Connect with us

Marknadsnyheter

Få viner följer nya märkningsregler

Published

on

Förra året infördes nya regler som tvingar vinproducenter att tala om vad vinet innehåller. Äkta varas granskning visar dock att det är ytterst få som uppfyller kraven som ställs i de nya reglerna. Och inte heller Systembolaget har korrekt information.

  • Fel språk
  • Otydliga hänvisningar
  • Felaktiga ingrediensförteckningar
  • Utelämnade tillsatser

Förra året införde EU nya märkningsregler för vin, som bland annat kräver att de ska ha en ingrediensförteckning – precis som all annan mat och dryck. Men hur fungerar de nya reglerna? För att ta reda på det granskade Äkta vara 66 slumpvis valda bag-in-box-viner i en Systembolagsbutik. Eftersom reglerna endast gäller vin producerat efter den 8 december 2023, så finns det många viner som inte omfattas av de nya kraven. Vi hittade ändå 39 viner, som erbjöd eller i alla fall påstod sig erbjuda information om ingredienserna.

Det var dock inget vin som hade ingredienserna på själva förpackningen. När reglerna infördes såg vinindustrin nämligen till att få igenom ett undantag. Det gör det möjligt för företagen att i stället skriva ingredienserna på en webbsida och att på förpackningen endast trycka en QR-kod som hänvisar till denna. Och detta undantag har samtliga företag bakom vinerna i vår granskning valt att utnyttja.

– När reglerna togs fram hävdade vinindustrin bland annat att det skulle ta för mycket plats med alla ingredienser och språk på förpackningen och att det skulle vara kostsamt för småproducenter att trycka detta. Men på en bag in box finns det ju mycket gott om plats och bakom många av vinerna finns storföretag som inte sällan har gjort vinet och förpackningen enkom för den svenska marknaden. Ändå gömmer alltså samtliga viner informationen bakom en QR-kod, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson.

Nästan alla QR-koder felaktiga
Det är dessutom få som gör hänvisningen från QR-koden till hemsidan på ett korrekt sätt. Enligt reglerna ska det vara lätt för konsumenten att hitta till ingrediensinformationen. Det ska finnas en text vid QR-koden, exempelvis ”skanna för närings- och ingrediensförteckning”, som i Sverige ska vara skriven på svenska.

Trots det är det bara 2 av 39 viner som vi bedömer har en hänvisning som är tydlig och som är skriven på svenska. Ofta står hänvisningen bara på engelska eller så nöjer sig företaget med att som enda hänvisning skriva ett litet ”i” i mitten av QR-koden. Några har ingen information alls vid QR-koden.

– Det är riktigt dåligt att företagen inte ens följer de regler som har tagits fram för att tillmötesgå deras önskemål. Det verkar som att företagen försöker ligga så nära reglernas lägstanivå de kan, men merparten går uppenbarligen över gränsen, säger Björn Bernhardson.

Men det tar inte slut där.

Bara hälften anger ingredienserna korrekt
Bristerna fortsätter även när man har gjort sig omaket att skannat koderna. I två fall leder inte QR-koden ens till någon ingrediensförteckning, trots att det står att den ska göra det. Och när det finns en sådan är det bara i hälften av fallen som den är utformad på ett korrekt sätt.

Den vanligaste bristen är att ingrediensförteckningen inte finns på svenska, vilket är ett krav på livsmedel som säljs i Sverige, eller att tillsatserna saknar obligatoriska kategorinamn, som anger en tillsats funktion, exempelvis konserveringsmedel, stabiliseringsmedel och surhetsreglerande medel. I några fall verkar det även fattas ingredienser.

– Uppenbarligen slarvas det mycket med ingrediensförteckningarna. Vi misstänker att det har att göra med att företagen inte tycker att det är så noga, eftersom informationen är digital, säger Björn Bernhardson och fortsätter:

– Om producenterna i stället för QR-koder hade valt att skriva ut ingredienserna på flaskan eller boxen, så hade mycket av de överträdelser som vi har hittat inte ens ha behövt uppstå. Samtidigt hade det varit betydligt enklare för konsumenten att ta del av informationen, vilket ju är själva grunden till att man har infört den här märkningen.

Saknade ingredienser på systembolaget.se
Äkta vara har även granskat vilken information som finns på Systembolagets hemsida. Eftersom de granskade vinerna också säljs via deras hemsida och konsumenten har rätt att få information om ingredienserna innan köpet, så ska ingrediensförteckningen finnas också där.

Även här är bristerna stora. Av de 37 viner som hade ingrediensförteckning via QR-kod, så var det bara 14 som samtidigt hade det på Systembolagets hemsida. Merparten av vinerna saknades alltså denna obligatoriska information. Och även när det fanns ingrediensinformation upptäckte vi brister.

I tre fall skiljde sig den ingrediensförteckning som uppgavs via QR-koden från den som uppgavs hos Systembolaget. I två av fallen saknades konserveringsmedlet på Systembolaget och i det sista fallet hade ”koncentrerad druvmust” där blivit bara ”druvmust”. I tre andra fall saknade tillsatser sina kategorinamn och i ytterligare ett fall var det istället själva tillsatsens namn som saknades.

– Det är oacceptabelt att Systembolaget inte har bättre koll på det här. De borde se till att produkterna som de säljer är korrekt märka och dessutom att informationen som de själva ansvarar för är tillgänglig och korrekt, precis som de ju redan gör på det alkoholfria sortimentet.

LISTA: Samtliga granskade viner och avvikelser

FAKTA: Om granskningen

  • Äkta vara granskade 66 slumpvis utvalda bag-in-box-viner i en Systembolagsbutik i Stockholm.
  • Urvalet skedde genom att granska varannan bag-in-box på hyllorna.
  • Underlaget samlades in i oktober 2024.

FAKTA: Nya vinmärkningen

  • Vin, liksom andra alkoholdrycker, har länge varit undantagna från att ha en ingrediens- och näringsdeklaration.
  • Förra året infördes särskilda märkningsregler för vin. Produkter som förpackats efter den 8 december 2023 ska inom EU märkas med ingrediens- och näringsdeklaration.
  • Märkningen kan ske på förpackningen, precis som på andra livsmedel, men får på vin även tillhandahållas på elektronisk väg, dvs med hjälp av en QR-kod.
  • Vinindustrin har dessutom fått igenom en rad andra undantag från den gängse märkningen av livsmedel, bland annat att de slipper deklarera vissa ingredienser.

Bakgrund:

För mer information:
Björn Bernhardson
Verksamhetsledare, Äkta vara
bjorn@aktavara.org
+46 708 859799

Ivar Nilsson
Kommunikatör, Äkta vara
ivar@aktavara.org

Konsumentföreningen Äkta vara jobbar för ärligare mat och för att underlätta för konsumenter att göra medvetna val. Vi jobbar också för mat utan tillsatser, bland annat med märkningen Ä-märket. Läs mer på www.ä-märket.se och www.aktavara.org.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys