Marknadsnyheter
Euroflorist 2.0 Obligation AB (publ) – Delårsrapport för april – juni 2024
Korthet – april till juni
- Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 162 mSEK, en ökning om 1 mSEK jämfört med samma period 2023.
- Justerad EBITDA uppgick till -1 mSEK, en minskning om 7 mSEK jämfört med samma period 2023. Under andra kvartalet har inga kostnader redovisats som jämförelseförstörande.
- EBITDA-marginal, justerad, uppgick till -0,4%, en minskning om 4,5 procentenheter jämfört med samma period 2023.
- EBITDA uppgick till -1 mSEK, en minskning om 1 mSEK jämfört med samma period 2023.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -34 mSEK, en ökning om 29 mSEK jämfört med samma period förra året.
Korthet – januari till juni
- Nettoomsättningen för halvåret uppgick till 428 mSEK, en ökning om 37 mSEK jämfört med samma period 2023.
- Justerad EBITDA uppgick till 27 mSEK, en ökning om 7 mSEK jämfört med samma period 2023. Under halvåret har inga kostnader redovisats som jämförelseförstörande.
- EBITDA-marginal, justerad, uppgick till 6,3%, en ökning om 1,1 procentenheter jämfört med samma period 2023.
- EBITDA uppgick till 27 mSEK, en ökning om 16 mSEK jämfört med samma period 2023.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 mSEK, en ökning om 42 mSEK jämfört med samma period förra året.
VD | Har ordet
För andra kvartalet 2024 har vi kunnat leverera en förbättrad nettoomsättning jämfört med Q2 2023, drivet av ökad volym för box. Lönsamheten per order fortsätter öka jämfört med samma kvartal året tidigare, detta för åttonde kvartalet i rad. OPEX visar upp en positiv trend, följt av den omorganisation som gjordes i slutet av 2023.
Försäljningsmässigt är volymerna under kvartalet svagare än förväntat, särskilt i april då påsken inföll redan i mars, medan Mors dag bidrog positivt i flertalet länder i maj. Implementeringen av vår nya ehandels-plattform skapade även vissa inkörningsproblem, vilket hade en tillfällig negativ påverkan på både volymerna och kostnaden för performance marketing. Inkörningsproblemen löstes under kvartalet och vi har sett en förbättrad trend under kvartalets gång. Box-andelen fortsätter att öka i alla tre regioner vilket har en positiv effekt på vår nettoomsättning.
Trots tecken på en förbättring i det makroekonomiska klimatet och inflationsutvecklingen är marknadsutvecklingen fortsatt osäker, vilket har en påverkan på kundens plånbok. Efterfrågan på snittbuketter online är i många av våra marknader svagare än tidigare år, vilket ger en ökad konkurrenssituation och en ökad performance marketing-kostnad. Samtidigt fortsätter vi växa i flera marknader, inklusive vår största marknad, England, trots en vikande marknad.
Vi ser en försämring i EBITDA jämfört med förra året, drivet av framförallt den ökade performance marketing-kostnaden. Under kvartalet såg vi dock den fulla besparingseffekten från organisationsförändringen som genomfördes i slutet av förra året samt hade en ökad lönsamhet per order. Kassaflödet har markant förbättrats jämfört med samma period föregående år.
Den nya ehandels-plattformen rullades ut under första kvartalet, och under andra kvartalet uppdaterades den för att lösa ett antal inkörningsproblem. Under senare delen av kvartalet har plattformen levererat över förväntan avseende konverteringsgrad, performance och SEO. Vi kommer kontinuerligt uppdatera plattformen för att förbättra kundupplevelsen och konverteringsgraden. Under kvartalet har vi också fortsatt implementeringen av vår ”value-for-money”-positionering, där vi ser en tydlig försäljningsökning i de länder vi har genomfört förändringen. Detta arbete fortsätter också under nästa kvartal.
Som ett led i att sänka kostnaden för performance marketing har vi ett ökat fokus på lojalitet, både genom fortsatt utveckling av vårt CRM-arbete samt aktiviteter för att ytterligare öka vår kundnöjdhet. Vårt fokus på att förbättra vårt Box-erbjudande kvarstår.
Vi kommer fortsätta fokusera på det vi kan påverka och arbeta med förbättringar av bolaget. Vår ambition är att fortsätta utveckla bolaget, investera och ta marknadsandelar. Det absolut viktigaste för oss är att bygga för framtiden.
Magnus Silfverberg
VD | Koncernchef
Malmö, 28:e augusti 2024
Närmre upplysningar lämnas av:
Magnus Silfverberg, Verkställande direktör.
E-post: magnus.silfverberg@euroflorist.com
Anders Denvall, CFO.
E-post: anders.denvall@euroflorist.com
Det finns alltid en anledning att ge blommor.
Euroflorist är en ledande europeisk e-handelsplattform för blommor och kompletterande produkter.
Vi tycker att blommor är det bästa sättet att uttrycka känslor och att ingen anledning är för stor eller liten för att ge blommor till sig själv, eller någon annan. Vi finns i tio länder i Europa och levererar över hela världen.
Marknadsnyheter
Dustin publicerar resultatuppdatering för fjärde kvartalet
Dustin publicerar idag en resultatuppdatering för det fjärde kvartalet 2023/24 efter att ha sammanställt preliminärt finansiellt resultat för augusti. Bolaget förväntas rapportera en nettoomsättning på cirka 5,0 miljarder kronor (5,1) och ett justerat EBITA-resultat om 20-40 miljoner kronor (142) för det fjärde kvartalet.
Utvecklingen i det säsongsmässigt svagare fjärde kvartalet har haft en resultatmässigt ofördelaktig försäljningsmix mellan länder och kundgrupper. Förändringen i försäljningsmixen avviker från normala säsongsmönster och förklaras av en hög andel försäljning till offentlig sektor i kombination med en hög andel försäljning i nya avtal med initialt lägre marginal inom segment LCP. Därtill har efterfrågan inom segment SMB varit fortsatt svag. Justerat EBITA har därutöver belastats med kostnader av engångskaraktär om motsvarande cirka 20 miljoner kronor i kvartalet, hänförliga till en justering av ett tidigare försäkringsärende.
Nettorörelsekapitalet förväntas uppgå till cirka 200 miljoner kronor (-36), där ökningen förklaras av normal säsongsvariation samt hög aktivitet under senare delen av kvartalet. Skuldsättningsgraden mätt som nettoskuld i förhållande till justerad EBITDA beräknas uppgå till omkring 4,0 gånger (5,0).
”Marknadsutvecklingen har varit fortsatt utmanande i kvartalet. Vi har sett en tydlig förändring i försäljningsmixen mellan såväl kunder som avtal och geografier inom segment LCP och en fortsatt svag efterfrågan inom segment SMB, vilket haft en negativ påverkan på marginalutvecklingen. Mot bakgrund av underliggande drivkrafter och positiva prognoser kring marknadsutvecklingen från ledande tillverkare och marknadsanalysföretag, förväntar vi fortsatt en gradvis förbättring av marknaden under 2024”, säger Johan Karlsson, VD och koncernchef på Dustin.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Fredrik Sätterström, IR-ansvarig
fredrik.satterstrom@dustin.com, 0705 10 10 22
Kontaktperson:
Eva Ernfors, Informationschef
eva.ernfors@dustin.com, 070 258 62 94
Denna information är sådan information som Dustin Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 september 2024 kl. 23:20 CET.
Om Dustin
Dustin är en ledande onlinebaserad IT-partner i Norden och Benelux. Vi hjälper våra kunder att vara i framkant genom att förse dem med rätt IT-lösning för deras behov.
Vi erbjuder cirka 280 000 produkter med tillhörande tjänster till företag, offentlig sektor och privatpersoner. Omsättningen för verksamhetsåret 2022/23 uppgick till cirka 23,6 miljarder kronor och mer än 90 procent av intäkterna kom från företagsmarknaden.
Dustin har cirka 2 200 medarbetare och är sedan 2015 börsnoterat på Nasdaq Stockholm med huvudkontor i Nacka Strand strax utanför centrala Stockholm.
Marknadsnyheter
Dustin publicerar resultatuppdatering för fjärde kvartalet
Dustin publicerar idag en resultatuppdatering för det fjärde kvartalet 2023/24 efter att ha sammanställt preliminärt finansiellt resultat för augusti. Bolaget förväntas rapportera en nettoomsättning på cirka 5,0 miljarder kronor (5,1) och ett justerat EBITA-resultat om 20-40 miljoner kronor (142) för det fjärde kvartalet.
Utvecklingen i det säsongsmässigt svagare fjärde kvartalet har haft en resultatmässigt ofördelaktig försäljningsmix mellan länder och kundgrupper. Förändringen i försäljningsmixen avviker från normala säsongsmönster och förklaras av en hög andel försäljning till offentlig sektor i kombination med en hög andel försäljning i nya avtal med initialt lägre marginal inom segment LCP. Därtill har efterfrågan inom segment SMB varit fortsatt svag. Justerat EBITA har därutöver belastats med kostnader av engångskaraktär om motsvarande cirka 20 miljoner kronor i kvartalet, hänförliga till en justering av ett tidigare försäkringsärende.
Nettorörelsekapitalet förväntas uppgå till cirka 200 miljoner kronor (-36), där ökningen förklaras av normal säsongsvariation samt hög aktivitet under senare delen av kvartalet. Skuldsättningsgraden mätt som nettoskuld i förhållande till justerad EBITDA beräknas uppgå till omkring 4,0 gånger (5,0).
”Marknadsutvecklingen har varit fortsatt utmanande i kvartalet. Vi har sett en tydlig förändring i försäljningsmixen mellan såväl kunder som avtal och geografier inom segment LCP och en fortsatt svag efterfrågan inom segment SMB, vilket haft en negativ påverkan på marginalutvecklingen. Mot bakgrund av underliggande drivkrafter och positiva prognoser kring marknadsutvecklingen från ledande tillverkare och marknadsanalysföretag, förväntar vi fortsatt en gradvis förbättring av marknaden under 2024”, säger Johan Karlsson, VD och koncernchef på Dustin.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Fredrik Sätterström, IR-ansvarig
fredrik.satterstrom@dustin.com, 0705 10 10 22
Kontaktperson:
Eva Ernfors, Informationschef
eva.ernfors@dustin.com, 070 258 62 94
Denna information är sådan information som Dustin Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 september 2024 kl. 23:20 CET.
Om Dustin
Dustin är en ledande onlinebaserad IT-partner i Norden och Benelux. Vi hjälper våra kunder att vara i framkant genom att förse dem med rätt IT-lösning för deras behov.
Vi erbjuder cirka 280 000 produkter med tillhörande tjänster till företag, offentlig sektor och privatpersoner. Omsättningen för verksamhetsåret 2022/23 uppgick till cirka 23,6 miljarder kronor och mer än 90 procent av intäkterna kom från företagsmarknaden.
Dustin har cirka 2 200 medarbetare och är sedan 2015 börsnoterat på Nasdaq Stockholm med huvudkontor i Nacka Strand strax utanför centrala Stockholm.
Marknadsnyheter
Gothenburg-based Recorded Future sold for 27.5 billion SEK
The Swedish security company Recorded Future, with roots in Gothenburg and a strong connection to Chalmers University of Technology, has been acquired by Mastercard for a total of 27.5 billion SEK. The deal not only marks a significant step for both the company and Mastercard but also highlights Gothenburg’s tech scene, which in recent years has increasingly begun to make its mark on the global tech industry.
Recorded Future was founded in 2009 by Gothenburg natives Christopher Ahlberg and Staffan Truvé and has since grown to become a global leader in threat intelligence and cybersecurity. The company offers its customers real-time information on threats and attacks that help organizations protect their systems and data. Their innovative use of machine learning and advanced data analysis methods has made them an indispensable player in the cybersecurity sector. Recorded Future is the world’s largest threat intelligence company, with more than 1,900 clients in 75 countries, including the governments of 45 countries and over 50% of the Fortune 100 companies.
That Recorded Future has its roots in Gothenburg is no coincidence. The founders, with strong ties to Chalmers and the University of Gothenburg, have been part of the city’s tech ecosystem, which has continued to grow in significance. The company also has a product development office in Gothenburg. In recent years, Gothenburg has become a melting pot for startups and innovations, and Recorded Future is an excellent example of how local expertise can scale globally. The company is undoubtedly one of Sweden’s most successful startups, despite being relatively unknown to many Swedes.
“Fifteen years ago, we created Recorded Future with a simple goal to secure the world with intelligence. By joining forces with Mastercard, we see an opportunity to help more businesses and governments determine the steps to reach their full potential – and to make it possible for everyone to feel safer in their daily lives”, says Christopher Ahlberg, CEO of Recorded Future.
For Mastercard, the acquisition is a strategic move in an increasingly digitalized society, where the need for advanced cybersecurity is only growing. By this acquisition, Mastercard strengthens its position in cybersecurity, and for Gothenburg’s tech scene, the deal means that the city continues to be relevant on the world map for technological innovation. It is a reminder of the incredible capacity that exists within the region and its potential to be a leader in the global tech industry.
Recorded Future
- Founded: 2009
- Founders: Chalmers alumni Christopher Ahlberg and Staffan Truvé (other co-founders: Erik Wistrand, Jan Sparud, and Andy Palmer)
- Headquarters: Somerville, outside Boston, USA (with roots in Gothenburg)
- Business: Cybersecurity, threat intelligence
- Clients: More than 1 900 clients in 75 countries, including the governments of 45 countries and over 50% of the Fortune 100 companies
- Acquired by: Mastercard
- Purchase price: 27.5 billion SEK
Learn more
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke