Marknadsnyheter
Everysport Media Group förvärvar 50% av Klövern Padel och lanserar Every Padel


Everysport Media Group AB (publ.) (ESMG) har idag ingått avtal om att förvärva 50% av aktierna i Klövern Padel AB (Klövern Padel). Köpeskillingen uppgår till 24,25 MSEK och består dels av en kontant del (3,0 MSEK), dels en aktiedel av nyemitterade aktier i ESMG (vederlagsaktierna) (21,25 MSEK). Säljare är strategiskt viktiga personer som genom transaktionen blir aktieägare i ESMG. 50% av Klövern Padel ägs av fastighetsbolaget Klövern vars ägande förblir oförändrat. ESMG och Klövern lanserar därmed gemensamt en ny strategi för fortsatt expansion samtidigt som ett namnbyte på Klövern Padel till Every Padel planeras. Klövern Padel driver idag fem padelanläggningar i Sverige med över 30 000 kunder och har avtal om expansion under 2021 till ytterligare fyra anläggningar i Sverige.
ESMGs portfölj av högkvalitativa mediaprodukter och digitala tjänster inom SportsTech utökas nu genom investeringen i Klövern Padel. ESMG positioneras genom förvärvet inom en av världens snabbast växande sporter och nya förutsättningar skapas för framtida expansion och produktlanseringar.
Kommentar från ESMGs styrelseordförande Paul Fischbein:
“Jag är väldigt glad att kunna presentera förvärvet och det strategiska samarbetet med Klövern. Vi tror väldigt mycket på padelsportens fortsatta utveckling och påbörjade satsningen på padel för en tid sedan genom lanseringen av PadelDirekt, Padelgalan och den kommande lanseringen av vår internationella mediasajt Padel Alto. Vi tar nu nästa steg genom det 50%-iga förvärvet och ser fram emot att bygga konceptet kring Every Padel. Padel växer i popularitet och det känns stimulerande att genom denna transaktion möjliggöra för allmänheten att investera i ESMG som nu i hög utsträckning är exponerad mot den fortsatta padelutvecklingen.”
Kommentar från ESMGs VD Hannes Andersson:
“Padel är här för att stanna och i många länder har resan bara börjat. ESMG blir nu tillsammans med Klövern en av de ledande aktörerna och ska positionera Every Padel som ett av de främsta varumärkena inom padel inte bara nationellt, utan även internationellt. Inom ESMG har vi utvecklat en mycket lönsam slutkundsaffär inom media och mycket av det arbetet går direkt att applicera på padelverksamheten. Jag ser nu fram emot att gemensamt med ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag ta greppet om padel på riktigt.”
Kommentar från Klöverns chef för konceptutveckling, Jakob Mörndal:
“Vi ser fram emot att fortsätta denna resa tillsammans med ESMG. Klövern Padel har vuxit mycket snabbt och tillsammans finns nu två ägare som kompletterar varandra väl för att kunna fortsätta expansionen både i Sverige och internationellt. Namnbytet till Every Padel känns naturligt när verksamheten nu även söker sig bortom Klöverns fastighetsbestånd. Padel som sport växer otroligt snabbt och nu finns alla förutsättningar på plats för att samma utvecklingstakt ska ske för bolaget.”
Förvärvet i korthet:
– Klövern Padel är ett av Sveriges största bolag inom den snabbt växande sporten padel. Bolaget bedriver verksamhet genom uthyrning av bantider i egna hallar, försäljning av padelbanor, events, samt försäljning av padelrelaterad utrustning.
– Förvärvet är en del av ESMGs strategi att växa till produktområden inom SportsTech och ytterligare växa portföljens slutkundsintäkter. Klövern Padel har redan idag 30 000 kunder och kommer under 2021 passera 50 000 kunder.
– Klövern Padel är inne i en stark tillväxtfas och omsatte 2020 totalt 30,9 MSEK med ett resultat om 4,3 MSEK. Under 2021 är bolagets bedömning att verksamheten kommer att minst dubbleras i storlek.
– Namnbyte på Klövern Padel är planerat till Every Padel, villkorat av sedvanliga godkännanden.
– ESMG förvärvar 50% av Klövern Padel för en köpeskilling om 24,25 MSEK. Köpeskillingen består av en kontant del om 3,0 MSEK som finansieras av ESMGs kassa, samt 816 993 nyemitterade aktier i ESMG. Teckningskursen för de nyemitterade aktierna uppgår till 26,01 SEK per aktie vilket motsvarar en rabatt om cirka 13,3% jämfört med stängningskursen om 30,00 SEK för ESMG på handelsplatsen Spotlight den 25 mars 2021. Teckningskursen om 26,01 SEK motsvarar den volymviktade genomsnittskursen på Spotlight under perioden 11 mars – 24 mars 2021.
– Vederlagsaktierna kommer att omfattas av ett s.k. lock-up avtal under en period av 12 respektive 18 månader.
– Övriga 50% av Klövern Padel ägs av fastighetsbolaget Klövern.
– Säljare är Andreas Ehrnvall Consulting AB (Andreas Ehrnvall): 20%, Andersson Group AB (Hannes Andersson): 12%, JK Eriksson Consulting AB (Johan Eriksson): 10%, Aktiebolaget Björk & Blandat (Martin Björk): 5%, Camvi AB (Camilla Godberg): 3%.
– Säljare Hannes Andersson, VD i ESMG, har ej varit delaktig i förhandling och beslut å ESMGs vägnar på grund av jäv.
– Ett aktieägaravtal med Klövern har tecknats där det bland annat framgår att ESMGs VD, Hannes Andersson, efter tillträdet, kommer att bli styrelseordförande i Klövern Padel och att ESMG tillsätter ytterligare en plats i styrelsen. Klövern tillsätter två styrelseledamöter, som utgörs av Jakob Mörndal och Erik Polding.
– ESMG kommer att konsolidera verksamheten i sina räkenskaper med start vid tillträdet.
Om Klövern Padel
Klövern Padel AB är idag ett av Sveriges största padelbolag och i dagsläget är fem hallar i drift; Librobäck (Uppsala), Fyrislund (Uppsala), Klövern Padelcenter (Kista), Klövern Padel Åby Arena (Göteborg), samt en tillfällig etablering på Scandinavian XPO (Arlanda). Mot sommaren öppnar första hallen i Jönköping och mot slutet av året planeras för tre nya hallar: i Västerås, Norrköping och ytterligare en hall i Jönköping. Under vintern 21/22 öppnar troligen den första anläggningen utomlands. Utöver hallverksamheten finns även andra intäktskällor i form av försäljning av egna banor , mäss- och eventverksamhet kring padelsporten samt försäljning av utrustning. Idag består Klövern Padel av ett 20-tal anställda.
Motiv för förvärvet
ESMGs primära verksamhetsområde är SportsTech och därinom är majoriteten av verksamheten inriktad på sportmedia. Centralt i tillväxtstrategin är den stora mängd besöks- och användardata som kommer genom koncernens över 40 sportsajter. Genom förvärvet av Klövern Padel och namnbytet till/lanseringen av Every Padel, ses stora möjligheter att kapitalisera ytterligare på den stora mängd användardata bolaget har. ESMG har idag redan mediaprodukter inom padel (PadelDirekt samt nyligen lanserade Padel Alto) och en rad synergier mellan Klövern Padels verksamhet och befintlig produktportfölj i ESMG kommer att uppstå. Inom ramen för varumärket Every Padel övervägs och undersöks dessutom nya produkter och tjänster, samt en internationell expansion till marknader där ESMG idag redan är aktiv (Nordamerika, Norden, Tyskland etc).
Huvudsakliga villkor och tidsplan
Tillträde sker 1 april 2021 och inkluderar 50% av aktierna i Klövern Padel. Köpeskilling för aktierna i Klövern Padel består av en kontant del om 3,0 MSEK samt en aktiedel om 816 993 nyemitterade aktier i ESMG. Teckningskursen för de nyemitterade aktierna uppgår till 26,01 SEK per aktie, vilket motsvarar en rabatt om cirka 13,3 % jämfört med stängningskursen om 30,00 SEK för ESMG på handelsplatsen Spotlight den 25 mars 2021. Styrelsen i ESMG kommer att fatta beslut om att emittera vederlagsaktierna i enlighet med bemyndigandet från årsstämman den 26 maj 2020. Genom att emittera vederlagsaktierna ökar antalet aktier i ESMG med 816 993 aktier, från, just nu, 4 542 496 aktier till totalt 5 359 489 aktier. Det motsvarar en utspädning om cirka 15,24 %.
Eventuella frågor besvaras av:
Hannes Andersson, VD Everysport Media Group AB, tel: +46 70 736 56 25 e-mail: hannes.andersson@esmg.se
Paul Fischbein, styrelseordförande Everysport Media Group AB, e-mail: ordforande@esmg.se
Jakob Mörndal, Affärsområdeschef Konceptutveckling Klövern AB, tel: +46 73-069 70 59, e-mail: jakob.morndal@klovern.se
Denna information är sådan information som Everysport Media Group (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 mars 2021.
Everysport Media Group (publ) är en svensk mediakoncern djupt rotad inom sport och spel. Vår strategi utgår från två huvudkomponenter: Content och Media. Inom Content är ESMG en ledande leverantör av resultatdata, speltips och sportnyheter. Kunder är allt från ledande spelbolag världen över, till svenska mediahus, idrottsförbund och slutkonsumenter. Två miljoner besökare interagerar varje vecka med ESMGs produktportfölj inom Media. Ledande digitala sajter som SvenskaFans, EliteProspects, FotbollDirekt, HockeySverige, InnebandyMagazinet, Everysport, Stallskriket, Travtjänsten, Sporttjänsten med flera ryms inom detta produktområde.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke