Connect with us

Marknadsnyheter

EU-kommissionen lägger fram EU:s första strategi för bekämpning av antisemitism och främjande av judiskt liv

Published

on

I dag lägger EU-kommissionen fram EU:s första strategi för bekämpning av antisemitism och främjande av judiskt liv. Antisemitismen har fått ett oroande uppsving både inom och utanför EU, och genom den här strategin fastställs ett antal åtgärder med utgångspunkt i tre pelare: att förebygga alla former av antisemitism, att skydda och främja judiskt liv, och att främja forskning, utbildning och hågkomst om förintelsen. I strategin föreslås åtgärder för att öka samarbetet med onlineföretag för att bekämpa antisemitism på nätet, för att förbättra skyddet för allmänna platser och gudstjänstlokaler, inrätta ett europeiskt centrum för forskning om nutida antisemitism och skapa ett nätverk av platser där förintelsen ägde rum. Åtgärderna kommer att förstärkas genom EU:s internationella insatser för att leda den globala bekämpningen av antisemitism.

– I dag gör vi ett åtagande att främja judiskt liv med hela dess mångfald. Vi vill se ett judiskt liv som frodas igen i hjärtat av vårt samhälle. Det är så det bör vara, säger EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. Den strategi vi lanserar i dag innebär en stegvis förändring av vår reaktion på antisemitismen. EU kan bara frodas om dess judiska befolkning känner sig trygg och kan frodas.

– Antisemitismen är inte förenlig med det som EU:s värden och vår europeiska livsstil, tillägger Margaritis Schinas, vice ordförande med ansvar för främjande av vår europeiska livsstil. Den här strategin, som är den första i sitt slag, utgör vårt åtagande att bekämpa antisemitismen i alla dess former och säkerställa en framtid för judiskt liv inom och utanför EU. Det är vi skyldiga dem som gick under i förintelsen, dem som överlevde och framtida generationer.

Mot ett EU fritt från antisemitism

I strategin fastställs åtgärder med fokus på 1) att förebygga och bekämpa alla former av antisemitism, 2) att skydda och främja judiskt liv i EU, och 3) utbildning, forskning och hågkomst om förintelsen. Åtgärderna kompletteras med EU:s internationella insatser för att leda den globala bekämpningen av antisemitism.

Några av de viktigaste åtgärderna i strategin är följande:

  • Förebygga och bekämpa alla former av antisemitism: Nio av tio judar anser att antisemitismen har ökat i deras land och 85 % anser att det är ett allvarligt problem. För att ta itu med detta kommer kommissionen att mobilisera EU-medel och stödja medlemsstaternas utformning och genomförande av sina nationella strategier Kommissionen kommer att stödja inrättandet av ett EU-omfattande nätverk av tillförlitliga anmälare och judiska organisationer för att avlägsna olaglig hatpropaganda på nätet. Även utvecklingen av budskap som motverkar antisemitiskt innehåll på nätet kommer att stödjas. Kommissionen kommer att samarbeta med näringslivet och it-företag för att förhindra olaglig visning och försäljning av nazirelaterade symboler, samlarobjekt och litteratur på nätet.
  • Skydda och främja judiskt liv i EU: 38 % av judarna har övervägt att emigrera eftersom de som judar inte känner sig säkra i EU. För att säkerställa att judarna känner sig säkra och kan delta fullt ut i EU:s samhällsliv kommer kommissionen att bidra med EU-medel till förbättrat skydd av allmänna platser och gudstjänstlokaler. Nästa ansökningsomgång kommer att offentliggöras under 2022 med ett tillgängligt totalbelopp på 24 miljoner euro. Medlemsstaterna uppmanas också att använda Europols stöd för terrorismbekämpningsverksamhet, både på och utanför nätet I syfte att främja judiskt liv kommer kommissionen att vidta åtgärder för att skydda det judiska kulturarvet och för att öka kunskapen om judiskt liv, judisk kultur och judiska traditioner.
  • Utbildning, forskning och hågkomst av förintelsen: I dag har en av tjugo EU-medborgare aldrig hört talas om förintelsen. I syfte att hålla minnet vid liv kommer kommissionen att stödja bildandet av ett nätverk av platser där förintelsen ägde rum som inte alltid är så välkända, till exempel gömställen och avrättningsplatser. Kommissionen kommer också att stödja ett nytt nätverk av unga europeiska ambassadörer för hågkomst av förintelsen. Med hjälp av EU-medel kommer kommissionen att stödja skapandet av ett europeiskt forskningscentrum för nutida antisemitism och judiskt liv, i samarbete med medlemsstaterna och forskarsamhället. För att lyfta fram det judiska kulturarvet kommer kommissionen att uppmana de städer som ansöker om titeln Europeisk kulturhuvudstad att ta upp sina minoriteters historia, däribland den judiska befolkningens historia.

EU kommer att använda alla tillgängliga medel för att uppmana partnerländerna att bekämpa antisemitism i EU:s grannskap och längre bort, bland annat genom samarbete med internationella organisationer, och säkerställa att EU:s externa medel inte felaktigt tilldelas aktiviteter som bidrar till hat och våld, bland annat mot judiska människor. EU kommer att stärka samarbetet mellan EU och Israel för att bekämpa antisemitism och främja återupplivandet av det judiska kulturarvet i hela världen.

Vad händer nu?

Strategin kommer att genomföras under perioden 2021–2030. Kommissionen uppmanar Europaparlamentet och rådet att stödja genomförandet av strategin och kommer att offentliggöra omfattande genomföranderapporter under 2024 och 2029. Medlemsstaterna har redan åtagit sig att förebygga och bekämpa alla former av antisemitism genom nya nationella strategier eller åtgärder inom de befintliga nationella strategierna och/eller handlingsplanerna för förebyggande av rasism, främlingsfientlighet, radikalisering och våldsam extremism. De nationella strategierna bör antas senast i slutet av 2022 och kommer att utvärderas av kommissionen senast i slutet av 2023.

Bakgrund

Den här strategin är EU:s åtagande för en framtid för judiskt liv inom och utanför EU. Den markerar kommissionens politiska engagemang för ett EU fritt från antisemitism och alla former av diskriminering, för ett öppet, inkluderande och jämlikt samhälle i EU.

Som en följd av symposiet om grundläggande rättigheter om antisemitism och antimuslimskt hat 2015 utsåg kommissionen sin första samordnare för kampen mot antisemitism och främjande av judiskt liv. I juni 2017 antog Europaparlamentet en resolution om bekämpning av antisemitism. I december 2018 antog rådet en förklaring om kampen mot antisemitism. I december 2019 blev kampen mot antisemitism en del av ansvarsområdet för kommissionens vice ordförande med ansvar för främjande av vår europeiska livsstil, vilket signalerade avsikten att ta itu med problemet som en övergripande prioritering. I december 2020 antog rådet även ett förklaring om integrering av kampen mot antisemitism i alla politikområden.

Många politikområden som är kopplade till kampen mot antisemitism är i första hand nationella ansvarsområden. EU har dock en viktig roll när det gäller att tillhandahålla politisk vägledning, samordna medlemsländernas åtgärder, övervaka genomförandet och framstegen, ge stöd via EU-medel och främja utbytet av god praxis mellan medlemsländerna. I detta syfte kommer kommissionen att göra sin befintliga tillfälliga arbetsgrupp för bekämpning av antisemitism till en permanent struktur som sammanför medlemsstaterna och de judiska gemenskaperna.

Läs mer

EU:s strategi för bekämpning av antisemitism och främjande av judiskt liv

Faktablad om EU:s strategi för bekämpning av antisemitism och främjande av judiskt liv

Frågor och svar

Webbplats om bekämpning av antisemitism

Samordnare för bekämpning av antisemitism och främjande av judiskt liv

Presskontakt:
 

Maria BLÄSSAR
Europeiska kommissionens representation i Sverige
Chef för avdelningen för press, media och informationsnätverk
+46 (0) 739-315430
maria.blassar@ec.europa.eu

Presskontakter talespersontjänsten vid EU-kommissionen i Bryssel

Christian WIGAND
Telefonnummer: +32 2 296 22 53
christian.wigand@ec.europa.eu

Katarzyna KOLANKO
Telefonnummer: + 32 2 296 34 44
katarzyna.kolanko@ec.europa.eu

Jördis FERROLI
Telefonnummer: +32 2 299 27 29
jordis.ferroli@ec.europa.eu

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sportbilstillverkaren Christian von Koenigsegg kan ta hem världsmästartiteln i entreprenörskap

Published

on

By

Torsdag 6 juni avgörs det vem som blir världens främsta entreprenör. Sveriges finalist i EY World Entrepreneur Of The Year 2024 är Christian von Koenigsegg, vd och grundare av Koenigsegg Automotive. Han startade sitt företag med målet att bygga världens snabbaste sportbil. I år finns entreprenörer från 47 länder på plats i Monaco där tävlingen äger rum. Vinnaren utses av en oberoende jury.

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Årets världsfinal arrangeras 4–7 juni i Monaco. Christian von Koenigsegg som vann den svenska finalen i Stockholms stadshus representerar Sverige. Tävlingen omfattade från början tusentals nominerade företag och nu återstår finalister från 47 länder.

Christian von Koenigsegg startade sitt företag 1994 med en vision att skapa världens snabbaste sportbil, utan tidigare erfarenhet och få resurser. 2002 blev visionen verklighet när den första bilen lämnade fabriken i Ängelholm. Guinness rekordbok utsåg modellen CC8S till världens starkaste produktionsbil. I dag har Koenigsegg Automotive cirka 500 anställda och företaget är världsledande inom utveckling och tillverkning av supersportbilar. Som en av de mest innovativa biltillverkarna i världen siktar Christian von Koenigsegg på att fortsätta utveckla teknik och specialkomponenter.

–  Att bygga Koenigsegg har varit ett livsverk och en otrolig givande upplevelse. Innovationen som har producerats från Koenigseggs utvecklingsavdelning har varit industribrytande och gett oss en värdefull plattform som är unik för Koenigsegg. Vi gör det inte bara för att ge våra bilar avancerade funktioner och körglädje, utan också med tron att våra innovationer kan gynna den bredare mobilitetsindustrin och miljön. Att genomföra sådant arbete med min fru och familj, våra anställda från 47 nationaliteter samt globala kunder och partners, är en ständig glädje. Jag ser fram emot att träffa världens främsta entreprenörer i Monaco och diskutera gemensamma mål och utmaningar, säger Christian von Koenigsegg.

Den oberoende jury som utsåg Christian von Koenigsegg till vinnare under den nationella finalen i Sverige lyfte hans uthållighet, tålamod och förmåga att titta in i framtiden.

– Christian tickar i alla boxar för egenskaper hos en entreprenör. Han har lyckats skapa ett varumärke i en bransch som domineras av stora, globala jättar där det i princip är omöjligt att vara ett startup-företag. Christian har gjort avtryck internationellt genom att våga satsa på sin dröm och jag är stolt över att han är Sveriges representant i världsfinalen, säger Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i Sverige.

Valet av vinnare baseras på fyra kriterier
Under världsfinalen i Monaco utser en oberoende internationell jury årets vinnare på kvällen den 6 juni. Alla finalister bedöms utifrån fyra kriterier: inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Förra årets svenska finalist och tävlande var Peter Carlsson, Northvolt. Läs mer om årets finalister här.

Pressbilder EY World Entrepreneur of The Year: https://www.flickr.com/photos/weoy_monaco/albums/  
Mer information om EY Entrepreneur Of The Year: www.eoy.se

För mer information, vänligen kontakta:
Carlos Esterling, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year Sverige, 070-3189197, carlos.esterling@se.ey.com 
Miriam Franzén, Communication Advisor på EY, 073-544 82 80, miriam.franzen@se.ey.com

Om EY Entrepreneur Of The Year
EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna
Entrepreneurial Winning Women, Young Entrepreneurship Of The Year och Best International Growth.

Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungsund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Northvolt, Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Klarna och Netonnet Group. Tidigare vinnare av EY World Entrepreneur Of The Year inkluderar Doris Hsu, Chairperson and CEO of GlobalWafers Co., Ltd. (Taiwan), Mohed Altrad, koncernchef Altrad Group (Frankrike); Uday Kotak, vd Kotak Mahindra Bank Limited (Indien) och Hamdi Ulukaya, grundare och koncernchef Chobani, Inc. (USA).

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte ”Building a better working world” och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

TopRight Nordic AB (publ), Q1 koncernen 2024

Published

on

By

Summering koncernen Q1 2024

Omsättningen  1 januari till 31 mars 20,142 MSEK (28,082 MSEK)

Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITA) var -2,430 MSEK (-13,068 MSEK)

Rörelseresultatet för Q1 -3,780 MSEK (-16,159 MSEK)

  • Under första kvartalet har koncernen lagt all kraft på att ställa om verksamheten, sänka kostnaderna, avyttra HISAB som en del i att renodla verksamheten och lämna byggsektorn och istället lägga kraften på TopSolutions och TopEnvironment.
  • HR och finansfunktionen finns på plats i Stockholm och en rejält bantad overhead är genomförd som ger oss rätt kostnadsmatch mot verksamheten som nu växer fram.
  • Den snabba inbromsningen, framflyttade projekt och där leverantörer ställde krav på förskottsbetalningar fick vår satsning med Ljusföretaget TD Light försattes i konkurs
  • Men trots att bolagets ekonomiska utmaningar har haft ett fast grepp om koncernen, så fortsätter vi att utveckla, lägga vårt fokus på dessa områden för där ligger vår framtid.
  • Orderboken för första kvartalet är 33,2 MSEK

Läs mer på www.toprightnordic.com och Inergia.se

Denna information är sådan information som TopRight Nordic Aktiebolag (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 maj 2024 kl. 07.35 CEST.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Anders Myrbäck, VD för TopRight Nordic AB (publ) på 0703-32 30 07 eller via mail, anders.myrback@toprightnordic.com

TopRight Nordic AB (publ) är ett publikt aktiebolag noterat på NGM Nordic SME.

TopRight Nordic AB (publ) Taptogatan 6                                
115 26 Stockholm                                                                                    
+46 (0)
8-530 300 50 www.toprightnordic.com                                               

TopRight Nordic AB (publ) Beatrice Lesslies Gata 7
421 31 Västra Frölunda           
+46 (0) 31-20 16 60
www.toprightnordic.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

DRM-LND öppnar nytt samtidigt som Partyland och Lundbergs får nya lokaler i Femman

Published

on

By

Nu får Femman ett eget drömland. DRM-LND, platsen där kunderna kan skapa egna mobilskal och smycken, öppnar sin första butik i Göteborg i början av augusti. Under sommaren kommer också två befintliga Femman-butiker, Lundbergs och Partyland att flytta till nya lokaler.

DRM-LND startade i oktober 2023 och erbjuder världens största sortiment för att skapa egna personifierade produkter och accessoarer. Den ca 90 kvm stora butiken i Femman blir kedjans fjärde i Sverige och siktet är därefter inställt på en internationell expansion med butiker i Danmark, London och Los Angeles. Bakom DRM-LND står Mikael Söderlindh, grundaren av Happy Socks.

– Våra kunder finns på TikTok, och när vi frågade våra följare vart de helst ville se nästa butik, var valet självklart. Femman i Göteborg har en målgrupp, läge och image som passar DRM-LND oerhört bra. Den nya butiken kommer bli något alldeles unikt och dessutom blir det startskottet för lanseringen av de nya produkterna man kan personifiera utöver smycken och mobilskal, säger Mikael Söderlindh, vd DRM-LND.

Partyland, som har haft butik i Femman sedan 2018, kommer i början av juli att flytta till en ca 100 kvm stor lokal på övre plan. Den nya butiken erbjuder kedjans hela sortiment.

Lundbergs Handskar & Väskor, med anor från 1928, öppnade butik i Femman 2021. Nu väljer de att skala upp till en mer än dubbelt så stor lokal på ca 190 kvm som öppnar i mitten på juni. Butiken får ny design och hela sortimentet med väskor, plånböcker och handskar kommer breddas med ett extra fokus på reseffekter.

– Det är otroligt roligt att få en sådan fin bekräftelse på Femmans attraktivitet bland både varumärken och kunder. Två starka varumärken gör nysatsningar och samtidigt öppnar DRM-LND sin nyskapande butik som vänder sig till en ung kreativ målgrupp”, säger Malin Måhlin, Uthyrare butik på Hufvudstaden.

Frågor hanteras av:

Marie Larsson, projektledare Marknad, marie.larsson@hufvudstaden.se,

telefon 031-71 02 33.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.