Marknadsnyheter
Electrolux Group Sustainability Report 2023: Gaser med hög global uppvärmning fasades ut från 97% av produkter med kylmedel


I slutet av 2023 hade 97% av produkterna med kylmedel från Electrolux Group övergått till att innehålla gaser med låg uppvärmningspotential. Det resulterade i ett erkännande i FN-initiativet Cool Coalitions senaste rapport om kylbranschen [1]. Detta är bara en av höjdpunkterna från Electrolux Groups Hållbarhetsrapport 2023.
- 60% av all energi som användes i bolagets verksamhet 2023 kom från förnybara källor.
- Den globala non-profit organisationen CDP gav Electrolux Group betyget ”A”, dels för sitt egna arbete med klimatförändringar, dels för sitt engagemang för klimatförändringar hos bolagets leverantörer, samt ”A-” för vattenförvaltning.
- De mest energi- och vatteneffektiva produkterna stod för 29% av de sålda enheterna totalt och 38% av företagets bruttovinst 2023.
I början av 2024 fick Electrolux Group sitt andra vetenskapsbaserade klimatmål godkänt av Science-Based Targets initiative, efter att ha uppnått det första målet tre år före plan. Det nya målet syftar till att minska företagets direkta och indirekta utsläpp av växthusgaser från den egna verksamheten (scope 1 och 2) med 85% och att minska absoluta scope 3 utsläpp med 42% mellan 2021 och 2030. Utöver användningen av sålda produkter inkluderar det nya scope 3 målet även utsläpp från material, transport av produkter och tjänsteresor. Målet är i linje med Parisavtalet som syftar till att begränsa den genomsnittliga globala temperaturökningen till 1,5°C under detta århundrade för att undvika de allvarligaste effekterna av klimatförändringar.
”Våra prestationer inom hållbarhet under 2023 och vårt nya vetenskapsbaserade klimatmål som godkändes 2024 visar att vi tillsammans fortsätter att bygga ett bättre företag, ta fram bättre lösningar och möjliggöra en bättre livsstil”, säger Elena Breda, hållbarhets- och teknologichef på Electrolux Group. ”Det visar på styrkan i de kombinerade perspektiven; människa, planet och verksamhet”.
Övriga höjdpunkter i Hållbarhetsrapporten 2023
Better Company
- Målet på 3 miljoner måltidsdonationer uppnåddes sju år före plan av Electrolux Food Foundation.
- 98% av våra viktigaste 285 leverantörer svarade på CDP Supply Chain Program.
- Bättre processer implementerades för att säkerställa mänskliga rättigheter bland anställda och i leverantörskedjan.
Better Solutions
- ColourCare tvättmaskiner kan hjälpa konsumenter att använda upp till 30% mindre energi jämfört med den lägsta tröskeln för att uppnå bästa energiklass i Europa.
- Laundry tower i Nordamerika var koncernens första staplade erbjudande som blev Energy Star-certifierat.
Better Living
- AirFry-funktionen i ugnar kan hjälpa konsumenter att minska förbrukningen av fett vid matlagning med upp till 70% jämfört med traditionell tillagning. [2]
- SteamCare systemet låter konsumenter fräscha upp sina kläder med upp till 90% mindre vatten och 30% mindre energiförbrukning jämfört med en komplett tvättcykel. [3]
- Sex produkter för välbefinnande i hemmet vann Red Dot- och iF Design-priser.
- 2023 lanserade Electrolux Group ett nytt inbyggt kylskåp som kan hjälpa konsumenter att minska sitt matsvinn med upp till 28%. [4]
Klimatmål
- Utsläpp av växthusgaser från egna verksamheten (scope 1 och 2) minskade med 33% sedan 2021.
- Utsläpp av växthusgaser från sålda produkter (scope 3) minskade med 28% jämfört med 2021.
Läs Electrolux Group Hållbarhetsrapport 2023 och den kortare versionen In Brief här: Sustainability – Electrolux Group
[1] Cooling suppliers: A stocktake on the path to Net Zero | The Carbon Trust
[2] Tester utförda av en nutritionist med 800 g frysta pommes frites, där man jämför konventionell fritering (med 1800 ml sojabönolja) och beredning med hjälp av airfry-funktionen i OE9XB inbyggd ugn (utan tillsats av olja). Resultatet visade en minskning av kalorier med 33,9% och 68,7% minskning av fett vid tillagning i airfry-funktionen i OE9XB-modellen.
[3] Baserat på ett internt test av vattenförbrukning som jämför SteamRefresh med ett fullständigt tvättprogram 30°C Delicate program vid 1 kg belastning.
[4] Jämfört med 500 ColdSense-kylskåpet och baserat på externa tester av varaktigheten av ätbarhet av mjuk ost och kokt skinka lagrad på hyllor. Resultaten kan variera beroende på typ av mat. Uppskattad potentiell minskning av matsvinnet endast baserat på produktens prestanda och inte med hänsyn till användarbeteende
För mer information vänligen kontakta Electrolux pressjour: 08-657 65 07.
Electrolux Group är en ledande global vitvarukoncern som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra ledande varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi hushållsprodukter i omkring 120 marknader varje år. Under 2023 hade Electrolux Group en omsättning på 134 miljarder kronor och cirka 45 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke