Connect with us

Marknadsnyheter

Episurf Medical ger covid-19 relaterad affärsuppdatering

Published

on

Episurf Medical (Nasdaq: EPIS B) ger idag en uppdatering om affärsaktiviteten under de första nio månaderna 2021 i ljuset av påverkan från den pågående pandemin. Bolaget konkluderar att resultat före skatt och likviditet för det tredje kvartalet 2021 är i linje med förväntningarna, samtidigt som covid-19 har haft påverkan på nettoomsättning och bruttoorderingång.

”I år har det varit uppenbart för oss att potentiella patienter och ortopeder använde sommarmånaderna för semester och resor, då dessa aktiviteter har skjutits upp under en lång tid. Människor var också osäkra på vilka covid-19 relaterade restriktioner som kommer gälla för resterande del av 2021, varför människor såg till att ta semester sommaren 2021. Detta har haft negativ påverkan på operationsfrekvensen, speciellt under augusti 2021. Under 2020 var det andra kvartalet vårat svagaste kvartal, efter utbrottet av covid-19. Då restriktionerna lättade under det tredje kvartalet, slutade kvartal 3 som det starkaste under 2020. För 2021 ser tredje kvartalet ut att bli det svagaste, givet effekterna som beskrivs ovan. Uppsummerat skapar detta en situation med utmanande jämförelsetal mellan kvartal 3 2021 och kvartal 3 2020 (nettoomsättningen +/- 0%, samtidigt som nettoomsättningen under årets nio första månader ökat med 46% jämfört med motsvarande period 2020).

Utan tvekan har pandemin varit utmanande för den ortopediska sektorn. För mindre bolag likt oss själva, vilka delvis är inom experimentell elektiv kirurgi, har det varit en tuff period. Likväl anser vi att vi har byggt ett mycket starkare bolag under de senaste 18 månaderna, med en betydligt starkare klinisk och regulatorisk grund. Vi har en utökad kundbas, och vi har genererat stort intresse bland ortopeder globalt via webinar och andra marknadsföringsaktiviteter. Vi har också använt tiden till att utveckla nya produkter, och det är mycket spännande att vi nu har två 510(k)-produkter i pipeline för den amerikanska marknaden, i tillägg till den pågående studien EPIC-knee. Allt som allt är vi väl förberedda för nästa fas,” säger Pål Ryfors, vd Episurf Medical.

Resultat före skatt för kvartal 3 kommer uppgå till ca SEK -15,9m (-15,4), och likviditeten vid utgången av kvartal 3 uppgick till SEK 103.8m (106,6). Siffrorna är preliminära och oreviderade.

För mer information, vänligen kontakta:

Pål Ryfors, vd, Episurf Medical
Tel:+46 (0) 709 62 36 69
Email: pal.ryfors@episurf.com

Om Episurf Medical

Episurf Medical arbetar för att erbjuda människor med smärtsamma ledskador ett aktivare och friskare liv genom att tillgängliggöra minimalt invasiva samt skräddarsydda behandlingsalternativ. Episurf Medicals individanpassade implantat Episealer® och kirurgiska instrument Epiguide® används för behandling av lokala broskskador i leder. Med Episurf Medicals μiFidelity®-system anpassas implantaten kostnadseffektivt till respektive persons unika skada för optimal passform och minimalt ingrepp. Episurf Medical har huvudkontor i Stockholm, Sverige. Aktien (EPIS B) är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på bolagets hemsida: www.episurf.com.

Denna information är sådan information som Episurf Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 18.30 den 14 oktober 2021.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

LumenRadio skapar ny ledningsroll och tillsätter en Chief Commercial Officer

Published

on

By

LumenRadio utnämner Peter Andersson till Chief Commercial Officer (CCO), vilket samtidigt innebär införandet av en ny ledningsroll. Den nyinrättade befattningen syftar till att förstärka företagets tillväxt med fokus på försäljning och att optimera den övergripande kommersiella prestandan inom organisationen.

I sin nya befattning kommer Peter att ansvara för ledning och utveckling av försäljning och marknad. Huvuduppgiften för rollen är att formge och genomföra företagets kommersiella strategi, med särskilt fokus på att intensifiera arbetet med att implementera den indirekta säljstrategin för Building och Infrastructure Control Systems (B&ICS).

Peter har en gedigen erfarenhet av liknande befattningar och kommer senast från sin roll som CCO på teknologiföretaget Metry, som genomgått en snabb expansion och som nyligen förvärvades av Evora, en ledande leverantör av teknikbaserade hållbarhetslösningar för fastighetsbranschen. Tidigare har han innehaft liknande befattningar inom Thales, en global teknikledare som utvecklar och investerar i digitala systemlösningar och ”deep tech” innovationer. Peter tillträder den nya rollen den 1:a maj 2024.

”Potentialen för LumenRadios produkter på existerande och nya marknader är hissnande, tekniken är marknadsledande och kan revolutionera flera industrier”, säger Peter Andersson. “Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med detta fantastiska team vara med och utveckla bolaget till nästa nivå, geografiskt och intäktsmässigt”. 

”Vi är väldigt glada över att välkomna Peter och dra nytta av hans omfattande erfarenhet av att driva tillväxt och utveckla kommersiella strategier. Peter kommer att spela en nyckelroll i att accelerera takten och intensifiera vår fortsatta tillväxtresa”, säger Alexander Hellström, VD på LumenRadio.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Hellström, VD LumenRadio AB

Email: alexander.hellstrom@lumenradio.com

Susanne Gerdin, IR, Communication & Marketing Director

Email: susanne.gerdin@lumenradio.com

Tel: +46 70-723 09 30

Om LumenRadio

LumenRadio är ett svenskt teknologibolag som erbjuder tillförlitliga trådlösa produkt-till-produkt-uppkopplingar för verksamhetskritiska IoT applikationer. Våra skalbara lösningar bygger på patenterad trådlös teknologi för ljusstyrning, fastighetsautomation och industriell kommunikation. Vi har en noll vision vad gäller kablar och erbjuder våra kunder ett trådlöst alternativ som fungerar lika bra som den traditionella kabeln – eller bättre. Med huvudkontor i Göteborg, Sverige, och försäljningskontor i Norge, Tyskland, USA, och Kina levererar våra cirka 70 passionerade medarbetare varje dag – Wireless Without Worries.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cell Impact har tecknat avtal om leveranser till ett värde av 3,2 MSEK

Published

on

By

En ledande japansk global leverantör har lagt en order hos F.C.C. som omfattar design, verktyg och prototyper – vilket Cell Impact kommer att leverera.

Ordern är en direkt följd av det fördjupade samarbetet mellan Cell Impact AB (publ) och japanska F.C.C. Co., Ltd. som inleddes med den demonstrationslina som installerades hos F.C.C. i slutet av 2022.

– Bolaget som har lagt ordern var ett av de företag som utvärderade Cell Impact Forming™, vår unika och patenterade formningsteknologi, hos F.C.C. Ordern omfattar design av verktyg och flödesplattor, tillverkning av formningsverktyg och en prototypserie av kundanpassade flödesplattor, säger Daniel Vallin, tillförordnad vd för Cell Impact.

I den här affären tog F.C.C. emot ordern från den globala leverantören och Cell Impact fick sedan en order från F.C.C. Ordervärdet uppgår till 3,2 miljoner kronor och leveranserna förväntas ske under fjärde kvartalet 2024. Verktygen kommer att tillverkas av Cell Impact i Karlskoga och produktionen av prototyper kommer att ske både i Karlskoga och hos F.C.C. i Hamamatsu, Japan, med den Cell Impact Forming-lina som finns i F.C.C:s fabrik till den globala leverantören.

F.C.C. är en globalt etablerad leverantör till fordonsindustrin. Några av bolagets framträdande styrkor är dess storlek, infrastruktur och de sedan länge etablerade kontaktnäten inom Automotive.

Denna information är sådan information som Cell Impact AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Vallin
CEO och IR-kontakt, Cell Impact AB
+46 730686620 eller daniel.vallin@cellimpact.com

Om Cell Impact
Cell Impact AB (publ) är en global leverantör av avancerade flödesplattor till tillverkare av bränsleceller och elektrolysörer. Företaget har utvecklat och patenterat en unik metod för höghastighetsformning, Cell Impact Forming™, som gör det möjligt att tillverka flödesplattor mer skalbart och kostnadseffektivt, jämfört med konventionella formningsmetoder. Cell Impact Forming är en miljövänlig formningsteknik som inte använder något vatten och väldigt lite el.

Cell Impact är noterat på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser (CA).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Electrolux Professional Group förvärvar Adventys – specialist inom induktionsteknologi

Published

on

By

Electrolux Professional Group har idag förvärvat Adventys – en fransk tillverkare av utrustning för matlagning med induktionsteknologi.

“Matlagning med induktionsteknologi reducerar CO2-utsläppen väsentligt jämfört med annan teknik, som exempelvis gas, eftersom den endast använder energi när spisytan är aktiverad. Detta gör den till en teknologi för framtidens hållbara matlagning. Med förvärvet av Adventys får vi tillgång till egen utveckling av induktionsteknologi samtidigt som vi behåller och stärker vårt ledarskap inom matlagning på spisar och stekbord,” säger Alberto Zanata, VD och Koncernchef för Electrolux Professional Group.

Adventys, grundat 1999, designar och tillverkar utrusning för matlagning med induktion, och har cirka 40 anställda, varav flertalet inom FoU (R&D), baserat med en fabrik i Seurre, Frankrike. Företaget har en global försäljning om cirka 70 Mkr, och en EBITA-marginal som är högre än Electrolux Professionals EBITA-marginalmål om 15%.

Electrolux Professional förvärvar Adventys från P3F Sarl (ägd av Adventys VD) och andra investerare för ca 260 Mkr (22,1 MEur).

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33

Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 13 fabriker i åtta länder och säljs i mer än 110 länder. År 2023 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 12 miljarder kronor och cirka 4.300 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.