Connect with us

Marknadsnyheter

Familjeföretaget Hestra vinner pris – är östra Sveriges främsta entreprenör 2024

Published

on

Claes Magnusson från handsktillverkaren Hestra har utsetts till östra Sveriges främsta entreprenör. Under regionfinalen av EY Entrepreneur Of The Year den 26 november prisades även Tilda Nordh, grundare av brynbarskedjan Rapide, Tony Gerasovski, grundare av Tony’s Pizza och Harald Åhagen, ägare av Scama som utvecklar utrullningshinder för militärflygplatser. 

Årets näst sista regionala EY Entrepreneur Of The Year-final avgjordes i Norrköping under tisdagskvällen den 26 november. Claes Magnusson från Hestra vann huvudpriset EY Entrepreneur Of The Year i region Öst.  

Claes är tredje generationen Magnusson i familjeföretaget Hestra som grundades på 1930-talet. Det som vid starten var en liten handskfabrik är numera en internationell aktör med fabriker och dotterbolag i flera länder. Företagets produkter säljs i dag i över 40 länder. Fokus ligger på att leverera premiumprodukter, vilket resulterat i en kraftig omsättningsökning. Ett informellt ledarskap har skapat ett klimat där medarbetare får fria tyglar och förtroende att utvecklas inom sina områden. Trots en lång historia har Hestra bevarat sin vision och sina värderingar. Kvalitet och tradition står i fokus och design och utveckling sker fortfarande på huvudkontoret i Hestra.  

Juryns motivering löd: 
Med ett principfast, ansvarsfullt och långsiktigt ledarskap har årets pristagare skapat en verksamhet som är marknadsledande i sin bransch utan att någon gång avvika från företagets grundidé. Genom tydligt fokus på kvalitet, hantverkskunnande och hållbarhet har entreprenören med fingertoppskänsla utvecklat företaget från den lilla orten i Sverige och ut i världen med en produkt som håller över generationsgränserna. 

Den externa och oberoende jury som korade vinnarna i region Öst leddes av juryordförande Pernilla Ljungbergh, vd för Ny Studio. Övriga jurymedlemmar var Eva Schlyter, vd för Ståhl Invest i Norrköping, Peter Hellgren, vd och ägare, Consid AB, Elisabeth Ström, grundare av BoSt Invest samt Sakarias Mårdh, ordförande i IFK Norrköping och investerare i flertalet bolag. 

Entreprenörer från Katrineholm, Nyköping och Väderstad prisades också  
Under regionfinalen delades ytterligare tre priser ut. Priset Entrepreneurial Winning Women gick till Tilda Nordh som grundat Katrineholmsföretaget Rapide, en kedja som riktat in sig på behandlingar och produkter för fransar och ögonbryn. Tony Gerasovski i Nyköping tog hem priset Young Entrepreneurship Of The Year. Tony är entreprenören bakom Tony’s Pizza som producerar och säljer fryspizzor. Priset Best International Growth gick till Harald Åhagen som äger Scama i Väderstad. Scama är en global systemleverantör av utrullningshinder för militärflygplatser. Samtliga vinnare från region Öst går vidare till den nationella finalen i Stockholms stadshus som avgörs den 19 mars 2025.  

Läs mer om årets finalister i region Öst här

Mer information om utmärkelsen EY Entrepreneur Of The Year finns här.  

Pressbilder: https://www.flickr.com/photos/eoy_sweden/albums  

Jurymotiveringar för övriga vinnare i region Öst: 
Entrepreneurial Winning Women – Tilda Nordh, Rapide 

Med sprudlande energi, stort engagemang och listig beslutsamhet har årets pristagare revolutionerat denna bransch med sitt innovativa koncept. Entreprenören har skapat en ny trend där snabbhet och tillgänglighet är nyckeln. Tack vare hennes tydliga vision, strategiska beslut och sitt fokus på ett litet område som betyder mycket för kunden, är de nu marknadsledande och giganterna ber om ett samarbete. 

Young Entrepreneurship Of The Year – Tony Gerasovski, Tony’s Pizza  
Denna entreprenör har med ett kreativt förhållningssätt och smartness i produktionsledet byggt ett starkt varumärke både i Sverige och snart i resten av Norden. Allt bottnar i en övertygelse om att allt är möjligt. Med ett otroligt stort engagemang för både människorna i företaget och deras samhällsanpassning har årets pristagare skapat en arbetsplats med medarbetare som pratar 30 olika språk. Serieentreprenören har redan från början byggt sitt företag med fokus på tillväxt, vilket gör att snart hela Europa kan få smaka på svensk pizza. 

Best International Growth – Harald Åhagen, Scama 
Med stort engagemang, mod och en beslutsamhet där ingenting är omöjligt har lett årets pristagare från motgång till framgång. Entreprenören har skapat en organisation där stort tekniskt kunnande och tydliga gemensamma mål genomsyrar hela verksamheten. Leverans av helhetslösningar med högsta kvalitet i kombination med goda referenser har gett dem stark tillväxt och marknadsandelar i hela världen.

För mer information, vänligen kontakta: 
Hanna Björnler, ansvarig för EY Entrepreneur Of The Year i region Öst, hanna.björnler@se.ey.com, 073-972 12 10. 
Victoria Adamczak, PR- & pressansvarig, EY Sverige, victoria.adamczak@se.ey.com, 070-303 95 40.  

Om EY Entrepreneur Of The Year 
EY Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen startade i USA 1986 och i Sverige började utmärkelsen delas ut 1995. Det är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå i fler än 140 städer i fler än 60 länder. En oberoende jury bedömer entreprenörerna efter kriterierna inflytande, entreprenörsanda, syfte och tillväxt. Vid de regionala finalerna och vid den nationella finalen i Sverige utses även vinnare i kategorierna Entrepreneurial Winning Women, Young Entrepreneurship Of The Year och Best International Growth. Den första entreprenören att ta hem den prestigefulla titeln i Sverige 1995 var Karin Henriksson, då vd på Hogia Institutet AB i Stenungssund. Bland vinnarna genom åren finns entreprenörer från företag som Kopparbergs Bryggeri, Meda, Poolia, New Wave Group, Stadium, Northvolt, Klarna och Netonnet group.   

För mer information om utmärkelsen, besök gärna www.ey.com/sv_se/entrepreneur-of-the-year   
Mer information om EY som organisation: www.ey.com/se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.