Marknadsnyheter
European Space Agency ESA lanserar DECARDIS-projektet med Awake.AI, ABB och Wallenius Marine för att optimera interaktionen mellan fartyg och hamnar


- Konsortium ska utveckla en lösning för optimering av rutter och hamnanlöp, som kommer att ingå i projektet Decarbonization through the Digitalization in Shipping (DECARDIS)
- Lösningen kommer göra det möjligt för fartyg att anpassa sin hastighet och anlända till hamnen vid rätt tidpunkt istället för att behöva vänta på att en kajplats ska bli tillgänglig
- Genom att optimera ankomsttiderna kan fartygen undvika ”skynda-och-vänta”-mönstret, vilket minskar både bränsleförbrukningen och miljöpåverkan
Europeiska rymdorganisationen (ESA) har initierat ett nytt flaggskeppsprojekt, Decarbonization through the Digitalization in Shipping (DECARDIS), tillsammans med optimeringsplattformsföretaget Awake.AI, teknikledaren ABB och rederiet Wallenius Marine. Konsortiet, som finansieras av ESA och leds av Awake.AI, kommer att samarbeta kring en lösning för optimering av hamnanlöp, som fokuserar på att hjälpa fartyg att minska utsläppen av växthusgaser genom att övervinna ineffektivitet i interaktionen mellan fartyg och hamn.
Trots stora framsteg inom smart fartygsteknik och hög automationsgrad i hamnar saknas transparens i relationerna mellan hamn- och fartygssystem, och data om rutter och hantering vid kaj är ofta begränsade till slutna plattformar. Fartyg som uppmanas att fortsätta utan dröjsmål får ofta vänta vid ankomsten till hamnen, efter att ha slösat bränsle och genererat ytterligare utsläpp.
DECARDIS-projektet syftar till att utveckla en integrerad och interoperabel lösning för att koppla samman beslut om fartygs rutt och hastighet med just-in-time-ankomst till kaj. Det blir världens första lösning för att optimera en hel rutt och hamnanlöp, snarare än bara en del av den. DECARDIS-parterna bedömer att en sådan lösning, om den antas på global nivå, skulle kunna bidra till betydande utsläppsminskningar.
Detta är mycket viktigt för en bransch som pressas av IMO:s (Internationella sjöfartsorganisationen) mål att nå nettonollutsläpp av växthusgaser senast 2050 och EU:s förslag till klimatmålsplan för 2030 om att minska utsläppen med minst 55 procent till 2030 jämfört med 1990 års nivåer.
DECARDIS-projektet syftar till att integrera lösningen för ruttoptimering från OVERSEA, ett samarbete mellan ABB och Wallenius Marine, med de lösningar för optimering av hamnanlöp som erbjuds av Awake.AI, i en driftkompatibel lösning. Användarna kommer att få tillgång till denna lösning för optimering av rutter och hamnanlöp via ett webbaserat gränssnitt som är kompatibelt med befintliga lösningar ombord.
Användarna av OVERSEA får både en avancerad digital lösning och stöd från experter för att fatta beslut om att optimera fartygets operativa prestanda, sänka bunkerkostnaderna och minska utsläppen.
“Med OVERSEA-samarbetet etablerar vi en smart supporttjänst för fartygsflottor som ökar effektiviteten“, säger Jesper Lögdström, Head of Performance Management Center, Wallenius Marine. “Vi strävar efter att ge besättningar och landorganisationer en gemensam förståelse för data och stödja dem med insikter och tillämpliga rekommendationer för att förbättra fartygets operativa prestanda. Transparens och ett nära samarbete med kunderna kommer att vara avgörande för att lyckas.“
Förra året slutförde Awake.AI sitt första ESA-demonstrationsprojekt, ‘Smart Port Marketplace’ som möjliggör automatisering av köp och försäljning av hamntjänster och -produkter.
“Tillsammans med ABB och Wallenius Marine har vi en gemensam vision för branschen; tänk om inget fartyg någonsin skulle behöva stressa för att sedan vänta. Varje fartyg skulle alltid segla i sin optimala hastighet och ta den optimala rutten”, säger Karno Tenovuo, VD, Awake.AI. “Genom att kombinera de tekniker som Awake.AI har för optimering av hamnanlöp och ABB och Wallenius Marine har för optimering av rutten, kan vi göra denna vision till verklighet.”
“Vi på ABB har utvecklat en ledande position inom digitalisering av sjöfart baserat på en blandning av systemutveckling och sektorexpertis inom kraftdistribution, styrning och automation, framdrivning och programvara för fartygshantering”, säger Osku Kälkäjä, chef för Digital Business, ABB Marine & Ports. “Denna sektorspecifika expertis övertygar oss också om att samarbete är nyckeln till att övervinna ineffektivitet som bromsar utvecklingen mot en mer hållbar sjöfart. Att arbeta med Wallenius Marine på OVERSEA har stärkt denna övertygelse. Vi ser fram emot det spännande arbete vi har framför oss tillsammans med Awake.AI när det gäller digitalisering av hamnanlöp.”
Projektet är en del av ESA:s uppmaning om minskade koldioxidutsläpp inom sjöfarten, som syftar till att stödja utvecklingen av hållbara rymdbaserade tjänster och applikationer som tar itu med utmaningar relaterade till minskade koldioxidutsläpp inom sjöfartsindustrin. Dessutom syftar uppmaningen till att hjälpa sjöfartssektorn att anpassa sig till och följa nya europeiska och internationella regelverk.
“Sjöfartssektorn genomgår en djupgående omvandling för att uppfylla målen för minskade koldioxidutsläpp. DECARDIS är ett utmärkt exempel på hur rymddata i kombination med digitalisering kan användas för att förändra sektorn med omedelbar verkan och utan att kompromissa med prestandan”, säger Nil Angli, Maritime Lead på ESA Space Solutions.
Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 4 november 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.
ABB är globalt ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Genom att kombinera sin expertis inom ingenjörskunnande och digitalisering hjälper ABB industrier att prestera på en konstant hög nivå, samtidigt som de blir mer effektiva, produktiva och hållbara och kan öka sin konkurrenskraft. På ABB kallar vi detta för ”Engineered to Outrun”. Företaget har över 140 års historia och mer än 105 000 medarbetare över hela världen. ABB:s aktier är noterade på SIX Swiss Exchange (ABBN) och Nasdaq Stockholm (ABB). www.abb.com
Awake.AI är ett optimeringsplattformsföretag vars lösningar fokuserar på att utveckla skräddarsydda AI/ML-modeller för att optimera flödet av gods genom hamnarna, samt minska väntetiderna och utsläppen. Awake’s AI-drivna logistikplattform är utvecklad för att sammanföra alla maritima aktörer till havs, i hamnar och på land, vilket gör hamnverksamheten mer effektiv, säker och hållbar. För terminaloperatörer optimerar vi hamnanlöp med AI-insikter, för hamnmyndigheter maximerar vi användningen av deras befintliga hamnkapacitet, för fartygsoperatörer möjliggör vi JIT-ankomst (Just-in-Time) och snabbare hanteringstider och för ägare av godset ger vi full insyn i flödet till sjöss, i hamn och på land. www.awake.ai
Wallenius Marine strävar efter att vara ledande inom hållbar sjöfart och innovativ fartygsdesign. Företaget bemannar och underhåller fartyg, designar framtidens fartyg, driver nybyggnadsprojekt och erbjuder olika marina IT-tjänster. Wallenius Marine ingår i Soya Group, som också är delägare i eller finansiär av olika innovationsprojekt för att utveckla en mer hållbar sjöfart. www.walleniusmarine.com
ESA Space Solutions är den självklara platsen för bra affärsidéer som involverar rymden inom alla områden av samhälle och ekonomi. Vårt uppdrag är att stödja entreprenörer i Europa i utvecklingen av verksamheter som använder satellittillämpningar och rymdteknik för att förbättra vardagen, vilket ger miljömässiga och samhälleliga fördelar. https://business.esa.int/maritime
ABB Sverige
Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke