Connect with us

Marknadsnyheter

Electrolux Group bokslutsrapport fjärde kvartalet 2024

Published

on

Sammanfattning av helåret 2024

  • För helåret 2024 ökade nettoomsättningen till 136 150 Mkr (134 451) och rörelseresultatet exklusive engångsposter var 1 666 Mkr (414). Ökade försäljningsvolymer och positiv mix bidrog till resultatet, drivet av det attraktiva produktutbudet. Kostnadsbesparande åtgärder bidrog till en positiv påverkan om 4,0 Mdr kr från kostnadseffektivitet.

Sammanfattning av fjärde kvartalet 2024

  • Under det fjärde kvartalet uppgick nettoomsättningen till 37 968 Mkr (35 636) och den organiska försäljningen ökade med 11,5%, drivet av ökade volymer och positiv mix. Rörelseresultatet var 1 052 Mkr (-3 215), vilket motsvarar en marginal om 2,8% (-9,0). Rörelseresultatet inkluderade en engångspost om -198 Mkr (-2 491) avseende affärsområde Europa, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika och avyttringen av verksamheten inom varmvattenberedare i Sydafrika.
  • Rörelseresultatet exklusive engångsposter uppgick till 1 249 Mkr (-724), vilket motsvarar en marginal om 3,3% (-2,0). Ökade volymer bidrog positivt till resultatet och gynnsam mix kompenserade för negativt pris. Den positiva effekten från kostnadseffektivitet var 2,0 Mdr kr. Valutaeffekter hade en betydande negativ påverkan.
  • Rörelsemarginalen exklusive engångsposter i affärsområde Latinamerika var 8,0% (8,1). I affärsområde Europa, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika ökade rörelsemarginalen exklusive engångsposter till 4,8% (1,9). Rörelseresultatet förbättrades i affärsområde Nordamerika.
  • I det fjärde kvartalet avyttrade Electrolux Group all sin potentiella historiska asbestosexponering i USA. Transaktionen hade en positiv resultatpåverkan om 185 Mkr i affärsområde Nordamerika i kvartalet.
  • Periodens resultat uppgick till 150 Mkr (-4 113) och resultatet per aktie var 0,56 kr (-15,23).
  • Operativt kassaflöde efter investeringar var 2 660 Mkr (3 871). Det operativa kassaflödet efter investeringar för helåret var 2 254 Mkr (3 064).
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning ska utgå för räkenskapsåret 2024.

VD och koncernchef Yannick Fierlings kommentar

Efter att ha tillbringat 3 månader med att lära känna Electrolux Group och dess intressenter, tillträdde jag posten som VD den 1 januari 2025. Under det fjärde kvartalet fortsatte vi att göra goda framsteg med våra initiativ för att minska kostnaderna och koncernens attraktiva produkterbjudande bidrog till en organisk tillväxt på 11,5%. Rörelsemarginalen exklusive engångsposter förbättrades till 3,3% med ett operativt kassaflöde efter investeringar på 2,7 Mdr kr.

Förbättrade konsumentupplevelser, flexibilitet och snabbhet

Viktiga slutsatser från min inledande tid med Electrolux Group är styrkan i vårt produkterbjudande och den tydliga identiteten hos våra varumärken Electrolux, AEG och Frigidaire. Vi känner verkligen vår konsument, vilket de höga konsumentomdömena online för våra produkter visar. Det är viktigt att vi verkligen vårdar våra lokala styrkor och det som särskiljer oss på marknaden, samtidigt som vi använder vår globala storlek än mer för att driva innovation och mix – allt på ett kostnadseffektivt sätt. Förutom att erbjuda fantastiska produkter som hjälper konsumenter att göra mer hållbara val hemma, behöver vi förstärka upplevelsen för konsumenten under produkternas hela livslängd genom att utveckla vårt erbjudande av anpassade lösningar.

Electrolux Group har en unik kultur och ett arv som är viktigt att värna, samtidigt som vi blir snabbare och mer flexibla. En viktig del av vår företagskultur som jag vill stödja och vidareutveckla är entreprenörskap. Genom att främja ägarskap och ansvarstagande kan vi stärka hela teamet, öka effektiviteten och förbättra det finansiella resultatet.

Försäljningstillväxt och kostnadsminskningar drev resultatförbättring

Under det fjärde kvartalet förbättrades rörelseresultatet betydligt, med ett bidrag på 2 Mdr kr från kostnadseffektivitet och en organisk tillväxt på 11,5%.

Affärsområdet Europa, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika nådde en rörelsemarginal, exklusive engångsposter, på 4,8% (1,9) trots fortsatt svag diskretionär privatkonsumtion i Europa.

I Nordamerika bidrog våra nya produkter och förbättrad produktivitet till en förbättring av rörelseresultatet. Jag är också mycket nöjd med att koncernens hela potentiella exponering för asbestkrav i USA avyttrades under det fjärde kvartalet. Denna transaktion ger förbättrad långsiktig finansiell transparens för våra investerare och frigör operativa resurser. I Latinamerika fortsatte den starka utvecklingen under kvartalet med en rörelsemarginal på 8,0%.

Säsongsmönstret för koncernens resultat har börjat normaliseras med det fjärde kvartalet som det starkaste under året. Med det i åtanke är det första kvartalet normalt svagare än övriga kvartal.

Främst ersättningsdriven efterfrågan

Marknaden i Europa fortsatte att vara driven av ersättningsköp och var relativt stabil under det fjärde kvartalet, med hög kampanjaktivitet. Marknaden för inbyggnadskök i Europa stabiliserades på en låg nivå. Kampanjaktiviteten var hög i Nordamerika, men kampanjer kopplade till Black Friday fortsatte inte under hela december månad som de gjorde året innan. Trots svag bostadsmarknad och med viss kvartalsmässig volatilitet ökade marknaden något under 2024, understödd av den aggressiva prismiljön. Våra huvudmarknader i Latinamerika växte under kvartalet även om tillväxttakten i Brasilien avtog något eftersom konsumentefterfrågan började öka mer markant i det fjärde kvartalet 2023.

Utsikter för 2025

För 2025 finns det en osäkerhet som härrör från en eventuell påverkan på efterfrågan av vitvaror från nya potentiella handelspolitikiska åtgärder i Nordamerika. I Europa har efterfrågan börjat stabiliseras, men det finns en tidsfördröjning innan lägre räntor och potentiella förbättringar av disponibel inkomst resulterar i en ökning av diskretionära inköp. Efter en stark tillväxt i Brasilien under 2024 förväntar vi oss att marknadsefterfrågan stabiliseras under 2025.

Mot denna bakgrund förväntar vi oss att marknadsefterfrågan för vitvaror blir relativt neutral i samtliga regioner under 2025 jämfört med 2024.

Det organiska bidraget till resultatet från volym, pris och mix sammantaget för koncernen förväntas bli relativt neutralt för helåret 2025. Vi räknar med att en hög andel av efterfrågan kommer att fortsätta vara driven av ersättningsköp, som är mer priskänsliga. Negativt pris förväntas kompenseras genom tillväxt i fokuskategorier som premium-tvätt och köksprodukter. Liksom under 2024, beräknas investeringarna i innovation och marknadsföring öka under helåret 2025. Detta i syfte att dra fördel av ledande produkter och tjänster med stöd av varumärkesbyggande för att skapa värde långsiktigt.

Externa faktorer förväntas bli negativa för året, med betydande motvind från valutor. Påverkan från råmaterialkostnader förväntas väsentligen bli neutral.

Med minskade produktkostnader genom värdekedjan som den främsta drivkraften, förväntar vi oss 3,5-4,0 Mdr kr i bidrag till resultatet från kostnadseffektivitet under 2025.

Lönsamhet och kassaflöde i fokus

Med ett robust kassaflöde i det fjärde kvartalet, en stark likviditet och en välbalanserad löptidsprofil är koncernens finansiella ställning stabil. Förbättrat resultat och kassaflöde är högsta prioritet. I Nordamerika är fokus på att förbättra produktiviteten och minska kostnaderna ytterligare samtidigt som vi fortsätter att stödja det starka produkterbjudandet.

Vi kommer att fortsätta utveckla och stärka Electrolux Group under de kommande åren. Vårt attraktiva erbjudande och starka varumärken tillsammans med effektivt genomförda kostnadssänkningar och en högpresterande organisation positionerar oss väl inför framtiden.

Telefonkonferens 09.00

En telefonkonferens hålls idag den 30 januari kl. 09.00 (CET). Telefonkonferensen leds av VD och koncernchef Yannick Fierling och Ekonomi- och finansdirektör Therese Friberg.

För att endast lyssna på telefonkonferensen, använd länken:

https://edge.media-server.com/mmc/p/t5j746u2

eller

För att både lyssna på telefonkonferensen och ställa frågor, använd länken:

https://register.vevent.com/register/BIf2eec702a54847a6abf57e788d2c218c

Presentationsmaterial för nedladdning

www.electroluxgroup.com/ir

Denna information är sådan som AB Electrolux är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-01-30 08:00 CET.

För mer information:

Maria Åkerhielm, Investor Relations, +46 70 796 3856

Electrolux Group Press Hotline, +46 8 657 65 07

Electrolux Group är en ledande global vitvarukoncern som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra ledande varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi hushållsprodukter i omkring 120 marknader varje år. Under 2024 hade Electrolux Group en omsättning på 136 miljarder kronor och cirka 41 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.