Connect with us

Marknadsnyheter

En toppmodern kontorsbyggnad som fokuserar på hållbarhet och hälsa

Published

on

Danones vision “One Planet, One Health” återspeglas i hela byggnadens design. Genom att spara energi och vatten samtidigt som koldioxidutsläppen minskar, respekterar denna hållbara kontorsbyggnad miljön. Den reflekterar även Danones engagemang till hälsa och välmående genom att fokusera på ett hälsosamt inneklimat och bekvämt samt mångsidig arbetsmiljö.

Den fantastiska byggnaden Danone Netherlands Global Headquarters ligger i Amsterdams metropol i närheten av ”Stelling van Amsterdam” historiska befästning. Byggnaden rymmer 8,400 m² med kontor och tillhörande anläggningar som i första hand inrymmer koncernens divisioner för Early Life Nutrition och Advanced Medical Nutrition. Det arkitektoniska mästerverket är designat av Powerhouse Company och Red Company, som var vinnarna av designtävling 2017.

Inspirerad av företagets vision ”One Planet, One Helth”, som fokuserar på kopplingarna mellan människors hälsa och miljön, skapade arkitekterna vad som kan betraktas som en sann modellbyggnad, med syfte att respektera användarnas hälsa och sträva efter hållbarhet. Powerhouse Company designande även ASICS nya huvudkontor i samma område. Denna byggnad delar faciliteter med Danones huvudkontor och bildar till ett mer hållbart område.

Snygga linjer, rundade hörn och transparens

Arkitekterna designade byggnadens fasader med åtanke på de egenskaper som fanns på den valda platsen i närheten av Stelling van Amsterdam. Stelling van Amsterdam, är en 135 km lång ring av forntida befästningar byggd för att försvara staden och är ett stort historiskt monument som har funnits på UNESCO:s världsarvslista sedan 1996.

Arkitekterna valde såldes stora fönster och gradvisa övergångar från byggnaden till dess naturliga omgivning och vice versa för att blanda in hela strukturen i dess specifika urbana och naturliga miljö. Ta fönstren som ett utmärkt exempel: med stor framgång skapar deras mjuka, rundade hörn en koppling mellan byggnadens stela geometriska struktur och dess naturliga miljö.

Att kombinera kreativitet med teknisk expertis

Utmaningen att anpassa byggnaden med sina breda, rundade hörn och spännvidder på över 3,5 m, lyckades WICONA möta upp tack vare en mångårig expertis. Fönstrens tyngd visade sig vara särskilt svår hanterade. Därför användes främst WICTEC 50 för fasaden, vilket är ett system som möjliggör skapandet av skräddarsydda lösningar för att bära stora spännvidder. Den största utmaningen här var dock vikten av glaspartierna. Vikten skulle bli för stor för WICONAs vanliga aluminiumprofiler, vilket resulterad i att WICONAs fasadexperter kom fram till en skräddarsydd lösning unik för just denna byggnad. Aluminiumfasaderna och dörrarna för projekt är tillverkade av Hydro CIRCAL som är minst 75% återvunnen aluminium och är tillverkad av uttjänta fönster, dörrar och fasader som har demonterats från byggnader.

Byggnadens interiör är centrerad till ett stort atrium som ligger in anslutning till trädgården utanför. Detta skapar ett enormt vertikalt utrymme upplyst via glastaket och fasaden. En 20 meter lång vägg är täckt med växter och utgör en grön lunga som är synlig från alla byggnadens våningsplan. Det andra kännetecknet för atriet är en stor, framträdande trappa. Detta markerar början på byggnadens huvudsakliga gångväg, som förbinder alla våningar, utformad för att tjäna olika funktioner. De stora trappstegen gör den till en perfekt miljö för informella pauser, presentationer eller möten. Denna ”sociala” roll förstärker således trappans tilltalande vilket i sin tur uppmuntrar personalen att ta trappan istället för hissen.

De noggrant utvalda materialen tillsammans med designen som har sitt fokus på hållbarhet och hälsa har detta tilldelats LEED Gold- och WELL Gold-certifiering som också understryker samspelet med  Danones vision om ”One Planet, One Health”.

 

Projektdetaljer:
Plats: Hoofddorp, Nederländerna
Storlek: 8,400 m²
Objekt: Kontorsbyggnad
Byggår: 2017 – 2019
Status: Avslutat
WICONA system: WICTEC 50

Projekt fakta:
Byggherre: Danone
Utvecklare: RED Company
Arkitekt: Powerhouse Company www.powerhouse-company.com
Landskaps arkitekt: LAP Landscape & Urban Design
Konstruktion: IMd Raadgevende Ingenieurs
Entreprenör: Pleijsier Bouw
Fotograf: FC Lama
Film: MVL Media Group
Källtext: Agnese Bifulco

Caroline Jonson
Communication Manager
076 113 97 98
caroline.jonson@hydro.com

OM WICONA:

Under de senaste decennierna har varumärket WICONA utvecklats till en synonym för aluminiumsystem för fasader, fönster och dörrar som uppfyller de högsta standarderna på marknaden.

Denna höga tekniska standard, expertis och bearbetning av produktkvalitet samt en rad olika omfattande specialisttjänster – är alla ett viktigt bidrag till varumärkets framgång. WICONA ägs av det norska företaget Hydro, ett fullintegrerat aluminiumföretag med 35 000 anställda i 40 länder över alla kontinenter, som kombinerar lokal expertis, global forskning och en enastående produktutveckling.

 www.wicona.se

/ FÖLJ OSS

Facebook.com/wicona

www.linkedin.com/company/wicona-sverige

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.