Connect with us

Marknadsnyheter

Epiroc delårsrapport Kv4 2024

Published

on

•    Orderingången ökade 12% till MSEK 16 182 (14 388). Den organiska ökningen var 5%.
•    Intäkterna ökade 11% till MSEK 17 251 (15 568). Den organiska ökningen var 4%.
•    Rörelseresultatet uppgick till MSEK 3 427 (3 349), inklusive jämförelsestörande poster på MSEK 22 (120)*. Rörelsemarginalen var 19.9% (21.5).
•    Det justerade rörelseresultatet uppgick till MSEK 3 405 (3 229), motsvarande en justerad rörelsemarginal på 19.7% (20.7).
•    Vinst per aktie före utspädning var SEK 1.96 (1.87).
•    Operativt kassaflöde ökade till MSEK 3 956 (2 435). 
•    Nettoskuld/EBITDA var 0.93 (0.49).
•    Styrelsen föreslår en utdelning på SEK 3.80 (3.80) per aktie att betalas ut i två lika delar.

 

VD-ord

Stark gruvefterfrågan
Under fjärde kvartalet ökade orderingången till MSEK 16 182 (14 388), motsvarande en organisk tillväxt om 5%. Efterfrågan från gruvkunder var fortsatt stark, särskilt för lösningar inom automation och digitalisering. Totalt uppgick våra stora ordrar till MSEK 820 (680) och inkluderade två stora order på gruvuppkopplingslösningar. Robusta och pålitliga trådlösa nätverk är avgörande för att stödja gruvautomation och digitalisering, som är strategiska tillväxtområden för oss.

Efterfrågan från kunder inom infrastruktur var blandad, med stabil efterfrågan från kunder inom tunneldrivning och anläggning, medan efterfrågan från byggkunder var fortsatt svag.

På kort sikt förväntar vi oss att den underliggande efterfrågan från gruvkunder, både på utrustning och eftermarknad, kommer fortsatt att vara på en hög nivå. Efterfrågan från byggkunder förväntas vara fortsatt svag.

Intäkter och lönsamhet 
Faktureringen var rekordhög och ökade 11% till MSEK 17 251 (15 568), motsvarande en organisk tillväxt om 4%.

Rörelseresultatet, EBIT, var MSEK 3 427 (3 349), och inkluderade jämförelsestörande poster om MSEK 22 (120). Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 19.7% (20.7). Våra åtgärder för att förbättra effektiviteten, inklusive en betydande minskning av vår personalstyrka, har genomförts enligt plan och kommer fortsätta under 2025. Den svaga efterfrågan inom bygg och anläggning samt utspädningen från förvärv, främst Stanley Infrastructure, hade en betydande negativ påverkan på Tools & Attachments. Utspädningen från förvärv på gruppens rörelsemarginal var -1.4 procentenheter.

Starkt kassaflöde
Vi hade en stark kassagenerering, dvs. operativt kassaflöde i relation till periodens resultat, på 104%. Det operativa kassaflödet ökade till nästan 4 miljarder kronor. En hög fakturering av utrustning minskade lagret vilket bidrog till det starka kassaflödet.

2024 i korthet
Under 2024 nådde orderingången och intäkterna för Epiroc rekordnivåer, med stöd av förvärv och en stark efterfrågan från gruvkunder, med en särskilt stark efterfrågan på automationslösningar. Efterfrågan från byggkunder var svag, vilket påverkade lönsamheten negativt. Det största förvärvet var Stanley Infrastructure, vilket tillhandahåller specialtillbehör. Trots den svaga marknaden är vi övertygade om att detta förvärv ger oss en bra långsiktig position inom attraktiva nischer inom infrastruktur.

Gruppens justerade rörelsemarginal uppgick till 19.8% (21.7) och vi vidtog flera åtgärder för att förbättra lönsamheten. För attt behålla vår ledande position inom automation, digitalisering och elektrifiering fortsatte Epiroc att investera kraftigt i FoU, mer än 2 miljarder kronor.

Innovationsledarskap
Innovation är ett av våra kärnvärden och de 10% av våra anställda som arbetar med FoU visade under 2024 vad som är möjligt att uppnå. Framgångsrika produktlanseringar inom elektrifiering inkluderar vår Minetruck MT66 S eDrive (”hybrid”), som kombinerar kostnadsnivån hos en dieseldriven gruvtruck med produktiviteten hos en elektrisk.

Vid årets slut hade vi en automationsflotta på fler än 3 450 förarlösa maskiner från olika tillverkare, en uppgång med 21% jämfört med föregående år. En annan framgång var ordertillväxten för våra digitala lösningar vilka växte 30%. Även inom elektrifiering såg vi fina resultat där användningen av våra batteri-elektriska maskiner i drift mer än dubblerades. Vårt cirkulära serviceerbjudande växte också starkt, upp 19%. Det är uppenbart att vår utrustning, vårt eftermarknadsstöd och våra automations-, digitaliserings- och elektrifieringslösningar har skapat mer värde än någonsin för våra kunder under 2024. Vi är fast beslutna att göra ännu mer i framtiden.

Till alla kollegor, tack för att ni gör innovation och verksamhetsförbättringar en del av ert dagliga arbete och säkerställer att Epiroc ligger i framkant och skapar värde för alla intressenter.

Helena Hedblom
VD och koncernchef

Vänligen se hela rapporten i bifogad pdf. Ytterligare finansiella dokument finns på Epirocs Finansiella publikationer-sida. Rapportpresentationen som hålls kl. 14.00 kan följas via denna länk: https://epiroc.events.inderes.com/q4-report-2024/register


En Epiroc Pit Viper 271 spränghålsborrigg  

För mer information kontakta:
Karin Larsson, Chef Investerarrelationer och Media 
010 755 0106
ir@epiroc.com 
Alexander Apell, IR Controller 
010 755 0719
ir@epiroc.com
Ola Kinnander, Presschef 
070 347 2455 
media@epiroc.com

Denna information är sådan information som Epiroc AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknadsmissbruks­förordning. Informa­tionen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 30 januari 2025 kl. 11:30.

Epiroc är en global produktivitetspartner för gruv- och anläggningskunder och accelererar transformationen mot ett hållbart samhälle. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på cirka 64 miljarder kronor under 2024, och har knappt 19 000 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i cirka 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ola Klingenborg ny vd och koncernchef på Coor

Published

on

By

Ola Klingenborg tillträder som vd och koncernchef i Coor den 1 mars 2025. Ola Klingenborg efterträder Peter Viinpauu som varit tf vd och koncernchef sedan 1 december 2024.

Ola Klingenborg kommer närmast från rollen som VD för Coor i Sverige, en roll han tillträdde den 7 januari 2025. Innan dess arbetade Ola som koncernchef för omsorgsbolaget Team Olivia och har även bred erfarenhet från Clear Channel, en upphandlingsbaserad affär inom både privat och offentlig sektor. Ola har också en bakgrund som managementkonsult på McKinsey&Company.

          Jag är mycket glad över att Ola har tackat ja till rollen som vd och koncernchef. Han är en stark ledare med omfattande erfarenhet av strategi och förändringsledning. Det är också mycket fördelaktigt att Ola har en bakgrund inom vårdbranschen och erfarenhet av att leda stora företag med många anställda. Med sitt starka kundfokus och stora intresse för människor är jag övertygad om att Ola kommer att bidra till vår fortsatta utveckling, säger Mats Granryd, styrelseordförande i Coor.

Rekryteringen av en efterträdare till Ola Klingenborgs roll som VD för Coor i Sverige har påbörjats. Under en övergångsperiod kommer Ola Klingenborg att inneha både rollen som vd och koncernchef för Coor och rollen som vd för Coor i Sverige.

För ytterligare information, kontakta:

Mats Granryd, styrelsens ordförande
+46 70 780 30 00
mgranryd@gsma.com

Ola Klingenborg, tillträdande vd och koncernchef Coor

+46 702-68 64 30

ola.klingenborg@coor.com

 

Magdalena Öhrn, kommunikationsdirektör, Coor
+46 10 559 55 19
magdalena.ohrn@coor.com

 

Denna information är sådan information som Coor Service Management Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörandeden 17 februari 2025 kl. 11.00 CET. 

Om Coor:

Som ledande facility management-leverantör, främst inriktad mot integrerade och komplexa helhetsuppdrag (IFM), är Coor med och skapar Nordens bästa arbetsmiljöer – smarta, hållbara och fulla av glädje. Coor erbjuder specialistkompetens inom arbetsplatsservice, fastighetsservice och strategiska rådgivningstjänster. Vi skapar värde genom att utföra, leda och effektivisera kundernas serviceverksamheter, så att våra kunder kan fokusera på vad de gör bäst.

Bland Coors kunder finns ett stort antal större och mindre företag och offentliga verksamheter i Norden, bland annat ABB, Aibel, Alleima, DNV, DSB, danska Byggnadsstyrelsen, Equinor, ICA, IKEA, Karolinska Universitetssjukhuset i Solna, PKA (Danska Polisen, Kriminalvården och Åklagarmyndigheten), Postnord, Saab, SAS, Skanska, Swedbank, Telia Company, Vasakronan och Volvo Cars.

Coors verksamhet startade 1998 och är sedan 2015 noterat på Nasdaq Stockholmsbörsen. Coor tar ansvar för den verksamhet som bedrivs i förhållande till kunder, medarbetare och ägare, men också för hur den påverkar samhället och miljön i ett bredare perspektiv. Läs mer på www.coor.com/sv

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier av serie B i Essity under vecka 7, 2025

Published

on

By

Essity Aktiebolag (publ) har mellan den 10 februari 2025 och 14 februari 2025 återköpt sammanlagt 270 000 egna aktier av serie B (ISIN: SE0009922164) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen beslutat om.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om 3 miljarder SEK som Essity tillkännagav den 17 juni 2024. Återköpsprogrammet löper under perioden 17 juni 2024 fram till årsstämman 2025 och genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR) och EU-kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (den så kallade Safe Harbour-förordningen).

Återköpen finansieras med rörelsens kassaflöde efter ordinarie utdelning med ambitionen att fortsätta göra återköp över tid som en återkommande del av Essitys kapitalallokering.

Aktier av serie B i Essity har återköpts enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier): Viktat genomsnittspris per dag (SEK): Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK):
10 feb 2025 54 000 280,2540 15 133 716
11 feb 2025 54 000 278,7589 15 052 981
12 feb 2025 54 000 279,2098 15 077 329
13 feb 2025 54 000 282,7463 15 268 300
14 feb 2025 54 000 283,0950 15 287 130
Total ackumulerat under vecka 7, 2025 270 000 280,8128 75 819 456
Total ackumulerat under återköpsprogrammet 9 072 000 298,1070 2 704 426 947

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Danske Bank för Essitys räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår Essitys innehav av egna aktier per den 14 februari 2025 till 9 072 000 aktier av serie B. Det totala antalet aktier i Essity uppgår vid tidpunkten för detta pressmeddelande till 702 342 489, varav 58 973 654 aktier av serie A och 643 368 835 aktier av serie B.

För ytterligare information, kontakta:
Sandra Åberg, Vice President Investor Relations, +46 70 564 96 89, sandra.aberg@essity.com

Essity är ett globalt, ledande hygien- och hälsobolag. Varje dag använder en miljard människor världen över våra produkter, lösningar och tjänster. Vårt syfte är att bryta barriärer för välbefinnande för såväl konsumenter, patienter, vårdgivare och kunder som för samhället. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa. Under 2024 hade Essity en nettoomsättning på cirka 146 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök essity.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

LFV Aviation Consulting och Knowledge Agency samverkar för att främja digitaliseringen av flygtrafiken

Published

on

By

LFV Aviation Consulting AB och Knowledge Agency Europe AB har tecknat ett ramavtal om att dela resurser och samarbeta i internationella projekt. Båda parter ser fram emot att stärka relationerna mellan de två företagen. Huvudfokus för samverkan är System Wide Information Management, SWIM.

Betydelsen av SWIM för Air Traffic Management, ATM, kan inte överskattas. Med den ständigt ökande komplexiteten i flygtrafiken och den växande efterfrågan på säkrare och effektivare verksamhet blir implementeringen av SWIM inte bara en fördel utan ett regulatoriskt krav.

SWIM består av standarder, infrastruktur och styrning som möjliggör hantering av Air Traffic Management och dess utbyte mellan kvalificerade parter via interoperabla tjänster

Driva innovation inom flygledningstjänst

– Vi ser en stor efterfrågan på expertis och tjänster relaterade till området Air Traffic Management och särskilt SWIM-tjänster runt om i världen. Genom att samarbeta med Knowledge Agency stärker vi tillsammans den svenska närvaron på den globala flygmarknaden med ett starkt team av experter med nyckelkunskap inom SWIM, säger Maria Wall Petrini, VD på LFV Aviation Consulting AB

– Den globala marknaden återhämtar sig i snabb takt efter Covid och vi ser ett växande behov av modernisering och digitalisering av flygtrafikledningen för att bli mer effektiv och även för att öka kapaciteten och säkerheten på och kring flygplatser. Vi ser fram emot att arbeta närmare teamet från LFV Aviation Consulting, säger Peter Olofsson, VD på Knowledge Agency Europe AB.

Framtiden för SWIM

– Rätt information vid rätt tidpunkt är avgörande för att förbättra beslutsprocesserna, optimera resursutnyttjandet och minska potentiella risker. SWIM främjar en samarbetsmiljö där intressenter kan utbyta kritiska data sömlöst och därigenom främja ett mer flexibelt ekosystem för transporter, säger Peder Blomqvist, CIO och ”Father of SWIM” på Knowledge Agency Europe AB.

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Wall Petrini
CEO, LFV Aviation Consulting AB
maria.wallpetrini@lfv.se
+46 708 148653

Peter Olofsson
CEO, Knowledge Agency Europe AB
peter.olofsson@knowledgeagency.se          
+46 709 595900

Peder Blomqvist
CIO, Knowledge Agency Europe AB
peder.blomqvist@knowledgeagency.se
+46 733 477471

Om LFV Aviation Consulting:

LFV Aviation Consulting AB är ett dotterbolag till Luftfartsverket (LFV), med syfte att marknadsföra LFV utomlands och att genomföra internationella projekt inom det civila luftfartsområdet.

Företaget erbjuder ett komplett utbud av toppmoderna tjänster, från utbildning till ANS-operationer till tillhandahållande av olika komplexa ANS- och flygplatsrelaterade tekniska tjänster till kunder över hela världen.

LFV Aviation Consulting har levererat tjänster till flygplatser, leverantörer av flygtrafiktjänster, luftfartsinstitutioner, Eurocontrol, EU, European Space Agency, ICAO och i mer än 50 länder runt om i världen.

Om Knowledge Agency:

Knowledge Agency Europe AB levererar innovativa lösningar för att modernisera och digitalisera flygtrafiksystem, med fokus på att förbättra säkerhet, effektivitet och kapacitet.

Sedan 2009 har KA levererat expertis och rådgivning inom informationshantering i komplexa miljöer internationellt. KA har bland annat levererat tjänster till SESAR, Eurocontrol, ENAV, NATS och LFV.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.