Marknadsnyheter
Elon i Varberg – nypremiär för pigg 70-åring
Idag öppnas dörrarna till Elons nyaste butik – Elon i Varberg! Det är den tidigare Euronicsbutiken Davids som nu byter namn och utökar sortimentet rejält.
Elon Group förvärvade tidigare i år butikskedjan Euronics Sverige med ca 100 butiker. Davids i Varberg, med Ulf Willerstrand som ägare, är sedan tidigare ansluten till Euronics och har en imponerande historia som startade för 70 år sedan. Butiken var tidigt ute med att sälja TV och radio och har länge haft ett imponerande utbud och ett mycket gott anseende bland sina kunder. Nu utökas sortimentet ytterligare då Davids förvärvat den tidigare lokala Elon-butiken i Varberg – Elon Trivas. Butiksförvärvet innebär att de två butikerna blir en i Davids-butikens lokaler och att utbudet utökas rejält.
”Vi har mer eller mindre blåst ut det vi hade i butiken och gjort om allt”, säger butikschef Per Ewertsson. ”Nu kommer vi att kunna erbjuda TV, ljud, mobil, smarta hem, vitvaror, småel och kök i vår stora utställning. Det är otroligt spännande att komma igång på riktigt efter att ha jobbat för det här i över sex månader. Vår devis är att vi kan erbjuda allt med sladd och tråd under ett och samma tak”.
Butiken på hela 1500 kvm har bland annat fått ett tillskott på utställningskök från Elons märke Nordanro med såväl kök som garderober och utbytbara luckor. Personalstyrkan från Elon Trivas följer med till den nya butiken där man nu är 19 kollegor under samma tak.
Invigningshelgen är fullspäckad, bland annat kommer kunderna att möta leverantörer på plats, två food trucks serverar luncher och på lördag kommer stjärnkocken Niklas Ekstedt göra ett besök i butiken.
”Det är otroligt fint att se hur Elon i Varberg tar sig an såväl nya produktkategorier som Elon butikskoncept”, säger Christer Palmgren, Försäljningsdirektör på Elon Group. ”Att se hur våra butiker gemensamt hittar nya vägar och vågar satsa på att utvecklas är glädjande för hela Elon-kedjan likväl som för våra kunder.”
För mer information kontakta:
Christer Palmgren, Försäljningsdirektör Elon Group
Mail: christer.palmgren@elongroup.se
Tel: +46 (0)70 814 71 47
Ulf Willerstrand, Butiksägare Elon i Varberg
Tel: +46 (0)76 635 00 00
Per Ewertsson, Butikschef Elon i Varberg
Tel: +46 (0)76 635 00 17
Camilla Waldmark, Kommunikationsansvarig Elon Group
Mail: camilla.waldmark@elongroup.se
Tel: +46 (0)70 570 11 94
Elon är ett ledande företag för den frivilliga fackhandeln inom hemprodukter, och finns i de nordiska länderna Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. I Sverige finns idag ca 400 Elon-butiker under varumärket Elon och Elon Ljud & Bild. Elon-butikernas fokus ligger på vitvaror och hemelektronik som gör kundens vardag lite enklare. Lokala, drivna entreprenörer med ett starkt varumärke och centrala funktioner som logistik, IT och marknadsföring gör Elon till en stark spelare.
Elon bedriver verksamhet i tre affärssegment; Business to Business (B2B), Business to Consumer (B2C) och Logistics and Servicec (L&S), har sitt säte i Stockholm, men även verksamhet i Örebro och Kalmar. Bolagets aktie (ELON) är noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap.
Marknadsnyheter
Invoicery Group – Delårsrapport januari -september 2024
Sammanfattning perioden juli – september 2024*
- Nettoomsättningen uppgick till 433 MSEK jämfört med 381 MSEK motsvarande period 2023, en ökning med 13,65%.
- EBITDA uppgick till 5,0 (0,3) MSEK motsvarande en marginal om 1,16% (0,08%).
- Rörelseresultatet uppgick till 4,2 (-0,8) MSEK.
- Rörelsemarginalen ökade till 0,98% (-0,21%)
- Resultat efter finansiella poster uppgick till 5,1 (-0,3) MSEK.
- Resultat efter skatt uppgick till 3,6 (-0,7) MSEK.
- Resultat per aktie uppgick till 0,12 (-0,02) SEK.
- Eget kapital uppgick till 49,8 (41,2) MSEK, motsvarande en soliditet på 19,17%.
- Likvida medel uppgick vid periodens utgång till 72,0 (55,4) MSEK.
Sammanfattning perioden januari – september 2024*
- Nettoomsättningen uppgick till 1 278 MSEK jämfört med 1 169 MSEK motsvarande period 2023, en ökning med 9,32%.
- EBITDA uppgick till 8,4 (-4,7) MSEK motsvarande en marginal om 0,66% (-0,40%).
- Rörelseresultatet uppgick till 5,9 (-7,9) MSEK.
- Rörelsemarginal förbättrades till 0,46% (-0,68%).
- Resultat efter finansiella poster uppgick till 8,7 (-6,3) MSEK.
- Resultat efter skatt uppgick till 5,4 (-8,1) MSEK.
- Resultat per aktie uppgick till 0,19 (-0,28) SEK.
- Balansomslutningen uppgick till 260 (241) MSEK.
- Eget kapital uppgick till 49,8 (41,2) MSEK, motsvarande en soliditet på 19,17% (17,08%).
- Likvida medel uppgick vid periodens utgång till 72,0 (55,4) MSEK.
*Under andra kvartalet 2023 hade gruppen kostnader om sammanlagt -8,8 MSEK i samband med bolagets notering på Spotlight Stock Market varav 7,7 MSEK var en listningskostnad. Dessa kostnader var engångshändelser och ej återkommande.
Väsentliga händelser under perioden juli – september
Inga väsentliga händelser har ägt rum efter periodens utgång.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Inga väsentliga händelser har ägt rum efter periodens utgång.
Under tredje kvartalet 2024 ökade omsättningen i Invoicery Group med 13,6 procent till 433 MSEK (381) jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Inom Egenanställning i Sverige ökade omsättningen med 9,6 procent till 332 MSEK (303). Vi ser också att fler värdesätter möjligheten att påverka förutsättningarna för hur, när och var arbetet utförs. Det gäller inte minst nya generationer arbetstagare som lägger stor vikt vid frihet och självbestämmande
Stephen Schad, VD Invoicery Group
Kontaktinformation:
Stephen Schad, vd
stephen.schad@frilansfinans.se
Om Invoicery Group
Invoicery Group erbjuder tjänster inom egenanställning (B2C) och Workforce Management (B2B). Invoicery Group är verksamma inom egenanställning under varumärkena Frilans Finans i Sverige och Norge och Invoicery i Finland, Danmark och Frankrike. Workforce Management bedrivs under varumärket Invoicery Business.
Med egenanställning avses arbetstagare som äger rätten att förhandla med uppdragsgivare för egenanställningsföretagets (arbetsgivarens) räkning om uppdrag som arbetstagaren själv anlitas för att utföra i de fall egenanställningsföretaget (arbetsgivaren) väljer att godkänna uppdraget. Vid sidan av egenanställningen erbjuder Invoicery Int företagskunder att anställa sin intermittenta personal hos Invoicery Groups dotterbolag (Workforce Management).
Marknadsnyheter
Scandinavian Astor Group offentliggör delårsrapport för januari – september 2024
Styrelsen och verkställande direktören för Scandinavian Astor Group AB (publ) (”Astor Group” eller ”Bolaget”) avger härmed rapport för perioden 1 januari till 30 september, samt det tredje kvartalet, 2024. Den fullständiga rapporten som bifogas i pressmeddelandet, kan även laddas ner från bolagets webbsida, https://astorgroup.se/company/investors/.
Sammanfattning av rapporten
- Omsättning >150 MSEK RTM, justerad EBITDA 3,6 MSEK för Q3 och 9,2 MSEK RTM.
- Kvartalets resultat har påverkats negativt av framförallt förvärvsrelaterade engångskostnader om cirka 7,2 MSEK varav cirka 6,7 MSEK ej kassaflödespåverkande i samband med förvärv av Scandiflash.
- Givet en stark start på Q4 med förvärvet av Scandiflash och nytt omsättningsrekord för en enskild månad i oktober för Mikroponent, vill Astor Group härmed meddela att omsättningen under Q4 bör uppgå till 70 MSEK med ett positivt nettoresultat. Det innebär en förväntad årsomsättning för 2024 som överstiger 200 MSEK.
- Mattias Hjorth tillträdde som ny VD.
- Refinansiering av lån hos Swedbank vilket medför en besparing om >2,5 MSEK årligen för nuvarande lån.
- Som tidigare kommunicerats har Astor Group från och med tredje kvartalet 2024 övergått till IFRS® Accounting Standards i den finansiella rapporteringen. Detta har påverkat några av Astor Groups rapporterade nyckeltal för jämförelseperioderna. Föregående års siffror har omräknats för jämförbarhet. Se vidare sidorna 26-27 i denna rapport för ytterligare information.
Koncernen juli – september 2024
- Nettoomsättningen ökade till 44 126 (23 089) TSEK
- EBITDA uppgick till -3 915 (2 436) TSEK
- Justerad EBITDA uppgick till 3 630 (3 103) TSEK
- Resultat före skatt uppgick till -8 315 (770) TSEK
- Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 321 (-6 691) TSEK
- Resultatet per aktie före utspädning uppgick till -0,19 (-0,02) SEK och efter utspädning till -0,19 (-0,02) SEK*
- Soliditeten uppgick till 63% (37%)
Koncernen januari – september 2024
- Nettoomsättningen ökade till 131 719 (61 752) TSEK
- EBITDA uppgick till -973 (1 486) TSEK
- Justerad EBITDA uppgick till 8 090 (2 153) TSEK
- Resultat före skatt uppgick till -12 289 (-3 647) TSEK
- Periodens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -6 271 (-6 538) TSEK
- Resultatet per aktie före utspädning uppgick till -0,28 (-0,08) SEK och efter utspädning till -0,28 (-0,08) SEK*
- Soliditeten uppgick till 63% (35%)
* Beräknat på 45 314 020 aktier före utspädning och 46 712 020 aktier efter utspädning.
** För definition och beräkning se definitioner och nyckeltal på sidan 35.
Belopp inom parentes: Jämförande period föregående år.
Väsentliga händelser under perioden jul – sep 2024
- Den 5 juli kallade Astor Group till extra bolagsstämma vilken hölls den 23 juli 2024 och som beslutade om att införa personaloptionsprogram 2024/2028 samt incitamentsprogram 2024/2028.
- Den 5 juli meddelade Astor Group att preliminära siffror visade på en högre omsättning än väntat för det andra kvartalet 2024.
- Den 1 augusti tillträdde Mattias Hjorth som ny vd och koncernchef för Astor Group.
- Den 14 augusti beslutade styrelsen att ansöka om listbyte till Nordic Growth Market (”NGM”) vilket sedermera genomfördes den 28 augusti.
- Den 14 augusti beslöt styrelsen i Astor Group att byta redovisningsstandard från K3 till IFRS. Bytet genomfördes per 2024-09-30.
- Den 27 augusti ingick Bolaget avtal om förvärv av samtliga aktier i Scandiflash. Köpeskillingen uppgick till 95 MSEK. I samband med förvärvet meddelade Bolaget att man avsåg att genomföra en riktad nyemission samt uppta ett lån för att finansiera förvärvet. Teckningskursen fastställdes till 11,35 SEK per nyemitterad aktie och resulterade i teckning om cirka 65 MSEK. Astor Group meddelade i samband med detta avsikten att genomföra en riktad kvittningsemission till Acuma Invest vilka agerat som rådgivare i förvärvsprocessen avseende Scandiflash. Beslut om riktad kvittningsemission fattades den 30 augusti.
- Den 18 september meddelade Astor Group att bolaget refinansierat lån och avsikten att byta bank till Swedbank.
- Den 30 september meddelade Astor Group att Nordic Growth Market NGM AB (”NGM”), efter godkännande från Astor Groups styrelse, inlett ansökningsprocessen för en parallellnotering av Astor Groups aktier på Boerse Stuttgart inom ramen för NGM Reach-programmet.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
- Den 1 oktober tillträdde Astor Group förvärvet av Scandiflash och som därmed konsolideras i koncernens finansiella rapporter från det datumet.
- Den 4 oktober meddelade Astor Group att Scandiflash erhållit en order om cirka 43,6 MSEK.
- Den 15 oktober meddelade Astor Group att Bolaget etablerar ett nytt helägt dotterbolag i Tyskland. Syftet med etableringen är att stärka Bolagets närvaro på den tyska marknaden och möjliggöra en mer direkt och effektiv försäljning av sina produkter och tjänster.
- Den 11 november meddelade Astor Group att Fredrik Bergman utsetts till ny VD för dotterbolaget Oscilion med tillträde den 18 november 2024.
VD Mattias Hjorth kommenterar
Under mitt första och bolagets tredje kvartal 2024 har vi tagit flera strategiska steg som stärker vår position som en stark aktör inom försvarssektorn. Det har varit ett kvartal präglat av framgångsrika förvärv, expansion på nya marknader och betydande organisationsförändringar, allt i linje med vår långsiktiga strategi att driva tillväxt och skapa värde för våra aktieägare, kunder och partners.
Jag är glad att kunna presentera ett starkt resultat för tredje kvartalet och de första nio månaderna av 2024, där vi upplever en betydande ökning av omsättningen jämfört med föregående år. Resultatet har påverkats negativt av engångskostnader i samband med förvärv och avgångsvederlag. Exklusive dessa kostnader är vi dock nära att uppnå ett positivt resultat för kvartalet. Justerat för förvärvsrelaterade kostnader på cirka 7 MSEK som redovisas enligt IFRS, vilka i stor utsträckning inte påverkat kassaflödet, uppvisar vi en EBITDA om cirka 3,6 MSEK för det tredje kvartalet, trots att det är ett traditionellt semesterkvartal.
Förvärvet av Scandiflash AB förväntas bidra fullt ut under fjärde kvartalet 2024. Vi är övertygade om att detta kommer att möjliggöra för en helårsomsättning om cirka 200 MSEK och ett positivt nettoresultat för fjärde kvartalet enskilt. Detta innebär att vi kan se fram emot ett rekordkvartal, men vår ambition stannar inte här. Vi är fast beslutna att fortsätta vår tillväxt och sätta nya rekord under 2025. Den robusta orderboken, som uppgår till cirka 213 MSEK efter tillträdet av Scandiflash, cementerar våra starka framtidsutsikter.
Framsteg på flera fronter
Avtalet om att förvärva Scandiflash i augusti direkt efter sommaren var en av kvartalets höjdpunkter. Med deras världsledande teknologi inom blixtröntgensystem och starka tillväxt under 2023, ser vi stora möjligheter att utöka vårt produktutbud och stärka vår närvaro inom försvarssektorn. Att vi redan i oktober kunde säkra en order på 43,6 MSEK till ett västerländskt NATO-land bekräftar potentialen i Scandiflash och vi ser fram emot ytterligare tillväxtmöjligheter på de marknader där vi verkar. I oktober kunde vi dessutom meddela att Scandiflash utsetts till ett Gasellföretag som är en utmärkelse från Dagens Industri för att stödja och uppmuntra svenska företagare att växa.
Ett annat viktigt steg för Astor Group var vårt listbyte till NGM som skedde i augusti, följt av beskedet om en parallellnotering på Börse Stuttgart, som är planerat under fjärde kvartalet. Denna notering ger oss inte bara ökad synlighet på en av Europas största försvarsmarknader, utan öppnar även upp nya möjligheter till partnerskap och affärer. Att vi samtidigt etablerar ett nytt dotterbolag i Tyskland för att kunna distribuera produkter från våra dotterbolag till tyska kunder visar på vår långsiktiga strategi att möta efterfrågan från tyska försvarsmyndigheter och stärka våra positioner i regionen.
Vi har också stärkt vår interna kapacitet under kvartalet. Marstroms förvärv av Composite Design Sweden (CDS) har ökat vår produktionskapacitet för att möta den växande efterfrågan på avancerade kompositlösningar. Med CDS i Malmö får vi också en hub i den växande Öresundsregionen att utgå från. Förvärvet av CDS är ett exempel på vår förmåga att genomföra kostnadseffektiva tillväxtinitiativ som snabbt ger resultat och stärker våra dotterbolags konkurrenskraft.
Namnbytet på vårt telekrigsbolag My-Konsult till Oscilion är också en viktig milstolpe och en tydlig markering på den förflyttning vi gör från att ha varit en kunnig lokal leverantör på övningssidan till att bli en komplett och innovativ leverantör av komplexa EW system som kan användas både skarpt och, fortsatt, under övning. Denna omprofilering är alltså en av flera kommande förändringar som speglar vår ambition att accelerera tillväxten inom telekrigssystem på den internationella marknaden. I Frankrike har vi t.ex. vårt podbaserade och modulära Astor IV system som i partnerskap med SDTS är planerat att testas och utvärderas med mer intensitet så snart SDTS har fått myndighetsgodkännande för registerbytet av flygmaskinerna som de jobbat med under året. Vi har Astor Eclipse som är vår drönarstörare som befinner sig i test och utprovningsfasen och där vi nu har gått vidare med ett helsvenskt koncept av säkerhetsskäl. Astor Eclipse kommer lanseras innan nyår och vi ser redan nu stor marknadspotential i att kunna bidra med en smart effektor som säkrar ett geografiskt område. Vår lösning kompletterar befintliga C2 och EW system och är en äkta force multiplier. Gemensamt för alla Oscilions nya produkter är att de är modulära och Software defined, d.v.s. de går att förändra uppträdandet och funktion beroende på behov samt är därmed enklare att anpassa till en förändrad hotbild. Vi har även effektiviserat organisationen och där vi kommer se full effekt från sista månaden i Q4, inte minst genom att ha rekryterat brigadgeneral Fredrik Bergman som ny VD för Oscilion. Med sin gedigna erfarenhet och ledarskapskompetens kommer Fredrik att spela en avgörande roll i vår strävan att växa. Med Oscilion tar vi nu flera steg mot att bli en global ledare inom Software Defined EW systems och avancerad signalbehandling, med fokus på innovativa försvarslösningar, som är avgörande för NATO och Ukraina.
Vår tillväxtstrategi
Astor Group är idag i en fas där vi investerar kraftigt för framtiden, både genom förvärv och expansion till nya marknader. Detta innebär att vi prioriterar att bygga långsiktigt värde framför kortsiktig lönsamhet. Genom att kontinuerligt växa vår affärsverksamhet, stärka vår produktportfölj och skapa starkare kundrelationer, siktar vi på att uppnå en stabil och långsiktigt lönsam tillväxt.
Vår strategi bygger på att växa genom både organiska initiativ och strategiska förvärv. Förvärven är en del av vår långsiktiga plan att snabbt förstärka våra teknologiska möjligheter och positionera oss starkare på marknader med hög tillväxtpotential. Genom dessa förvärv kan vi på ett effektivt sätt tillföra ny kompetens, teknologi och kundbaser till Astor Group, vilket skapar synergieffekter och accelererar vår tillväxt.
Stora planer för framtiden
Vår strategi är att skapa lönsamhet genom att gradvis integrera våra förvärv och realisera de synergier som uppstår. Genom att fortsätta fokusera på kostnadseffektiva förvärv och noggrann integration kan vi snabbare nå de mål vi har satt upp för att generera långsiktigt aktieägarvärde.
Framåt ser vi stora möjligheter att fortsätta vår tillväxtresa. Vi har lagt en stabil grund genom våra strategiska förvärv och expansioner, och vi ser fram emot att fortsätta utveckla Astor Group under resten av året och in i 2025. Jag är övertygad om att vi är väl positionerade för att dra nytta av den starka marknadsefterfrågan och leverera långsiktigt värde till våra aktieägare.
Vi har stora planer för framtiden och jag ser fram emot att dela fler framgångar med er alla.
Stockholm i november 2024
Mattias Hjorth,
VD och koncernchef Scandinavian Astor Group
Den fullständiga rapporten som bifogas i pressmeddelandet, kan även laddas ner från bolagets webbsida, https://astorgroup.se/company/investors/.
Scandinavian Astor Group – Strength and security in all elements
För ytterligare information vänligen kontakta:
Scandinavian Astor Groups VD Mattias Hjorth
E-post: ir@astorgroup.se
Denna information är sådan information som Scandinavian Astor Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av Astor Groups nyhetsdistributör vid publiceringen av detta pressmeddelande.
Om Scandinavian Astor Group AB (publ)
Scandinavian Astor Group är verksamma inom försvarsindustrin. Bolaget är en leverantör av produkter, tjänster och tillhörande tekniska lösningar inom militärt försvar och civil säkerhet samt produkter för industrier. Koncernen delas in i två affärsområden, Astor Industry och Astor Tech där produktportföljerna exempelvis består av telekrigssystem och militär flygmateriel samt metall- och kompositkomponenter. Astor Group är ett publikt bolag vars aktie handlas under kortnamn ASTOR på NGM Nordic SME. Bolaget bedriver sin verksamhet i Sverige. Shark Communication AB, tel. +46 73-434 45 15, e-post: info@sharkcom.se är Bolagets Mentor. För mer information om Astor Groups verksamhet, besök: www.astorgroup.se
Marknadsnyheter
Sverige först i världen med varumärkesskydd för destinationen Sweden
Sweden, USA eller Sweden, Indonesien? Visste du att det finns åtta platser i världen som heter Sweden? För att klargöra att det faktiskt är landet Sweden som är originalet, samt undvika att turister från världens alla hörn bokar en resa till ett annat Sweden, ansöker nu Visit Sweden om att varumärkesskydda destinationen ”Sweden”.
Se film där Sverige ansöker om varumärkesskydd här!
År 2024, när ”dupes” av olika slag trendar i allt från handväskor till bakverk, tar Sverige ett nytt steg för att skydda sin identitet. Medan modevarumärken kan varumärkesskydda sina logotyper och namn, kan länder inte göra det. Det vill Visit Sweden ändra på. För när allt kommer omkring; ingen vill ju att en turist som avser resa till Sverige för att uppleva magisk skärgård, spektakulärt norrsken, svenskt fika och kanske träffa en älg eller två, hamnar i fel Sweden.
Foto: Markus Holm/Visit Sweden Download
– ”Det är smickrande att andra vill bli kallade Sverige, men vi skulle föredra att det bara ska finnas ett. Vårt Sverige. Det med sjöarna, öarna och världens bästa platsbyggda möbler”, säger Susanne Anderson, VD på Visit Sweden. Nu vill vi hjälpa resenärer att upptäcka originalet – det ursprungliga Sverige”.
För att förtydliga att landet Sweden faktiskt är originalet, ansöker nu Visit Sweden om varumärkesskydd för destinationen ”Sweden” hos European Union Intellectual Property Office, EUIPO. Syftet med ansökan: att se till att när någon säger Sweden ska alla veta att man menar destinationen Sverige.
Och varumärkesskydd tycks ha stöd hos svenskarna. En nyligen gjort undersökning visar att 35% instämmer i att deras stad eller land bör ha möjlighet att varumärkesskydda sitt namn. Undersökningen visar också att hela 46% har upplevt att flera platser med samma namn kommer upp som förslag när man sökt efter en plats med hjälp av onlinekartor (tex Google Maps) och 7% har faktiskt rest till fel plats än den avsedda.**
Att platser, städer och destinationer på olika håll i världen delar samma namn är inget nytt fenomen. Globalt finner man Berlin på 51 platser, Washington på 55 platser, Amsterdam på 17 platser och Amerika på tio platser. Utöver landet Sverige finns det sex Sweden i USA samt ett Sweden i Indonesien.*
Så vet du att har hamnat i rätt Sweden
Foto: Anders Klapp/imagebank.sweden.se
Din alldeles egna ö
I Sverige är privata öar ingen exklusiv lyx för rika och berömda. Med över 200 000 öar kan du relativt enkelt hitta en egen ö där du kan vara helt ensam. Köp lite fika, packa ner en termos med kaffe och njut av dagen. Eller varför inte ta med ett tält och se solen gå ner och upp från din alldeles egna klippa eller strand. I Sverige behöver du inte vara miljonär för att uppleva vad vi kallar luxury of a different nature!
Foto: Hilla Aspman/Visit Sweden
Privatchaufförer
Det finns många sätt att ta sig runt i Sverige. Du kan exempelvis åka tåg, buss, hyra en cykel eller elbil. Och ibland kanske du vill unna dig lyxen av att bli skjutsad av dina egna privata chaufförer. I så fall kan Sveriges energiska slädhundar eskortera dig över snötäckta berg, frusna sjöar och genom vidsträckta vita skogar.
Små blå juveler – gratis för alla och envar
Om diamanter är för evigt, så är blåbär för alla och envar. Åtminstone i Sverige. Från juli till september kan dessa smakrika, blå delikatesser hittas i stort sett över hela landet och bäst av allt är att du kan plocka och äta så många du vill. Allt tack vare den svenska allemansrätten som gör det möjligt för alla att njuta av naturen och dess skatter. Bär, frukt, svamp – det är bara att ta för sig, så länge du behandlar naturen med respekt.
Foto: Mattias Fredriksson/Visit Sweden
Tidlösa skatter
I Sverige gömmer vi inte våra skatter på öde öar, vi delar med oss av dem till alla. Här kan du uppleva världsarv som slott, naturreservat och arkeologiska fyndplatser. Varför inte ta en promenad genom den medeltida staden Visby på Gotland, eller utforska Laponiaområdet i Swedish Lapland, som ligger inom polcirkeln i norra Sverige. Dessa platser är skyddade av UNESCO så att alla kan njuta av dem för alltid.
Foto: Linus Bergman/Visit Sweden
Lev drömmen
Det sägs att inget slår en god natts sömn och för många är det den ultimata lyxen; att sluta ögonen på kvällen och vakna utvilad och full av energi, utan att ha blivit störd under hela natten. Om det här låter som ett drömscenario bör du prova att sova i Sverige. Här finns gott om boenden i fridfulla miljöer inom nära räckhåll. Så kom och njut av svala nattemperaturer, ren luft, mörk himmel och naturliga ljudlandskap. Swede dreams!
Foto: Erik Nissen Johansen/imagebank.sweden.se
Inte bara fyra säsonger – utan åtta!
Det är inte bara Sveriges natur som bjuder på stor variation, här kan man även uppleva, inte bara fyra utan hela åtta säsonger! Njut av våra varma och ljusa sommarmånader, mysiga och färgstarka höst eller mörka och krispiga vinter. Eller se hur naturen vaknar upp efter en lång vintersömn under våren. Varje årstid är vacker och magisk på sitt eget sätt och erbjuder ett rikt utbud av unika upplevelser. Besöker du norra Sverige får du njuta dubbelt upp – här bjuds det nämligen även på vårvinter, vårsommar, höstsommar och förvinter.
Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden
Öppet 24/7
Sverige är en plats där du verkligen kan vara dig själv. Förutom yttrandefrihet och pressfrihet hyllas Sverige som ett av världens mest inkluderande och progressiva länder. Varje år anordnas Pridefestivaler över hela landet – Euro Pride har anordnats här tre gånger under de senaste tre decennierna. Sverige är helt enkelt en perfekt plats för en romantisk semester, oavsett vem du älskar.
Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden
Naturens delikatesser
Sveriges natur bjuder på en rikedom av råvaror som svamp, bär, frukt och grönsaker. Här kan du njuta av lokala ingredienser i allt från streetfood till gourmeträtter på Michelinrestauranger. Naturligtvis kan du även ge dig ut på vandring och plocka dina egna godsaker direkt i naturen!
För att läsa mer om Visit Swedens kampanj Visit the Original Sweden samt stödja initiativet besök Visit Swedens kampanjsida.
Ladda mer PRESSBILDER
*Samtliga data hämtats från sökning i databasen GEONAMES och inkluderar endast städer och byar (inte sjöar, floder och naturreservat osv). För att utforska mer besök: https://www.geonames.org/
** Källa: Målgruppsanalys höst 2024. Visit Sweden/YouGov. Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Visit Sweden. Under perioden 3 – 18 oktober 2024 har sammanlagt 1000 intervjuer, via internet, genomförts med män och kvinnor i åldern 20-70 år.
Kontakt: Ebba Ekelund, Senior PR Manager Nordics: ebba.ekelund@visitsweden.com
Visit Sweden är svenska statens marknadsföringsbolag. En nationell turismorganisation med uppdrag att genom marknadsföring av destinationen Sverige öka landets attraktionskarft och bidra till turismkonsumtion, exportintäkter och sysselsättning. Visit Sweden arbetar tillsammans med svenska turismbranschen för att effektivt nå de mest eftertraktade målgrupperna för långsiktigt hållbar turism. Visit Sweden är baserat i Stockholm med lokal representation på flera utlandsmarknader. Visit Sweden har närmare 50 anställda och år 2023 var det statliga anslaget till bolaget 104,6 miljoner kronor. www.visitsweden.com/corporate
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke