Connect with us

Marknadsnyheter

Färdplan för fossilfri åkerinäring

Published

on

on, okt 18, 2017 13:38 CET

Fossilfritt Sverige och Sveriges Åkeriföretag inleder nu arbetet med att ta fram en färdplan för fossilfri konkurrenskraft som ska visa hur åkerinäringen ska kunna bli fossilfri. Tillsammans med färdplaner från andra branscher kommer den att lämnas över till statsministern i mars 2018.

– Fossilfria lastbilstransporter är en förutsättning för att riksdagens klimatmål ska uppnås. Med rätt satsningar och styrmedel kan deras konkurrenskraft öka samtidigt som utsläppen minskar, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

Regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige arbetar tillsammans med flera svenska industrigrenar fram branschvisa färdplaner för fossilfri konkurrenskraft. Målet är att identifiera de olika branschernas möjligheter och utmaningar på vägen mot ett fossilfritt samhälle. I juli inleddes arbetet med stålindustrin och nu är det åkerinäringens tur.

I en debattartikel i NyTeknik beskriver idag Svante Axelsson och Sveriges Åkeriföretags VD, Rickard Gegö utgångspunkterna för arbetet. De pekar ut tre områden som de redan nu kan säga måste förbättras:

1. Ökat samarbete mellanpolitiken och näringen för att skapa infrastruktur för icke fossila bränslen och incitament till förnyelse av fordonspark.

2. Transportinköpande företag och offentliga verksamheter måste bli bättre på att ställa väl avvägda tidskrav för att effektivisera transporterna.

3.
Nya krav vid upphandlingar av transporter, där de som uppnår lägst utsläpp premieras.

– De svenska åkerierna tar redan ett stort ansvar och att mycket har hänt i åkerinäringen när det gäller områden som utsläpp, buller, effektivisering och automation. Men vi vill givetvis fortsätta för att de fossila utsläppen ska minska ännu mer, därför har vi bestämt oss för att bli en del av satsningen, säger Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag

Kontakta:

Peter Söderberg, kommunikationsansvarig Fossilfritt Sverige,

070-310 57 97
peter.g.soderberg@regeringskansliet.se

Fossilfritt Sverige startades av regeringen inför klimatmötet i Paris 2015 och hittills har över 280 aktörer gått med. Svante Axelsson är nationell samordnare för Fossilfritt Sverige. Han fungerar som aktörernas länk till regeringen för att röja undan hinder och skapa förutsättningar för snabbare utsläppsminskningar.​

Taggar:

miljö
, energi
, transport
, Lastbilar
, klimat
, Transporter
, Svante Axelsson
, Sveriges Åkeriföretag
, Rickard Gegö
, fossilfritt
, Miljö och energidepartementet
, åkerier

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys