Connect with us

Marknadsnyheter

Få viner följer nya märkningsregler

Published

on

Förra året infördes nya regler som tvingar vinproducenter att tala om vad vinet innehåller. Äkta varas granskning visar dock att det är ytterst få som uppfyller kraven som ställs i de nya reglerna. Och inte heller Systembolaget har korrekt information.

  • Fel språk
  • Otydliga hänvisningar
  • Felaktiga ingrediensförteckningar
  • Utelämnade tillsatser

Förra året införde EU nya märkningsregler för vin, som bland annat kräver att de ska ha en ingrediensförteckning – precis som all annan mat och dryck. Men hur fungerar de nya reglerna? För att ta reda på det granskade Äkta vara 66 slumpvis valda bag-in-box-viner i en Systembolagsbutik. Eftersom reglerna endast gäller vin producerat efter den 8 december 2023, så finns det många viner som inte omfattas av de nya kraven. Vi hittade ändå 39 viner, som erbjöd eller i alla fall påstod sig erbjuda information om ingredienserna.

Det var dock inget vin som hade ingredienserna på själva förpackningen. När reglerna infördes såg vinindustrin nämligen till att få igenom ett undantag. Det gör det möjligt för företagen att i stället skriva ingredienserna på en webbsida och att på förpackningen endast trycka en QR-kod som hänvisar till denna. Och detta undantag har samtliga företag bakom vinerna i vår granskning valt att utnyttja.

– När reglerna togs fram hävdade vinindustrin bland annat att det skulle ta för mycket plats med alla ingredienser och språk på förpackningen och att det skulle vara kostsamt för småproducenter att trycka detta. Men på en bag in box finns det ju mycket gott om plats och bakom många av vinerna finns storföretag som inte sällan har gjort vinet och förpackningen enkom för den svenska marknaden. Ändå gömmer alltså samtliga viner informationen bakom en QR-kod, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson.

Nästan alla QR-koder felaktiga
Det är dessutom få som gör hänvisningen från QR-koden till hemsidan på ett korrekt sätt. Enligt reglerna ska det vara lätt för konsumenten att hitta till ingrediensinformationen. Det ska finnas en text vid QR-koden, exempelvis ”skanna för närings- och ingrediensförteckning”, som i Sverige ska vara skriven på svenska.

Trots det är det bara 2 av 39 viner som vi bedömer har en hänvisning som är tydlig och som är skriven på svenska. Ofta står hänvisningen bara på engelska eller så nöjer sig företaget med att som enda hänvisning skriva ett litet ”i” i mitten av QR-koden. Några har ingen information alls vid QR-koden.

– Det är riktigt dåligt att företagen inte ens följer de regler som har tagits fram för att tillmötesgå deras önskemål. Det verkar som att företagen försöker ligga så nära reglernas lägstanivå de kan, men merparten går uppenbarligen över gränsen, säger Björn Bernhardson.

Men det tar inte slut där.

Bara hälften anger ingredienserna korrekt
Bristerna fortsätter även när man har gjort sig omaket att skannat koderna. I två fall leder inte QR-koden ens till någon ingrediensförteckning, trots att det står att den ska göra det. Och när det finns en sådan är det bara i hälften av fallen som den är utformad på ett korrekt sätt.

Den vanligaste bristen är att ingrediensförteckningen inte finns på svenska, vilket är ett krav på livsmedel som säljs i Sverige, eller att tillsatserna saknar obligatoriska kategorinamn, som anger en tillsats funktion, exempelvis konserveringsmedel, stabiliseringsmedel och surhetsreglerande medel. I några fall verkar det även fattas ingredienser.

– Uppenbarligen slarvas det mycket med ingrediensförteckningarna. Vi misstänker att det har att göra med att företagen inte tycker att det är så noga, eftersom informationen är digital, säger Björn Bernhardson och fortsätter:

– Om producenterna i stället för QR-koder hade valt att skriva ut ingredienserna på flaskan eller boxen, så hade mycket av de överträdelser som vi har hittat inte ens ha behövt uppstå. Samtidigt hade det varit betydligt enklare för konsumenten att ta del av informationen, vilket ju är själva grunden till att man har infört den här märkningen.

Saknade ingredienser på systembolaget.se
Äkta vara har även granskat vilken information som finns på Systembolagets hemsida. Eftersom de granskade vinerna också säljs via deras hemsida och konsumenten har rätt att få information om ingredienserna innan köpet, så ska ingrediensförteckningen finnas också där.

Även här är bristerna stora. Av de 37 viner som hade ingrediensförteckning via QR-kod, så var det bara 14 som samtidigt hade det på Systembolagets hemsida. Merparten av vinerna saknades alltså denna obligatoriska information. Och även när det fanns ingrediensinformation upptäckte vi brister.

I tre fall skiljde sig den ingrediensförteckning som uppgavs via QR-koden från den som uppgavs hos Systembolaget. I två av fallen saknades konserveringsmedlet på Systembolaget och i det sista fallet hade ”koncentrerad druvmust” där blivit bara ”druvmust”. I tre andra fall saknade tillsatser sina kategorinamn och i ytterligare ett fall var det istället själva tillsatsens namn som saknades.

– Det är oacceptabelt att Systembolaget inte har bättre koll på det här. De borde se till att produkterna som de säljer är korrekt märka och dessutom att informationen som de själva ansvarar för är tillgänglig och korrekt, precis som de ju redan gör på det alkoholfria sortimentet.

LISTA: Samtliga granskade viner och avvikelser

FAKTA: Om granskningen

  • Äkta vara granskade 66 slumpvis utvalda bag-in-box-viner i en Systembolagsbutik i Stockholm.
  • Urvalet skedde genom att granska varannan bag-in-box på hyllorna.
  • Underlaget samlades in i oktober 2024.

FAKTA: Nya vinmärkningen

  • Vin, liksom andra alkoholdrycker, har länge varit undantagna från att ha en ingrediens- och näringsdeklaration.
  • Förra året infördes särskilda märkningsregler för vin. Produkter som förpackats efter den 8 december 2023 ska inom EU märkas med ingrediens- och näringsdeklaration.
  • Märkningen kan ske på förpackningen, precis som på andra livsmedel, men får på vin även tillhandahållas på elektronisk väg, dvs med hjälp av en QR-kod.
  • Vinindustrin har dessutom fått igenom en rad andra undantag från den gängse märkningen av livsmedel, bland annat att de slipper deklarera vissa ingredienser.

Bakgrund:

För mer information:
Björn Bernhardson
Verksamhetsledare, Äkta vara
bjorn@aktavara.org
+46 708 859799

Ivar Nilsson
Kommunikatör, Äkta vara
ivar@aktavara.org

Konsumentföreningen Äkta vara jobbar för ärligare mat och för att underlätta för konsumenter att göra medvetna val. Vi jobbar också för mat utan tillsatser, bland annat med märkningen Ä-märket. Läs mer på www.ä-märket.se och www.aktavara.org.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kaz Sokołowski lämnar AIK Fotboll

Published

on

By

AIK Fotbolls assisterande tränare Kazimierz “Kaz” Sokołowski har på grund av personliga skäl valt att lämna AIK under vinteruppehållet och klubben tackar honom för en och en halv säsong i AIK:s tjänst. Det blev sammanlagt 53 tävlingsmatcher på AIK-bänken för Kaz.

Kaz har gjort ett enastående jobb i AIK under sin tid i klubben. Tyvärr måste fotbollsresan gå hem till Norge igen på grund av familjeskäl. Vi önskar Kaz all lycka i framtiden och tackar honom för tiden i AIK, säger herrlagets sportchef Thomas Berntsen.

Det har blivit dags för mig att tacka för en fin tid i AIK. Jag har trivts från den första stunden och jag är glad att jag fick förfrågan från klubben och att jag tackade ja. Tack till alla spelare som jag arbetat med, speciellt Rui Modesto. Ett extra tack till mina kollegor på Karlberg som jag har haft en fin och utvecklande tid med på träningsläger, under matcher och träningar samt i det dagliga arbetet på Karlberg. Jag hade ett extra nära samarbete med Lukas A och Jompa. Jag kommer följa AIK:s resultat framöver och jag hoppas att vi ses igen, säger Kazimierz Sokołowski.

För en längre faktapresentation av Kazimierz Sokołowski, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

För mer information, kontakta:
Thomas Berntsen, sportchef (herr) AIK Fotboll
Telefon: 08 – 735 96 50

E-post: thomas.berntsen@aikfotboll.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Angående undersökning från UK Gambling Commission

Published

on

By

Evolution har informerats av UK Gambling Commission (UKGC) att en undersökning av Evolution Malta Holding Limiteds licens har inletts under sektion 116 av ‘the Gambling Act 2005’. Undersökningen initierades efter att UKGC identifierat att Evolutions spel funnits tillgängliga från Storbritannien hos operatörer som inte innehar en UKGC-licens.

Granskningen kan ha flera olika resultat, som inkluderar att ingen åtgärd krävs, villkor som ställs på licensen, ekonomisk sanktion, suspenderad eller återkallelse av licensen.

Evolution samarbetar fullt ut med UK Gambling Commission och har genomfört de efterfrågade omedelbara åtgärderna. Evolutions spel på de identifierade webbplatserna som inte har en UKGC-licens har gjorts otillgängliga från Storbritannien. Evolution fortsätter att aktivt arbeta med UK Gambling Commission för att åtgärda den uppkomna situationen.

Cirka 3 % av Evolutions intäkter kommer från den brittiska marknaden.

Vd Martin Carlesund kommenterar:
”Evolution omfamnar målen för kommissionens granskning.  Vi är fast beslutna att stödja den licensierade brittiska marknaden samt att förhindra olicensierad trafik.  Vi vidtar nu kraftfulla åtgärder med hjälp av alla tekniska verktyg som är tillgängliga för oss för att säkerställa att våra spel endast är tillgängliga i Storbritannien genom UKGC-licensierade operatörer. Vi tror att ett nära samarbete för att hantera våra gemensamma angelägenheter kommer att leda till snabbare och bättre resultat. Som alltid förblir vi engagerade i en öppen och transparent relation med våra tillsynsmyndigheter.”

För ytterligare information, kontakta:
Jacob Kaplan, CFO, ir@evolution.com

Denna information är sådan som Evolution AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 december 2024 klockan 17:45 CET.

Evolution AB (publ) (”Evolution”) utvecklar, producerar, marknadsför och licensierar ut fullt integrerade onlinekasinolösningar till speloperatörer. Sedan bolagets start 2006 har Evolution utvecklats till en ledande B2B-leverantör med över 800 operatörer som kunder. Koncernen har cirka 20 500 anställda i studior i Europa, Nord- och Sydamerika. Moderbolaget är baserat i Sverige och noterat på Nasdaq Stockholm med ticker EVO. Besök www.evolution.com för mer information.

Evolution är licensierad och reglerad av Malta Gaming Authority under licensen MGA/B2B/187/2010. Evolution är även licensierad och reglerad i flera ytterligare jurisdiktioner exempelvis Storbritannien, Belgien, Kanada, Rumänien och Sydafrika med flera.

Continue Reading

Marknadsnyheter

SDR-uppdatering: Fortsatt fokus på lönsam tillväxt i väntan på regulatorisk klarhet

Published

on

By

PRESSMEDDELANDE

Stockholm

20 december 2024

Hoist Finance har tidigare kommunicerat att bolaget avser att kvalificera sig som en specialiserad skuldomstrukturerare (SDR) från och med januari 2025. Bolaget har också informerat om att Finansinspektionen har begärt vägledning från europeiska bankmyndigheten (EBA) avseende tolkningen av två av de kriterier som måste uppfyllas för att kvalificera sig som en SDR. Hoist Finance har fortfarande för avsikt att kvalificera sig som SDR, men givet det osäkra regulatoriska läget kommer bolaget avvakta med att notifiera tillsynsmyndigheterna. I väntan på regulatorisk tydlighet arbetar bolaget utifrån samma strategi som tidigare.

Hoist Finance har byggt en stark och robust plattform, har en tydlig strategi och en lönsam verksamhet med god tillväxt. Koncernen är välkapitaliserad med en stark likviditetsposition, och dess finansiella mål och tillväxtambitioner förblir oförändrade. Så snart tillsynsmyndigheterna har förtydligat hur SDR-kriterierna ska tolkas avser Hoist Finance att kvalificera sig som en SDR. Hoist Finance uppfattning är att vägledning från EBA kommer inom nio månader räknat från november 2024.

För vidare information vänligen kontakta:

Karin Tyche, Chief Investor Relations and Communications Officer

ir@hoistfinance.com

+46 76 780 97 65

Denna information är sådan information som Hoist Finance AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 december 2024, kl 17:40 CET.

Om Hoist Finance

Hoist Finance är en förvaltare specialiserad på förfallna lån. I över 25 år har vi fokuserat på att investera i och förvalta skuldportföljer. Vi är en partner till internationella banker och finansiella institut i hela Europa och förvärvar portföljer av förfallna lån. Vi är också en partner till privatpersoner och små och medelstora företag som befinner sig i en skuldsituation och vi skapar långsiktigt hållbara återbetalningsplaner som gör det möjligt för dem att omvandla förfallna skulder till skulder som betalas av. Vi finns på 13 marknader i Europa och aktierna är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök hoistfinance.com.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.