Marknadsnyheter
Evolution: Bokslutskommuniké 2024
- Styrelsen föreslår en utdelning om 2,80 EUR per aktie (2,65)
- Styrelsen avser att återköpa aktier upp till 500 MEUR
- Vid slutet av perioden uppgick antalet bord till drygt 1 700 (1 600)
Fjärde kvartalet 2024 (4 kv 2024)
- Totala rörelseintäkter ökade med 31,5% till 625,3 MEUR (475,3) varav;
- Nettoomsättningen ökade med 12,3% till 533,8 MEUR (475,3)
- Övriga rörelseintäkter 91,4 MEUR (-), övriga rörelseintäkter avser reducerad tilläggsköpeskilling
- EBITDA ökade med 35,0% till 455,0 MEUR (337,0), motsvarande en marginal om 72,8% (70,9)
- Justerad EBITDA (exklusive övriga rörelseintäkter) ökade med 7,9% till 363,6 MEUR (337,0), motsvarande en marginal om 68,1% (70,9)
- Periodens resultat uppgick till 377,1 MEUR (282,9)
- Resultat per aktie uppgick till 1,83 EUR (1,32)
Januari-december 2024 (2023)
- Totala rörelseintäkter ökade med 23,1% till 2 214,1 MEUR (1 798,6) varav;
- Nettoomsättningen ökade med 14,7% till 2 063,1 MEUR (1 798,6)
- Övriga rörelseintäkter 151,1 MEUR (-), övriga rörelseintäkter avser reducerad tilläggsköpeskilling
- EBITDA ökade med 23,2% till 1 561,8 MEUR (1 267,4), motsvarande en marginal om 70,5% (70,5)
- Justerad EBITDA (exklusive övriga rörelseintäkter) ökade med 11,3% till 1 410,7 MEUR (1 267,4), motsvarande en marginal om 68,4% (70,5)
- Årets resultat uppgick till 1 244,0 MEUR (1 070,9)
- Resultat per aktie uppgick till 5,94 EUR (5,01)
Kommentarer från vd Martin Carlesund:
För det fjärde kvartalet 2024 rapporterar Evolution en nettoomsättning om 533,8 MEUR och en justerad EBITDA om 363,6 MEUR, vilket motsvarar en omsättningstillväxt om 12,3 procent jämfört med samma period föregående år och en justerad EBITDA-marginal på 68,1 procent. Omsättningstillväxten rensat för valutaeffekter uppskattas uppgå till16 procent för det fjärde kvartalet. Utöver nettoomsättningen inkluderar kvartalet även övriga rörelseintäkter av engångskaraktär om 91,4 MEUR relaterade till reducerad skuld för tilläggsköpeskilling. För helåret 2024 är nettoomsättningstillväxten 14,7 procent och den justerade EBITDA-marginalen 68,4 procent.
Under det gångna året har Evolution stärkt sin position som världens ledande leverantör och innovatör av kasinospel online. Men det har även varit ett år där vi har hanterat flertalet utmaningar såsom sabotage mot vår studio i Georgien, cyberattacker i Asien och även höjd skattesats. För 2025 fortsätter vår högsta prioritet att vara tillväxt och att ta marknadsandelar på den expanderande marknaden för onlinekasino. Expansionen fortsätter 2025 – med en något dyrare resursmix, med hänsyn tagen till situationen i Asien och ett stärkt fokus på reglerade marknader, ser vi en effekt på marginalen. Vi uppskattar att EBITDA-marginalen för helåret 2025 kommer att ligga i intervallet 66-68 procent. Vi har skalbarhet i vår affärsmodell och på längre sikt finns det goda möjligheter till högre marginaler.
Vi fortsätter att förnya och utveckla vår världsledande produktportfölj. Nyckeln till vår framtida framgång är att fortsätta att ge spelarna en spännande, underhållande och fulländad spelupplevelse. Under det senaste året har vi investerat i vår patentportfölj och vi ökar nu våra ansträngningar mot intrång och förfalskade versioner av våra spel. Våra spelreleaser för 2024 har utvecklats mycket väl och motsvarat mina högt ställda förväntningar från början av året. Våra ”Product Leap”-år kommer att fortsätta in i 2025. Jag är glad att kunna säga att vår lanseringsplan för det kommande året är den starkaste och mest solida någonsin. Den innehåller spel med helt ny mekanik, många spel som har en verkligt global publik, samt stegvisa förbättringar av våra klassiker. Bland de tillkännagivna titlarna finns det efterlängtade Marble Race, ett nytt fantastiskt fiskespel, ett spektakulärt Crash-spel, den omedelbara klassikern Fireball Roulette och utökningar av vår unika Blackjack-portfölj samt många andra lanseringar.
Vi upplevde ett starkt momentum under årets sista kvartal i Nordamerika, Latinamerika och Europa. Utvecklingen i Asien är oförändrad jämfört med föregående kvartal då vi fortsätter att möta utmaningar från cyberattacker mot vår videodistribution i regionen.
Vårt Live Casino-erbjudande fortsätter att utvecklas väl under det fjärde kvartalet med en tillväxt på 13,3 procent jämfört med samma period föregående år. Vi avslutar året med över 1 700 bord, en nettoökning med cirka 100 bord. Under året adderade vi över 300 bord till nätverket, vilket jag är nöjd över, men med en kraftigt reducerad kapacitet i vår studio i Georgien är denna kapacitetsökning inte tillräcklig. Vi arbetar för närvarande utan några störningar i Georgien och förväntar oss att behålla den nuvarande kapaciteten samtidigt som vi ökar expansionstakten i andra studior.
För att möta den fortsatt starka efterfrågan på Live Casino kommer vi att fortsätta investera för tillväxt under 2025. Vi har pågående projekt för nya studios i Brasilien och Filippinerna och jag förväntar mig att vi totalt kommer att öppna 3-4 nya studios under året. För 2025 uppskattar vi att totala investeringar uppgår till cirka 140 MEUR i linje med 2024.
Vi bibehåller den positiva trenden av stegvisa förbättringar av vårt RNG-erbjudande och jag är nöjd med lanseringarna under det fjärde kvartalet, vilka resulterade i en tillväxt om 6,7 procent jämfört med samma period föregående år. De förbättringar som gjorts av vår plattform under året börjar ge tydlig effekt. Vi kommer att hålla en hög takt med lanseringar av nya RNG-spel under 2025.
Det regulatoriska landskapet i vår bransch utvecklas ständigt och allt fler länder inför en nationell reglering för onlinekasino. Vi ser positivt på denna utveckling och anser att det är en långsiktig tillväxtmotor för branschen då det över tid attraherar nya slutanvändare och förtydligar hur B2C-operatörer kan adressera marknaden. Som B2B-leverantör av spel har vi också licenser på flera marknader och behöver anpassa oss i takt med att regleringen utvecklas. Vi har genomfört ytterligare tekniska åtgärder för att avgränsa de reglerade marknaderna och säkerställa att våra spel endast är tillgängliga via lokalt licensierade B2C-operatörer på marknader där lokala licenser finns tillgängliga. Denna förändring återspeglas i vår sänkta marginalprognos för året.
Som nämnts uppvisade tre av våra fyra regioner en stark utveckling under kvartalet. Nordamerika fortsatte sin starka utveckling från föregående kvartal. Utökad bordskapacitet och nya spelreleaser understödjer Live Casino och förbättrad RNG indikerar att regionen har vänt utvecklingen. I Europa har vi haft en stabil utveckling under året med en tillväxt på cirka 10 procent. Vi har ett mycket spännande år framför oss i Latinamerika, där den brasilianska marknaden regleras från och med januari 2025, och där vår kommande lokala studio kommer att vara viktig för att tillgodose efterfrågan i landet. Vi utökar också bordskapaciteten i Colombia för den spansktalande delen av den latinamerikanska marknaden samt för marknader utanför regionen. 2024 har varit ett svårt år i Asien och regionen påverkades fortsatt av cyberattacker under det fjärde kvartalet. Intäkterna under kvartalet är oförändrade jämfört med föregående kvartal. Vi fortsätter arbetet med att lösa situationen med full kraft men som vi meddelade i Q3 förväntar vi oss att detta kommer att ta några kvartal. Utvecklingen i Asien återspeglas också i vår sänkta marginalprognos för 2025.
Styrelsen föreslår en utdelning på 2,80 EUR (2,65) per aktie för 2024, i linje med vår utdelningspolicy. Därutöver avser styrelsen att återköpa aktier för upp till 500 MEUR under 2025, i linje med vårt ramverk för kapitalallokering.
Evolution är mycket lönsamt, skuldfritt och med ett starkt kassaflöde som ger kapitalavkastning till aktieägarna. Vi är mycket välpositionerade för 2025, och jag ser fram emot vad vi kan göra under året för att fortsätta maximera resultatet efter skatt för våra aktieägare. Jag är också tacksam för det hårda arbete och det sätt på vilket vårt Evolution-team har tagit sig an och löst alla utmaningar under det gångna året. Med stor beslutsamhet, alltid lika paranoida, hårt arbete och professionalism har våra medarbetare fört Evolution till en utmärkt position för framtida tillväxt. Vi kommer oförtrutet att fortsätta att sträva efter att göra Evolution lite bättre varje dag även under 2025.
För ytterligare information, kontakta:
Jacob Kaplan, CFO, ir@evolution.com
Denna information är sådan som Evolution AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 januari 2025 klockan 7.30 CET.
Presentation för investerare, analytiker och media
VD Martin Carlesund och CFO Jacob Kaplan presenterar rapporten och svarar på frågor torsdagen den 30 januari 2025 klockan 9.00 CET via en telefonkonferens. Presentationen sker på engelska och kan även följas online.
Delta via telefonkonferens: https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50051575
Delta via webcast: https://evolution.events.inderes.com/q4-report-2024/register
Evolution AB (publ) (”Evolution”) utvecklar, producerar, marknadsför och licensierar ut fullt integrerade onlinekasinolösningar till speloperatörer. Sedan bolagets start 2006 har Evolution utvecklats till en ledande B2B-leverantör med över 800 operatörer som kunder. Koncernen har cirka 21 000 anställda i studior i Europa, Nord- och Sydamerika. Moderbolaget är baserat i Sverige och noterat på Nasdaq Stockholm med ticker EVO. Besök www.evolution.com för mer information.
Evolution är licensierad och reglerad av Malta Gaming Authority under licensen MGA/B2B/187/2010. Evolution är även licensierad och reglerad i flera ytterligare jurisdiktioner exempelvis Storbritannien, Belgien, Kanada, Rumänien och Sydafrika med flera.
Marknadsnyheter
Ola Klingenborg ny vd och koncernchef på Coor


Ola Klingenborg tillträder som vd och koncernchef i Coor den 1 mars 2025. Ola Klingenborg efterträder Peter Viinpauu som varit tf vd och koncernchef sedan 1 december 2024.
Ola Klingenborg kommer närmast från rollen som VD för Coor i Sverige, en roll han tillträdde den 7 januari 2025. Innan dess arbetade Ola som koncernchef för omsorgsbolaget Team Olivia och har även bred erfarenhet från Clear Channel, en upphandlingsbaserad affär inom både privat och offentlig sektor. Ola har också en bakgrund som managementkonsult på McKinsey&Company.
– Jag är mycket glad över att Ola har tackat ja till rollen som vd och koncernchef. Han är en stark ledare med omfattande erfarenhet av strategi och förändringsledning. Det är också mycket fördelaktigt att Ola har en bakgrund inom vårdbranschen och erfarenhet av att leda stora företag med många anställda. Med sitt starka kundfokus och stora intresse för människor är jag övertygad om att Ola kommer att bidra till vår fortsatta utveckling, säger Mats Granryd, styrelseordförande i Coor.
Rekryteringen av en efterträdare till Ola Klingenborgs roll som VD för Coor i Sverige har påbörjats. Under en övergångsperiod kommer Ola Klingenborg att inneha både rollen som vd och koncernchef för Coor och rollen som vd för Coor i Sverige.
För ytterligare information, kontakta:
Mats Granryd, styrelsens ordförande
+46 70 780 30 00
mgranryd@gsma.com
Ola Klingenborg, tillträdande vd och koncernchef Coor
+46 702-68 64 30
Magdalena Öhrn, kommunikationsdirektör, Coor
+46 10 559 55 19
magdalena.ohrn@coor.com
Denna information är sådan information som Coor Service Management Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörandeden 17 februari 2025 kl. 11.00 CET.
Om Coor:
Som ledande facility management-leverantör, främst inriktad mot integrerade och komplexa helhetsuppdrag (IFM), är Coor med och skapar Nordens bästa arbetsmiljöer – smarta, hållbara och fulla av glädje. Coor erbjuder specialistkompetens inom arbetsplatsservice, fastighetsservice och strategiska rådgivningstjänster. Vi skapar värde genom att utföra, leda och effektivisera kundernas serviceverksamheter, så att våra kunder kan fokusera på vad de gör bäst.
Bland Coors kunder finns ett stort antal större och mindre företag och offentliga verksamheter i Norden, bland annat ABB, Aibel, Alleima, DNV, DSB, danska Byggnadsstyrelsen, Equinor, ICA, IKEA, Karolinska Universitetssjukhuset i Solna, PKA (Danska Polisen, Kriminalvården och Åklagarmyndigheten), Postnord, Saab, SAS, Skanska, Swedbank, Telia Company, Vasakronan och Volvo Cars.
Coors verksamhet startade 1998 och är sedan 2015 noterat på Nasdaq Stockholmsbörsen. Coor tar ansvar för den verksamhet som bedrivs i förhållande till kunder, medarbetare och ägare, men också för hur den påverkar samhället och miljön i ett bredare perspektiv. Läs mer på www.coor.com/sv
Marknadsnyheter
Återköp av aktier av serie B i Essity under vecka 7, 2025
Essity Aktiebolag (publ) har mellan den 10 februari 2025 och 14 februari 2025 återköpt sammanlagt 270 000 egna aktier av serie B (ISIN: SE0009922164) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen beslutat om.
Återköpen är en del av det återköpsprogram om 3 miljarder SEK som Essity tillkännagav den 17 juni 2024. Återköpsprogrammet löper under perioden 17 juni 2024 fram till årsstämman 2025 och genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR) och EU-kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (den så kallade Safe Harbour-förordningen).
Återköpen finansieras med rörelsens kassaflöde efter ordinarie utdelning med ambitionen att fortsätta göra återköp över tid som en återkommande del av Essitys kapitalallokering.
Aktier av serie B i Essity har återköpts enligt följande:
Datum | Aggregerad daglig volym (antal aktier): | Viktat genomsnittspris per dag (SEK): | Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK): |
10 feb 2025 | 54 000 | 280,2540 | 15 133 716 |
11 feb 2025 | 54 000 | 278,7589 | 15 052 981 |
12 feb 2025 | 54 000 | 279,2098 | 15 077 329 |
13 feb 2025 | 54 000 | 282,7463 | 15 268 300 |
14 feb 2025 | 54 000 | 283,0950 | 15 287 130 |
Total ackumulerat under vecka 7, 2025 | 270 000 | 280,8128 | 75 819 456 |
Total ackumulerat under återköpsprogrammet | 9 072 000 | 298,1070 | 2 704 426 947 |
Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Danske Bank för Essitys räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår Essitys innehav av egna aktier per den 14 februari 2025 till 9 072 000 aktier av serie B. Det totala antalet aktier i Essity uppgår vid tidpunkten för detta pressmeddelande till 702 342 489, varav 58 973 654 aktier av serie A och 643 368 835 aktier av serie B.
För ytterligare information, kontakta:
Sandra Åberg, Vice President Investor Relations, +46 70 564 96 89, sandra.aberg@essity.com
Essity är ett globalt, ledande hygien- och hälsobolag. Varje dag använder en miljard människor världen över våra produkter, lösningar och tjänster. Vårt syfte är att bryta barriärer för välbefinnande för såväl konsumenter, patienter, vårdgivare och kunder som för samhället. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa. Under 2024 hade Essity en nettoomsättning på cirka 146 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök essity.se
Taggar:
Marknadsnyheter
LFV Aviation Consulting och Knowledge Agency samverkar för att främja digitaliseringen av flygtrafiken


LFV Aviation Consulting AB och Knowledge Agency Europe AB har tecknat ett ramavtal om att dela resurser och samarbeta i internationella projekt. Båda parter ser fram emot att stärka relationerna mellan de två företagen. Huvudfokus för samverkan är System Wide Information Management, SWIM.
Betydelsen av SWIM för Air Traffic Management, ATM, kan inte överskattas. Med den ständigt ökande komplexiteten i flygtrafiken och den växande efterfrågan på säkrare och effektivare verksamhet blir implementeringen av SWIM inte bara en fördel utan ett regulatoriskt krav.
SWIM består av standarder, infrastruktur och styrning som möjliggör hantering av Air Traffic Management och dess utbyte mellan kvalificerade parter via interoperabla tjänster
Driva innovation inom flygledningstjänst
– Vi ser en stor efterfrågan på expertis och tjänster relaterade till området Air Traffic Management och särskilt SWIM-tjänster runt om i världen. Genom att samarbeta med Knowledge Agency stärker vi tillsammans den svenska närvaron på den globala flygmarknaden med ett starkt team av experter med nyckelkunskap inom SWIM, säger Maria Wall Petrini, VD på LFV Aviation Consulting AB
– Den globala marknaden återhämtar sig i snabb takt efter Covid och vi ser ett växande behov av modernisering och digitalisering av flygtrafikledningen för att bli mer effektiv och även för att öka kapaciteten och säkerheten på och kring flygplatser. Vi ser fram emot att arbeta närmare teamet från LFV Aviation Consulting, säger Peter Olofsson, VD på Knowledge Agency Europe AB.
Framtiden för SWIM
– Rätt information vid rätt tidpunkt är avgörande för att förbättra beslutsprocesserna, optimera resursutnyttjandet och minska potentiella risker. SWIM främjar en samarbetsmiljö där intressenter kan utbyta kritiska data sömlöst och därigenom främja ett mer flexibelt ekosystem för transporter, säger Peder Blomqvist, CIO och ”Father of SWIM” på Knowledge Agency Europe AB.
För mer information, vänligen kontakta:
Maria Wall Petrini
CEO, LFV Aviation Consulting AB
maria.wallpetrini@lfv.se
+46 708 148653
Peter Olofsson
CEO, Knowledge Agency Europe AB
peter.olofsson@knowledgeagency.se
+46 709 595900
Peder Blomqvist
CIO, Knowledge Agency Europe AB
peder.blomqvist@knowledgeagency.se
+46 733 477471
Om LFV Aviation Consulting:
LFV Aviation Consulting AB är ett dotterbolag till Luftfartsverket (LFV), med syfte att marknadsföra LFV utomlands och att genomföra internationella projekt inom det civila luftfartsområdet.
Företaget erbjuder ett komplett utbud av toppmoderna tjänster, från utbildning till ANS-operationer till tillhandahållande av olika komplexa ANS- och flygplatsrelaterade tekniska tjänster till kunder över hela världen.
LFV Aviation Consulting har levererat tjänster till flygplatser, leverantörer av flygtrafiktjänster, luftfartsinstitutioner, Eurocontrol, EU, European Space Agency, ICAO och i mer än 50 länder runt om i världen.
Om Knowledge Agency:
Knowledge Agency Europe AB levererar innovativa lösningar för att modernisera och digitalisera flygtrafiksystem, med fokus på att förbättra säkerhet, effektivitet och kapacitet.
Sedan 2009 har KA levererat expertis och rådgivning inom informationshantering i komplexa miljöer internationellt. KA har bland annat levererat tjänster till SESAR, Eurocontrol, ENAV, NATS och LFV.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke