Connect with us

Marknadsnyheter

Ett år med Business Central – Ökad försäljning och automatisering

Published

on

För ett år sedan valde det anrika Lillängshamnens Fiskrökeri att byta affärssystem och strukturera om sin IT-miljö. De valde Microsoftplattformen och kunde tidigt se fördelarna med Business Central. Resultatet blev bland annat ökad försäljning, förbättrad spårbarhet och högre automatisering.

Målen och önskemålen när Lillänghamnens Fiskrökeri skulle byta ut sitt affärssystem var flera:

  • Möjliggöra expansion
  • Uppfylla krav på digitalisering från marknaden, och en modernisering av orderflödet
  • Öka lagerkontrollen och spårbarheten i både lager och produktion
  • Minska de manuella momenten och öka automatiseringen
  • Förbättra transportflödet

Vi gjorde ett besök hos Lillängshamnen för att se hur utfallet blev. Vilken nytta har de av Microsofts affärssystem Business Central efter ett års användning?

Ökad försäljning

En av de tydligaste positiva effekterna är att Lillängshamnen genom att integrera en ny EDI-lösning med sitt affärssystem har breddat marknaden och fått möjlighet att jobba med fler och större kunder med krav på just EDI.

Andreas Fransson, VD på Lillängshamnen konstaterar: ”I och med Business Central och den nya EDI-lösningen har vi fått nya affärsmöjligheter och större kunder. Under året som har gått har vi expanderat och ökat våra marknadsandelar. Nu kan vi möta de krav på helt digitala flöden som de större aktörerna har. Det hade inte varit möjligt utan Business Central.”  

Ökad lagerkontroll och spårbarhet

Obligatoriska fält i affärssystemets arbetsflöden innebär att viss data måste fyllas i vid inleverans. Det skapar en ökad kontroll på lagret och Lillängshamnen vet exakt hur mycket de har tillgängligt. I och med det minskar också svinnet i produktionen.

Den ökade spårbarheten innebär att Lillängshamnen har full kontroll på alla varor och ordrar som ligger i systemet, oavsett status och storlek. Lillängshamnen kompletterar Business Central med Power BI för rapportering, och genom att ha all affärsdata i Business Central får de en totalbild av flödet.

​​​​​​

Minska manuella moment – öka automatiseringen

Genom Business Central har Lillängshamnen nu ett digitalt och automatiserat systemstöd i många av sina tidigare tidskrävande och manuella rutiner. Bland annat har de förbättrat processen för provtagning. Det är ett viktigt resultat av automatiseringen, och hjälper bolaget att uppfylla de hårda kraven i livsmedelsbranschen. Business Central ger stöd i hantering av de livsmedelsprover som utförs, t ex för Listeria. All dokumentation sker i systemet, den manuella hanteringen minskar och är mindre tidskrävande samtidigt som det finns total spårbarhet.

”Vi ser en tydlig förenkling av de administrativa processerna, och en ökad automatisering i många avseenden”, säger VD Andreas Fransson och fortsätter: ”Det hjälper oss att ägna mindre tid åt manuellt arbete så att vi i stället har tid att jobba framåt.”

Förbättra transportflödet

”Vi kan nu samordna transporterna på ett helt annat sätt än tidigare. Vi optimerar leveranserna och minimerar därmed det tomma utrymmet vid varje transport”, säger Adam Fransson, delägare i Lillänghamnen och även systemägare.

Genom att Lillängshamnen kan hantera och styra transporter på ett mer effektivt sätt kan de optimera mängden som skickas i väg i varje transport. Målet är alltid att så få transporter som möjligt går med tomt utrymme. Förutom den positiva miljöeffekten så är det också en kostnadsfråga, win-win helt enkelt.

En lösning som gör skillnad

Twos affärsområdeschef Mikael Sjöqvist reflekterar över projektet från utgångsläget till resultatet: ”Det känns både roligt och mycket givande att Lillängshamnen är så nöjda med lösningen i Business Central. Vi hade ett antal olika mål och krav från början i projektet, som vi ser är uppfyllda med råge.”

”Dessutom är det väldigt roligt att lösningen från oss verkligen har gjort skillnad, allt ifrån ökad försäljning, spårbarhet och ökad kontroll. Att det har medfört att Lillängshamnen har kunnat växa och dessutom bli ett mer hållbart bolag är riktigt kul, tycker vi på Two”, fortsätter Mikael Sjöqvist.

Adam och Andreas Fransson, Lillängshamnens Fiskrökeri

Fördelar med Business Central ger positiva följdeffekter inom hållbarhet

”Inte nog med att vi har uppnått de kommersiella målen och mer därtill. I och med den klimatnyttoanalys vi har gjort tillsammans med Two har vi kunnat se att de miljömässiga effekterna är stora”, konstaterar Adam Fransson på Lillänghamnen.

Den nya EDI-lösningen från Golden EDI innebär att Lillängshamnen har minskat sin pappersförbrukning avsevärt. Från att tidigare ha behövt skriva ut minst 5 papper per order jobbar de nu helt digitalt i Business Central. Det leder till minskad miljöpåverkan, precis som den ökade spårbarheten och lagerkontrollen ger insikter som minskar svinn i produktionen.

Agenda 2030

Flera av målen i Agenda 2030 berörs av de nya förutsättningarna.

7: Hållbar energi för alla – Genom att avlägsna lokala servrar och övergå till en molnbaserad lösning minskar Lillängshamnens elförbrukning för serverdrift. Vilket bidrar till effektivare energianvändning.

9: Bygga resilient infrastruktur, främja inkluderande och hållbar industrialisering och främja innovation – Projektet förbättrar Lillängshamnens infrastruktur genom digitalisering och automatisering av processer, vilket ökar effektiviteten och främjar hållbar industrialisering.

12: Hållbar konsumtion och produktion – Genom ökad lagerkontroll och spårbarhet minskas svinn, och genomförandet av en EDI-lösning reducerar pappersförbrukningen avsevärt. Detta bidrar direkt till mer hållbara konsumtions- och produktionsmönster.

13: Bekämpa klimatförändringarna – De minskade CO2-utsläppen som resultat av effektivare transporter och minskad pappersförbrukning bidrar till målet att bekämpa klimatförändringar.

Framtiden för Lillängshamnen

Då Lillängshamnens Fiskrökeri är ett företag i tillväxt stannar inte framtidsplanerna upp. Flera ytterligare steg för att utveckla IT-miljön till att ännu bättre stötta verksamheten ligger med i planeringen. ”Vi ser ett behov av att systematisera och jobba mer strukturerat med försäljning med tanke på vår expansion och ökade marknadsmöjligheter. Vårt nästa planerade steg tillsammans med Two och deras systerföretag Absfront är att titta närmare på ett CRM-verktyg. Vi håller oss inom Microsoft-världen och kommer att titta närmare på Microsoft Sales, inom vilket Absfront är specialister”, säger Adam Fransson på Lillängshamnen.

”Dessutom vill vi naturligtvis jobba vidare med analysverktyget Microsoft Power BI, vilket är en fantastisk möjlighet för oss och våra medarbetare att ytterligare följa upp och analysera alla olika delar av vår verksamhet. Vi vet att Two har en paketerad lösning för detta som verkar spännande och klart lovande”, avslutar Adam Fransson.

Christofer JärlesjöVD070-2387829christofer.jarlesjo@two.se

På Two sätter vi relationen till våra kunder och samarbete i fokus för att tillsammans göra våra kunder framgångsrika. Vi hjälper våra kunder att effektivisera och automatisera sina affärsprocesser genom rätt lösningar för både affärssystem och business intelligence. Vår expertis ligger inom Microsoft Dynamics 365 Business Central, Jeeves ERP, Power BI och Qlik. Med långsiktiga partnerskap som grundsten är vi övertygade om att vi kan ge våra kunder hållbara affärslösningar som hjälper dem uppfylla sina verksamheters mål.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.