Connect with us

Marknadsnyheter

EYEONID GROUP AB (publ): Eyeonid går in i en ny fas – Marknadsuppdatering

Published

on

Föregående år genomsyrades av enorm volatilitet. Eyeonid sattes på prov, bolaget behövde bevisa att det inte bara hade det som krävdes för att överleva utan ännu viktigare påvisa tydliga tecken på styrkor som skulle kunna ta det vidare in i framtiden. Stora krav på ett litet bolag som kämpat med att finna sin plats på marknaden över en längre period.

Under året genomgick bolaget ett omfattande turnaround-arbete när det kom till att anpassa sig till rådande förutsättningar samtidigt som arbetet med att sätta grundplåten inför en ny fas behövde fastställas.

Några av årets milstolpar var:

  • Utveckling av ny teknologi, ”dynamic matches”, ger bolaget möjligheten åter hamna i framkant och erbjuder förutsättningar att röra det uppåt i värdekedjan
  • Utveckling av en ny så kallad “white label” portal (ett alternativ till ren API-implementation) med dynamic-funktionalitet, som erhöll väldigt positiv respons av test-paneler genomförda av ledande telekomoperatör i Centraleuropa
  • Ny kommersiell logik med nya affärsmodeller togs lyckosamt till marknaden vilket resulterade till att bolaget stängde fler avtal än någonsin historiskt
  • Säkrandet av en bryggfinansiering för att bära bolaget över sommarperioden
  • Förlängning av bolagets enskilt största kund i ett mer omfattande avtal
  • Säkrandet av SEK 17.8 miljoner I samband med en unit-runda

Under samma period behövde Eyeonid hantera en situation med Bolder-gruppen som försattes i frivillig konkurs, uppsägningar, ett flertal legala aspekter, tekniska överväganden, nya prioriteringar, etcetera. Milstolparna ovan utgör en liten del av det arbete som utförts, däremot framgår det tydligt att stora framsteg har materialiserats.

Eyeonids börsvärde tog sig ett rejält bad med en börskurs som närmade sig kvotvärdet, vilket är långt ifrån optimalt. Samtidigt noterade bolaget en genomsnittlig kvartalsförbättring av EBITDA om ca 79% och en försäljningstillväxt om ca 24% under konsekutiva kvartal. Oavsett huruvida dessa siffror grundar sig på lägre nivåer så tydliggör de att arbetet som legat bakom har varit lyckosamt.

Kundkonton som inte levererade i par med förväntningar och krävde för mycket underhåll avslutades under året, trots att de bidrog till viss försäljning. Samtidigt som samtliga nya avtal med partners som ingicks under 2022 inte kommit i gång med implementationer vid årsskiftet. Det innebar att merparten av andra halvan av året präglades av insatser som avsåg just kommande kundimplementationer, samtidigt som den nya white label portalen och andra tekniska bitar kring dynamic matches behövde utvecklas jämsides. Det tog däremot inte bort fokus från det aktiva arbetet som gjordes när det kom till att positionera Eyeonid inför framtiden och nästa generationens tjänster.

Viktigt att poängtera är att allt detta skedde med färre resurser än någonsin medan leveranserna och produktiviteten i bolagets ”output” aldrig varit högre. Stabila leveranser mot en intensiv roadmap, vilket är en eloge för bolagets personal som arbetat ihärdigt under året.

Den kommersiella kalibreringen

När det kommer till det kommersiella kalibrerandet kring affärsmodelle(r)n(a), så gick bolaget från att erbjuda kundengagemang (”engagement”) för lojalitet och reducera kundbortfall (”churn”) till att erbjuda en tjänst inom cybersäkerhet som avser id-säkerhet med möjligheter till merförsäljning. Bolaget gick från längre komplexa kunddialoger och skräddarsydda lösningar till förpaketerade lösningar och till att erbjuda Freemium som alternativ – Eyeonid ter sig vara den enda spelaren som erbjuder det på marknaden kommersiellt. Sist men inte minst gick bolaget från att fokusera på enbart stora konton till att experimentera med såväl små som stora kunder inom olika kundsegment, i syfte att kunna skapa sig en bättre bild av vad det skulle innebära när det kommer till såväl implementationstakt som effekten av affärsmodellerna.

Det resulterade till att göra bolaget snabbare i kunddialoger, snabbare på att ingå avtal, och säkrade en betydligt kortare säljcykel som historiskt har visat sig vara något av en flaskhals. Samtidigt uppmärksammades det att bara för att Eyeonid blev snabbare, enklare, tydligare, blev inte motparter snabbare med sina implementationer. Det verkade dessutom inte göra någon skillnad huruvida det rörde sig om en större telekomoperatör eller en mindre tekniskt avancerat fintechbolag. Självfallet kan påstås att massan inte är statistiskt signifikant, men bolaget verkar under förutsättningar där beslut behöver tas på betydligt mindre information än önskat. Dock något som bolaget har kunnat göra med bra fingertoppskänsla.

Observera att Eyeonids id-säkerhetstjänst i sig ter sig vara en ytterst lönsam affär. Vid en markant nedskalning av verksamheten skulle bolaget kunna nå positiva siffror. Dessa skulle däremot varken positionera bolaget inför framtiden eller skapa någon större attraktion på aktiemarknaden över tid. Eventuell mer relevant i en mindre privat miljö, vilken dock Eyeonid inte verkar inom.

Detta vänder blickarna framåt och på vad som kommer säkerställa att Eyeonid tar sin rätta plats och agerar utifrån förutsättningar som skapar betydligt större aktieägarvärde framöver.

Domänbevakning & relaterade tjänster – nästa generationens tjänster

Domänbevakning är först i led när det kommer till Eyeonids nästa steg. Det avser en ny typ av tjänst, en företagstjänst (B2B), som till viss del följer liknande logik som Eyeonids id-säkerhetstjänst, dock modifierad och exekverad väldigt annorlunda.

Flera undersökningar visar att en av de vanligaste orsakerna till ransomware mot företag är att anställdas e-post och lösenord läckt. Samtidigt investerar företag och organisationer primärt i säkerhetslösningar mot intrång som ligger på nätverksnivå. Det är också i princip den enda typen av säkerhetstjänster som erbjuds på marknaden, samtidigt som tillgång till användarnamn och lösenord lämnar en öppen dörr för hackare.

Nu kan företag och organisationer skydda sig mot intrångshotet av läckta inloggningsuppgifter. Eyeonids ”Domain Surveillance”, baserad på teknologin Dynamic Matches, ger möjligheten att hitta läckt skadlig information kopplad till företagets domän(er) och e-postadresser.

Genom att söka på ett företags domän i Eyeonids Intelligence-plattform kan Eyeonid identifiera hur många av företagets e-postadresser som läckt, i vilka fall lösenord läckt samtidigt som e-postadressen, och eventuellt även från vilket kontor e-postinnehavaren läckt informationen. Lösningen är helt förenlig med GDPR och ger inte företaget någon möjlighet att få ut personlig information om anställda eller andra individer.

Den aggregerade informationen ger ett företags säkerhetsavdelning möjligheten att skapa sig en bild av exempelvis hur utsatt företaget är för eventuell ransomware, om det finns riskutsatta webbsidor/onlinetjänster som anställda frekvent besöker med sin företags e-post som användarnamn, samt i vilken region eller på vilka kontor problemen är störst. Med informationen kan en säkerhetsavdelning bedöma om problemet bottnar i exempelvis brister i företagets säkerhetspolicys, mönster i anställdas beteenden, lokala problem eller brister i den interna utbildningen. I nästa steg är det därmed möjligt för ett företaget att göra riktade insatser för att höja säkerheten. Resultatet är avsevärt ökat skydd mot ransomware och andra typer av intrång och en noterbar kostnadsreducering för övergripande interna säkerhetsinsatser.

Tjänsten testades av Eyeonid före årsskiftet och resultaten var i allra högsta grad överväldigande. Domänbevakning kommer färdigpaketeras under första kvartalet 2023 och avser vara föremål för implementationer under andra kvartalet.

Vägen uppåt i värdekedjan

Domänbevakning utgör grunderbjudandet av den nya generationens B2B-tjänster. Den möjliggör i sin tur en rad nya tjänster som kan ta väldigt olika former beroende på typer av implementationer. Exempel på dessa är:

  • Security as a Service (SECaaS) tjänster för försäkringsbranschen som syftar till att minska och förebygga försäkringsskador inom cybersecurityförsäkringar. Där försäkringsgivare erhåller ytterligare ett informationslager från Eyeonid för bättre beslutsunderlag i sina utvärderingar av kunder och därmed premier. Denna tjänst utvecklas parallellt med domänbevakning i dagsläget.
  • API-micro-tjänster, vilka som namnet antyder är rena API-integrationer för delar av vad domänbevakning kan leverera vilka kan kopplas på utan någon teknisk insats från Eyeonid, samt;
  • SME-tjänster kring id-säkerhet med en central administratör på företagssidan.

Tidigare nämndes att under föregående år säkerställdes en betydligt kortare säljcykel. Domänbevakning avser reducera denna säljcykel markant. Vidare vänder sig tjänsterna till en annan typ av köpare som motpart, beslutsfattare med större möjlighet att fatta egna beslut och större benägenhet att spendera för tjänste(r)n(a). Sist men inte minst ger Eyeonids nya erbjudanden bolaget en betydligt starkare förhandlingsstyrka i diskussioner med potentiella partners.

Rätt förutsättningar

Eyeonid verkar inom en marknad som kännetecknas av stark tillväxt, inte minst med tanke på att cyberhoten förökar sig i en aldrig tidigare skådad takt.

Att betraktas som en legitim spelare med tydlig position förutsätter att man också kan påvisa att man lyckats lösa ett flertal komplexa tekniska aspekter. Normalt kräver det två primära saker, stora investeringar och tillräckligt med tid i syfte att hinna utveckla all nödvändig teknik.  Förutsatt att ambitionen är att utveckla egen infrastruktur och inte bara applikationer på befintlig infrastruktur tillgänglig på marknaden.

Eyeonid sitter på sin egen teknik som bolaget äger och kontrollerar, två kraftfulla plattformar utan några tredjepartsberoenden, och sin egen data. Det, om något, skapar de bästa förutsättningarna när det kommer till att kunna ta större kliv på en betydligt kortare tidsperiod än andra aktörer, och därmed snabbare ta nödvändiga kliv uppåt i värdekedjan.

Men dessa kliv måste göras i rätt riktning, i synnerhet då bolaget varken sitter på en stor stridskassa eller har tiden på sin sida. Satsningen på nästa fas måste också vara rätt satsning. Den satsningen för Eyeonid är Domänbevakningsspåret.

För mer information, kontakta

Georg Tsaros, VD, Eyeonid Group AB (publ.)

Telefon: 070 882 68 28

E-post: georg.tsaros@eyeonid.com

www.eyeonid.com
 

Om EyeonID

Eyeonid Group AB (publ) grundades 2015 och är en SaaS-leverantör som genom egenutvecklad teknologi för insamling, analys och paketering av data utvecklar och säljer smarta lösningar som gör livet på internet enklare och tryggare för människor, företag och organisationer. Bolaget tillhandahåller affärslösningar inom IT säkerhet, integritetsskyddande tjänster och AI baserade datalösningar. Dessa riktas i första hand mot B2B marknaden i Europa för branscher som t.ex. bank, försäkring och telekom. I koncernen ingår affärsområdena EyeonID och EyeonTEXT.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Annual Report 2023 – Better Energy mer än fördubblade sin gröna energiproduktion under 2023

Published

on

By

Idag publicerade Better Energy sin integrerade årsredovisning för 2023 som visar på stadiga framsteg och viktiga milstolpar under ett år av investeringar och strategiskt arbete. Företaget ökade sin produktion av förnybar energi, utökade sin portfolio av förnybara energiparker och inkluderade flertalet parker i sina trepartnerskap för samägande. Under 2024 förväntar sig Better Energy en ökning av affärsaktiviteter vilket återspeglas i företagets finansiella prognoser för året.

Affärshöjdpunkter

Better Energy ökade produktionen av förnybar energi från sina solparker till 941 GWh – en ökning från 463 GWh under 2022. Elförsäljningen ökade till SEK 685 miljoner. Dessa siffror inkluderar förnybara energiparker ägda av Better Energy samt parker i partnerskap för samägande. I de delägda samriskpartnerskapen var Better Energys andel pro rata för 2023 479 GWh.

Under året ingick Better Energy 12 elköpsavtal (PPA) med åtta företag, inklusive Vestre i Sverige. Better Energy har nu PPA:er med 39 företag i Danmark, Sverige och Polen för en total kontrakterad volym på 9,465 GWh under de kommande tio åren.  

Portföljhöjdpunkter

Till följd av elnätsanslutningen av fem solparker under året växte Better Energys operativa portfölj av solparker till 1,126 MWp med ett Better Energy-ägandeskap på 51%. Konstruktionsportföljen, inklusive företagets första energilagringsprojekt, växte till 1,729 MWp med ett Better Energy-ägandeskap på 72%. Utvecklingsportföljen som Better Energy äger till 100% växte till 14,543 MWp och inkluderar energilagring och hybridparker med sol- och vindkraftsproduktion. Better Energy investerade SEK 1,471 miljoner i sin utvecklingsportfolio under 2023.

Joint venture-höjdpunkter

Vid slutet av 2023 hade Better Energy inkluderat 34 projekt i tre partnerskap för samägande.

I Impact I, företagets första joint venture med den danska pensionsfonden Industriens Pension, elnätsanslöts det sista projektet under 2023. Samarbetet utgörs nu av 21 solparker med en produktionskapacitet på cirka 1GWh i Danmark och Polen.

Impact II är Better Energys andra joint venture med Industriens Pension med en förväntad ackumulerad produktionskapacitet på omkring 1 GWh. Vid slutet av 2023 ingick nio projekt med en förväntad produktionskapacitet på 589 MWp i Danmark, Sverige och Polen.

Under 2023 upprättade Better Energy även en joint venture med det danska energibolaget Andel med en förväntad ackumulerad produktionskapacitet på 743 MWp. De två företagen förväntar sig att etablera uppemot 15 energiparker i Danmark mellan 2024 och 2028.

Better Energy investerade SEK 19.9 miljarder i sina tre joint ventures under 2023.

Finansiella höjdpunkter och riktning

Under 2023 nådde Better Energy intäkter på SEK 3,852 miljoner  – en minskning från SEK 4’411 miljoner, EBITDA på SEK 1,118 miljoner, upp från SEK 632 miljoner och vinst före skatt för året SEK 276 miljoner. Därmed levererade företaget i den nedre delen av sin finansiella vägledning för 2023 där spannet angavs till intäkter på SEK 3.9 – 4.6 miljarder och en vinst före skatt på SEK 231 – 385 miljoner. Under 2024 förväntar Better Energy en ökning av sina affärsaktiviteter med ett intäktsintervall på SEK 6,161 – 7,085 miljoner, EBITDA i intervallet av SEK 1,309 – 1,540 miljoner och vinst före skatt på SEK 231 – 347 miljoner. De finansiella antagandena exkluderar nya joint ventures.

Medarbetare och marknader

Under 2023 investerade Better Energy i sina medarbetare och dubblade antalet anställda till över 450 samt expanderade sin fysiska närvaro på alla marknader. Det svenska kontoret i Malmö växte samtidigt som företaget öppnade nya kontor i Danmark, Polen och Finland.

Rasmus Lildholdt Kjær, Chief Executive Officer för Better Energy-koncernen, säger:

“Vår syftesdrivna och robusta affärsmodell är grundläggande för vår framgång. Tack vare den kan vi skapa starka partnerskap med myndigheter, elnätsoperatörer, energiköpare och investerare som var och en på sitt sätt direkt bidrar till att accelerera övergången till grön energi”

”Under 2023 växte vårt team med 191 personer vilket nästan dubblade vår organisation. De kollegor som började under året har blivit en del av vår engagerade grupp av specialister som arbetar över hela värdekedjan och som tar med sig sina unika talanger in i teamarbetet. Det är det i särklass viktigaste som ger oss de bästa förutsättningarna för framgång under de kommande åren”.
 

Andreas Brännström, VD för Better Energy Sweden, säger:

”Under 2023 matade vi in stora mängder grön energi på elnätet till kommersiellt attraktiva villkor. Det är grundläggande för att upprätthålla vårt momentum och bekräftas av att vår byggportfölj nästan tredubblades under 2023 jämfört med 2022.”

”2023 var året vi påbörjade konstruktion av två projekt i SE 3 i Sverige och vi kommer att nå närmare 50 MWp installerad kapacitet vid slutet av 2024. Vi fortsätter utveckla vår integrerade värdekedja på den svenska marknaden med hjälp av kunskaper och erfarenheter från de över 120 solparker som koncernen har varit med och byggt.”

”Vi kommer fortsätta att implementera ny produktion av grön energi i Sverige under kommande år och accelerera våra konstruktionsaktiviteter inom en snar framtid.”

Ladda ner Better Energy Annual Report 2023 här.

Medieförfrågningar
Andreas Brännström | VD Better Energy Sweden | +46 705 084 402| ab@betterenergy.se

Om Better Energy
Better Energy är ett integrerat förnybart energibolag som grundades med syftet att accelerera övergången till förnybara energikällor. De utvecklar, bygger, äger och driver storskaliga förnybara energiparker med fokus på lokalt och regionalt värdeskapande och ett starkt engagemang för naturen. Solparkerna utvecklas på marknadsmässiga villkor utan statliga bidrag genom elköpsavtal (PPA) och den rena elektriciteten de säljer är mer prisvärd än kol, olja och gas. Better Energy är en av de snabbast växande leverantörerna av el från solen i norra Europa med en pipeline på över 13 GW produktionskapacitet. Företaget är aktivt i Sverige, Danmark, Finland och Polen och har varit del av utvecklingen och byggandet av över 120 solparker. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Aurobay Power Delivery Unit förbättrar laddningen av elfordon

Published

on

By

Wien, 25 april – Aurobay lanserar i dag sin Power Delivery Unit (PDU), utformad för att effektivt förlänga räckvidden och förbättra laddningsmöjligheterna för elfordon.

Dessa avancerade inbyggda elgeneratorer, som integreras sömlöst med både nya och befintliga fordonsarkitekturer, minskar dramatiskt beroendet av traditionella laddstationer och främjar en bredare användning av EV-teknik.

”Vår Power Delivery Unit är en pragmatisk lösning som är utformad för att hantera de verkliga utmaningarna inom design och funktionalitet för elfordon”, säger Michael Fleiss, VD på Aurobay. ”Genom att göra det möjligt för fordon att ladda under färd gör vi elbilar mer praktiska och tilltalande, vilket i slutändan underlättar en förändring i hur de uppfattas och används.”

Power Delivery Unit, som först presenterades vid Vienna Motor Symposium 2023, visar på Aurobays åtagande att utveckla funktionell och anpassningsbar teknik.

”Vienna Motor Symposium, som är en av världens viktigaste event om drivlinor, är den perfekta platsen för att introducera den kommersiella versionen av vår Power Delivery Unit. Vår närvaro här belyser vårt engagemang för innovation och vår strategiska roll i att forma framtidens transporter”, säger Michael Fleiss.

Aurobays Power Delivery Unit kombinerar en förbränningsmotor med en E-drive-generator för att skapa ett mångsidigt hjälpkraftaggregat. Systemet är utformat för att anslutas direkt till fordonets batteri, vilket ökar dess laddning under resan och minskar antalet stopp för laddning. Enhetens flexibilitet möjliggör installation som ett fristående system eller integration i befintliga fordon, vilket gör den anpassningsbar för ett brett spektrum av fordonstillämpningar.

Strategiska fördelar med Aurobays Power Delivery Unit

  • Förbättrad räckvidd och drifttid: Genom att komplettera batteriladdningen på språng förlänger Power Delivery Unit fordonets räckvidd och säkerställer färre avbrott på grund av laddning, vilket är avgörande för kommersiell transport och flottverksamhet.
  • Bränslekompatibilitet: Stödjer alternativa bränslen, i linje med de globala ansträngningarna att minska fordonsutsläppen och närma sig nettonollmål.
  • Kostnads- och vikteffektivitet: Underlättar användningen av mindre, lättare och billigare batterier i elfordon.

”Aurobays Power Delivery Unit-teknik har utvecklats för att möta de dynamiska behoven inom modern transport, med betoning på tillförlitlighet och anpassningsförmåga. Våra omfattande tester, i kombination med den positiva återkopplingen från förra årets symposium, har visat att Power Delivery Unit kan hjälpa industrin att effektivt nå sina mål”, säger Mattias Berglund, Executive Vice President- Strategy and Alliances, på Aurobay.

Från och med i dag är fordonstillverkare och andra kunder välkomna att lägga beställningar på prototyper av Power Delivery Units och att diskutera sina behov för massproduktion.

Kontakt

Helene Carlson
Executive Vice President, Communications & Public Affairs
Tel: +46 765-25 84 93
Mail: media@aurobay.com

Uni3
Pumpgatan 1
417 55 Gothenburg
Sweden

Om Aurobay
Aurobay utvecklar och tillverkar lösningar för drivlinor i världsklass för en global marknad. 3000 anställda arbetar inom forskning och utveckling, tillverkning och digital innovation. 2023 producerade Aurobay 787 000 hybrid- och elmotorer på anläggningar i Skövde och Zhangjiakou, Kina. Ägt av Geely, och med en mer än 100 år lång historia av kontinuerlig drivlinjeinnovation, utvecklar Aurobay nya teknologier med en vision om noll miljöpåverkan.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gemensam studie för hållbar omställning

Published

on

By

Boliden, Nevel, Skellefteå Kraft och Sveaskog har undertecknat en avsiktsförklaring om en förstudie om att etablera en värdekedja för vätgas och biobränslen i Västerbotten. I förlängningen är målet bland annat att möjliggöra en utfasning av fossilt bränsle som idag används i processer vid smältverket Rönnskär.

Boliden, Nevel, Skellefteå Kraft och Sveaskog har en gemensam ambition att kraftigt minska utsläppen av CO2 i samhället. I förstudien ska aktörerna utforska en möjlig lösning för att drastiskt reducera utsläpp vid Rönnskär i Skellefteå. Tillsammans bidrar aktörerna till olika delar av värdekedjan, Sveaskog med fokus på skogsråvara, Skellefteå Kraft med sin erfarenhet av förnybara energilösningar, Nevel med tekniskt kunnande och erfarenhet kring allmännyttig infrastruktur och Boliden med fokus på processer för metallframställning. Gemensamt stärker företagen varandras förutsättningar och kopplar ihop flera sektorer.

Studien, som koordineras av Sweco, ska utvärdera den tekniska potentialen för ett storskaligt industrikluster inom produktion och användning av hållbart producerad energi såsom biokol och vätgas.

– Att skapa och använda en lokal värdekedja när man genomför övergången från fossil till fossilfri baserad energi är naturligtvis en plats vi behöver utforska i detalj. Med tanke på vikten av metallproduktionen i Rönnskär är detta inte bara värdefullt för oss, utan för den allmänna elektrifieringen i samhället, säger Mats Gustavsson, energidirektör, Boliden.

– Genom att samarbeta sektorsövergripande kan vår förnybara energi bidra med maximalt värdeskapande för Sverige, säger Joachim Nordin, koncernchef Skellefteå Kraft.

– Vi vill bidra med vår kompetens inom skogsråvara för att bredda avsättningen av skogsägarnas produkter och möjliggöra omställningen av den metallurgiska industrin mot ett minskat fossilberoende. Gröna metaller kräver gröna kolatomer och det finns hos oss, säger Per Callenberg, chef Hållbar Affärsutveckling, Sveaskog.


Per Callenberg, chef Hållbar Affärsutveckling, Sveaskog.

Vi ser fram emot att gå in i ett samarbete som stödjer parternas gemensamma ambition om en klimatomställning och som kan ge omfattande fördelar för hela samhället på lång sikt och samtidigt stärka kundernas konkurrenskraft. Studien ger mer förståelse för en potentiell ny affärsmodell, där material och sidoströmmar fungerar som en ny resurs och plattform för lokal cirkulär ekonomi, säger Stefan Johnsson, Commercial Director, Nevel.

Förstudien förväntas pågå i sex månader, varefter parterna kommer att dra slutsatser och diskutera eventuella ytterligare samarbeten.

För mer information, kontakta: 

Sveaskogs presstjänst, 08-655 90 50, press@sveaskog.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.