Marknadsnyheter
En dag på jobbet med en personlig speditör
fr, nov 03, 2017 11:49 CET
När Suna Canli sätter sig ner vid skrivbordet i början av arbetsdagen vet hon vad hon ska göra först – säkerställa att alla avhämtningar, leveranser och transporter under natten och morgonen har kommit och gått som de ska. Som personlig speditör åt cirka 20 kunder har hon många bollar i luften och varje transport betyder lika mycket.
– En stor del av mitt arbete går ut på att se till att alla delar av transporten går till som vi har kommit överens om med kunden. I de fall någonting försenas eller ändras är det mitt ansvar att hitta en lösning som gör att kunden inte påverkas, säger Suna Canli, speditör hos InterEast.
Suna Canli, personlig speditör på InterEast.
Suna Canli började hos InterEast 2013, inledningsvis som praktikant på ekonomiavdelningen. Efter det erbjöds hon sommarjobb på trafik-avdelningen och har sedan dess arbetat som speditör.
– Innan jag började hos InterEast visste jag inte mycket om spedition. Jag fick lära mig yrket direkt på arbetsplatsen av erfarna medarbetare och chefer som arbetar med det varje dag, det passade mig väldigt bra.
Det bästa med att vara speditör
– Jag trivs som speditör eftersom jag behöver vara beredd på att vad som helst kan hända även om det i grunden handlar om att transportera något från punkt A till punkt B. Det gör att ingen dag är den andra lik och det blir aldrig tråkigt.
Hos InterEast får varje kund en personlig speditör som har ansvar för hela transporten och som kunden kan ringa när som helst.
– Varje kund vet vem de ska vända sig till och att de kan nå personen direkt. Men framförallt att den personen kan svara på alla typer av frågor, det skapar trygghet för kunden. Jag känner mina kunder väl och vet vilka behov de har, exempelvis om de vill ha löpande uppdateringar under hela transporten eller om de är nöjda med att få veta när godset lastas och levereras.
Alltid ligga ett steg före
Suna hanterar cirka 170 bokningar varje månad och ibland blir det förseningar. För en speditör gäller det då att ligga ett steg före.
– Om jag under dagen ser att en planerad upphämtning inte gjordes, eller att godset kommer bli försenat, ringer jag kunden direkt för att informera och planera framåt. Ibland finns det risk att det blir produktionsstopp för kunden om de inte får godset, då löser vi en dedikerad transport som omgående hämtar upp och levererar transporten.
De flesta dagar efter lunch börjar Suna gå igenom och planera för morgondagens leveranser och avhämtningar.
– Det handlar som sagt om att alltid ligga minst ett steg före. När jag vet vad som ska hända imorgon kan jag också planera lösningar för om något annat händer.
Runt klockan fem stänger Suna av datorn, tar av sig sitt headset och avslutar arbetsdagen. När hon började sin praktik hos InterEast för snart fem år sedan hade hon inte som målsättning att bli speditör, men idag trivs hon bra både med yrket och på sin arbetsplats.
– Det är kul att arbeta i ett familjeägt företag som växer, det är en spännande resa att vara med på. Vi har en väldigt bra sammanhållning där alla hjälper varandra och det är alltid kul att komma till jobbet.
För ytterligare information
Oscar Törnqvist, vice vd InterEast, 031-69 53 60,
oscar.tornqvist@intereast.se
Magnus Sjöbäck, presskontakt InterEast, 0704-45 15 99,
magnus.sjoback@greatness.se
InterEast
erbjuder logistiktjänster
och godstransporter till och från Östeuropa och Asien, främst till tillverkande företag inom verkstads- och textilindustrin. Företaget har 30 personer anställda i Rumänien, Turkiet och på huvudkontoret i Göteborg, Sverige. InterEast omsätter 78 MSEK och grundades 1992 av familjen Törnqvist som äger och driver företaget.
https://www.intereastgroup.com/sv/
Taggar:
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke