Connect with us

Marknadsnyheter

Europeiska planeringsterminens höstpaket – stöd till en varaktig och inkluderande återhämtning i ett läge med stor osäkerhet

Published

on

I dag lägger EU-kommissionen fram Europeiska planeringsterminens höstpaket som omfattar yttranden om euroländernas budgetförslag för 2021 och rekommendationen om den ekonomiska politiken i euroområdet. Paketet är den andra etappen i 2021 års omgång av Europeiska planeringsterminen, som inleddes i september med den årliga strategin för hållbar tillväxt där begreppet konkurrenskraftig hållbarhet står i centrum. Den årliga strategin innehåller strategiska riktlinjer för medlemsländerna när de ska utarbeta sina återhämtnings- och resiliensplaner och beskriver förhållandet mellan faciliteten för återhämtning och resiliens och planeringsterminen. Till grund för dagens paket ligger den ekonomiska höstprognosen 2020 som tagits fram i en tid av stor osäkerhet. Enligt höstprognosen kommer den ekonomiska chock som coronapandemin har orsakat att leda till att den ekonomiska aktiviteten i euroområdet och i EU även under 2022 kommer att vara lägre än före pandemin.

Yttranden om euroländernas utkast till budgetplaner

Yttrandena om utkasten till budgetplaner för 2021 tar hänsyn till den pågående folkhälsokrisen, den höga graden av osäkerhet och den djupa konjunkturnedgång som covid-19-utbrottet har lett till. Med tanke på att stabilitets- och tillväxtpaktens allmänna undantagsklausul har aktiverats var de finanspolitiska rekommendationer som rådet utfärdade i juli 2020 av ett kvalitativt slag. I dagens yttranden granskas därför särskilt om de planerade stödjande budgetåtgärderna för 2021 är tillfälliga och, om de inte är det, om några kompenserande åtgärder har planerats.

Kommissionen anser att alla planer överlag ligger i linje med rådets rekommendationer från den 20 juli 2020. De flesta åtgärder stöder den ekonomiska aktiviteten i ett läge med avsevärd osäkerhet. Vissa åtgärder i Frankrikes, Italiens, Litauens och Slovakiens utkast till budgetplaner verkar inte vara tillfälliga eller matchas av kompenserande åtgärder. Litauen har lämnat in ett budgetförslag som bygger på ett scenario med oförändrad politik och har uppmanats att lämna in ett uppdaterat förslag.

Eftersom Belgien, Frankrike, Grekland, Italien, Portugal och Spanien redan före pandemin hade en hög statsskuld och stora utmaningar i fråga om hållbarheten på medellång sikt är det viktigt att se till att den finanspolitiska hållbarheten på medellång sikt bevaras när länderna vidtar stödjande budgetåtgärder.

Åtgärder enligt stabilitets- och tillväxtpakten när det gäller Rumänien

Rumänien omfattas av förfarandet vid alltför stora underskott sedan april 2020 eftersom landet överskred fördragets tröskelvärde för underskott 2019. Mot bakgrund av den fortsatta stora osäkerheten på grund av coronapandemin anser kommissionen att inga ytterligare steg ska tas just nu i förfarandet om alltför stora underskott i fråga om Rumänien. Kommissionen ska utvärdera Rumäniens budgetläge igen under våren 2021.

Rekommendationen för euroområdet, rapporten om förvarningsmekanismen och förslaget till en gemensam sysselsättningsrapport

Rekommendationen om den ekonomiska politiken i euroområdet innehåller skräddarsydda råd till euroländerna om frågor som gäller hur euroområdet fungerar som helhet. I år ger rekommendationen också vägledning om vad euroländerna bör prioritera i sina återhämtnings- och resiliensplaner. Euroländerna uppmanas att se till att deras finanspolitisk är fortsatt stödjande under 2021. De bör lägga om finanspolitiken så att de kan nå en försiktig statsfinansiell ställning på medellång sikt när smittspridningen och de ekonomiska förhållandena tillåter detta. Länderna uppmuntras att stärka sina institutionella ramar och införa prioriterade reformer och investeringar som kan göra euroområdet och medlemsländernas ekonomier mer hållbara och resilienta. Reformerna och investeringarna bör skapa rätt förutsättningar för en ekonomisk återhämtning som är förenlig med den gröna och den digitala omställningen. Enligt rekommendationen måste den ekonomiska och monetära unionen dessutom fullbordas och eurons internationella roll stärkas.

I rapporten om förvarningsmekanismen, som är ett verktyg för att upptäcka potentiella makroekonomiska obalanser, drar kommissionen slutsatsen att medan de makroekonomiska obalanserna höll på att avta före covid-19-utbrottet verkar riskerna för obalanser nu växa i de EU-länder som redan hade obalanser före coronapandemin. I rapporten rekommenderas fördjupade granskningar för att kartlägga och utvärdera hur allvarliga de eventuella makroekonomiska obalanserna är i samma tolv EU-länder som redan konstaterades ha obalanser eller alltför stora obalanser i februari 2020. Det rör sig om Cypern, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Nederländerna, Portugal, Rumänien, Spanien, Sverige och Tyskland.

I förslaget till en gemensam sysselsättningsrapport analyseras coronapandemins effekter på sysselsättningen och den sociala situationen i EU. Coronakrisen har satt stopp för en sex år lång positiv utveckling på arbetsmarknaden. Det totala antalet sysselsatta och förvärvsfrekvensen har fallit avsevärt, även om arbetslösheten bara har ökat måttligt hittills tack vare att länderna snabbt införde system för korttidsarbete och liknande åtgärder. De medlemsländer som redan hade allvarliga samhällsekonomiska problem före pandemin är nu ännu mer utsatta. Vilket genomslag den ekonomiska chocken får på arbetsmarknaden skiljer sig åt mellan branscher och kategorier av arbetstagare. Den sjunkande sysselsättningen har i högre grad drabbat arbetstagare med atypiska anställningsformer. Arbetslösheten bland unga har ökat mer uttalat än i andra åldersgrupper. Andelen unga som varken arbetar eller studerar har ökat kraftigt. Arbetstagare födda utanför EU är också hårt drabbade. Kommissionen ska fortsätta att noga övervaka alla arbetsmarknader och den sociala utvecklingen och regelbundet uppdatera verktyget för bedömning av sysselsättningssituationen och verktyget för bedömning av situationen för det sociala skyddet. I 2021 års exceptionella omgång av Europeiska planeringsterminen ska den gemensamma sysselsättningsrapporten dessutom hjälpa EU-länderna att kartlägga vilka områden som bör prioriteras för reformer och investeringar och ingå i deras återhämtnings- och resiliensplaner mot bakgrund av riktlinjerna för sysselsättningen.

Kommissionen är fast besluten att driva en strategi för hållbar tillväxt som ska hjälpa EU och medlemsländerna att nå FN:s mål för hållbar utveckling. I kommissionens arbetsdokument om målen för hållbar utveckling beskrivs kommissionens konkreta arbete för att leva upp till sitt åtagande för hållbar utveckling, agendan 2030 för hållbar utveckling och målen för hållbar utveckling. 

Rapporten om förstärkt övervakning och rapporterna om övervakningen efter programperiodens slut

I den åttonde rapporten om förstärkt övervakning av Grekland drar man slutsatsen att de grekiska myndigheterna trots de ofördelaktiga omständigheter som coronapandemin orsakat har vidtagit nödvändiga åtgärder för att leva upp till sina åtaganden och har nått resultat när det gäller flera grundläggande reformer. Rapporten kan ligga till grund för Eurogruppens beslut om att frigöra nästa omgång politiskt villkorade skuldåtgärder.

I rapporterna om övervakningen efter programperiodens slut om Cypern, Irland, Portugal och Spanien drar man slutsatsen att ländernas återbetalningsförmåga är god.

Kommissionärernas uttalanden

– I EU pågår nu pandemins andra våg och vi måste byggare vidare på vårt arbete med att stödja varandra i den här stormen, säger kommissionens verkställande vice ordförande Valdis Dombrovskis med ansvar för en ekonomi för människor. Höstpaketet ska styra EU-ekonomierna mot lugnare vatten och ge vägledning för vår gemensamma återhämtning. För att EU ska kunna återta sin plats som en konkurrenskraftig aktör på världsscenen behöver vi målinriktade och tillfälliga finanspolitiska stödåtgärder och väl valda reformer och investeringar som driver på en rättvis och hållbar återhämtning för alla. Det behövs en snabb politisk överenskommelse om faciliteten för återhämtning och resiliens så att den kan tjäna som ett ekonomiskt ankare i stormen. Jag uppmanar alla EU-länder att lägga fast en ambitiös politisk agenda i sina återhämtnings- och resiliensplaner, till gagn för alla.– Länderna måste fortsätta att vidta åtgärder mot krisen och stödja återhämtningen trots att den första uppgången avbröts och stor osäkerhet råder, kommenterar ekonomikommissionär Paolo Gentiloni. De flesta åtgärderna i euroländernas budgetar för 2021 stöder därför helt riktigt den ekonomiska aktiviteten. Men en stark och balanserad återhämtning hänger på att Next Generation EU snabbt kan tas i bruk: för att återställa förtroendet, få fart på investeringarna igen och driva på de genomgripande reformer som krävs för att bevara vår planet, skapa rättvisare samhällen och göra digitaliseringen till en framgång. Därför uppmanar jag EU-länderna att visa stort ansvar gentemot sina egna invånare och alla i EU i denna avgörande stund. Låt oss föra återhämtningsplanen i hamn.

– Coronakrisen har satt stopp för en sex år lång positiv utveckling på arbetsmarknaden. Det har påverkat alla i EU, särskilt de unga och de med tillfälliga eller atypiska anställningar, säger kommissionär Nicolas Schmit med ansvar för sysselsättning och sociala rättigheter. EU ska fortsätta att mobilisera alla tillgängliga resurser och stödja länderna i deras arbete med att mildra krisens samhällsekonomiska konsekvenser. De måste skydda arbetstagarna, bevara jobben och underlätta övergången på arbetsmarknaden till en grön och digital ekonomi. Vi måste satsa på kompetens och vidareutbildning för att underlätta anpassningen till arbetsmarknaden efter coronakrisen. Under en kris är det viktigt att vi når ut till de mest utsatta i samhället och verkligen inriktar oss på att bekämpa fattigdom, exkludering och ojämlikheter.
 

Nästa steg

Kommissionen uppmanar Eurogruppen och rådet att diskutera paketet och godkänna den vägledning som ges i dag. Kommissionen ser också fram emot en konstruktiv dialog med Europaparlamentet om paketets innehåll och om varje kommande etapp i Europeiska planeringsterminen.

Läs mer 

Europeiska planeringsterminens höstpaket 2021: frågor och svar

Meddelande om euroländernas utkast till budgetplaner 2021

Yttranden om euroländernas utkast till budgetplaner

Rekommendationen för euroområdet 2021

Rapport om förvarningsmekanismen 2021

Förslag till gemensam sysselsättningsrapport 2021

Meddelande om Rumäniens finanspolitiska situation

Rapport om övervakningen efter programperiodens slut: Cypern

Rapport om övervakningen efter programperiodens slut: Irland

Rapport om övervakningen efter programperiodens slut: Portugal

Rapport om övervakningen efter programperiodens slut: Spanien

Rapport om förstärkt övervakning: Grekland

Kommissionens arbetsdokument om genomförandet av FN:s mål för hållbar utveckling

Årlig strategi för hållbar tillväxt 2021

Ekonomisk höstprognos 2020Europeiska planeringsterminen

Presskontakter

Maria BLÄSSAR
Chef för avdelningen för press, media och informationsnätverk
+46 (0)739-315430
maria.blassar@ec.europa.eu
                  

Marta WIECZOREK
+32 2 295 81 97
marta.wieczorek@ec.europa.eu

Enda MCNAMARA
+32 2 296 49 76
fenda.mcnamara@ec.europa.eu

Flora MATTHAES
+32 2 298 39 51
Flora.matthaes@ec.europa.eu

För allmänheten: Europe Direct på telefon 00 800 67 89 10 11 eller via e-post

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från årsstämma i OrganoClick AB (publ) 2024

Published

on

By

OrganoClick AB (publ) höll onsdagen den 15 maj 2024 årsstämma på bolagets huvudkontor i Täby varvid följande stämmobeslut fattades:

  • Att fastställa resultat- och balansräkningen samt koncernresultaträkning samt koncernbalansräkning.

  • Att disponera resultatet enligt styrelsens förslag i årsredovisningen.

  • Att bevilja styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för det gångna räkenskapsåret.

  • Att styrelsen under det kommande verksamhetsåret ska bestå av fem ordinarie ledamöter.

  • Att i enlighet med valberedningens förslag utge ett fast styrelsearvode om 400 000 kronor till styrelsens ordförande och 150 000 kronor för var och en av styrelsens ordinarie ledamöter, dvs. sammanlagt 1 000 000 kronor samt att revisorsarvode föreslås utgå enligt godkänd räkning.

  • Att intill nästa årsstämma i enlighet med valberedningens förslag omvälja Jan Johansson, Håkan Gustavson, Charlotte Karlberg och Chatarina Schneider samt nyval av Johan Magnusson till ordinarie styrelseledamöter. Till styrelseordförande omvaldes Jan Johansson i enlighet med valberedningens förslag. Styrelsen gav samtidigt ett stort tack till avgående styrelseledamot Malin Bugge för hennes viktiga bidrag till styrelsen och bolagets utveckling under de 4 år som hon suttit i OrganoClicks styrelse.

  • Att anta principer för hur valberedning ska tillsättas inför årsstämman 2025 i enlighet med förslag i kallelsen. 

  • Att ge styrelsen bemyndigande att intill nästa årsstämma vid ett eller flera tillfällen besluta om emission av aktier, teckningsoptioner eller konvertibler, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna att betalas kontant, med apportegendom eller genom kvittning. Emissionen får medföra en sammanlagd ökning av aktiekapitalet med högst 10% eller 97 950 kronor (motsvarande 9 795 000 aktier).

  • Att bevilja Valberedningens förslag om att utbetalning av styrelsearvode kan antingen ske i form av aktier i bolaget eller kontant

Verkställande direktören gav därefter sedvanlig presentation över bolagets aktiviteter och utfall 2023 samt en blick framåt under 2024 (bifogad presentation). Presentationen finns även upplagd på bolagets hemsida.

OrganoClick AB (publ) 

Styrelsen

……………………………………………………………………………..

För mer information, var vänlig kontakta:

Mårten Hellberg, VD

08-684 001 10, marten.hellberg@organoclick.com

……………………………………………………………………………..

Om OrganoClick 

OrganoClick AB (publ) är ett svenskt miljöteknikföretag noterat på Nasdaq First North Growth Market utvecklar, producerar och marknadsför funktionella material och kemitekniska produkter baserade på miljövänlig fiberkemi. Exempel på produkter som OrganoClick marknadsför är är den vattenavvisande textilbehandlingen OrganoTex®, biokompositen  OrganoComp®, ytbehandlings- och underhållsprodukter för villa- och fastighetsägare under varumärket BIOkleen®, biobaserade bindemedel för nonwovenmaterial under varumärket OC-BioBinder™ och det flam- och rötskyddade virket OrganoWood® (genom delägda dotterbolaget OrganoWood AB). OrganoClick grundades 2006 som en avknoppning från akademisk forskning vid Stockholm universitet och Sveriges lantbruksuniversitet inom modifiering av biofibrer. OrganoClick har vunnit flera priser såsom utnämningen till ”Sveriges mest lovande start-up bolag”, Sveriges bästa miljöinnovation, och tidigare mottaget flertalet utmärkelser såsom en Climate Solver av Världsnaturfonden (WWF), ett SUSTAINIA100-bolag och varit på Affärsvärldens och NyTekniks 33-lista för ”Sveriges hetaste teknikbolag. OrganoClick har sitt säte i Täby, norr om Stockholm, där bolagets produktion, FoU-, samt sälj- och marknadsavdelning är lokaliserat. OrganoClicks Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market är Mangold Fondkommission AB, tel: +46 (0)8 503 01 551, email: ca@mangold.se.  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gomero Group AB (publ) – Kommuniké från årsstämma 15 maj 2024

Published

on

By

Idag, tisdagen den 15 maj 2024, hölls årsstämma i Gomero Group AB (publ) lokaler med adress Kämpegatan 16, Göteborg. Årsstämman beslutade i samtliga punkter enligt styrelsens och valberedningens förslag. Till ordförande för årsstämman valdes Johan Rask.

Vid årsstämman beslutades i huvudsak följande:

Resultat- & balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- & balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023 i enlighet med angiven årsredovisning.

Fritt eget kapital balanserades, enligt beslut, i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade samtliga i styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Styrelse, revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöter Johan Rask, Alf Engqvist, Fredrik Östbye, Jörgen Hentschel och Malin Sparf Rydberg. Johan Rask omvaldes till styrelsens ordförande. Styrelsen består således av fem styrelseledamöter.

Årsstämman fastställde att arvode ska utgå med sammantaget 390 000 SEK varav 130 000 SEK till styrelsens ordförande samt med 65 000 SEK till respektive ledamot.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Frejs Revisorer AB till revisor med Ulf Johansson som huvudansvarig revisor. Det fastställdes att bolagets revisor arvoderas efter godkänd räkning.

Valberedning

Årsstämman beslutade om principer för tillsättande och ersättning av valberedning i enlighet med lämnat förslag.

Beslut om bemyndigande om nyemission

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier. Beslutet omfattar högst 2 500 000 SEK genom nyemission av högst 500 000 aktier.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils Lindgren, CFO

Tel. +46 (0)722 03 19 49

E-post: nils.lindgren@gomero.com

Jan-Eric Nilsson, VD

Tel. +46 (0) 73 519 10 11

E-post: jan-eric.nilsson@gomero.com

 

Om Gomero

Gomero Group AB (publ) är ett bolag som hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – en viktig strategisk fråga i energiomställningen. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan optimeras samtidigt som man möter kraven på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Gomeros produkt SIPP™ är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra kunder i nio länder med digitalisering av underhållsprocesser på transformatorstationer. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta mer effektivt med sitt underhåll. Bland Gomeros kunder finns bland annat Ellevio, Vattenfall, Lede AS, Fingrid och Deutsche Bahn.

Koncernen, med säte i Göteborg, består av två helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB och Gomero Pty. Ltd.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gomero Group AB (publ) – Kommuniké från årsstämma 15 maj 2024

Published

on

By

Idag, tisdagen den 15 maj 2024, hölls årsstämma i Gomero Group AB (publ) lokaler med adress Kämpegatan 16, Göteborg. Årsstämman beslutade i samtliga punkter enligt styrelsens och valberedningens förslag. Till ordförande för årsstämman valdes Johan Rask.

Vid årsstämman beslutades i huvudsak följande:

Resultat- & balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- & balansräkning för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023 i enlighet med angiven årsredovisning.

Fritt eget kapital balanserades, enligt beslut, i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beviljade samtliga i styrelsen och den verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.

Styrelse, revisor samt arvodering

Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöter Johan Rask, Alf Engqvist, Fredrik Östbye, Jörgen Hentschel och Malin Sparf Rydberg. Johan Rask omvaldes till styrelsens ordförande. Styrelsen består således av fem styrelseledamöter.

Årsstämman fastställde att arvode ska utgå med sammantaget 390 000 SEK varav 130 000 SEK till styrelsens ordförande samt med 65 000 SEK till respektive ledamot.

Årsstämman omvalde revisionsbolaget Frejs Revisorer AB till revisor med Ulf Johansson som huvudansvarig revisor. Det fastställdes att bolagets revisor arvoderas efter godkänd räkning.

Valberedning

Årsstämman beslutade om principer för tillsättande och ersättning av valberedning i enlighet med lämnat förslag.

Beslut om bemyndigande om nyemission

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen och längst intill nästkommande årsstämma fatta beslut om nyemission av aktier. Beslutet omfattar högst 2 500 000 SEK genom nyemission av högst 500 000 aktier.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Nils Lindgren, CFO

Tel. +46 (0)722 03 19 49

E-post: nils.lindgren@gomero.com

Jan-Eric Nilsson, VD

Tel. +46 (0) 73 519 10 11

E-post: jan-eric.nilsson@gomero.com

 

Om Gomero

Gomero Group AB (publ) är ett bolag som hjälper kunder inom energisektorn till en långsiktigt hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – en viktig strategisk fråga i energiomställningen. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan optimeras samtidigt som man möter kraven på kostnadseffektivitet och hållbarhet.

Gomeros produkt SIPP™ är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra kunder i nio länder med digitalisering av underhållsprocesser på transformatorstationer. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta mer effektivt med sitt underhåll. Bland Gomeros kunder finns bland annat Ellevio, Vattenfall, Lede AS, Fingrid och Deutsche Bahn.

Koncernen, med säte i Göteborg, består av två helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB och Gomero Pty. Ltd.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.