Marknadsnyheter
Electrolux Professional AB bokslutskommuniké Q4 2024
Fjärde kvartalet, oktober–december 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 3 329 Mkr (2 974), en ökning med 11,9%. Organiskt ökade försäljningen med 3,3%. Förvärven bidrog med 7,6%. Valutaeffekter hade en positiv effekt om 1,0%.
- EBITA uppgick till 400 Mkr (302), motsvarande en marginal om 12,0% (10,1).
- Rörelseresultatet uppgick till 339 Mkr (261), motsvarande en marginal om 10,2% (8,8).
- Periodens resultat uppgick till 215 Mkr (168) och resultat per aktie till 0,75 kr (0,59).
- Operativt kassaflöde efter investeringar uppgick till 532 Mkr (570).
- Styrelsen föreslår en utdelning om 0,85 kr (0,80) per aktie.
Alberto Zanata, VD och koncernchef:
”Förbättrad försäljning och lönsamhet, Storkök & dryck Amerika visar åter tillväxt
Under det fjärde kvartalet ökade försäljningen med 11,9% varav 3,3% organiskt. EBITA uppgick till 400 Mkr (302), vilket gav en EBITA-marginal på 12,0% (10.0). Den förbättrade EBITA-marginalen beror på volymtillväxt inom Tvätt samt marginalförbättringar inom Storkök och dryck både i Europa och Amerika. Orderingången var högre än för ett år sedan.
Försäljningen inom Storkök och dryck ökade med 3,2% men minskade organiskt med 1,9% jämfört med föregående år. EBITA förbättrades, vilket resulterade i en EBITA-marginal på 9,6% (8,8). Försäljningen i Europa minskade, främst på grund av utfasning av lågmarginalprodukter och svag marknad i centraleuropa och norden. Samtidigt var det mycket glädjande att se Amerika återgå till organisk tillväxt med en förbättrad marginal. Försäljningen i Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika minskade, främst på grund av en fortsatt svag utveckling i Mellanöstern. Orderingången för Storkök och dryck var högre än för ett år sedan.
Försäljningen inom Tvätt ökade med 26,5%. Förvärvet av TOSEI bidrog med 14,7% och den organiska tillväxten uppgick till 11,8%, drivet av Europa men framförallt av en stark utveckling i USA. EBITA-marginalen uppgick till 18,0% (15,7). TOSEIs marginal var i linje med koncernens marginal och dess försäljning ökade under kvartalet. Integrationen fortsätter enligt plan. Totalt var orderingången för Tvätt högre än för ett år sedan.
Det operativa kassaflödet efter investeringar uppgick till 532 Mkr (570). Investeringarna var betydligt högre än för ett år sedan, beroende på investeringar i produktinnovation.
Jag är mycket stolt över att Electrolux Professional Group uppmärksammades bland de 500 bästa företagen i World’s Best Companies – Sustainable Growth 2025 av TIME och Statista. Detta visar att finansiell tillväxt och hållbar utveckling går hand i hand, och understryker vår position som ledare inom hållbarhet i vår bransch. Under 2024 minskade vi våra CO2-utsläpp (scope 1 och 2) med 18% jämfört med 2023.
Under 2024 växte vi genom två strategiska förvärv: TOSEI, ledande inom tvätt och vakuumförpackning i Japan och Adventys, en fransk tillverkare av induktionsutrustning för matlagning. Organiskt var försäljningen oförändrad för helåret, men vi fortsatte mot vårt mål att förbättra koncernens lönsamhet och nådde en EBITA-marginal på 11,6%. Exklusive förvärvs- och integrationskostnader skulle vår EBITA-marginal ha varit 12,0% (11,1). Kassaflödet förbättrades, vilket gör att vi har en stark balansräkning med en förbättrad nettoskuld/EBITDA på 1,4 ggr, jämfört med i början av året.
Även om vi ser ett fortsatt osäkert makroekonomiskt och geopolitiskt klimat, fortsätter Tvätt att vara stark, Storkök och dryck i USA har återgått till tillväxt och Storkök och dryck i Europa har förbättrat sin lönsamhet. Inför början av 2025 innebär det att vi räknar med fortsatta förbättringar.”
Denna information är sådan information som Electrolux Professional AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedan kontaktpersons försorg, för offentliggörande, den 31 januari 2025, klockan 07.30.
För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33
Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 14 fabriker i åtta länder och säljs i mer än 110 länder. År 2024 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 12,5 miljarder kronor och cirka 4.300 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 13.02.2025
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
13.02.2025 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 13.02.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
128 919 |
11,83 |
1 524 686,34 |
XSTO |
102 102 |
11,81 |
1 205 577,80 |
XCSE |
25 188 |
11,83 |
297 858,65 |
Summa |
256 209 |
11,82 |
3 028 122,80 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,2942 och DKK till EUR 7,4590
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 5 649 759 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
Marknadsnyheter
Invent Medic publicerar bokslutskommuniké för 2024
Styrelsen för Invent Medic Sweden AB presenterar idag bolagets bokslutskommuniké för 2024, inklusive resultat för det fjärde kvartalet 2024.
Under kvartal fyra hade Efemia kontinensstöd sitt starkaste kvartal i produktens historia. Under året 2024 ökade försäljningen av Efemia kontinensstöd med 46%. Samtidig gick marknaden för menskoppar ner väsentligt under året vilket medförde att bolagets tillväxt blev 10%.
1 oktober – 31 december (jmf kvartal 4, 2023)
- Nettoomsättningen uppgick till 2 056 (2 015) KSEK
- Resultat före skatt uppgick till -2 458(-2 230) KSEK
- Resultatet per aktie uppgick till -0,04 (-0,06) SEK
1 januari – 31 december (jmf samma period, 2023)
- Nettoomsättningen uppgick till 7 345 (6 707) KSEK
- Resultat före skatt uppgick till -7 652 (-8 532) KSEK
- Resultatet per aktie uppgick till- 0,11 (-0,21) SEK
- Likvida medel per den 31 december uppgick till 1 248 (1 547) KSEK
Tf. VD Helena Liljedahl kommenterar:
– Efemia kontinensstöd fortsätter att leverera enligt målsättningen att öka försäljning. Kvartal fyra blev det bästa kvartalet hittills och ökningen blev 46% för helåret 2024. Den största delen av ökningen har skett på befintliga marknader, men även nya marknader bidrar. Under kvartalet levererades också vår största order hittills av FlowCup till en icke-statlig organisation (NGO).
Kontakt: Helena Liljedahl, t.f.VD
mail: helena.liljedahl@inventmedic.com
Invent Medic Sweden AB (Invent Medic) är ett svenskt bolag som skapar möjlighet till ett aktivt liv för alla kvinnor genom att erbjuda ett brett sortiment av värdeskapande produkter inom kvinnohälsa till hälsovården, icke-statliga organisationer samt direkt till konsument. Bolagets produkter fokuserar på kvinnlig inkontinens samt menstruell hälsa. Till hälsovårdens aktörer i ett flertal länder erbjuds den egenutvecklade produkten Efemia Bladder Support, ett CE-märkt och patenterat medicintekniskt hjälpmedel mot kvinnlig ansträngningsinkontinens. Dessutom är Invent Medic exklusiv distributör i Sverige för det kvinnliga uridomet UriCap. Via den egna e-handelskanalen www.flowcup.com samt genom samarbeten med icke-statliga organisationer erbjuder bolaget egenutvecklade, säkra och hållbara mensskydd som menskoppar och menstrosor samt tillbehörsprodukter. Invent Medics aktier är listade på Spotlight Stock Market under förkortningen IMS, och aktiens ISIN-kod är SE0007603402. Mer information finns på www.inventmedic.com och www.spotlightstockmarket.com.
Marknadsnyheter
Eckerö Linjen utsett till Bästa rederi 2025


Eckerö Linjen vann på torsdagskvällen, för andra året i rad, utmärkelsen ”Sveriges bästa rederi” under prisgalan Grand Travel Award, som gick av stapeln på Grand Hôtel i Stockholm. En storslagen galakväll som samlar aktörer inom reseindustrin.
Eckerö Linjen var en av fem nominerade rederier som tävlade om den prestigefyllda titeln ”Sveriges bästa rederi 2025″ under den årliga prisgalan Grand Travel Award som arrangeras av Travel News, Nordens största affärstidning för reseindustrin. De övriga nominerade i kategorin var Destination Gotland, Stena Line, Tallink Silja och Viking Line. VD Tomas Karlsson och Marknadsdirektör Maria Hellman-Aarnio representerade Eckerö Linjen och fick äran att motta priset från kvällens konferencier, Joachim Bergström.
– Detta pris går till personalen och allt det gedigna arbete vi gjort tillsamman i hela organisationen. Att erbjuda våra gäster en guldkant i vardagen genom en god ombordupplevelse är alltid i fokus för oss. Oberoende om man väljer en resa för att uppleva Åland eller en dagskryssning med vänner. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans med vårt fantastiska gäng för att skapa ännu fler minnesvärda upplevelser för de som reser med oss, säger Eckerö Linjens VD Tomas Karlsson.
– Att vinna Grand Travel Award för andra året i rad är en enorm ära och ett bevis på vårt fortsatta engagemang för att leverera enastående upplevelser till våra gäster. Vår personal är hjärtat i vår verksamhet, och det är deras outtröttliga insatser som gör detta möjligt. Vi är oerhört stolta och tacksamma för deras engagemang och förtroendet från våra gäster, säger marknadsdirektör Maria Hellman-Aarnio.
Grand Travel Awards arrangerades i år för 33:e gången. Vinnarna tas fram genom en stor undersökning bland Sveriges privat- och affärsresenärer samt anställda på Sveriges resebyråer. Frågan de ställts är ”Till vilken grad skulle du kunna rekommendera detta företag till din vän eller kollega?” Skalan var 1-10 och där fick Eckerö Linjen högst NPS, (Net Promoter Score). Undersökningen görs av undersökningsföretaget Nordic Bench.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Hellman-Aarnio, Marknadsdirektör Eckerö Linjen
Telefon: +358 (0)40 579 5762
Eckerö Linjen trafikerar den kortaste vägen över Ålands hav, båtresan tar endast två timmar per väg. Förutom kryssningsverksamheten med fartyget M/S Eckerö är Eckerö Linjen en stor arrangör av turistiska resepaket från Sverige till Åland för både privatpersoner och grupper och man förmedlar de flesta hotell, gästhem och cirka 300 stugor på Åland. Eckerö Linjen har cirka 268 anställda och årsomsättningen uppgår till cirka 810 miljoner kronor (2023). Eckerö Linjen är en del av Eckerökoncernen, som bedriver verksamhet inom sjöfart och turism. I koncernen ingår även Eckerö Shipping, Eckerö Line och Williams Buss.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke