Marknadsnyheter
Embracer Group publicerar delårsrapport Q3, oktober-december 2020: OPERATIVT EBIT ÖKADE MED 100% TILL 603 MSEK
TREDJE KVARTALET, OKTOBER–DECEMBER 2020 (JÄMFÖRT MED OKTOBER–DECEMBER 2019)
> Nettoomsättningen ökade med 44% till 2 168,1 MSEK (1 508,5). Nettoomsättningen för affärsområdet Games ökade med 62% till 1 355,6 MSEK (835,7). THQ Nordic 379,8 MSEK (333,0), Deep Silver 496,9 MSEK (466,6), Coffee Stain 99,2 MSEK (36,1), Saber Interactive 307,0 MSEK (-) och DECA Games 72,7 MSEK (-).
> Nettoomsättningen för affärsområdet Partner Publishing/Film ökade med 21% till 812,5 MSEK (672,9).
> EBITDA ökade med 70% till 878,7 MSEK (518,4), vilket motsvarar en EBITDA-marginal på 41%.
> Operativt EBIT ökade med 100% till 603,1 MSEK (302,1) motsvarande en operativ EBIT-marginal på 28% (20%).
> Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 840,4 MSEK (239,5). Investeringar i immateriella tillgångar uppgick till –557,7 MSEK (–419,0). Fritt kassaflöde uppgick till 309,1 MSEK (–207,3).
> Justerat resultat per aktie uppgick till 1,06 SEK (0,68).
> Organisk tillväxt i konstant valuta för affärsområdet Games uppgick till 21% under kvartalet.
> Totalt antal pågående spelutvecklingsprojekt ökade 56% till 150 (96). Totalt antal sysselsatta ökade 93% till 5 730 (2 970) och antalet spelutvecklare ökade 92% till 4 325 (2 258).
Nyckeltal koncernen | Okt–dec 2020 |
Okt–dec 2019 |
Apr–dec 2020 |
Apr–dec 2019 |
Apr 2019– mar 2020 |
Nettoomsättning, MSEK | 2 168,1 | 1 508,5 | 6 620,0 | 3 910,3 | 5 249,4 |
EBITDA, MSEK | 878,7 | 518,4 | 2 812,9 | 1 326,1 | 1 821,3 |
Operativt EBIT, MSEK | 603,1 | 302,1 | 1 967,6 | 747,0 | 1 033,0 |
Kassaflöde från löpande verksamhet, MSEK | 840,4 | 239,5 | 2 377,2 | 962,6 | 1 728,3 |
Fritt kassaflöde, MSEK | 309,1 | –207,3 | 824,4 | –275,8 | –0,1 |
Investeringar i immateriella anläggningstillgångar, MSEK | 558 | 419 | 1 540 | 1 189 | 1 653 |
Totalt antal pågående spelutvecklingsprojekt | 150 | 96 | 150 | 96 | 103 |
Totalt antal spelutvecklare | 4 325 | 2 258 | 4 325 | 2 258 | 2 365 |
Totalt antal sysselsatta | 5 730 | 2 970 | 5 730 | 2 970 | 3 109 |
Omsättningstillväxt, % | 44 | 9 | 69 | 12 | 3 |
EBITDA-marginal, % | 41 | 34 | 42 | 34 | 35 |
Operativ EBIT-marginal, % | 28 | 20 | 30 | 19 | 20 |
KOMMENTAR FRÅN VD
STARK ORGANISK TILLVÄXT VÄNTAS KOMMANDE ÅR
– Företaget förbereder sig för kommande decennier som noterat bolag genom beslut om övergång till IFRS och att inleda process för notering på reglerad marknad
Vi är glada att rapportera ännu ett stabilt kvartal som framför allt drevs av en stark katalogförsäljning. Nettoomsättningen ökade med 44% till 2 168,1 MSEK (1 508,5) varav affärsområdet Games bidrog med 1 355,6 MSEK (835,7), drivet av 21% organisk tillväxt till fast växelkurs (54% på nio månader). Tillväxten pro forma till fast växelkurs var 33% i kvartalet. Operativt EBIT ökade 100% till 603,1 MSEK (302,1).
I takt med att våra operativa verksamheter växer har vi fortsatt att förstärka moderbolaget och implementerat strukturerade processer för ledning och styrning för att Embracer Group ska kunna nå sina höga ambitioner de kommande decennierna.
Jag är glad över att kunna meddela att styrelsen har beslutat att byta redovisningsprinciper för att övergå till IFRS och därmed starta processen för en börsnotering på en reglerad marknad. Styrelsen har redan beslutat att per omgående inrätta en revisionskommitté och en ersättningskommitté. Vi bedömer att hela processen fram till en börsnotering på en reglerad marknad kommer att ta mellan 18-36 månader.
Att ständigt investera i långsiktig organisk tillväxt är en viktig, grundläggande strategi i våra operativa koncerner. Det betyder att vi återinvesterar vårt kassaflöde för att expandera befintliga studior, starta nya samt att utveckla fler fantastiska spel. I det senaste kvartalet uppgick investeringar i pågående spelutveckling till rekordhöga 523 MSEK, motsvarande mer än tre gånger värdet av färdigställda (lanserade) spel. Trots dessa investeringar i tillväxt nådde vårt fria kassaflöde 309 MSEK (–207) under kvartalet och på rullande tolv månader översteg det 1 miljard SEK.
Vår policy att sätta kvalitet främst betyder att vi ger utvecklarna den tid och de resurser som krävs för att kunna lansera en kvalitetsprodukt. I längden är vi övertygade om att detta förhållningssätt är det bästa för alla intressenter – fans och spelare, utvecklare och anställda, affärspartners och aktieägare. Den 25 maj kommer det efterlängtade Biomutant från vår interna studio Experiment 101 att lanseras av THQ Nordic på flera plattformar. Vi är väl medvetna om att det är kraftigt försenat, men vi är övertygade om att det har försenats av rätt anledning. För att ge en inblick i våra processer kan nämnas att vi hittills under innevarande år har skjutit upp lanseringen av över tio spel till nästa år, framför allt på grund av vår policy att sätta kvalitet främst.
Vi räknar med att nästa räkenskapsår som slutar mars 2022 blir det starkaste i vår historia, drivet av flera betydande lanseringar framåt andra halvåret. Totalt räknar vi med att färdigställa fler än 70 välproducerade spelutvecklingsprojekt med ett totalt utvecklingsvärde i intervallet 2 500-3 000 MSEK, enligt ledningens uppskattningar vid tidpunkten för denna rapport. Detta är exklusive tillskottet från de transaktioner som offentliggjordes den 3 februari avseende Gearbox, Aspyr och EasyBrain. Följaktligen förväntar vi oss nu att Q4, det innevarande kvartalet som slutar i mars, kommer att ha lägre lanseringsaktivitet. Värdet av färdigställda (lanserade) spel under Q4 beräknas ligga i intervallet 120 – 140 MSEK och mellan 840 – 860 MSEK för räkenskapsåret.
Under det innevarande kvartalet har jag med stor ödmjukhet sett spelarnas mottagande av Early Access-lanseringen på Steam av Valheim. Det vikingainspirerande spelet är utvecklat av vår externa partner Iron Gate och förläggs av Coffee Stain. Vid publiceringen av denna rapport har spelet redan sålts i närmare tre miljoner exemplar. Den affärsmässiga effekten följer Coffee Stains typiska upplägg med externa utvecklare, som omfattar ett minoritetsägande i studion.
M&A-marknaden är mer aktiv än någonsin och antalet entreprenörer och kreatörer som vill ansluta sig till vår koncern fortsätter att växa. Vi har fler pågående dialoger än någonsin tidigare. Vår ambition är att fortsätta öka antalet samgåenden och förvärv, allt eftersom vårt ekosystem expanderar med ytterligare operativa koncernen där transaktioner initieras och genomförs. Jag är övertygad om att en avgörande framgångsfaktor för oss är att entreprenörer som blir en del av Embracer Group behåller sin kreativa och operativa frihet samtidigt som de kan öka takten och växa snabbare som en del av vårt växande ekosystem med tillhörande resurser.
Resan för Embracer har bara börjat och kommer under de kommande decenierna att fortsätta med samma strategi som vi satte för ett antal år sedan. Vi är idag en verkligt oberoende plattform för entreprenörer och representerar för närvarande endast cirka 1 procent av den globala spelindustrin. Våra konkurrenter och kollegor i branschen är i allmänhet betydligt större bolag.
Att behålla och attrahera de bästa talangerna är vårt viktigaste uppdrag för att koncernen ska kunna växa. Vi rekryterar aktivt i de flesta av våra studior och växte antalet anställda organiskt med 20% under 2020. För ett par veckor sedan offentliggjorde vi tre betydande transaktioner och välkomnade Gearbox Entertainment Company, Easybrain och Aspyr Media till Embracer-familjen. Efter transaktionerna kommer Embracer Group fortsatt att ha en stark balansräkning med en nettokassa och sammanlagt omkring 10 miljarder kronor i kassa och tillgängliga medel till förfogande för framtida förvärv.
Jag är tacksam över allas vilja och engagemang för att upprätthålla vår globala verksamhet trots den fortsatt pågående covid-19-pandemin. Att arbeta hemifrån är utmanande på många sätt. Det är en ny utmaning för vår ledning som fordrar nya kreativa lösningar för att på bästa sätt hålla balans mellan arbete och privatliv och motverka stress. Jag vill uppriktigt tacka var och en för era insatser för att hålla vår verksamhet igång under denna pandemi som aldrig tycks ta slut. Jag ser fram emot när detta är över och vi alla kan träffa varandra igen.
Avslutningsvis vill jag tacka alla kollegor, kunder, affärspartners och aktieägare som bidrar till vår växande familjs framgångar.
18 februari 2021, Karlstad, Värmland, Sverige
Lars Wingefors,
Grundare och VD
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lars Wingefors, medgrundare och VD Embracer Group AB
Tel: +46 708 47 19 78
E-mail: lars.wingefors@embracer.com
Om Embracer Group
Embracer Group är ett moderbolag till företag som utvecklar och förlägger PC-, konsol- och mobilspel för den globala spelmarknaden. Embracer Group har en bred spelportfölj med över 200 ägda varumärken, som till exempel Saints Row, Goat Simulator, Dead Island, Darksiders, Metro, MX vs ATV, Kingdoms of Amalur, TimeSplitters, Satisfactory, Wreckfest, Insurgency, World War Z och många fler.
Bolaget har huvudkontor i Karlstad och global närvaro genom de sex operativa koncernerna: THQ Nordic GmbH, Koch Media GmbH/Deep Silver, Coffee Stain AB, Amplifier Game Invest, Saber Interactive och DECA Games. Bolaget har 57 interna studios och fler än 5,500 medarbetare och kontrakterade utvecklare i fler än 40 länder.
Embracer Groups aktier är noterade på Nasdaq First North Growth Market Stockholm under kortnamnet EMBRAC B. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB som nås via info@fnca.se +46-8-528 00 399.
Prenumerera på pressmeddelanden och finansiell information: https://embracer.com/investors/subscription/?lang=sv
För mer information, vänligen besök: https://www.embracer.com
Denna delårsrapport är sådan information som Embracer Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning, Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 februari 2021 kl, 06:00 CET.
Marknadsnyheter
Entreprenörskap i skolan: nya fokusområden och en bredd av unga förebilder ges plats
Större fokus på innovation och hållbarhet samt flera inspirerande exempel på unga entreprenörer med en variation av drivkrafter. Nu nylanserar Natur & Kultur marknadens ledande läromedel för entreprenörskap på gymnasiet. Att vidga begreppet och bilden av en entreprenör och belysa samhällseffekterna av entreprenörskap är målet.
Idag lanseras en ny upplaga av Ung Företagsamhets läromedel ”Mitt UF-företag – entreprenörskap på riktigt”, som ges ut av Natur & Kultur. Den nya upplagan, den tredje sedan 2012, innehåller flera stora omarbetningar, bland annat med ett större fokus på hållbarhet och innovation. Även en bredd av unga entreprenörer och tidigare UF-företagare ges plats så att eleverna enklare ska kunna hitta berättelser att relatera till. Bland förebilderna finns exempelvis Liza Eriksson och Clara Lidman bakom RedLocker, Albin Ljudén och Victor Olsmats bakom Bivaxfabriken samt Muna Idow som grundat och driver Mermaid simskola.
– Vi behöver lyfta fram fler förebilder med olika drivkrafter för att vidga begreppet och bilden av en entreprenör ytterligare. Många entreprenörer har inte föräldrar som är egenföretagare utan påverkas av andra förebilder och där spelar skolan och de läromedel som används en viktig roll, säger Aino Pleiner, utbildningsansvarig på Ung Företagsamhet.
Författaren Michael Lindquist har många års erfarenhet av att arbeta som lärare med UF-företagande och har även varit involverad i arbetet med kursplanerna för ämnet Entreprenörskap. Experter och myndigheter inom olika områden har också bidragit med underlag till innehållet.
– Vi är otroligt stolta över vårt reviderade läromedel, genom det fortsätter vi att vara en föregångare för det entreprenöriella lärandet i Sverige med målet att ge alla unga samma förutsättningar att utveckla sin företagsamhet på gymnasiet. Entreprenörskap ökar våra ungas självförtroende, livsmöjligheter och självledarskap – avgörande för såväl individ som för samhället i stort, säger Aino Pleiner, utbildningsansvarig på Ung Företagsamhet.
Om läromedlet
”Mitt UF-företag – Entreprenörskap på riktigt” är anpassat för kommande ämnesbetygsreform för gymnasiet, Gy25, och kopplat till centralt innehåll i Entreprenörskap samt Entreprenörskap och företagande. Läromedlet går att använda på alla gymnasieprogram och i många ämnen.
Läromedlet speglar UF-årets delar: Inför, Starta, Driva och Avveckla samt följer en tydlig tidslinje under UF-året. Struktur och språk är redigerat så att det underlättar förståelsen och eleverna får stöd i läsningen genom att centrala begrepp fetas och förklaras samt samlas i en ordlista i slutet av boken. Till ytterligare stöd i undervisningen finns övningar, digitala utbildningar och mallar på Ung Företagsamhets sajt.
Om Entreprenörskap i skolan och UF-företagande
UF-företagande är en möjlighet att arbeta med entreprenörskap i skolan på ett praktiskt och verklighetsförankrat sätt. Eleven får bland annat lära sig att komma på en affärsidé, bygga en företagsorganisation, försäljning och bokföring. Förutom det får eleven kognitiva kunskaper under sitt UF-år, som samarbete, problemlösning, konflikthantering, presentationsteknik och att våga utmana sig själv. Idag har var tredje gymnasieelev som går ut gymnasiet drivit UF-företag och totalt nästan 600 000 gymnasieelever sedan starten 1980.
Presskontakt
Elin Östblom, kommunikationsansvarig
Telefon: 070-372 32 20
E-post: elin.ostblom@ungforetagsamhet.se
Om Ung Företagsamhet
Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement, som nominerats till Nobels fredspris 2022 och 2023. Vi ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap – för en positiv samhällsutveckling. Vi utsågs till Årets samhällsaktör 2023, kategori ledarskap. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 150 anställda i hela landet. Vi stöds av offentliga medel och det privata näringslivet.
Sedan 1980 har vi utbildat cirka 600 000 gymnasieelever i Sverige i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande och var tredje elev som idag går ut gymnasiet har drivit ett UF-företag Vi finns på hälften av Sveriges grundskolor där vi erbjuder elever och lärare våra läromedel, utbildningar och inspirerande möten. Vi driver även vårt nätverk UF alumni som ger unga entreprenörer, tidigare UF-företagare, personlig utveckling, drivkraft att växa och ett unikt kontaktnät.
Forskning visar att elever som drivit UF-företag har bättre möjligheter efter skoltiden; de får oftare jobb, har färre arbetslöshetsdagar och startar oftare eget företag. Det vinner både de unga och samhället på.
Taggar:
Marknadsnyheter
First Ventures substansvärde 30 april 2024
First Ventures substansvärde per aktie uppgick per den 30 april 2024 till 6,25 kr/aktie. Rabatten i förhållande till börskursen var 52,3 %. First Ventures avkastning på substansvärdet för 2024 uppgår till -3,5 %. First North All-share Index avkastade -3,7 % under samma period.
Substansvärdets fördelning per 30 april 2024
|
|
|
Andel av substansvärdet |
|
Noterade tillgångar |
Sektor |
Marknadsvärde, SEK |
Kr/aktie* |
% |
Humble Group |
Hälsa |
42 042 089 |
1,12 |
17,9% |
Sprint Bioscience |
Hälsa |
13 176 936 |
0,35 |
5,6% |
Kiliaro |
Teknologi |
10 473 799 |
0,28 |
4,5% |
Lyckegård |
Hållbarhet |
5 793 645 |
0,15 |
2,5% |
Dlaboratory |
Hållbarhet |
1 076 360 |
0,03 |
0,5% |
|
|
|
|
|
|
|
72 562 830 |
1,93 |
30,9% |
|
|
|
|
|
Onoterade tillgångar |
|
|
|
|
Cling |
Hållbarhet |
26 070 219 |
0,69 |
11,1% |
Tribonex |
Hållbarhet |
24 346 847 |
0,65 |
10,4% |
Mendi Innovation |
Hälsa |
20 617 532 |
0,55 |
8,8% |
CombiQ |
Teknologi |
18 629 180 |
0,50 |
7,9% |
Verduro |
Hälsa |
18 440 000 |
0,49 |
7,9% |
OneTwo Analytics |
Hälsa |
14 071 553 |
0,37 |
6,0% |
Zigrid |
Hållbarhet |
13 627 075 |
0,36 |
5,8% |
Speedment |
Teknologi |
4 911 498 |
0,13 |
2,1% |
Knodd |
Hälsa |
4 728 900 |
0,13 |
2,0% |
Virtual eTraining |
Teknologi |
4 055 552 |
0,11 |
1,7% |
Mindforce Game Lab |
Hälsa |
2 307 528 |
0,06 |
1,0% |
|
|
151 805 884 |
4,05 |
64,7% |
|
|
|
|
|
Övriga värdepapper |
|
169 942 |
0,00 |
0,1% |
|
|
|
|
|
Totalt innehav |
|
224 538 656 |
5,98 |
95,7% |
|
|
|
|
|
Övriga investeringsinstrument |
9 978 641 |
0,27 |
4,3% |
|
|
|
|
|
|
Substansvärde |
|
234 517 297 |
6,25 |
100,0% |
|
|
|
|
|
*Antal aktier i First Venture: 37 524 206 st |
|
|
|
För vidare information, vänligen kontakta:
Rune Nordlander, t f verkställande direktör, First Venture Sweden AB
E-post: rune.nordlander@first-venture.se
Om First Venture Sweden AB (publ)
First Venture investerar i starka entreprenörsteam inom teknik, hälsa och hållbarhet. Bolaget
investerar i både onoterade och noterade tillväxtbolag och är en långsiktig, aktiv ägare med ett nära samarbete med entreprenörsteamen i portföljbolagen. Bolaget har sitt säte i Stockholm.
First Venture-aktien är noterad på Nasdaq First North Growth Market och handlas under kortnamnet FIRST B. Ytterligare information finns på bolagets hemsida; www.first-venture.se.
Marknadsnyheter
Hilke Collection utvidgar sin eleganta porslinserie med nyheter
Svenska Hilke Collection utökar nu sitt porslinssortiment med vackra muggar, tekannor och kakfat. De mjuka, charmiga färgerna gör sig bäst tillsammans och lockar till te-bjudningar med familj och vänner.
Hilke Collections nya och utökade serie dukar upp för värmande och sociala stunder. Kannorna Cielo Rosa och Bianco bevarar både värmen och smaken medan den nya storleken på kopparna möjliggör mer utav det goda. Ett nytt färgutförande av de tidigare lanserade kopparna med fat tillkommer nu när Strisce Rosa visas upp. Till detta lanserar Hilke Collection även sitt allra första kakfat Lignano Sabbiadoro i handmålat New Bone-porslin.
– När vi skapade kollektionen så var syftet att tillverka produkter som håller över tid, både ur ett kvalitets- och designperspektiv. Produkterna ska vara tidlösa och passa in i det moderna och eleganta hemmet, säger Giovanna Hilke VD och designer Hilke Collection.
Lanseringen utökar Hilke Collections produktkategori ”High Tea Collection”, där porslinet smyckas i gulddetaljer och handmålas för en klassisk, lyxig och tidlös design. Tidigare släpptes koppar med fat i sju stycken färg- och mönsterutföranden som nu får sällskap av höstens nyheter.
Produkterna finns från och med Juli månad att köpa hos utvalda återförsäljare och på www.hilkecollection.se
Om Hilke Collection AB
Hilke Collection är ett svenskt handelsföretag som erbjuder inredningsprodukter och smycken i klassisk, feminin och stilren design med en modern tvist. Grundaren Giovanna Hilke startade varumärket 2015 i Linköping och med tiden har en gedigen kollektion av inredningsprodukter och smycken vuxit fram. Produkterna säljs i de mest framstående inredningsbutikerna i Sverige. Visionen bakom varumärket är att skapa tidlös och vacker design för moderna och eleganta hem, skapade med kärlek och ansvarsfull produktion.
För ytterligare information och utlån, vänligen kontakta:
EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com
Taggar:
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients