Connect with us

Marknadsnyheter

EYEONID GROUP AB (publ): Styrelsen har beslutat om att föreslå en företrädesemission om cirka 25 MSEK med övertilldelningsutrymme om 5 MSEK för att fokusera inom områdena Integritet och Cyber Security

Published

on

Styrelsen har med stöd av styrelsens bemyndigande från extra bolagsstämma den 16 april 2021 beslutat att föreslå en företrädesemission om ca 25 MSEK med övertilldelningsutrymme om 5 MSEK. Styrelsen har, baserat på tidigare kommunicerad information under hösten 2020 och under 2021, avseende att omsättningstillväxt och därmed kassaflödesförbättring inte kommer uppnås, beslutat om att genomföra en omstrukturering av EyeonID´s verksamhet. Detta innebär:

  • att fokus ska riktas mot de kunder som använder bolagets lösning som bygger på samma teknik som används för ledande telekomoperatör, dvs där kunden bygger sin lösning med anslutning till vår plattform
  • att skapa en balans mellan bolagets kostnader och intäkter
  • aktivt skapa lönsamma tjänster för kunden och för EyeonID

Bolaget har genom EyeonID’s och Bolders gemensamma plattformar en stor potential att växa med den allt ökande globala tillväxten inom Integritet och Cyber Security, som beräknas uppgå till 6 trillioner SEK 2027*. Genom en snabbare integration av bolagets affärslösningar stärks produktportföljen och öppnar upp en global marknad med lönsam tillväxt i fokus. EyeonID´s kärnverksamhet kommer anpassa befintliga kostnader under hösten 2021 för att under 2022 uppnå break-even.

Styrelsen har tagit beslut att ingå avtal med en finansiell rådgivare, G&W Fondkommission, avseende hjälp med informationsmemorandum (IM) samt garantikonsortium som redan inkluderar garanti från större ägare avseende deras andelar pro-rata. Villkor avseende företrädesemissionen kommer att presenteras så snart dessa är fastställda.

Bolaget kommer under återstoden av 2021 att ta anpassningskostnader för omstruktureringen av bolaget.

*Sammanställning statistik från internationella analysföretag

”Under sommaren har en genomgång, avseende potential och möjligheter i EyeonID´s plattform, skett inom styrelse och ledning. Vi kan konstatera att vi har identifierat fler applikationer och kommersiella möjligheter att utvärdera än dagens ID skydds-affär. Vi kan använda den tekniska plattformen för att erbjuda flera applikationer och möjligheter, vilket över tid kan öka affärsmöjligheterna. Styrelsen ser också möjligheter att skapa en starkare koppling med Bolders plattform som skapar nya möjligheter för våra kunder att få en helhetslösning för integritet och säkerhet” säger Erik Hallberg, styrelsens ordförande.

”Styrelsen avser att under arbetet med IM för företrädesemissionen, ytterligare arbeta igenom och utveckla bolagets position samt marknadserbjudande. Vi skyddar och skapar möjlighet att äga och dela data. Ett av de största tillväxtområdena att adressera i den digitala förändringsresa som hela samhället har att lösa. Vi har lösningar och ser potential att ta plats i denna marknad globalt” fortsätter Erik Hallberg.

Styrelsen kommer att separat kalla till ett extra informationsmöte för alla aktieägare för att uppdatera avseende utvecklingen samt skapa en bredare kunskap om bolagets möjligheter inför detta viktiga steg.

För mer information, kontakta

Erik Hallberg, Styrelseordförande

Telefon: 070-658 16 16

E-post: erik.hallberg@eyeonid.com

www.eyeonid.com
 

Om EyeonID

Eyeonid Group AB (publ) grundades 2015 och är en SaaS-leverantör som genom egenutvecklad teknologi för insamling, analys och paketering av data utvecklar och säljer smarta lösningar som gör livet på internet enklare och tryggare för människor, företag och organisationer. Bolaget tillhandahåller i affärslösningar inom IT säkerhet, integritetsskyddande tjänster och AI baserade datalösningar. Dessa riktas i första hand mot B2B marknaden i Europa för branscher som t.ex. bank, försäkring, telekom, health-tech samt service och eventindustrin. I koncernen ingår affärsområdena EyeonID, Bolder, Air By Bolder och EyeonTEXT.

Denna information är sådan information som Eyeonid Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 september 2021 kl. 09:30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.