Marknadsnyheter
Elon förändras – och det gör även reklamen


I takt med att Elon genomför stora förändringar inom koncernen passar man även på att förändra kommunikationen utåt. Nu släpper butikskedjan tillsammans med Folket Sthlm en stor kampanj som handlar om just förändringar.
Skaffar du en hundvalp så kan det vara smart att också skaffa en skaftdammsugare. Om du köper en sommarstuga med eluppvärmning så kan det vara klokt att även investera i en luftvärmepump. Det menar i alla fall Elon och Folket Sthlm som i dagarna sjösätter en ny stor reklamkampanj.
– Du är alltid välkommen till Elon, men det är under livets små och stora förändringar som Elon kan göra riktigt stor nytta, säger Joakim Hanspers, copywriter på Folket Sthlm. När familjen växer behöver kylskåpet göra detsamma.
Elon har sedan 1967 hjälpt människor med förändringar i sina hem. Under många år handlade det nästan uteslutande om vitvaror, men på senare år har koncernen breddat utbudet rejält. Sedan några år tillbaka kan Elon hjälpa dig med allt från omfattande köksrenoveringar till att välja rätt eltandborste. Nu tar man dessutom nästa stora steg och från och med juni 2022 hittar du såväl surfplattor som TV-apparater och mobiltelefoner i Elons butiker då bolaget gått samman med Electra med bland annat butikskedjan Elon Ljud & Bild.
– När Elon förändras är det naturligt att även kommunikationen gör det, säger Christian Dahlborg, CMO på Elon. I takt med att vi breddar vårt utbud hoppas vi kunna bredda såväl målgruppen som målgruppens bild av varumärket Elon. Med den här kampanjen tar vi ett första steg mot ett nytt kommunikationskoncept, som på sikt ska kunna sippra ner i alla våra olika kanaler.
Kampanjen kommer att synas brett i TV, digitala kanaler, podcasts, OOH och sociala medier.
Filmen hittas här:
https://www.youtube.com/watch?v=ONX8wedf9po
Arbetsgrupp
Uppdragsgivare: Elon
Marknadschef: Christian Dahlborg
Produktionsledare: Malin Rodesten
Byrå: Folket Sthlm
Kundansvarig: Johan Falk
Projektledare: Ulrika Andrinsson
Kreatörer: Joakim Hanspers, Fredrik Lund, Robin Ejnebrand
Produktionsbolag: Social Club
Regissör: Erik Warolin
Producent: Magnus Theorin
För mer information kontakta
Christian Dahlborg Marknadschef Elon Group AB
Växel: +46 (0)10 220 40 00
Mobil: +46 (0)70 862 41 00
christian.dahlborg@elongroup.se
Jocke Hanspers, Copywriter på Folket
Mobil: +46 (0) 70 947 32 29
joakim@folketsthlm.se
Camilla Waldmark PR & kommunikationsansvarig Elon Group
Växel: +46 (0)10 220 40 00
Mobil: +46 (0)70 570 11 94
camilla.waldmark@elongroup.se
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
Marknadsnyheter
Rekordhög belåning bland investerare – påminner om tidigare bubblor

Investerares belåning har nått nya höjder i USA. Enligt färska siffror från Finra steg belåningen på amerikanska investerares depåer till över 1 biljon dollar i juni – en ny rekordnivå.
Den snabba ökningen av belåningen, det som på engelska kallas ”margin debt”, där investerare lånar pengar för att köpa värdepapper, väcker oro bland analytiker. Fenomenet jämförs med tidigare perioder av spekulativt överdrivet risktagande, såsom dotcom-bubblan i slutet av 1990-talet och meme-aktiefebern under pandemin.
Enligt analytiker är investerarsentimentet nu nära glödheta-nivåer, vilket tyder på ett marknadsklimat präglat av eufori snarare än försiktighet. Historiskt sett har liknande situationer ofta föregått kraftiga börsnedgångar.
Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan det bli allt viktigare för investerare att väga riskerna noggrant innan de ökar sin exponering med lånade pengar.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke