Marknadsnyheter
En Global undersökning från Valtech och Copperberg visar att turbulenta marknadsförhållanden får flera tillverkare att flytta fokus på sina digitala investeringar

En årlig global undersökning av tillverkningsindustrins ledare visar att digitala investeringar skiftar mot kortsiktigt värdeskapande. Många ser möjligheter i att erbjuda e-handel och digitala tjänster på ett integrerat sätt genom kundportaler. Detta kan endast uppnås genom att lösa de organisatoriska utmaningar som stora tillverkare står inför, som att överbrygga klyftor mellan avdelningar som jobbar i silos.
Mars 28, 2023 – Den globala affärstransformationsbyrån Valtech, i samarbete med Copperberg, har publicerat sin andra årliga globala forskningsrapport med titeln Voice of Digital Leaders in Manufacturing 2023, där man har undersökt globala digitala ledare och beslutsfattare inom B2B från stora industriella tillverkare.
Jämfört med resultaten från förra årets rapport visar årets resultat en förändring i tillverkarnas prioriteringar när det gäller digitala investeringar mot bakgrund av affärsstörningar, utmaningar med organisationsförändringar och kundernas krav på digitala transaktioner. Som ett resultat av att affärsstrategierna utvecklas, har digital mognad och ambitionsnivåerna påverkats:
- Nästan hälften av respondenterna (47%) uppgav att de kommer att öka sin digitala investeringsbudget med upp till 20% under 2023 – en minskning från förra årets 63%.
- Antalet respondenter som ökade sina digitala investeringsbudget med mer än 20% under 2022 har sjunkit från 20% till 3% under 2023.
- På frågan om deras organisations digitala mognad när det gäller att bygga motståndskraft och förbättra grundläggande tjänster, uppgav 63% att deras digitala mognad är i nivå med deras konkurrenter.
- Medan majoriteten av respondenterna (59%) beskrev sig själva som ambitiösa när det gäller digitalisering, kallade endast 3% sig själva för marknadsledare – en betydande minskning från förra årets 24%.
”I en osäker marknad påverkad av problem med försörjningskedjor, globala kriser och ständiga cykler av inflation och recession har tillverkare uppmanats att bygga motståndskraft. 60% av undersökningsdeltagarna nämnde inflation och ökade driftskostnader som det största hotet mot deras organisations framgång”, säger Mascha Tamarinof, Global Vertical Lead, B2B på Valtech. ”Ambitionsnivåerna har dämpats, men investeringar inom digitalisering är fortsatt starka. Vi ser också en förändring mot ett composable synsätt när det gäller IT-infrastruktur. Detta driver på en mer agil uppbyggnad som gör att tillverkare kan svara snabbare på förändrade kundförväntningar och marknadsförhållanden.”
Enligt årets undersökningsrespondenter är internt samarbete och kommunikation nyckeln för att maximera digitala investeringar. Men, majoriteten (63%) av respondenterna rapporterar att trots att deras organisation delar digitala agendor över hela företaget finns det inget tvärfunktionellt samarbete mellan regioner eller mellan avdelningar. Behovet av att ta itu med den organisatoriska agendan stöds av följande undersökningsresultat:
- Nästan en tredjedel (31%) av respondenterna sa att kulturell förändring är det största hindret när det kommer till att implementera digitala strategier.
- 27% av respondenterna sa att de saknar en tydlig plan när det gäller deras digitala initiativ och verksamhet eftersom de utförs isolerat baserat på region, affärsenhet eller projekt.
- 1 av 10 (9%) respondenter får inte det C-level stöd de behöver för att genomföra sina digitala transformationsprojekt.
”Dagarna av tillfälliga digital experiemnt och innovation med en osäker tid till marknaden är över. Styrelserum och ledare kommer att prioritera digitala initiativ baserat på deras förväntade bidrag till affärsvärdet och hastigheten på vilket detta kan låsas upp”, säger Herbert Pesch, Managing Director, B2B på Valtech. ”Många ser möjligheter att generera konkret affärsvärde genom att erbjuda e-handel och digitala tjänster på ett integrerat sätt. Det innebär att sammanföra olika tjänster genom en kundportal och erbjuda en enhetlig, sömlös upplevelse till sina kunder. Men för att kunna göra det måste tillverkarna först lösa sina organisatoriska utmaningar, som att få 100% stöd från högsta ledningen och att överbrygga de många, stora klyftorna mellan deras silouppdelade avdelningar.”
När tillverkare år 2023 strävar efter att maximera avkastningen på sina befintliga digitala investeringar, rapporterar de att de motiveras av kostnadseffektivitet när det gäller att utnyttja kraften i det digitala (27%). Att säkra kundlojalitet och kundnöjdhet genom bättre upplevelser och leverans av tjänster och produkter (25%) är en stark utmanare. Undersökningen visar också att det finns en förskjutning mot en composable eller ”headless” -approach, software-as-a-service (SaaS) -plattformar och industriell servitisering. 43% av respondenterna väljer composable lösningar av högsta kvalitet som stöds av anpassade mikrotjänster för sin digitala strategi. Genom att anta flexibla lösningar som kan anpassa sig till förändring kan tillverkare bättre svara på kundkrav via sina eCommerce-plattformar, kundportaler och digitala tjänster – ett område som 52% av tillverkarna säger att de kommer att fokusera på det kommande året.
”Tillverkare förlitar sig på digitala verktyg för att förenkla komplexa affärsprocesser och underlätta eftermarknadstransaktioner med sina kunder”, säger Lisa Hellqvist, VD på Copperberg. ”B2B-kundernas preferens att använda digitala kanaler för sina transaktioner växer, vilket understryker behovet av enkla och friktionsfria användarupplevelser. När intern anpassning har uppnåtts kan tillverkare utnyttja digitala investeringar till fullo för att bli mer kundcentrerade och expandera sina e-handels- och dataanalysfunktioner på ett så kostnadseffektiva sätt som möjligt. Det är fantastiskt att läsa så många tips och råd i den här rapporten från ledare om deras digitala transformation.”
Om undersökningen The Voice of Digital Leaders
Valtechs årliga undersökning av tillverkningsledare fokuserar på den nuvarande statusen för deras investeringar i digitala transformation, framsteg och fokus. Syftet är att bättre förstå utmaningarna inom branschen, ge tillverkare en resurs att dela mål, affärsstrategier och utmaningar med branschkollegor när de navigerar utmaningarna under året. När tillverkare går in i nästa fas av sin digitala transformation kommer resultaten och rekommendationerna att ge dem möjlighet att fatta mer välgrundande beslut när de förverkligar sina digitala ambitioner.
För att ladda ner en kopia av rapporten, vänligen besök:
https://www.valtech.com/whitepapers/the-voice-of-digital-leaders-in-manufacturing-2023/
Om Valtech
Valtech är en global affärstransformationsbyrå som levererar innovation med syfte. Vi gör det möjligt för våra kunder att förutse morgondagens trender och få en direkt kontakt med konsumenterna i deras digitala och fysiska utrymmen, vilket optimerar tid till marknad och avkastning på investeringar. Valtech är den föredragna strategiska affärstransformationspartnern för många av världens mest kända varumärken, inklusiveAtlas Copco, Wavin, Grundfos, Henkel, Dolby, L’Oréal, Philips, P&G, Volkswagen, och många andra.
Vi grundades 1993 och sysselsätter för närvarande över 6000 yrkesverksamma, inklusive erfarna designers, marknadsförare, datavetare, kreativa och mjukvaruutvecklare över fem kontinenter, med mer än 60 kontor i över 20 länder.
Med stor erfarenhet inom design, teknik och marknadsföring är vår passion att möta våra kunders transformationsutmaningar. Vi omformar kundresan och bygger nya, uppkopplade upplevelser, sätter data i arbete för företag i denna nya digitala era och hjälper våra kunder att transformera sin verksamhet.
Vi erbjuder strategisk rådgivning, tjänstedesign, tjänster inom teknik och optimering av väsentliga digitala plattformar för omnichannel marknadsföring och försäljning.
Vill du veta mer om Valtech? Klickahär.
Om Copperberg
Copperberg skapar orginalinnehåll på fysiska och digitala plattformar för att sammanföra tillverkningsindustrin för att växa och bygga relationer globalt.
Copperberg grundades 2012 med drömmen om att bli den ledande communityn för eftermarknads-, service- och proffs inom tillverkning över hela Europa.
På daglig basis arbetar vi hårt för att förbättra, utveckla och förnya våra koncept och originalinnehåll för att säkerställa de bästa hands-on, verkliga strategierna för alla våra community medlemmar. Vår ambition är att erbjuda idéer, nätverk och branschutbyte mellan branschkollegor som inspirerar och leder till handling.
Presskontakt – Valtech
Sanna Samuelsson, Country Marketing Manager sanna.samuelsson@valtech.com
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
Marknadsnyheter
Rekordhög belåning bland investerare – påminner om tidigare bubblor

Investerares belåning har nått nya höjder i USA. Enligt färska siffror från Finra steg belåningen på amerikanska investerares depåer till över 1 biljon dollar i juni – en ny rekordnivå.
Den snabba ökningen av belåningen, det som på engelska kallas ”margin debt”, där investerare lånar pengar för att köpa värdepapper, väcker oro bland analytiker. Fenomenet jämförs med tidigare perioder av spekulativt överdrivet risktagande, såsom dotcom-bubblan i slutet av 1990-talet och meme-aktiefebern under pandemin.
Enligt analytiker är investerarsentimentet nu nära glödheta-nivåer, vilket tyder på ett marknadsklimat präglat av eufori snarare än försiktighet. Historiskt sett har liknande situationer ofta föregått kraftiga börsnedgångar.
Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan det bli allt viktigare för investerare att väga riskerna noggrant innan de ökar sin exponering med lånade pengar.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke