Connect with us

Marknadsnyheter

Electrolux och designduon Rave Review inspirerar människor att behålla sina kläder längre

Published

on

De mest hållbara kläderna är de som du redan äger, men i genomsnitt används ett klädesplagg tio gånger och kasseras långt innan det är nödvändigt [1]. Det är därför vitvaruföretaget Electrolux vill inspirera konsumenter att bryta mönstret och ta bättre hand om sina kläder. För att demonstrera att begagnade kläder fortfarande är värdefulla har Electrolux samarbetat med den svenska designduon Rave Review för att skapa en unik kollektion tillverkad av kasserade kläder från världens näst största klädkyrkogård – Atacama-öknen.

Globalt hamnar uppskattningsvis 73 procent av allt textilavfall på tippen eller bränns [2]. Atacama-öknen i Chile, där världens näst största klädkyrkogård ligger, har snabbt förvandlats till en symbol för ”fast fashion” och ökningen av textilavfall. Enligt UNECE [3] hamnar 21 miljarder ton kläder i en deponi varje år. Enbart i Atacama-öknen dumpas uppskattningsvis 39 000 ton kläder varje år.

 

”Förutom utmaningarna med ”fast fashion” är det tydligt att vi behöver förändra sättet som vi använder och vårdar våra kläder. Genom forskning vet vi att en förlängning av våra kläders livslängd med så lite som nio månader kan minska koldioxidutsläppen, vattenförbrukningen och avfallsmängderna med upp till 20–30 procent. Det finns olika sätt att göra detta på: genom att reparera eller återbruka gamla kläder samt vädra, rengöra kläderna med ånga eller tvätta dem på ett mer hållbart sätt”, säger Vanessa Butani, VP Group Sustainability på Electrolux.

 

Det är anledningen till att Electrolux har valt att samarbeta med designduon Rave Review, kända för sina färgstarka och återbrukade high-end-kollektioner, i följande syfte: att skänka nytt liv åt kasserade kläder från klädkyrkogården i Atacama. Resultatet är världens första kollektion av återbrukat mode från Atacama. Målet är att rikta fokus mot det växande avfallsproblemet som modeindustrin orsaker och visa upp ett inspirerande exempel som kan leda till förändrat konsumentbeteende.

 

”Vi har alltid varit övertygade om att framtidens mode inte kan fungera på samma sätt som idag. Jag tror att vi alla måste ändra på oss, på ett eller annat sätt. När det gäller mode är förmodligen den mest påtagliga och enklaste metoden att vårda de kläder vi redan har”, säger Livia Schück, medgrundare och Creative Director på Rave Review.
 

Mål: Få kläder att hålla dubbelt så länge med halverad miljöpåverkan till 2030
Genom att modernisera textilvårdstekniken för alla material och inspirera till bättre klädvårdsvanor, strävar vi efter att halvera klädvårdens miljöpåverkan och förlänga kläders genomsnittliga livslängd.

 

”Electrolux har en långsiktig strategi där målet är att minska vår klimatpåverkan avsevärt. Som klädvårdsexperter utvecklar vi redan avancerade tekniska tvättlösningar som får kläderna vi använder att hålla längre – och minskar både vatten- och energiförbrukningen. Men som företag kan vi inte ensamma ansvara för att tillhandahålla lösningar: Vi hoppas att vi kan inspirera och utbilda konsumenter i hur de kan få de kläder de redan äger att hålla längre, vi vill göra allt vi kan för att bidra till denna förändring”, säger Elisa Stabon, Care Experience Development Director på Electrolux.

 

Forskning visar att det finns ett akut behov att hjälpa människor förstå hur de bäst kan vårda sina kläder och uppmuntra så många som möjligt att anamma mer hållbara rutiner för klädtvätt: att tvätta mindre, rengöra med ånga mer, tvätta fulla maskiner och i lägre temperaturer.

 

”Om alla gjorde en liten förändring för att bryta sitt mönster, skulle var och en av oss kunna minska kläders negativa miljöpåverkan. En sänkning av tvättemperaturen och byte från pulver till flytande tvättmedel kan innebära en besparing motsvarande 50 kg koldioxid per maskin och år. Om denna kunskap skulle sprida sig och få miljoner av konsumenter att göra likadant, skulle effekten bli enorm”, avslutar Vanessa Butani.

För mer information:
electrolux.com/breakthepattern

Kommentar till redaktör/Ytterligare information till modesektorn:

 

Vi har skapat en kollektion i begränsad upplaga där varje produkt är unik och tillverkad av kasserade kläder räddade från Atacama-öknen. Syftet är att starta en diskussion kring det faktum att vi måste bli bättre på att vårda de kläder vi redan äger. Kollektionen kommer inte att säljas, vårt syfte var aldrig att starta ett nytt klädmärke, vi ville bara skapa något med Rave Review som kunde inspirera människor att se på sina kläder med nya ögon och fundera över hur de bäst kan ta hand om dem.

 

“I vår design strävade vi efter att förstärka känslan av det ofullkomliga. Det bidrar till att ge tyget karaktär och gör det betydligt roligare och mer intressant att jobba med jämfört med ett nytt och stumt tyg”, berättar Josephine Bergqvist, medgrundare och Creative Director på Rave Review.

 

Om Rave Review:

Den svenska designduon Rave Review är känd för sina återbrukade kollektioner och innovativa metoder för att förvandla hemtextilier till åtråvärda modeplagg. Ett år efter examen från Beckmans Designhögskola startade Josephine Bergqvist och Livia Schück märket 2017 utifrån en stark övertygelse om att branschen måste bli mer hållbar.

 

Rave Review har blivit ett varumärke för återbrukade kollektioner och är ett hett namn inom den internationella modeindustrin. De har blivit uppmärksammade i Vogue, deltagit i GucciFest, vunnit priser och utmärkelser och deras kollektioner har burits av Kylie Jenner och Emma Watson.

 

Kommentar till redaktör/Ytterligare information till hållbarhetssektorn:

 

70% av de kläder vi kasserar i Europa slängs på grund av att de har en permanent skada, till exempel att färgen har blekts, plagget har krympt eller fått fläckar som inte går bort [4].

 29% av européerna tvättar nu regelbundet sina kläder i 30 grader eller lägre.
 Endast 14% sa att de vill sänka temperaturen oftare.
 69% av européerna tvättar huvudsakligen sina kläder i 40 grader eller högre medan 12% tvättar regelbundet i 60 grader (TLR).

Ladda ner Electrolux-rapporterna här:
The truth about laundry, Better Living Report, Care Label Project

  

[1] Electrolux. The Truth About Laundry. Stockholm: Electrolux, 2021. [https://admin.betterlivingprogram.com/wp-content/uploads/2021/02/Electrolux_TheTruthAboutLaundry_WhitePaper-1.pdf] (Accessed 2022-07-08) Electrolux. The Truth About Laundry. Stockholm : Electrolux, 2021. [https://admin.betterlivingprogram.com/wp-content/uploads/2021/02/Electrolux_TheTruthAboutLaundry_WhitePaper-1.pdf] (Accessed 2022-07-08)

 

[2] Ellen MacArthur Foundation. A new textiles economy: Redesigning fashion’s future 2017. Isle Of Wight: Ellen MacArthur Foundation, [https://ellenmacarthurfoundation.org/a-new-textiles-economy] (Accessed 2022-07-08).
 

[3] United Nations Economic Commission for Europe. Fashion and the SDGs:what role for the UN? Geneva: UNECE, 2019.  [https://unece.org/DAM/RCM_Website/RFSD_2018_Side_event_sustainable_fashion.pdf] (Accessed 2022-07-08).

 

[4]AEG. Care Label Project Lookbook 2017. Stockholm: Electrolux Group 2017. [https://www.aeg.se/siteassets/common-assets/04.-care/inspiration/clp/care_label_project_lookbook.pdf] (Accessed 2022-07-08)

För mer information vänligen kontakta Electrolux pressjour: 08-657 65 07.

Electrolux är ett ledande globalt vitvaruföretag som i mer än 100 år gjort livet bättre för miljontals människor. Vi utvecklar nya sätt att skapa smakupplevelser, ta hand om kläder och få en hälsosammare hemmiljö. Vi strävar ständigt efter att leda utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle genom våra produkter och vår verksamhet. Genom våra varumärken, som inkluderar Electrolux, AEG och Frigidaire, säljer vi ca 60 miljoner produkter till hushåll på ca 120 marknader varje år. Under 2021 hade Electrolux en omsättning på 126 miljarder kronor och cirka 52 000 anställda. För mer information besök www.electroluxgroup.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.