Connect with us

Marknadsnyheter

Eleda-bolag rustar upp järnväg i Norge

Published

on

Bane NOR och Gjermundshaug Anlegg (som hör till Eleda-koncernen) har undertecknat ett avtal om att bygga ett nytt dubbelspår genom centrala Stange och att bygga om Stange-stationen.

Projektet är den fjärde stora entreprenaden i InterCity-projektet Kleverud-Sørli-Åkersvika, som omfattar 30 km nytt dubbelspår genom Stange kommun. Gjermundshaug Anlegg är sedan tidigare underentreprenör med ansvar för markarbeten vid bygget av den kilometerlånga järnvägsbron i Tangenvika som är en viktig del av InterCity-projektet.

Entreprenaden omfattar bland annat 1,8 km dubbelspår, järnvägstekniska installationer, bullerskärmar och en teknikbyggnad. Stange station byggs om till en väl fungerande knutpunkt med nya pendlarparkeringar, perrongtak, hissar samt gång- och cykelvägar. Arbetet omfattar även ett nytt vatten- och avloppssystem, en ny bussterminal och vägomläggningar. Kontraktet har ett värde på 1,1 miljarder norska kronor.

Utmanande uppdrag

– Bane NOR har en stor och viktig uppgift i att rulla ut morgondagens toppmoderna infrastruktur så att fler kan resa och transportera gods på våra utsläppsfria järnvägar. Att få ut rätt kvalitet och kompetens på marknaden för att lösa detta uppdrag är avgörande för oss. Dessutom har det varit viktigt att hitta lösningar som minimerar utsläppen och skyddar lokalbefolkningen under byggtiden, säger Eirik Harding Hansen, projektledare för megaprojekt på Bane NOR.
 

Effektiv och säker knutpunkt

– Vi är glada över att få vara med och utveckla Norges nya järnväg. Den nya stationen i Stange blir en effektiv knutpunkt med korta avstånd och tydlig information. Centralt för oss är att utformningen av stationen ska ge bra och säkra lösningar för fotgängare och cyklister i centrala Stange. Vår erfarenhet och våra tekniska lösningar kommer också att bidra till att minska utsläpp och påverkan på miljö och miljö. säger Pål Ligård, vd för Gjermundshaug Anlegg.
– Förtroendet från Bane NOR är ännu en bekräftelse på att vi är på rätt väg och utvecklas vidare inom järnvägssegmentet. Kontraktets omfattning säkrar arbetstillfällen för flera år framöver och möjliggör ytterligare utveckling och tillväxt, avslutar Pål Ligård.

Fakta om dubbelspår i Stange

  • Utvecklingen av järnvägen genom Stange kommun, från Kleverud i söder till Åkersvika i norr, består av närmare 30 km nytt dubbelspår. Syftet med projektet är att säkerställa att sju person- och godståg kan gå i timmen i båda riktningarna mellan Hamar och Oslo.
  • Dubbelspåret är konstruerat för att tågen ska kunna köra i upp till 250 km i timmen.
  • Mellan Kleverud och Espa kommer det att byggas en ny järnvägstunnel på 3,1 km. Sedan fortsätter sträckan över Tangenvika på en järnvägsbro på över 1 km.
  • Dubbelspåret fortsätter över Tangenhalvön där ett helt nytt stationsområde kommer att byggas nordväst om dagens.
  • I norra delen av kommunen läggs sträckan dels längs de nuvarande järnvägsspåren, dels i ny terräng. Stange station byggs om och kommer att se ut som ny.

Kontaktinformation:

Klas-Urban Hilberth, vd Eleda International, klas-urban.hilberth@eleda.se, +46 768 45 49 25.
Pål Ligård, vd Gjermundshaug Anlegg, paal.ligaard@bga.no, +47 982 59 742.
Marina Vangstad, kommunikationschef Eleda, marina.vangstad@eleda.se, +46 708 15 65 46.

Bildbyline: 1: Illustration av hur den nya Stangestationen skulle kunna se ut: Sweco.
2: 
Projektledare Eirik Harding Hansen (till vänster) och Pål Ligård, vd för Gjermundshaug Anlegg. Foto: Magnus Line/Bane NOR.

Om Eleda:

Eleda bildades för att bygga infrastrukturen som får samhället att fungera. Men vår uppgift har vuxit. Idag utvecklar och vårdar Eleda infrastrukturen som krävs i ett samhälle som ställer om. Genom våra förvärv har vi skapat en bredd av kompetenser, vilket gör att vi tillsammans kan erbjuda allt från snabba och enkla projekt till stora komplexa helhetslösningar. Vi tar oss an vår uppgift genom att förena våra bolags specialistkunskaper, entreprenöriella tankesätt och engagemang. Det är så vi skapar bärkraftig infrastruktur för nästa steg. Eleda har över 3.100 medarbetare, en omsättning på över 16 miljarder kronor och huvudkontor i Stockholm. Vi ägs av Bain Capital, Altor och en bred grupp nyckelpersoner i koncernen. Bolagen i Eleda är i Sverige: Akea, Mark & Energibyggarna, Salboheds, JVAB, Craftor, Gatu och Väg Väst, One Nordic och i Norge: Gjermundshaug Anlegg och Anlegg Øst Entreprenør.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys