Connect with us

Marknadsnyheter

Essity presenterar nya finansiella mål

Published

on

Hygien- och hälsobolaget Essity presenterar idag nya finansiella mål baserat på bolagets portfölj efter avyttringen av dotterbolaget Vinda. De nya målen innebär en ambitionshöjning med fokus på lönsam tillväxt utifrån bolagets starka plattform med ledande positioner på växande och attraktiva marknader. Målen presenteras vid en livesänd webb- och telefonkonferens idag kl. 09:00.  

Essitys nya finansiella mål: 

Årlig organisk försäljningstillväxt >3% 
Essitys nya mål är en årlig organisk försäljningstillväxt över 3%. Det tidigare målet var årlig försäljningstillväxt över 5%, vilket inkluderade en organisk försäljningstillväxt över 3% och förvärv på cirka 2%. Förvärv är fortsatt en del av bolagets strategi men inte längre del av det årliga tillväxtmålet. 

EBITA marginal exklusive IAC >15% 
Essitys nya mål är en EBITA marginal, exklusive jämförelsestörande poster (IAC), över 15%. Det tidigare målet var avkastning på sysselsatt kapital (ROCE) exklusive IAC över 17% per 2025, motsvarande en EBITA marginal exklusive IAC på cirka 13,5%.  

– Essity är i bättre form än någonsin och nu höjer vi ambitionsnivån ytterligare. Vår målsättning är att växa organiskt med över 3% per år även utan Vinda och dessutom med högre och stabilare marginaler. Gynnsamma marknadstrender i kombination med Essitys framgångsrika innovationer, starka varumärken och effektiviseringsarbete ger oss förutsättningarna att både ta marknadsandelar och förbättra bolagets lönsamhet, säger Magnus Groth, vd och koncernchef Essity. 

Livesänd webb- och telefonkonferens med frågestund 

Vd och koncernchef Magnus Groth samt vice vd och CFO Fredrik Rystedt presenterar de nya målen vid en livesänd webb- och telefonkonferens, som inkluderar en frågestund, idag den 17 juni kl. 09:00.  

Länk till livesänd presentation som även kan ses i efterhand:  

https://essity.videosync.fi/2024-06-17  

Kontaktinformation för konferenssamtal med möjlighet att ställa frågor:  

UK: +44 (0) 33 0551 02 00   

USA: +1 786 697 35 01  

SWE: 08 505 204 24  

Ring in i god tid innan presentationen börjar. Uppge ”Essity”.  

Notera: Denna information är sådan information som Essity Aktiebolag (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 juni 2024 kl. 07:30 CET. 

Per Lorentz, Vice President Corporate Communications, +46 73 313 30 55

För ytterligare information, kontakta:
Per Lorentz, Vice President Corporate Communications, +46 73 313 30 55, per.lorentz@essity.com
Sandra Åberg, Vice President Investor Relations, +46 70 564 96 89, sandra.aberg@essity.com

Essity är ett globalt, ledande hygien- och hälsobolag. Varje dag använder en miljard människor världen över våra produkter, lösningar och tjänster. Vårt syfte är att bryta barriärer för välbefinnande för såväl konsumenter, patienter, vårdgivare och kunder som för samhället. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa. Under 2023 hade Essity en nettoomsättning på cirka 147 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök essity.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Teknisk analys på flera marknader med Anders Haglund

Published

on

By

Anders Haglund gör teknisk analys

Anders Haglund går igenom den tekniska analysen på flera marknader samt även några olika enskilda aktier.

Teknisk analys med Anders Haglund
Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys