvärderingsprocessen ( så kallad Due Diligence). Huvudspåret i ett förvärv är en köpeskilling som består av endast aktier samt att dessa lyder under en tydlig lock-up struktur.
Sammanfattande kommentarer
Vi går mot vårt starkaste år någonsin, genom att vi arbetar oss upp mot deekonomiska målen för 2024 om 32 Miljoner i omsättning och 5 miljoner i EBITDA. Detta är exklusive alla andra IP:n som ytterligare potentiellt kan ge ytterligare positiv påverkan på resultatet. Nu är det dags att skörda våra IP:n. Vi arbetar uteslutande med att att stärka edyoutec´s position på marknaden och därmed skapa mervärde för såväl aktieägare som anställda. Vi sitter i dialog med flera potentiella publishers kring olika IP:n, men mer om det inom kort.
Från bolagets sida ser vi särskilt fram emot kommande två månader. Under juli förväntar vi oss att publishern MAF ska initiera breda marknadsföringskampanjer för King Royale. Vi har högt ställda ekonomiska förväntningar på King Royale och MAF. Under augusti och september förväntar vi oss att både Rail XP och AppLeMat ska sjösättas i samband med skolstart. Tank Operations 2.0 ska också sjösättas under tidig höst, här är det publishern 2tainment som driver marknadsföringskampanjerna.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eric de Basso, VD, edyoutec AB
E-post: eric@edyoutec.com
Telefon: +46 70 780 52 00,
Om edyoutec
edyoutec är ett svenskt företag inom spel och digital utbildning som består av två vertikaler, Edtech och spel. Inom vertikalen Edtech fokuserar bolaget på att utveckla produkter inom genrer som spelbaserat lärande och Serious Games, det är inom dessa områden som edyoutec har identifierat de största synergierna mellan bolagets två vertikaler. Inom vertikalen Games bygger affärsidén på att utveckla och distribuera free-to-play-spel (”F2P”) inom mobilspel för Android och iOS.
För mer information, se edyoutecs webbplats www.edyoutec.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke