Connect with us

Marknadsnyheter

Ellos Group AB (publ) delårsrapport januari – juni 2024

Published

on

Pressmeddelande, Borås, 23 augusti, 2024

Delårsrapporten för Ellos Group AB (publ) publiceras idag.

ANDRA KVARTALET 2024

• Nettoomsättningen minskade med 1,9 procent till 786,8 (802,1) MSEK. Organiskt minskade nettoomsättningen med 1,9 procent.

• Bruttomarginalen minskade till 41,3 (42,6) procent. Justerad bruttomarginal ökade till 43,6 (42,6) procent.

• Justerad EBITA ökade till 50,3 (41,3) MSEK. Justerad EBITA-marginal ökade till 6,4 (5,2) procent.

• Rörelseresultatet minskade till -5,2 (13,8) MSEK. Rörelsemarginalen minskade till -0,7 (1,7) procent.

  Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -1,3 (27,2) MSEK.

  Justerat kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 25,1 (27,2) MSEK.

  Varulager uppgick till 671,7 (699,1) MSEK.

 

HALVÅRET 2024
•Nettoomsättningen minskade med 3,8 procent till 1 556,8 (1 618,5) MSEK. Organiskt minskade nettoomsättningen med 3,6 procent.

• Bruttomarginalen uppgick till 41,0 (41,0) procent. Justerad bruttomarginal ökade till 42,1 (41,0) procent.

• Justerad EBITA ökade till 70,5 (48,1) MSEK. Justerad EBITA-marginal ökade till 4,5 (3,0) procent.

• Rörelseresultatet minskade till -8,7 (-3,0) MSEK. Rörelsemarginalen minskade till -0,6 (-0,2) procent.

  Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -253,6 (-21,6) MSEK.

  Justerat kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -82,9 (-21,6) MSEK.

  Varulager uppgick till 671,7 (699,1) MSEK.

Kommentar från VD i Ellos Group AB (publ)

ELLOS GROUP LEVERERAR FORTSATT RESULTATFÖRBÄTTRING I EN UTMANANDE MARKNAD
 

Ellos Group levererar ännu ett kvartal med förbättrat resultat och fortsätter visa på en stabil finansiell utveckling. Justerad EBITA ökade till 50,3 MSEK, vilket är en ökning med 21,8% jämfört med andra kvartalet 2023. Under första halvåret 2024 landade justerad EBITA därmed på 70,5 MSEK, vilket är en förbättring med 46,6% jämfört med samma period 2023. Det är ett tecken på att vårt långsiktiga fokus på att vässa kunderbjudandet samtidigt som vi arbetar med effektivitet och kostnader ger resultat.

 

Under kvartalet mötte vi fortsatt ett utmanande marknadsläge med dämpad köpkraft bland konsumenterna, framför allt inom heminredning. Efter en lång och kall vår såg vi lite av ett trendskifte i andra kvartalet med högre kundaktivitet inom framför allt mode och även tecken på återhämning inom heminredning.

 

Vår bedömning är att vi försvarar och fortsätter att ta marknadsandelar totalt sett. Försäljningen i kvartalet minskade med -1,9% vilket kan jämföras med en försäljning för första halvåret som minskade med -3,8%.

 

Vår strategi med fokus på kärnkunden guidar oss i allt vi gör och vi får positiv respons från våra kunder kopplat till hela kunderbjudandet, från kampanjer till kundservice och distribution. Under kvartalet flyttade vi fram positionerna inom flera segment, som sport- och fritid, underkläder, skönhet samt nya satsningen ’Kitchen & Coffee’ som är vårt erbjudande med fokus på koket, dukning och mat- och festupplevelser.

 

Ellos lanserade en mycket framgångsrik sommarkollektion med Linda-Marie Assergård som såldes ut på rekordfart. Samtidigt fortsätter vi att lansera våra uppskattade kampanjer i samarbete med Pernilla Wahlgren med fokus på mode- och heminredning i sociala medier.

 

Vi tar även kliv framåt inom Heminredning där både Ellos och Jotex fokuserar på erbjudanden med hög design och kvalitet som ger kunderna ett svårslaget värde for pengarna. Under kvartalet lanserade Jotex ett designpris for att lyfta nya formgivare som gjort skillnad i sin bransch. Jotex lanserade också en mattkollektion med framstående svenska modedesigners som fått fria händer att designa storslagna individuella mattor, bland annat Lars Wallin och Ida Sjöstedt.

 

Vi har även fortsatt att utveckla vårt erbjudande av betallösningar inom Elpy. Under sommaren lanserade vi en uppdaterad Räntefri Split Pay-produkt med en 12-månaders betalningsplan för att komplettera den 6-månaders plan som våra kunder redan erbjuds.

 

Vår lagerposition är välbalanserad ur ett långsiktigt perspektiv, även om lagret ökade något under kvartalet med viss påverkan på vårt kassaflöde. Vårt arbete med kassaflödet har medfört en klar förbättring jämfört med årets första kvartal och är fortsatt ett fokusområde.

 

Under kvartalet kommunicerade vi att Ellos Group ingått ett standstill-avtal med våra större obligationsinnehavare, vilket gav viktiga förutsättningar för en fortsatt dialog. Vi ser goda möjligheter till att under augusti månad komma överens om en ny långsiktig finansieringslösning som kan stötta vår fortsatt positiva utveckling.

 

För resten av 2024 avser vi följa lagd strategi och fortsätta på den inslagna vägen med att kontinuerligt förbättra erbjudandet till vår kärnkund parallellt med vårt fokus på ökad effektivitet, minskade kostnader och förbättrat kassaflöde.

 

Vi är försiktigt optimistiska inför marknadsutvecklingen samtidigt som vi är ödmjuka givet konsumenternas fortsatt dämpade köpkraft och den geopolitiska oro som råder i vår omvärld. Baserat på Ellos Groups uppskattade erbjudande och breda affärsmodell ser jag väldigt mycket fram emot att fortsatta vår positiva och lönsamma resa som ledande nordisk shoppingdestination för heminredning och mode.

 

Hans Ohlsson, VD

 

För ytterligare information: Johan Stigson, CFO, Tel. +46 (0)33 16 08 05

 

OM ELLOS GROUP 

Ellos Group är en ledande nordisk shoppingdestination för heminredning och mode med onlinebutikerna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy. I nära relation med våra miljontals kunder utvecklar vi attraktiva och hållbara erbjudanden för kvinnan mitt i livet, hennes familj och hem. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått, och alltid med kunden i fokus. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 550 medarbetare och omsätter runt 3,4 miljarder SEK.

www.ellosgroup.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nu startar Kooperationens år!

Published

on

By

FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Med budskapet ”Kooperation bygger en bättre värld” uppmanar FN medlemsstaterna att främja kooperativt företagande och uppmärksamma den globalt framgångsrika affärsmodellen. Nu inviger Svensk Kooperation året och ser fram emot att sprida kunskap om och skapa gynnsamma villkor för kooperativt företagande.

– Det är helt rätt att FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Dels för att såväl okunskapen som nyfikenheten om kooperation är stor, dels för att det kooperativa företagandet har potential att lösa många av dagens samhällsproblem. Det är något som FN också understryker i budskapet för året – att kooperation bygger en bättre värld, säger Anders Dahlquist-Sjöberg, ordförande för Svensk Kooperation.

Med året vill FN lyfta fram och uppmärksamma den kooperativa företagsmodellen, som är framgångsrik över hela världen. FN uppmanar också medlemsstaterna att se över existerande lagstiftning och regelverk för att skapa en gynnsam miljö som främjar kooperativt företagande. Några av de insatser som FN lyfter särskilt är att säkerställa tillgång till kapital och en rättvis skattelagstiftning för kooperativa företag.  

– Vi på Svensk Kooperation ser fram emot att fira och uppmärksamma Kooperationens år hela 2025. Med året manar FN på både oss kooperativa företag och den svenska regeringen. Tillsammans kan vi skapa gynnsammare villkor för kooperativ utveckling och bygga ett bättre Sverige, och en bättre värld, säger Paul Christensson, vice ordförande Svensk Kooperation.

Svensk Kooperation är en samlande kraft för de gemensamma insatser som görs av de kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige under Kooperationens år. Under året är den kooperativa företagsformen och det kooperativa Sverige i fokus. För Svensk Kooperations del betyder det bland annat kunskapsseminarier i riksdagen, debattartiklar, forskningsseminarier samt riktade utskick och event för lokala och regionala politiker och beslutsfattare. De kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige kommer också, tillsammans och enskilt, att lyfta fram kooperationens unicitet och den kooperativa företagsmodellen på olika sätt – med kampanjer, utbildningar och information både externt och internt.

Kontaktpersoner för mer information och intervjuer:

Petra Pilawa
Verksamhetschef
petra.pilawa@svenskkooperation.se, 076-812 28 48

Camilla Lundberg Ney
Verksamhetschef
camilla.lundberg.ney@svenskkooperation.se, 070-309 88 84

 

Svensk Kooperation är opinionsbildare för den kooperativa företagsformen. Initiativtagare till denna partipolitiskt och religiöst obundna organisation är LRF, KF, HSB, och Fremia. Svensk Kooperation bidrar med kunskap om kooperationen, påverkar och driver opinion i frågor som rör de kooperativa och ömsesidiga företagens villkor och potential.

www.svenskkooperation.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nu startar Kooperationens år!

Published

on

By

FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Med budskapet ”Kooperation bygger en bättre värld” uppmanar FN medlemsstaterna att främja kooperativt företagande och uppmärksamma den globalt framgångsrika affärsmodellen. Nu inviger Svensk Kooperation året och ser fram emot att sprida kunskap om och skapa gynnsamma villkor för kooperativt företagande.

– Det är helt rätt att FN har utsett 2025 till Kooperationens år. Dels för att såväl okunskapen som nyfikenheten om kooperation är stor, dels för att det kooperativa företagandet har potential att lösa många av dagens samhällsproblem. Det är något som FN också understryker i budskapet för året – att kooperation bygger en bättre värld, säger Anders Dahlquist-Sjöberg, ordförande för Svensk Kooperation.

Med året vill FN lyfta fram och uppmärksamma den kooperativa företagsmodellen, som är framgångsrik över hela världen. FN uppmanar också medlemsstaterna att se över existerande lagstiftning och regelverk för att skapa en gynnsam miljö som främjar kooperativt företagande. Några av de insatser som FN lyfter särskilt är att säkerställa tillgång till kapital och en rättvis skattelagstiftning för kooperativa företag.  

– Vi på Svensk Kooperation ser fram emot att fira och uppmärksamma Kooperationens år hela 2025. Med året manar FN på både oss kooperativa företag och den svenska regeringen. Tillsammans kan vi skapa gynnsammare villkor för kooperativ utveckling och bygga ett bättre Sverige, och en bättre värld, säger Paul Christensson, vice ordförande Svensk Kooperation.

Svensk Kooperation är en samlande kraft för de gemensamma insatser som görs av de kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige under Kooperationens år. Under året är den kooperativa företagsformen och det kooperativa Sverige i fokus. För Svensk Kooperations del betyder det bland annat kunskapsseminarier i riksdagen, debattartiklar, forskningsseminarier samt riktade utskick och event för lokala och regionala politiker och beslutsfattare. De kooperativa och ömsesidiga företagen i Sverige kommer också, tillsammans och enskilt, att lyfta fram kooperationens unicitet och den kooperativa företagsmodellen på olika sätt – med kampanjer, utbildningar och information både externt och internt.

Kontaktpersoner för mer information och intervjuer:

Petra Pilawa
Verksamhetschef
petra.pilawa@svenskkooperation.se, 076-812 28 48

Camilla Lundberg Ney
Verksamhetschef
camilla.lundberg.ney@svenskkooperation.se, 070-309 88 84

 

Svensk Kooperation är opinionsbildare för den kooperativa företagsformen. Initiativtagare till denna partipolitiskt och religiöst obundna organisation är LRF, KF, HSB, och Fremia. Svensk Kooperation bidrar med kunskap om kooperationen, påverkar och driver opinion i frågor som rör de kooperativa och ömsesidiga företagens villkor och potential.

www.svenskkooperation.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Swedavia bjuder in till rekryteringsdagar på Sveriges största flygplatser – Arlanda och Landvetter

Published

on

By

För tredje året i rad satsar Swedavia vidare på att stärka tillgängligheten vid Sveriges största flygplatser – med rekryteringsdagar under januari 2025 på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. Intresset för att jobba på flygplats har hittills varit stort. Sammanlagt finns flera hundra lediga jobb, med merparten säsongsjobb, hos Swedavia och flera av företagen som finns på flygplatserna.

Det känns mycket glädjande att det finns ett starkt intresse för att arbeta på Swedavias flygplatser. Det finns stora möjligheter att arbeta inom många olika yrken på våra flygplatser, både hos Swedavia och våra hundratals partners. Vi har tillsammans ett fantastiskt uppdrag som innebär att vi möjliggör för människor att mötas. Under rekryteringsdagarna rekryterar vi framför allt till säsongsjobb men också till andra tjänster för att säkra den svenska tillgängligheten långsiktigt, säger Marie Wiksborg, Direktör Affärsstöd, på Swedavia.

De närmaste åren bedöms flygbranschen behöva rekrytera hundratals nya medarbetare inom olika yrkeskategorier. Det finns lediga tjänster inom allt från arbeten som operativa flygplatsmedarbetare, airport officers, till it-ingenjörer, servicepersonal och nya medarbetare till säkerhetskontrollerna och gränskontrollerna.

På Arlanda finns 600 arbetsgivare och cirka 17 500 medarbetare och på Landvetter cirka 100 arbetsgivare och 3 500 medarbetare. Det gör flygplatserna till stora arbetsgivare i respektive region och Arlanda, till en av de största arbetsplatserna i Sverige.

Rekryteringsdagarna arrangeras av Swedavia tillsammans med företag som har verksamhet på flygplatserna. Under rekryteringsdagarna 2025 är det ett 30-tal respektive 15-tal företag som medverkar på rekryteringsdagarna på Arlanda och Landvetter.

Praktisk information:
Arlanda:
Måndag 20 januari. Kl. 11.00-17.00. Clarion.

Landvetter: Fredag 24 januari. ​Kl. 10.00-16.00​. Lokalen utanför Scandic hotel.

Information om rekryteringsdagarna:
Rekryteringsdag | Stockholm Arlanda Airport
Rekryteringsdag | Göteborg Landvetter Airport

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsatte under 2020 cirka 2,5 miljarder kronor och har närmare 2 600 medarbetare.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.