Marknadsnyheter
Electrolux meddelar förlust för fjärde kvartalet 2022
Electrolux meddelade idag att rörelseresultatet för det fjärde kvartalet 2022 beräknas bli cirka -2 miljarder kr (0,9), inklusive engångsposter på -1,4 miljarder kr (-0,7). Resultatminskningen jämfört med föregående år var framför allt en konsekvens av svagare konsumentefterfrågan och lagerminskningar hos både återförsäljare och Electrolux i kombination med en förhöjd kostnadsnivå. Den främsta orsaken till det svagare resultatet än förväntat under det fjärde kvartalet var utvecklingen i affärsområde Nordamerika.
Nettoomsättningen för koncernen under det fjärde kvartalet beräknas uppgå till cirka 36 miljarder kr, en organisk minskning med omkring 8%. Rörelseresultatet exklusive engångsposter beräknas för koncernen uppgå till cirka -0,6 miljarder kr, jämfört med 1,6 miljarder kr i det fjärde kvartalet 2021. Det främsta orsaken till resultatminskningen är affärsområde Nordamerika med en rörelseförlust exklusive engångsposter på cirka 1,2 miljarder kr, vilket är i linje med resultatet för det tredje kvartalet 2022.
Lagerminskningsaktiviteter hos återförsäljare under det fjärde kvartalet i samtliga regioner var större än förväntat vilket bidrog till en svag marknad som påverkade volym och mix negativt, och som resulterade i mer omfattande kampanjaktiviteter. Den största påverkan var i affärsområde Nordamerika.
Den negativa nettopåverkan från engångsposter på cirka 1,4 miljarder kr består av tre poster (se tabellen nedan). Utöver de två tidigare kommunicerade posterna avslutades en pensionsplan i USA där pensionsåtagandena överfördes till en tredje part vilket resulterade i en minskning av pensionsskuld och tillgångar på 6 miljarder kr vid slutet av 2022. Dessa åtgärder resulterade i negativ rörelseresultatpåverkan på cirka 0,2 miljarder kr under det fjärde kvartalet p g a en engångsskatt (excise tax), och en positiv kassaflödeseffekt om åtminstone 0,7 miljarder kr förväntas under det första halvåret 2023.
Det tidigare kommunicerade programmet för kostnadsbesparingar för koncernen och omställning i Nordamerika för att återgå till stabilitet och förbättrad lönsamhet började uppnå effekt i slutet av året och den förväntade positiva resultateffekten på 4-5 miljarder kr för helåret 2023 jämfört med föregående år ligger fast.
Samtliga siffror avseende 2022 i detta pressmeddelande är preliminära och oreviderade. Den slutliga rapporten för fjärde kvartalet 2022 kommer att publiceras den 2 februari 2023 omkring kl. 08.00 CET.
Electrolux kommer inte att lämna några ytterligare kommentarer innan den slutliga rapporten för fjärde kvartalet har publicerats.
Denna information är sådan som AB Electrolux är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-01-11 14:45 CET.
För yterligare information, kontakta:
Sophie Arnius, Investor Relations, +46 70 590 80 72
Paul Palmstedt, Electrolux Press Hotline, +46 8 657 65 07
Electrolux är ett ledande globalt vitvaruföretag som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi ca 60 miljoner produkter till hushåll på ca 120 marknader varje år. Under 2021 hade Electrolux en omsättning på 126 miljarder kronor och cirka 52 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke