Marknadsnyheter
Emirates investerar över 350 miljoner US-dollar i nytt underhållningssystem


Emirates meddelar nu att man investerar över 350 miljoner US-dollar, vilket motsvarar cirka 3,6 miljarder svenska kronor, i ett nytt underhållningssystem. Underhållningssystemet heter ”Thales AVANT Up-system” och ska levereras under 2024. Det ska installeras i ett 50-tal av flygbolagets kommande Airbus A350-flygplan och flygbolaget ser investeringen som en viktig del i deras fortsatta strävan för att säkerställa att kunderna ”flyger bättre”.
– Emirates har alltid betraktat underhållning som en viktig del av upplevelsen ombord. Vi var det första flygbolaget att installera personliga skärmar på varje enskild plats ombord när det var långt ifrån normen för över 30 år sedan. I dag är Emirates underhållningssystem ICE fortfarande oöverträffad när det gäller underhållning ombord, och vi har vunnit flera utmärkelser för bästa flygunderhållning de senaste 14 åren. Vår investering i nästa generations Thales-system för vår nya A350-flotta kommer att utöka vårt försprång och göra det möjligt för oss att leverera ännu bättre upplevelser till våra kunder, säger Adel al Redha, Operativ chef på Emirates.
– Vi på Thales är stolta över att samarbeta med Emirates i deras uppdrag att ”flyga bättre”. Thales AVANT Up ger Emirates den senaste konsumenttekniken och kapaciteten i flygplanet. Genom att kombinera våra Optiq 4K QLED HDR-skärmar, prisbelönta dynamiska krafter och nästa generations digitala tjänster kan Emirates kunder förvänta sig något alldeles extra, säger Yannick Assouad, Executive Vice-President, Thales Avionics.
Den banbrytande tekniken i Thales AVANT Up-system har Optiq 4k QLED HDR-skärmar – de enda flygplansskärmarna som använder Samsungs QLED-teknik, som ger över en miljard färger. Bildskärmskapaciten utgör därför det perfekta mediet för Emirates underhållningsprodukt ”ICE” som har över 5 000 kanaler med flerspråkigt innehåll, inklusive live-tv, de senaste filmerna, tv-programmen, musik samt världens första shoppingkanal ombord, EmiratesRED.ry
Det nya systemet kommer även möjliggöra ett bredare utbud av direktsänd tv i högsta möjliga bildkvalitet och upplösning, på 40 000 fot. Emirates kunder kan också förvänta sig förbättrad uppkoppling med Optiq – den första smarta skärmen i branschen som erbjuder två Bluetooth-anslutningar, inbyggt Wi-Fi så att passagerarna kan koppla ihop flera enheter, inklusive telefoner, surfplattor, hörlurar eller till och med spelkontroller, samtidigt som den har stöd för upp till 60 watt USB-C för snabbladdning av personliga enheter.
Emirates har valt en rad olika digitala tjänster från AVANT Up, bland annat högintegrerade personaliseringsfunktioner, utökade funktioner för personliga elektroniska enheter (PED) och förbättringar av användargränssnittet som även gör det möjligt för synskadade passagerare att få en bättre upplevelse.
Emirates är också det första flygbolaget i världen att välja Thales Pulse, en patenterad teknik för energihantering som garanterar att laddningsprestanda inte påverkas oavsett hur många användare som laddar sina enheter samtidigt.
För mer information, vänligen kontakta:
Fannie Friberg, Spotlight
Telefon: 073-531 49 78
E-mail: fannie.friberg@spotlightcom.se
Om Emirates
Historien om Emirates började 1985 när vi startade verksamheten med bara två flygplan. Idag flyger vi världens största flygplan, Airbus A380 och Boeing 777, och erbjuder våra kunder bekvämligheter med de senaste och mest effektiva wide-body maskinerna i skyn. Vi inspirerar resenärer runt om i världen med vårt växande nätverk av destinationer, vårt branschledande underhållningssystem ombord, mat med doft och smak av olika destinationer samt service i världsklass.
Marknadsnyheter
RaySearch fördjupar samarbetet med P-Cure


RaySearch Laboratories AB (publ) är glada att meddela att samarbetet med P-Cure fördjupas. Syftet är att effektivisera arbetsflödet i P-Cures protonbehandlingssystem genom integration med RaySearchs system RayStation®* och RayCare®*.
Det utökade samarbetet kommer att göra det möjligt för användare av P-Cures protonbehandlingssystem att använda RayStation och RayCare i en sömlöst integrerad miljö. P-Cures system är ett protonsystem utan gantry, med patienten i sittande postion, utformat för att passa in i vanliga bunkrar för linjäracceleratorer. Systemet har nyligen godkänts av FDA och används kliniskt av Hadassah Medical Center i Jerusalem – den enda protonanläggningen i Mellanöstern – för att behandla cancer i CNS, huvud och hals, bröst och bukspottkörteln.
Partnerskapet är en fortsättning på det befintliga samarbetet, vilket redan resulterat i en integration av RayStation i en studie genomförd vid P-Cures utvecklingscenter som drivs kliniskt av Hadassah Medical Center.
Partnerskapet kommer att möjliggöra för användare av P-Cures protonbehandlingssystem att också dra nytta av automatiseringen och arbetsflödesstödet i RayCare samt funktioner för adaptiv strålbehandling i RaySearchs system.
Dr. Michael Marash, vd, P-Cure: ”Vårt partnerskap med RaySearch, världsledande inom dosplanering, kommer att spela en viktig roll i våra banbrytande insatser för att kunna erbjuda fördelarna med protonbehandling till en betydligt större, global patientpopulation. Jag är glad att vi nu har tagit vårt partnerskap till nästa nivå och jag tror att våra kombinerade teknologier har mycket stor potential.”
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Vi är stolta över att samarbeta med ett företag som spelar en avgörande roll i en ny era inom protonbehandling. P-Cure är en pioinjär i utvecklingen av upprätt strålbehandling och möjligheten att erbjuda ett protonsystem som kan integreras i befintliga linjäracceleratorsrum har stor potential att expandera protonbehandling.”
För mer information vänligen kontakta:
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ)
Tel: +46 (0) 8 510 530 00
johan.lof@raysearchlabs.com
Om P-Cure
P-Cure Ltd., ett företag med bas i Israel, utvecklar och levererar den mest kompakta lösningen för protonbehandling, riktad behandling av cancer med strålning. Sedan år 2007 har P-Cure utvecklat en omfattande protonbehandlingslösning med fokus på patienten, med både kliniska och ekonomiska fördelar. P-Cures mission är att erbjuda protonbehandling med ökad behandlingsprecision, förbättrade kliniska resultat och utökade behandlingsalternativ. Genom att avsevärt minska kapital- och driftskostnader utökar P-Cure tillgängligheten av protonbehandling för alla cancerbehandlingsinrättningar och nya anläggningsutvecklare över hela världen. P-Cures åtagande är att alltid sätta patienten i första rummet. För mer information: p-cure.com.
Om RaySearch
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation.
Programvara från RaySearch har sålts till drygt 900 kliniker i över 40 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com.
Om RayStation
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen.
Om RayCare
RayCare®* onkologiinformationssystem (OIS) är utformat som ett stöd för alla de komplexa logistiska utmaningar som uppstår på moderna cancerkliniker. RayCare är nära integrerat med RayStation och ger en smidig tillgång till alla de kraftfulla planeringsverktyg som finns i RayStation och RayCommand. Systemet koordinerar effektivt de olika aktiviteterna inom strålbehandling och erbjuder avancerade funktioner för automatisering av det kliniska arbetsflödet och adaptiv strålbehandling. RayCare möter klinikernas krav på ett mer användarvänligt och arbetsflödesfokuserat informationssystem som stödjer framtidens cancervård.
* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.
Taggar:
Marknadsnyheter
Blick Global Group AB (Publ) skriver ned goodwilltillgångar som ett led i den strategiska översynen.
Som ett resultat av den tidigare kommunicerade strategiska översynen av bolagets verksamheter har styrelsen idag fattat beslut om att skriva ned bolagets tillgångar i Goodwill.
Efter försäljning av Spelstudion, OMI samt inkråmet och plattformen i Wiget Group AB och tidigare gjorda nedskrivningar (Q2) av osäkra kundfordringar i Brand Legends International AB, skriver nu bolaget ned Goodwill tillgångar om totalt 81 566 260 kr. Goodwill värderas med det, i utgången av årets tredje kvartal till, 10 752 945 kr.
-Styrelsen-
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Ahlberg, VD
E-post: erik@blickglobal.com
Telefon:+46 72 503 35 35
Denna information är sådan information som Blick Global Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-10-01.
Om Blick Global Group AB (publ):
Blick Global är en bolagsgrupp som idag innefattas av två helägda dotterbolag, Blick Wi AB och Brand Legends International AB. Bolagets nuvarande affärsområden återfinns inom digital marknadsföring respektive organisk sökoptimering. Fokus för koncernen är att utveckla sina affärer på bästa sätt för våra aktieägare.
Marknadsnyheter
Fiskarskoncernen har slutfört förvärvet av Georg Jensen
Fiskars Oyj Abp
Pressmeddelande
1.10.2023 kl. 11.15 EEST
Fiskarskoncernen har slutfört förvärvet av Georg Jensen
Fiskarskoncernen har idag, den 1 oktober 2023 slutfört förvärvet av det välrenommerade danska lyxlivsstilsvarumärket Georg Jensen genom att förvärva 100 % av aktierna i Georg Jensen Investment APS. Fiskarskoncernen meddelade om förvärvet den 14 september 2023.
Köpeskillingen var 155 miljoner euro[1] (165 miljoner USD) på en kontantfri och skuldfri basis (enterprise value), med förbehåll för justering efter avslut på basis av rörelsekapitalnivån samt kassa och skulder i den förvärvade verksamheten vid avslutningsdagen. Förvärvets enterprise value (EV) motsvaras av en EV/EBITDA (rullande 12 månader) multipel om 9.5x på fristående basis och 4.7x med förväntade kostnadssynergier på cirka 18 miljoner euro beaktade och netto av integrationskostnader. Transaktionen finansierades med lån.
Fiskarskoncernen kommer att konsolidera Georg Jensen i sin finansiella rapportering, under verksamhetsenheten Vita, fr.o.m. den 1 oktober 2023. Fiskarskoncernens nuvarande prognos för 2023, som publicerades den 5 juli 2023, beaktar inte transaktionens inverkan på bolagets jämförbara EBIT för 2023. Fiskarskoncernen genomför en översyn av Georg Jensens redovisningsprinciper och kommer att färdigställa förvärvsallokeringen nu när transaktionen är slutförd. Eventuell inverkan på Fiskarskoncernens prognos för 2023 kommer att meddelas så snart en välgrundad uppskattning kan göras. Fiskarskoncernen förväntar sig dock att förvärvsallokeringen kommer att ha en negativ inverkan på nuvarande prognos.
FISKARS OYJ ABP
Nathalie Ahlström
Verkställande direktör
För ytterligare information:
Mediekontakter: Medierelationer, press@fiskars.com, tfn +358 40 553 3151
Investerare- och analytikerkontakter: Essi Lipponen, investerarrelationsdirektör, tfn +358 40 829 1192
Kort om Fiskars Group
Fiskars Group (FSKRS, Nasdaq Helsinki) är ett globalt hem för designdrivna varumärken för inomhus- och utomhusbruk. Våra varumärken är bl.a. Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Moomin Arabia, Waterford och Wedgwood. Våra varumärken finns tillgängliga i över 100 länder och vi har cirka 350 egna butiker. Vi har nästan 7 000 medarbetare och 2022 uppgick vår omsättning till 1,2 miljarder euro.
Vi är enade bakom vårt gemensamma syfte: att göra vardagen extraordinär genom nyskapande design. Sedan 1649 har vi designat tidlösa, funktionella och vackra produkter, samtidigt som vi driver innovation och hållbar tillväxt.
Läs mera: fiskarsgroup.com/sv
[1] I detta meddelande har enterprice value (EV) 165 miljoner USD konverterats till euro baserat på USD/EUR på 1,0647, som var kursen den 22 september 2023. Förändringar baserade på valutafluktuationer var säkrade.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter7 månader ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter3 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX10 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX10 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX6 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients