Marknadsnyheter
Embracer Group publicerar delårsrapport Q3, oktober-december 2020: OPERATIVT EBIT ÖKADE MED 100% TILL 603 MSEK
TREDJE KVARTALET, OKTOBER–DECEMBER 2020 (JÄMFÖRT MED OKTOBER–DECEMBER 2019)
> Nettoomsättningen ökade med 44% till 2 168,1 MSEK (1 508,5). Nettoomsättningen för affärsområdet Games ökade med 62% till 1 355,6 MSEK (835,7). THQ Nordic 379,8 MSEK (333,0), Deep Silver 496,9 MSEK (466,6), Coffee Stain 99,2 MSEK (36,1), Saber Interactive 307,0 MSEK (-) och DECA Games 72,7 MSEK (-).
> Nettoomsättningen för affärsområdet Partner Publishing/Film ökade med 21% till 812,5 MSEK (672,9).
> EBITDA ökade med 70% till 878,7 MSEK (518,4), vilket motsvarar en EBITDA-marginal på 41%.
> Operativt EBIT ökade med 100% till 603,1 MSEK (302,1) motsvarande en operativ EBIT-marginal på 28% (20%).
> Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 840,4 MSEK (239,5). Investeringar i immateriella tillgångar uppgick till –557,7 MSEK (–419,0). Fritt kassaflöde uppgick till 309,1 MSEK (–207,3).
> Justerat resultat per aktie uppgick till 1,06 SEK (0,68).
> Organisk tillväxt i konstant valuta för affärsområdet Games uppgick till 21% under kvartalet.
> Totalt antal pågående spelutvecklingsprojekt ökade 56% till 150 (96). Totalt antal sysselsatta ökade 93% till 5 730 (2 970) och antalet spelutvecklare ökade 92% till 4 325 (2 258).
Nyckeltal koncernen | Okt–dec 2020 |
Okt–dec 2019 |
Apr–dec 2020 |
Apr–dec 2019 |
Apr 2019– mar 2020 |
Nettoomsättning, MSEK | 2 168,1 | 1 508,5 | 6 620,0 | 3 910,3 | 5 249,4 |
EBITDA, MSEK | 878,7 | 518,4 | 2 812,9 | 1 326,1 | 1 821,3 |
Operativt EBIT, MSEK | 603,1 | 302,1 | 1 967,6 | 747,0 | 1 033,0 |
Kassaflöde från löpande verksamhet, MSEK | 840,4 | 239,5 | 2 377,2 | 962,6 | 1 728,3 |
Fritt kassaflöde, MSEK | 309,1 | –207,3 | 824,4 | –275,8 | –0,1 |
Investeringar i immateriella anläggningstillgångar, MSEK | 558 | 419 | 1 540 | 1 189 | 1 653 |
Totalt antal pågående spelutvecklingsprojekt | 150 | 96 | 150 | 96 | 103 |
Totalt antal spelutvecklare | 4 325 | 2 258 | 4 325 | 2 258 | 2 365 |
Totalt antal sysselsatta | 5 730 | 2 970 | 5 730 | 2 970 | 3 109 |
Omsättningstillväxt, % | 44 | 9 | 69 | 12 | 3 |
EBITDA-marginal, % | 41 | 34 | 42 | 34 | 35 |
Operativ EBIT-marginal, % | 28 | 20 | 30 | 19 | 20 |
KOMMENTAR FRÅN VD
STARK ORGANISK TILLVÄXT VÄNTAS KOMMANDE ÅR
– Företaget förbereder sig för kommande decennier som noterat bolag genom beslut om övergång till IFRS och att inleda process för notering på reglerad marknad
Vi är glada att rapportera ännu ett stabilt kvartal som framför allt drevs av en stark katalogförsäljning. Nettoomsättningen ökade med 44% till 2 168,1 MSEK (1 508,5) varav affärsområdet Games bidrog med 1 355,6 MSEK (835,7), drivet av 21% organisk tillväxt till fast växelkurs (54% på nio månader). Tillväxten pro forma till fast växelkurs var 33% i kvartalet. Operativt EBIT ökade 100% till 603,1 MSEK (302,1).
I takt med att våra operativa verksamheter växer har vi fortsatt att förstärka moderbolaget och implementerat strukturerade processer för ledning och styrning för att Embracer Group ska kunna nå sina höga ambitioner de kommande decennierna.
Jag är glad över att kunna meddela att styrelsen har beslutat att byta redovisningsprinciper för att övergå till IFRS och därmed starta processen för en börsnotering på en reglerad marknad. Styrelsen har redan beslutat att per omgående inrätta en revisionskommitté och en ersättningskommitté. Vi bedömer att hela processen fram till en börsnotering på en reglerad marknad kommer att ta mellan 18-36 månader.
Att ständigt investera i långsiktig organisk tillväxt är en viktig, grundläggande strategi i våra operativa koncerner. Det betyder att vi återinvesterar vårt kassaflöde för att expandera befintliga studior, starta nya samt att utveckla fler fantastiska spel. I det senaste kvartalet uppgick investeringar i pågående spelutveckling till rekordhöga 523 MSEK, motsvarande mer än tre gånger värdet av färdigställda (lanserade) spel. Trots dessa investeringar i tillväxt nådde vårt fria kassaflöde 309 MSEK (–207) under kvartalet och på rullande tolv månader översteg det 1 miljard SEK.
Vår policy att sätta kvalitet främst betyder att vi ger utvecklarna den tid och de resurser som krävs för att kunna lansera en kvalitetsprodukt. I längden är vi övertygade om att detta förhållningssätt är det bästa för alla intressenter – fans och spelare, utvecklare och anställda, affärspartners och aktieägare. Den 25 maj kommer det efterlängtade Biomutant från vår interna studio Experiment 101 att lanseras av THQ Nordic på flera plattformar. Vi är väl medvetna om att det är kraftigt försenat, men vi är övertygade om att det har försenats av rätt anledning. För att ge en inblick i våra processer kan nämnas att vi hittills under innevarande år har skjutit upp lanseringen av över tio spel till nästa år, framför allt på grund av vår policy att sätta kvalitet främst.
Vi räknar med att nästa räkenskapsår som slutar mars 2022 blir det starkaste i vår historia, drivet av flera betydande lanseringar framåt andra halvåret. Totalt räknar vi med att färdigställa fler än 70 välproducerade spelutvecklingsprojekt med ett totalt utvecklingsvärde i intervallet 2 500-3 000 MSEK, enligt ledningens uppskattningar vid tidpunkten för denna rapport. Detta är exklusive tillskottet från de transaktioner som offentliggjordes den 3 februari avseende Gearbox, Aspyr och EasyBrain. Följaktligen förväntar vi oss nu att Q4, det innevarande kvartalet som slutar i mars, kommer att ha lägre lanseringsaktivitet. Värdet av färdigställda (lanserade) spel under Q4 beräknas ligga i intervallet 120 – 140 MSEK och mellan 840 – 860 MSEK för räkenskapsåret.
Under det innevarande kvartalet har jag med stor ödmjukhet sett spelarnas mottagande av Early Access-lanseringen på Steam av Valheim. Det vikingainspirerande spelet är utvecklat av vår externa partner Iron Gate och förläggs av Coffee Stain. Vid publiceringen av denna rapport har spelet redan sålts i närmare tre miljoner exemplar. Den affärsmässiga effekten följer Coffee Stains typiska upplägg med externa utvecklare, som omfattar ett minoritetsägande i studion.
M&A-marknaden är mer aktiv än någonsin och antalet entreprenörer och kreatörer som vill ansluta sig till vår koncern fortsätter att växa. Vi har fler pågående dialoger än någonsin tidigare. Vår ambition är att fortsätta öka antalet samgåenden och förvärv, allt eftersom vårt ekosystem expanderar med ytterligare operativa koncernen där transaktioner initieras och genomförs. Jag är övertygad om att en avgörande framgångsfaktor för oss är att entreprenörer som blir en del av Embracer Group behåller sin kreativa och operativa frihet samtidigt som de kan öka takten och växa snabbare som en del av vårt växande ekosystem med tillhörande resurser.
Resan för Embracer har bara börjat och kommer under de kommande decenierna att fortsätta med samma strategi som vi satte för ett antal år sedan. Vi är idag en verkligt oberoende plattform för entreprenörer och representerar för närvarande endast cirka 1 procent av den globala spelindustrin. Våra konkurrenter och kollegor i branschen är i allmänhet betydligt större bolag.
Att behålla och attrahera de bästa talangerna är vårt viktigaste uppdrag för att koncernen ska kunna växa. Vi rekryterar aktivt i de flesta av våra studior och växte antalet anställda organiskt med 20% under 2020. För ett par veckor sedan offentliggjorde vi tre betydande transaktioner och välkomnade Gearbox Entertainment Company, Easybrain och Aspyr Media till Embracer-familjen. Efter transaktionerna kommer Embracer Group fortsatt att ha en stark balansräkning med en nettokassa och sammanlagt omkring 10 miljarder kronor i kassa och tillgängliga medel till förfogande för framtida förvärv.
Jag är tacksam över allas vilja och engagemang för att upprätthålla vår globala verksamhet trots den fortsatt pågående covid-19-pandemin. Att arbeta hemifrån är utmanande på många sätt. Det är en ny utmaning för vår ledning som fordrar nya kreativa lösningar för att på bästa sätt hålla balans mellan arbete och privatliv och motverka stress. Jag vill uppriktigt tacka var och en för era insatser för att hålla vår verksamhet igång under denna pandemi som aldrig tycks ta slut. Jag ser fram emot när detta är över och vi alla kan träffa varandra igen.
Avslutningsvis vill jag tacka alla kollegor, kunder, affärspartners och aktieägare som bidrar till vår växande familjs framgångar.
18 februari 2021, Karlstad, Värmland, Sverige
Lars Wingefors,
Grundare och VD
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lars Wingefors, medgrundare och VD Embracer Group AB
Tel: +46 708 47 19 78
E-mail: lars.wingefors@embracer.com
Om Embracer Group
Embracer Group är ett moderbolag till företag som utvecklar och förlägger PC-, konsol- och mobilspel för den globala spelmarknaden. Embracer Group har en bred spelportfölj med över 200 ägda varumärken, som till exempel Saints Row, Goat Simulator, Dead Island, Darksiders, Metro, MX vs ATV, Kingdoms of Amalur, TimeSplitters, Satisfactory, Wreckfest, Insurgency, World War Z och många fler.
Bolaget har huvudkontor i Karlstad och global närvaro genom de sex operativa koncernerna: THQ Nordic GmbH, Koch Media GmbH/Deep Silver, Coffee Stain AB, Amplifier Game Invest, Saber Interactive och DECA Games. Bolaget har 57 interna studios och fler än 5,500 medarbetare och kontrakterade utvecklare i fler än 40 länder.
Embracer Groups aktier är noterade på Nasdaq First North Growth Market Stockholm under kortnamnet EMBRAC B. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB som nås via info@fnca.se +46-8-528 00 399.
Prenumerera på pressmeddelanden och finansiell information: https://embracer.com/investors/subscription/?lang=sv
För mer information, vänligen besök: https://www.embracer.com
Denna delårsrapport är sådan information som Embracer Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning, Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 februari 2021 kl, 06:00 CET.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke