Connect with us

Marknadsnyheter

EVS38 sätter Göteborg på kartan inom elektrifierade transporter

Published

on

Göteborg är inte bara Sveriges fordonshuvudstad utan också en globalt ledande region för innovation och elektromobilitet. I juni 2025 är staden värd för Electric Vehicle Symposium and Exhibition – världens största mässa och konferens inom elektrifierade transporter. För första gången någonsin hålls detta internationella event i Sverige och timingen kunde inte vara bättre, med tanke på dramatiken på marknaden.

Electrical Vehicle Symposium (EVS) är den globalt ledande mötesplatsen inom elektrifiering av transporter. EVS har funnits sedan 1969 och lockar en mångsidig publik från hela världen, inklusive fordonstillverkare, teknikleverantörer, forskare, beslutsfattare och alla som är intresserade av utvecklingen inom elektromobilitet. Cirka 10 000 besökare förväntas till Svenska Mässan 15–18 juni 2025.

En mötesplats för världens ledande experter

Under fyra dagar förvandlas Svenska Mässan till en smältdegel av innovation, forskning och framtidens teknik. Här möts världsledande företag, forskare och politiker för att diskutera, visa upp och forma framtiden för elektrifierade transporter. Cirka 300 utställare från över 70 länder deltar vanligtvis.

– EVS38 är mer än en konferens – det är en mötesplats för världens ledande experter, företag och beslutsfattare inom elektrifiering och hållbar mobilitet. Här får deltagarna insikter i de senaste forskningsrönen, ta del av banbrytande teknik och knyta värdefulla kontakter. För företag och organisationer som vill ligga i framkant är det ett måste att vara på plats, säger Per Österström, avdelningschef Samverkan & innovation på Business Region Göteborg.

Programmet kommer varje dag att belysa ett nytt geografiskt område. Den första dagen inspireras av Sverige och Skandinavien och banbrytande insatser som sker inom elektromobilitet. Andra dagen belyser Europas utveckling inom elektromobilitet och tar sig an frågan om och hur Europa ska kunna ta en position i den växande globala konkurrensen. Den sista dagen kommer att ägnas åt världen, där globalt samarbete är nyckeln.

Portrttbild Per sterstrm Business Region Gteborg

Grön omställning och nyckelfrågor för Europas konkurrenskraft

EVS38 blir en viktig plattform för att diskutera avgörande frågor som påverkar Europas konkurrenskraft och omställningen till en hållbar transportsektor. Med EUs ambitioner att flytta fram sina positioner inom grön industriell omställning och digital teknik, kommer ämnen som ny lagstiftning, tekniska innovationer och finansiering att stå högt på agendan.

Samtalen kommer att kretsa kring områden som:

  • Grön industriell omställning och digital teknik – hur EU kan stärka sitt ledarskap inom AI och innovation?
  • Banbrytande forskning och innovation – för att driva på utveckling och öka konkurrenskraften.
  • Investeringar och finansiering – vad som krävs för att påskynda den gröna, digitala omställningen.
  • Kompetensförsörjning – hur vi säkrar rätt arbetskraft och kunskap för framtidens behov.

Därtill träder nya EU-regler i kraft under 2025, bland annat skärpta CO₂-utsläppsstandarder för både lätta och tunga fordon samt EU Data Act, som reglerar hur data kan användas och delas. Dessa förändringar väntas påverka värdekedjan kring elektrifierade transporter i grunden och skapa ett ökat tryck på utbyggnaden av laddinfrastruktur och andra stödjande system.

– EVS38 blir en arena för att diskutera dessa frågor och dela kunskap och kompetens mellan olika aktörer. Med tanke på det kommer det här evenemanget helt rätt i tiden, säger Per Österström.

EVS38 blir en unik arena för att utforska dessa avgörande frågor och hitta gemensamma lösningar i en tid av geopolitisk osäkerhet och intensifierad global konkurrens.

Framtidens transportlösningar formas i Göteborg

I Göteborgsregionen finns testbäddar och projekt som möjliggör utveckling och demonstration av allt från självkörande elfordon till elektriska fartyg. Tillsammans med ledande forskningscentra och ett starkt näringsliv är staden en idealisk plats för EVS38. Regionen har också en komplett värdekedja inom elektromobilitet och en stark tradition av samverkan mellan industri, akademi och offentlig sektor. Det gör Göteborg till den perfekta platsen att visa upp och uppleva framtidens innovationer inom hållbara transporter och elektromobilitet.

– Att stå värd för EVS38 är en naturlig förlängning av Göteborgs Stads arbete med att skapa förutsättningar framtidens transportlösningar. Göteborg har länge varit en drivande kraft inom hållbar mobilitet och är idag ett nav för forskning, utveckling och innovation inom fordonsindustri och energilösningar. EVS38 är en unik möjlighet att visa upp vår innovationskraft, våra framsteg inom elektrifiering och vår ambition att bli en föregångare i omställningen till en klimatneutral framtid, säger Per Österström.

Fakta om EVS38

Datum: 15–18 juni 2025

Plats: Svenska Mässan, Göteborg

Värd: Göteborgs Stad genom Business Region Göteborg och Göteborg & Co.

Mer information och anmälan: www.evs38.org

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.