Connect with us

Marknadsnyheter

Effektiva besök och bokningar på World of Volvo

Published

on

World of Volvo har fått hjälp av Two att säkra upp både en effektiv besökshantering och ett smidigt sätt att visa mötesinformation för sina eventlokaler i Göteborg. Detta tack vare innovativa lösningar inom Microsoft Power BI och Azure Logic Apps. Med en tydlig vision om att förbättra flödet av information och översikt över besökare och bokningar, har World of Volvo nu två kraftfulla verktyg för att driva sin interna kommunikation och planering.

En framgångssaga med Power BI och Azure Logic Apps

När World of Volvo slog upp sina portar i april i år fanns ett behov av att kunna se besökstrycket både under dagen och inför morgondagen. Detta löste Two genom en lösning i Microsoft Power BI.

Vad händer i huset? Besökshantering med Power BI

Behovet av att förstå och hantera besöksflödet i lokalerna var en central utmaning för World of Volvo. Genom Power BI har Two utvecklat en lösning som mäter antalet besökare baserat på sålda biljetter. Informationen är integrerad i en omfattande Power BI-dashboard som visar antalet biljetter, gäster och bokningar i realtid.

Dashboarden möjliggör för personalen att planera sitt arbete effektivt. Här får de en tydlig översikt över besökstrycket både för aktuell dag och dagen efter. Detta är särskilt värdefullt för de medarbetare som arbetar med samordningen. Nu kan de övervaka och mäta ”fiskstimmet” av människor i lokalerna.

Ett snabbt och responsivt samarbete

-Two har genom hela projektets gång varit responsiva och vi har snabbt hittat sätt att lösa utmaningar längs vägen, säger Therése Lewrén, IT-projektledare på World of Volvo, och fortsätter: -Vi hoppas nu att alla som jobbar i huset ska känna sig trygga med att de har all information de behöver för att få en bra arbetsmiljö och leverera kvalitet till våra besökare.

Den noggranna planeringen och det gemensamma engagemanget för att uppnå tydliga förväntningar har resulterat i en snygg och smidig lösning för både besökshantering och bokningsinformation. IT-arkitekturen som nu är på plats säkerställer att systemet är både hållbart och lätt att underhålla.

World of Volvos satsning på innovativa teknologiska lösningar har inte bara förbättrat deras interna processer. Det har också satt en ny standard för hur besökshantering och bokningssystem kan integreras och användas effektivt.

Bokningshantering med Azure Logic Apps

Det är inte bara besöksflödet som är viktigt att ha koll på. För att förbättra hanteringen av mötesrum och bokningar har World of Volvo implementerat en lösning baserad på Azure Logic Apps. Lösningen ger detaljerad information om samtliga mötesrum i anläggningen. Inklusive vem som har bokat rummet, vilken tid som bokningen gäller och vilka möten som följer. Skärmar utanför varje mötesrum visar informationen för både besökare och personal, vilket skapar en sömlös och transparent översikt.

Alla projekt innebär utmaningar, och tack vare ett fint samarbete mellan Two och World of Volvo kunde teamet hantera och lösa dem på ett bra sätt. En tydlig projektplan och kravspecifikation var avgörande för framgången, och projektet blev en lärorik upplevelse för alla inblandade.

Framtiden ser ljus ut med planer på att utöka systemet. Snart kommer översiktstavlor att installeras i entrén, vilka kommer att hjälpa besökaren att hitta till rätt våning.

En framgångsrik implementation med värdeskapande resultat

– Från början var vårt behov att ligga steget före och identifiera utmaningar innan de uppstår. För att uppnå detta insåg vi att det var nödvändigt att samla in data från alla våra stödsystem och visualisera den på ett enkelt och överskådligt sätt genom rapporter, säger Anton Samuelsson, CTO på World of Volvo, och fortsätter:

– Redan innan jag tog över efter projektfasen hade Two utfört ett enastående arbete med att koppla samman data från våra olika system och dra nytta av Power BI. Detta har gett verksamheten de verktyg som behövs för att kunna reagera snabbare och vara bättre förberedda på kommande utmaningar.

– De direkta effekterna av lösningen ser vi redan idag i form av förbättrad effektivitet och snabbare beslutsfattande. De största fördelarna är att vi nu kan agera proaktivt tack vare realtidsdata och intuitiva rapporter. Lösningen har skapat betydande värde genom att minska manuellt arbete och ge oss en djupare förståelse för vår data, vilket leder till mer informerade beslut, konstaterar Anton Samuelsson.

– Nu när verksamheten har varit igång i snart ett år har behovet av tillgänglighet till information ökat markant. Vi har identifierat flera nya datakällor som vi vill kunna spåra och analysera dagligen för att ytterligare förbättra vår effektivitet och beslutsfattande.

Two och World of Volvo i ett långsiktigt partnerskap

Anton Samuelsson ser fler möjligheter framöver: – På längre sikt förväntar vi oss att lösningen kommer att fortsätta stödja vår tillväxt genom att möjliggöra ännu djupare insikter och ökad anpassningsförmåga. En av de största utmaningarna vi står inför är att hantera den ständigt växande mängden data. Vi tror att Power BI kommer att fortsätta vara en avgörande faktor för att hjälpa oss analysera och visualisera denna data på ett effektivt sätt, vilket i sin tur underlättar strategiskt beslutsfattande.

– Samarbetet med Two har varit exceptionellt; de har varit både tillgängliga och lyhörda för våra behov. Deras stöd har varit ovärderligt i vår strävan att förbättra vår datahantering och analys. Jag vill också tillägga att vi ser fram emot att fortsätta vårt samarbete med Two. Deras expertis och engagemang har varit avgörande för vår framgång hittills, och vi är övertygade om att de kommer att fortsätta vara en värdefull partner i framtiden, avslutar Anton Samuelsson, CTO på World of Volvo.

Christofer Järlesjö
VD
070-2387829
christofer.jarlesjo@two.se

På Two sätter vi relationen till våra kunder och samarbete i fokus för att tillsammans göra våra kunder framgångsrika. Vi hjälper våra kunder att effektivisera och automatisera sina affärsprocesser genom rätt lösningar för både affärssystem och bunsiness intelligence. Vår expertis ligger inom Microsoft Dynamics 365 Business Central, Jeeves ERP, Power BI och Qlik. Med långsiktiga partnerskap som grundsten är vi övertygade om att vi kan ge våra kunder hållbara affärslösningar som hjälper dem uppfylla sina verksamheters mål.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.