Marknadsnyheter
Emissionsaktuella ahaWorld är ett spelföretag med stor framtidspotential
on, jun 13, 2018 08:00 CET
AhaWorld bedriver spelverksamhet på internet via fyra olika spelsajter/varumärken. Under 2017 har Bolaget investerat betydliga resurser i syfte att utveckla- och förädla den egna bingo-plattformen, integrera nya spel och språk samt höja kvalitén på dess bonussystem. Vidare har ahaWorld beslutat om att implementera en ny betal- och verifieringslösning, så kallad ”Pay-and-Play”, på spelsajten MoboCasino för att möjliggöra snabbare insättningar, uttag och en allmänt förbättrad spelupplevelse. Utöver detta har en ny VD, Erik Ahlberg tillsats, som närmast kommer från London-noterade bolaget Jackpotjoy där han under fem år varit ansvarig för att utveckla varumärket VeraJohn till ett av marknadens mest lönsamma Kasino.
ahaWorld har idag fyra varumärken:
- ahaBingo har etablerat sig som en stark aktör på den svenska bingospelsmarknaden online och förväntar sig en tillströmning av nya kunder när spelmonopolet avskaffas, januari 2019. ahaBingo erbjuder en unik upplevelse med välkända och folkkära utropare såsom Christer Sjögren, Maria Montazami, Per Moberg m.fl., vilket har blivit ett signum för spelsajten.
- ahaCasino är unikt på marknaden genom att tydligt rikta sig mot ett kundsegment som av andra spelbolag går under benämningen ”lågvärdespelare”. Lågvärdespelare utgör kunder som ser sig själva som hobbyspelare. Spel såsom bingo, triss, lotto och travspel anses vara populärt bland dessa typer av spelare. Det här segmentet finns globalt och är till volym avsevärt störst.
- MoboCasino är främst ett nätkasino för storspelare med höga krav på personlig service, snabbhet och enkelhet. Under våren har Bolaget implementerat en ”pay-and-play” funktionalitet till spelsajten vilket innebär en förenkling av registrering- och deponeringssprocessen.
- SwedenCasino förvärvades 2015. Varumärket är väl etablerat på flera affiliate-hemsidor och har hittills fokuserat på den svenska marknaden. Under Q4 2017 lanserades en ny design som syftade till att ge hemsidan en enklare och mer överskådlig profil. Bolaget beslutade då att försöka ta ”svenskheten” med spelsajten hela vägen.
”Efter att ha tagit stora kostnader under 2017 för teknik- och produktutveckling är det nu dags att börja marknadsföra igen. Marknadsföring skall vara prestationsbaserad. Med det menar jag att den inte har inslag av spekulativa satsningar utan helt inriktad till metoder och kanaler som attraherar bra spelare med hög lojalitet och ett sunt spelande till konkurrensmässiga villkor. Det kräver fokus och kreativitet. Vår uppgift är sedan att ta hand om våra kunder genom att erbjuda den bästa spelupplevelsen och vara responsiva till frågor och åsikter för högsta servicenivån.” säger Erik Ahlberg, VD på ahaWorld
Marknaden för onlinespel präglas av hög tillväxt, där det oberoende analysföretaget H2 Gambling Capital beräknade att den europeiska marknaden för onlinespel 2017 uppgick till 9,8 mdEUR. Vidare estimerar H2 att marknaden väntas uppgå till 12,7 mdEUR 2021, motsvarande en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) om 5,3 %. Tillväxten för den europeiska spelmarknaden drivs av en fortsatt ökad tillgänglighet till internet och mobilnät, som i sin tur möjliggör för konsumenter att spela mer frekvent och inte enbart via landbaserade spel. För att vara konkurrenskraftig krävs således att operatörer har en tydligt profilerad närvaro online med tillgång till välfungerande mobila plattformar.
VD Erik Ahlberg ger fyra anledningar till att investera:
- Historiskt låg värdering. Turnaround med fokus på lönsam tillväxt
- Tydlig definiering av varumärken och segment ger effektivare kommunikation och lägre anskaffningskostnader.
- Teknikinvesteringar tagna 2017, nu kan ahaWorld marknadsföra siterna
- Svensk licens under 2019 ger sannolikt en stor tillströmning av nya kunder från nuvarande spelmonopolet.
Erbjudandet i korthet
Teckningsperiod: 28 maj – 15 juni 2018.
Teckningskurs: 0,70 SEK per unit.
Tecknings- och garantiåtaganden: Totalt cirka 70 % av emissionen är på förhand säkerställd genom teckningsförbindelser från VD, styrelse samt huvudägarkretsen uppgående till cirka 2,5 MSEK, samt genom emissionsgarantier uppgående till cirka 12 MSEK.
Läs Teaser
Läs Memorandum
Teckna online här
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke