Marknadsnyheter
EVIA levererar Koljern-grund till ny förskola i Göteborg
En ny förskola om ca 500m2 skall byggas i Göteborg med byggstart under november. Med en trästomme och EVIAs grundsystem kan kommunen minska klimatavtrycket väsentligt mot konventionella byggmetoder.
En ny förskola om ca 500m2 skall byggas i Göteborg med byggstart under november. Med en trästomme och Koljern-grund kan kommunen minska klimatavtrycket väsentligt mot konventionella byggmetoder.
EVIA har valts ut som leverantör av grundkonstruktion till ny förskola på Tellusgatan i Göteborg. Beställaren är byggföretaget ABCD Bygg som i samarbete med Göteborgs Stadsfastighetsförvaltning tagit fram ett helhetskoncept som är i linje med kommunens klimatmål och säkerställer kvalitet och en rationell byggprocess.
ABCD Bygg är en lokal aktör som har lång erfarenhet av att utveckla och uppföra skolbyggnader i regionen.
Koljern-tekniken används allt oftare som grundkonstruktion av kommuner i och med striktare krav på minskad klimatbelastning från nybyggnation. EVIAs grundsystem lämpar sig mycket väl till samhällsfastigheter med trästomme, så som skolor, förskolor, gruppboende och liknande. På Tellusgatan kommer man även använda en betongfri och prefabricerad hissgrop.
I detta projekt medverkar följande aktörer
Arkitekt – Semrén & Månsson
Huvudkonstruktör – Göteborgs Konstruktionsbyrå
Akustik- och bullerkonsult – Acouwood
Byggentreprenör – ABCD Bygg
Läs mer om hur EVIA kan medverka i ditt hållbara samhällsbyggande
Om Koljerntekniken – Lägre Klimatbelastning & Cirkulärt byggande
Koljern är ett patenterat grundsystem av bärande, isolerande byggdelar av Foamglas – ett isoleringsmaterial av huvudsakligen återvunnet glas. Syftet med tekniken är att skapa en långsiktig lösning som skyddar byggnaden mot fukt, brand och skadedjur med en livslängd på över 100 år. Lösningen möjliggör också lägre miljö- och klimatpåverkan.
De största delarna av en byggnad, stomme och grund, står också för den största klimatbelastningen. Genom att byta ut betong och cellplast mot EVIAs grund med Koljern-teknik kan utsläppet av koldioxid minskas med 50-70% under byggnadens livslängd. Ta del av EPD på EVIAs grundsystem.
Grunden också cirkulär i sitt kretslopp då den är tillverkad av återvunnen råvara samt designad för att kunna demonteras, återanvändas och återvinnas. Läs mer om beståndsdelarna på BASTAs hemsida.
Det prefabricerade systemet medför snabb montering och sparar tid i byggnadens färdigställande då ingen torktid krävs. Se monteringsfilmen på Youtube.
Evia AB
E-postadress: info@evia.se
Växel: 0300 – 606 80 (08:00 – 17:00)
EVIA levererar material och byggsystem till allt från småhus till samhällsfastigheter. Vi har egen tillverkning av prefabricerade element till grunder, väggar och tak. EVIA utvecklar lösningar för att skapa byggnader som är hälsosamma att vistas i och bättre för vår planet.
Marknadsnyheter
Valberedningens förslag rörande styrelse för Humana inför årsstämman 2025
Valberedningen föreslår att styrelsen, för tiden till slutet av nästa årsstämma, ska bestå av sju stämmovalda ledamöter utan suppleanter.
Humanas valberedning inför årsstämman 2025 utgörs av Fredrik Strömholm, representant för Impilo Care AB (valberedningens ordförande), Alexander Kopp, representant för Incentive AS, Richard Torgerson, representant för Nordea Funds, Anette Andersson, representant för SEB Asset Management AB och Anders Nyberg, Humanas styrelseordförande.
Valberedningen har arbetat sedan hösten 2024 för att utvärdera styrelsens arbete och sammansättning.
Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Grethe Aasved, Carolina Oscarius Dahl, Monica Lingegård, Leena Munter, Anders Nyberg, Ralph Riber och Fredrik Strömholm. Valberedningen föreslår att Anders Nyberg väljs till styrelsens ordförande.
”Under 2023 rekryterades flera starka nya ledamöter till Humanas styrelse, och vi ser ett stort värde att ha kontinuitet i styrelsen för att stötta Humanas fortsatta utveckling inom flera områden, inte minst givet att bolaget har nya ledande befattningshavare på flera positioner”, säger Fredrik Strömholm, ordförande i Valberedningen.
Valberedningens övriga förslag inför årsstämman den 6 maj 2025 och motiverade yttrande beträffande den föreslagna styrelsen kommer att återfinnas på bolagets webbplats http://www.humanagroup.se i samband med att kallelsen offentliggörs.
För mer information vänligen kontakta:
Fredrik Strömholm, ledamot och valberedningens ordförande, 076-115 1065, fredrik.stromholm@impilo.se
Ewelina Pettersson, chef för Investor Relations, 073-074 79 12, ewelina.Pettersson@humana.se
Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 22 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 10 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2023 uppgick nettoomsättningen till 9 638 Mkr. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på https://www.humanagroup.se/
Marknadsnyheter
Valberedningens förslag rörande styrelse för Humana inför årsstämman 2025
Valberedningen föreslår att styrelsen, för tiden till slutet av nästa årsstämma, ska bestå av sju stämmovalda ledamöter utan suppleanter.
Humanas valberedning inför årsstämman 2025 utgörs av Fredrik Strömholm, representant för Impilo Care AB (valberedningens ordförande), Alexander Kopp, representant för Incentive AS, Richard Torgerson, representant för Nordea Funds, Anette Andersson, representant för SEB Asset Management AB och Anders Nyberg, Humanas styrelseordförande.
Valberedningen har arbetat sedan hösten 2024 för att utvärdera styrelsens arbete och sammansättning.
Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Grethe Aasved, Carolina Oscarius Dahl, Monica Lingegård, Leena Munter, Anders Nyberg, Ralph Riber och Fredrik Strömholm. Valberedningen föreslår att Anders Nyberg väljs till styrelsens ordförande.
”Under 2023 rekryterades flera starka nya ledamöter till Humanas styrelse, och vi ser ett stort värde att ha kontinuitet i styrelsen för att stötta Humanas fortsatta utveckling inom flera områden, inte minst givet att bolaget har nya ledande befattningshavare på flera positioner”, säger Fredrik Strömholm, ordförande i Valberedningen.
Valberedningens övriga förslag inför årsstämman den 6 maj 2025 och motiverade yttrande beträffande den föreslagna styrelsen kommer att återfinnas på bolagets webbplats http://www.humanagroup.se i samband med att kallelsen offentliggörs.
För mer information vänligen kontakta:
Fredrik Strömholm, ledamot och valberedningens ordförande, 076-115 1065, fredrik.stromholm@impilo.se
Ewelina Pettersson, chef för Investor Relations, 073-074 79 12, ewelina.Pettersson@humana.se
Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 22 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 10 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2023 uppgick nettoomsättningen till 9 638 Mkr. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på https://www.humanagroup.se/
Marknadsnyheter
Resqunit AB Appoints New CFO, Effective February 1, 2025
Sandnes, 16 januari 2025 – Resqunit AB (publ) (”Bolaget” eller ”Resqunit”) (Nasdaq First North GM: RESQ) meddelade idag att Philip Mayer kommer att bli Bolagets nya CFO.
Resqunit meddelade idag att Philip Mayer kommer att bli Bolagets nya CFO från och med den 1. februari och ersätter Henning Johannessen, som har varit Bolagets CFO sedan mars 2022.Henning Johannessen tillträdde som CFO i mars 2022 och har spelat en avgörande roll i administrationen.
Philip Mayer har varit bolagets redovisningskonsult sedan uppstarten. Han tog en kandidatexamen vid Stockholms universitet 2010. Mayer är redovisningskonsult, och har lång erfarenhet av att arbeta som både bokförare och CFO.
Mayer tillträder rollen som Bolagets CFO från och med den 1. februari på ett management for hire-kontrakt genom sitt bolag Bright Accounting Sweden AB.
”I och med övergången till en helsvensk operativ struktur efter avvecklingen av det norska dotterbolaget blev det viktigt att ha en CFO med omfattande kompetens inom svensk redovisningspraxis. Efter ett nära samarbete med Philip under många år är vi övertygade om att hans kunskap och erfarenhet kommer att vara till stor nytta för Resqunit AB’s finansiella verksamhet”, säger Helge Trettø Olsen, VD för Resqunit AB
Certified Advisor
Corpura Fondkommission AB
For more information, please contact:
Helge Trettø Olsen, CEO, Resqunit AB
Email: helge@resqunit.com
Telefon: +47 901 68 908
RESQUNIT AB is a holding company that financed its subsidiary by raising capital and providing financial support for its operations, which focused on developing innovative equipment for the fishing industry. The subsidiary prior to its bankruptcy worked to reduce marine plastic pollution and ghost fishing – issues that critically affected all fishing nations.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke