Marknadsnyheter
Effekttariffer – rättvist och nödvändigt


I en debattartikel i Svenska Dagbladet 24/1 framför Bengt Ekenstierna och Sten Lindgren kritik mot införandet av effekttariffer. Kritiken bygger dock på flera missuppfattningar eller feltolkningar som vi vill reda ut.
Effekttariffer införs inte för att öka elnätsbolagens intäkter utan för att skapa en mer rättvis prissättning och ett elnät som används mer effektivt. Reformen kommer från myndigheten Energimarknadsinspektionen och syftet är att med prissignaler främja beteenden där kunderna sprider ut sin elanvändning och således använder el på ett sätt som inte överbelastar elsystemet. Ett 20-tal elnätsföretag har redan infört prismodellen och samtliga elnätsföretag ska ha gjort det senast 1 januari 2027.
Införandet av effekttariffer är en reform som successivt kommer att omfatta alla husägare i Sverige. Det är viktigt att elnätskunderna förstår hur abonnemangssystemet ska fungera så att de kan planera sin elkonsumtion på ett sätt som passar dem. Därför är det olyckligt när reformen misstolkas eller misstänkliggörs i debatten.
I en replik i SvD 24/1 ”Effekttariffer är rättvisat och nödvändigt”, bemöter vi de påståenden som Bengt Ekenstierna och Sten Lindgren ger uttryck för i sin artikel.
1. Den största och mest allvarliga missuppfattningen
Ekenstierna och Lindgren påstår att elnätsföretagen genomför förändringen för att tjäna mer pengar. Det stämmer helt enkelt inte. När effekttariffer införs sänks andra avgifter och totalkostnaden förblir densamma. Som tidigare Eon-anställd känner sannolikt Bengt Ekenstierna till att Energimarknadsinspektionen reglerar elnätsbolagens intäkter och att bolagen inte kan ta ut mer betalt än vad som är tillåtet.
2. Elnät är byggt för varierad användning
Skribenterna menar att elnätskunderna redan har betalat för sin kapacitet genom huvudsäkringen, men så är det inte. Elnätet är byggt för att hantera varierande förbrukning, inte för att alla ska kunna använda sin fulla kapacitet samtidigt. Om alla använde el till maxkapacitet hela tiden skulle elnätet behöva vara flera gånger större. Det hade lett till betydligt högre avgifter för alla. Idag belastar vissa kunder nätet betydligt mer än andra, men med effekttariffer fördelas kostnaderna mer rättvist så att den som nyttjar nätet mycket betalar för sig och den som minskar sina effekttoppar får det billigare. På så vis skapas ett mer hållbart elsystem – utan att elnätsbolagen får ökade intäkter.
3. Elnätsavgifterna har hållits nere
Ekenstierna och Lindgren påstår att elnätsavgifterna ökat kraftigt under senare år. Det stämmer att vissa företag gjort större prishöjningar, men det stämmer inte för Ellevio. Enligt den årliga Nils Holgersson-rapporten ligger Ellevios avgifter under genomsnittet i landet. De senaste tio åren har prisutvecklingen för Ellevios kunder varit lägre än KPI. Samtidigt står vi inför en omfattande elektrifiering av samhället, vilket ställer högre krav på elnätet. För att möta behoven i ett samhälle som kommer att behöva dubbelt så mycket el år 2045 jämfört med idag, kan vi inte ha ett elnät som är dimensionerat för behoven på 70-talet. Vi måste bygga ut elnäten, men vi måste också använda elen mer effektivt – till exempel genom att sprida ut elanvändningen.
4. Effekttariffer har redan visat resultat
Erfarenheter från Ellevios pilotprojekt med 2 000 hushåll visar att effekttoppar kan minskas med cirka 3 procent, vilket bidrar till ett mer stabilt och hållbart elnät. Analyser visar att de flesta kunder kommer att få en oförändrad kostnad, medan vissa får en ökning och andra en sänkning. Denna fördelning visar att systemet är rättvist och speglar faktiska användningsmönster.
5. Effekttariffer är tidsanpassade
Påståendet att Ellevio tar ut effekttariffen dygnet runt är inte sant. Mellan kl. 22 och 06 räknas bara halva effekttoppen, vilket uppmuntrar kunder att flytta sin förbrukning till natten. Effekttariffen syftar till att styra elanvändningen till tider när belastningen är lägre, vilket minskar behovet av kostsamma nätförstärkningar.
6. Smart laddning för elbilar
Påståendet att elbilsägare hos Ellevio kan behöva betala upp till 4700 kronor mer per år är kraftigt överdrivet och missvisande. En mer rimlig uppskattning är att kostnaden kan öka med cirka 40–80 kronor per månad förutsatt att man planerar sin laddning till natten, beroende på vilken effekt man laddar med och hur kundens elanvändning ser ut i stort.
Redan idag laddar de flesta elbilsägare sin bil nattetid när belastningen på elnätet alltså är lägre. Om man laddar under dessa tider halveras effekttoppen, vilket innebär att den inte behöver räknas bland månadens tre högsta effekttoppar. I sådana fall påverkar den inte månadskostnaden alls av elbilsladdningen. För de som laddar med högre effekt även nattetid kan ökningen bli något större, men det handlar då om en månadsökning på 40–80 kronor beroende på hur kundens förbrukning ser ut i stort.
7. Tydlig kommunikation med kunderna
Vi informerar kunderna genom brev, mejl, webbplats och en app som hjälper dem att följa sin elanvändning. Vi förstår att detta är nytt och arbetar aktivt för att göra det enklare att förstå. Effekttariffer är en rättvis och nödvändig åtgärd för att skapa ett hållbart elsystem. Vi ser fram emot att fortsätta dialogen med våra kunder och gör vårt bästa för att skapa förståelse.
David Bjurhall, chef för pris- och regleringsfrågor på Ellevio
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke