Connect with us

Marknadsnyheter

ESEN eSports inleder nordiskt partnerskap med spelutvecklaren Ubisoft – lanserar turneringen King of Nordic i Rainbow Six Siege

Published

on

fr, jan 26, 2018 15:26 CET

Sändningsbolaget ESEN eSports meddelar idag att de startar turneringen King of Nordic i spelet Rainbow Six Siege tillsammans med Ubisoft. Formatet innehåller två turneringar som spelas under fem veckor vardera med start 5 februari och 3 april 2018. Turneringarna har en prispott med ett värde på 50 000 SEK (20 000 SEK + 30 000 SEK hårdvara från HyperX) och sänds på ESENs twitchkanal. Huvudpartners och finansiärer av turneringen är gamingtillbehörstillverkaren HyperX och Ubisoft som utvecklat spelet Rainbow Six Siege.  

– Det är fantastiskt kul att Ubisoft satsar på esport och att vi är en del av den satsningen. Tack vare Ubisoft får vi möjligheten att bygga morgondagens stjärnor i Rainbow Six Siege. Det här är precis vad communytit behöver, en turnering som förenar spelare, lag och fans. Vi förväntar oss över 500 deltagare och mer än 200 000 videostarter under turneringarna, säger Joakim Stenberg, vd på ESEN eSports.

– När vi bestämde oss för att vi ville satsa på en nordisk turnering föll valet naturligt på ESEN. Vi har sett hur lyckat King of Nordic är och ville självklart vara en del av det i och med vår esportsatsning på Rainbow Six Siege. Vi har stort förtroende för ESEN och ser detta som starten i ett långvarigt partnerskap, Sebastian Østfeldt, Brand Manager på Ubisoft.

Om King of Nordic Rainbow Six Siege Cup
King of Nordic Rainbow Six Siege Cup är en nordisk turnering riktad mot amatörer och semi-elite i Sverige, Danmark, Finland och Norge med ambitioner om att bli proffs. Turneringen kommer att sändas med engelskspråkiga kommentatorer på ESEN eSports twitchkanal och en av Ubisofts Rainbow Six Siege kanaler.  

King of Nordic: Rainbow Six Siege Cup #1 har fyra kvalomgångar mellan vecka 6 – 9. Slutspelet spelas 3 och 4 mars.  

King of Nordic: Rainbow Six Siege Cup #2 har fyra kvalomgångar mellan vecka 14 – 17. Slutspelet spelas den 5 och 6 maj.  

Turneringsformat 

  • Nationellt kval: Varje vecka, under fyra veckor arrangerar ESEN tillsammans med sina samarbetspartners ett nationellt kval per nordiskt land (Sverige, Danmark, Finland och Norge). Vinnare av varje nationellt kval går vidare till veckans nordiska kvalfinaler.
  • Nordiska kvalfinaler: De nationella kvalens fyra vinnare lottas mot varandra och de två finalisterna går vidare till slutspel. Den första cupens matcher sänds varje onsdag mellan vecka 6 – 9 och den andra cupens matcher sänds varje onsdag mellan vecka 14 – 17 på ESEN eSports twitchkanal och på en av Ubisofts Rainbow Six Siege kanaler. 
  • Slutspel: Efter de fyra kvalfinalerna kommer de totalt åtta vinnarna lottas till ett slutspel. Varje match spelas bäst av tre förutom finalen som spelas bäst av fem. Alla matcher spelas under två dagar och sänds på ESEN eSports twitchkanal och på en av Ubisofts Rainbow Six Siege kanaler, den 3 och 4 mars, samt den 5 och 6 maj. 

Prisfördelning King of Nordic Rainbow Six Siege Cup 1
1a pris: 5 000 SEK + fem stycken HyperX Cloud Flight Gaming Headsets (värde 8 000 SEK)

2a pris: 2 500 SEK + fem stycken HyperX Alloy FPS Mechanical Gaming Keyboards (värde 7 000 SEK)

3e och 4e pris: 1 250 SEK per lag

Kontakt  

Joakim Stenberg, vd ESEN eSports 

+46 70 772 87 72 

joakim@esenstudio.com 

Matti Johansson, mediekontakt Geelmuyden Kiese
+46 76 811 65 66
matti.johansson@gknordic.com 

Om ESEN eSports 

ESEN eSports AB är Sveriges första renodlade publika esportbolag där alla kan vara delägare. ESEN är ett av Sveriges största sändningsbolag för esport och gaming. ESEN producerar stora esportturneringar som till exempel King of Nordic samt gör och sänder turneringar på evenemang som Copenhagen Games, datorfestivalen Birdie, Digitality X och DreamHack. ESEN eSports har en produktionsstudio i Stockholm med 7 anställda. För mer information, vänligen besök www.esenesports.com.

About Rainbow Six Siege
Inspired by real-world counter-terrorist organizations, Tom Clancy’s Rainbow Six Siege puts players in the middle of lethal close-quarter confrontations. For the first time in a Rainbow Six game, players will engage in sieges, a new style of assault where enemies have the means to transform their environments into modern strongholds while Rainbow Six teams lead the assault to breach the enemy’s position. Tom Clancy’s Rainbow Six Siege gives players unprecedented control over their ability to fortify their position by reinforcing walls and floors, using barbed wire and deployable shields, laying mines and more, or to breach the enemies’ position using observation drones, setting charges, rappelling and more. The fast pace and uniqueness of each siege sets a new bar for intense firefights, strategic gameplay and competitive gaming.


About Ubisoft

Ubisoft is a leading creator, publisher and distributor of interactive entertainment and services, with a rich portfolio of world-renowned brands, including Assassin’s Creed, Just Dance, Tom Clancy’s video game series, Rayman, Far Cry and Watch Dogs. The teams throughout Ubisoft’s worldwide network of studios and business offices are committed to delivering original and memorable gaming experiences across all popular platforms, including consoles, mobile phones, tablets and PCs. For the 2016-17 fiscal year Ubisoft generated sales of €1,460 million. To learn more, please visit Ubisoft Group.   

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.