Connect with us

Marknadsnyheter

Ett banbrytande initiativ för säkrare och mer hållbar urban mobilitet

Published

on

VIA-Taxi representerar en unik satsning inom trafiksäkerhet och digital innovation där samarbeten mellan näringsliv, offentlig sektor och akademi skapar förutsättningar för en säkrare och mer hållbar urban mobilitet. Projektsamarbetet skapar med hjälp av molnbaserad teknik en omfattande och realtidsbaserad bild av trafikförhållandena i städer baserat på verkligt trafikbeteende.

VIA-Taxi representerar en unik satsning inom trafiksäkerhet och digital innovation där samarbeten mellan näringsliv, offentlig sektor och akademi skapar förutsättningar för en säkrare och mer hållbar urban mobilitet. Projektsamarbetet skapar med hjälp av molnbaserad teknik en omfattande och realtidsbaserad bild av trafikförhållandena i städer baserat på verkligt trafikbeteende.

”VIA-Taxi gör att vi tar ett stort steg mot att förbättra säkerheten för både våra förare och våra passagerare. Genom att använda avancerad datainsamling, analys och realtidsövervakning kan vi skapa en tryggare och mer pålitlig reseupplevelse för alla våra kunder”, säger Sasa Vejzovic, Head of B2P och Tenders Nordics på Cabonline.

Målsättningen med projektet
VIA-Taxi är mer än bara ett tekniskt projekt. Det är en vision för en säkrare, mer effektiv och mer hållbar framtid inom urban mobilitet. Genom sitt unika tillvägagångssätt och sitt tydliga fokus på innovation och säkerhet, är VIA-Taxi redo att forma framtiden för trafiksäkerhet och persontransporter, inte bara i Norden, utan över hela världen. Med ständig utveckling i ett starkt partnerskap har projektet potentialen att bli en verklig pionjär och förebild för framtida digitala trafiksäkerhetsinitiativ.

”Vi har tillsammans med våra partners skapat ett projekt som är ett banbrytande initiativ för att främja en säker och hållbar urban mobilitet. Tillsammans vill vi med hjälp av mätbarhet, realtidsdata och transparens skapa en ny och bättre standard för trafiksäkerhet”, säger Johan Ljungström, Founder, Nollzon GreenTech.

Innovation och teknik i verkligheten
Förarens säkerhet och välbefinnande är en central prioritet för VIA-Taxi. Genom integrationen av Nollzons applikation ZeZo-score i sin plattform kan Cabonline i uppkopplad realtid samla in och analysera förarens beteendedata. Detta förbättrar förarnas arbetsmiljö samt tryggheten för passagerare och andra trafikanter.

Projektet har finansiellt stöd av Drive Sweden. ”Uppkopplade fordon har stor potential att förbättra trafiksäkerheten. Det blir spännande att se hur kördata från taxibilar och elsparkcyklar kan användas för att bättre förstå riskfyllda trafiksituationer”, kommenterar Malin Andersson, programchef, Drive Sweden.

Skalbara affärsmodeller
VIA-Taxi handlar också om att skapa affärsmodeller som kan driva innovation och tillväxt inom transportsektorn. Genom att utveckla skalbara affärsmodeller för hantering och delning av trafiksäkerhetsdata, banar projektet vägen för en framtid där säkerhet och lönsamhet går hand i hand. Detta öppnar upp för nya affärsmöjligheter och innovationer inom branschen.

Förutom Cabonline och Nollzon inkluderar projektet Drive Sweden Business Model Lab, KTH, EIT Urban Mobility Innovation Hub North, Chalmers, SAFER med flera. Genom sitt engagemang för kunskapsutbyte och internationell skalning av projektresultaten har VIA-Taxi potential att påverka framtidens transporter i Norden samt den globala diskussionen om trafiksäkerhet och innovation.

För mer information, vänligen kontakta:
Sasa Vejzovic, Head of B2P and Tenders, tel +46 76 857 15 00, sasa.vejzovic@cabonline.com

Staffan Mattson, Founder, Nollzon GreenTech, tel +46 70 854 73 25, staffan@nollzon.nu

Om Cabonline Group:
Cabonline är Nordens ledande taxiföretag med cirka 2 200 anslutna åkerier och cirka 4 100 bilar i Sverige, Norge och Finland. Inom Cabonline finns en rad välkända varumärken som TaxiKurir, Taxi Skåne, Umeå Taxi, Sverigetaxi, TOPCAB, Norgestaxi, Kovanen, Fixu Taxi  och Flygtaxi. Genom Cabonline får åkerierna tillgång till attraktiva kundavtal, stöd från branschledande teknikutveckling samt nytta av stordriftsfördelar, effektiv service och en gemensam infrastruktur. Gruppen omsatte 2023 cirka 5,6 Mdr SEK. För mer information: cabonlinegroup.com

Om Nollzon GreenTech
Nollzon är ett ”green technology” bolag som vill revolutionera urban mobilitet genom innovativa mjukvarulösningar som gynnar både yrkesförare, mobilitetsleverantörer och åkerier. Bolaget utvecklar som en del av sin strategi en mobilitets-dataplattform som inkluderar modulen ZeZo-score vilket möjliggör en framtid med säkrare, uppkopplade och hållbara stadstransporter för alla.

Om Drive Sweden
Drive Sweden är ett av Sveriges 17 strategiska innovationsprogram med finansiering från Vinnova, Energimyndigheten och Formas. Drive Sweden driver på utvecklingen av digitaliserade, uppkopplade och delade mobilitetslösningar för ett hållbart transportsystem. Genom breda samarbeten utvecklas och testas nya lösningar som stärker Sveriges konkurrenskraft. För mer information: drivesweden.net/projekt/zezo-score-framtidens-verktyg-sakrare-urban-mobilitet

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.