Connect with us

Marknadsnyheter

Färre efterlysta bilar under 2024 – men andelen som inte återfinns är fortsatt hög

Published

on

Under 2024 efterlystes totalt 5 336 personbilar i Sverige, en minskning med 13 procent jämfört med föregående år. Trots denna positiva trend är hela 32 procent av de efterlysta bilarna ännu inte återfunna. Det visar den senaste statistiken från Larmtjänst.

Antalet efterlysta personbilar har minskat sedan införandet av elektroniskt stöldskydd i slutet av 1990-talet. Dock noterades ett trendbrott under 2023 då antalet efterlysta fordon ökade något och den förväntade minskningen uteblev. Under 2024 visar statistiken att antalet efterlysta bilar åter minskar och under året efterlystes totalt 5336 bilar. Men samtidigt förblir andelen bilar som inte återfinns hög – 32 procent – vilket indikerar att Sverige fortfarande är ett attraktivt land för internationella stöldligor, och att många fordon sannolikt förs utomlands.

Nyare bilar attraktiva

Bland de efterlysta bilarna är 1 739 stycken, 33 procent, av nyare årsmodeller. För dessa bilar är anträffandegraden ännu lägre – hela 38 procent av dem är fortfarande borta. De nyare bilarna har ofta ett marknadsvärde på mellan 300 000 och 1,5 miljoner kronor, vilket innebär att stora ekonomiska värden försvinner ut ur landet.

         Den höga andelen bilar som inte återfinns kan förklaras med att Sverige fortfarande är ett attraktivt land för internationella brottsnätverk. Under året har vi dessutom sett att inhemska brottsnätverk, med kopplingar till internationella aktörer, börjat använda sig av avancerad teknik för att stjäla bilar – en oroande utveckling, säger utredare Niclas Antonsson på Larmtjänst. 

Mest utsatta fabrikaten

Under året har Larmtjänst sett att vissa modeller har fortsatt vara stöldutsatta såsom Toyota Rav4 och Lexus RX450. Toyota är det fabrikat som toppar listan över de mest efterlysta bilarna med nyare årsmodeller under 2024. Även den lastbilsregistrerade RAM-bilen har varit utsatt för många stölder.

De fabrikat som har flest antal efterlysningar under 2024, oavsett årsmodell, är Volvo (895), Volkswagen (539) och BMW (447). Det är samtidigt några av de vanligaste bilmärkena i Sverige, vilket delvis förklarar statistiken.

Fabrikat

Antal

Ej avlysta

Procent ej avlysta

Volvo

895

199

22%

Volkswagen

539

155

29%

Bmw

447

196

44%

Toyota

428

136

32%

Mercedes Benz

425

192

45%

Audi

357

145

41%

Peugeot

209

44

21%

SAAB

178

44

25%

Ford

176

48

27%

Renault

173

42

24%

 

Geografisk fördelning av efterlysta fordon

Polisregion Stockholm och Syd är de mest drabbade när det gäller efterlysta fordon. Dessa två regioner står för 52 procent av andelen efterlysta bilar.

 En bild som visar text, skärmbild, Teckensnitt, nummer AI-genererat innehåll kan vara felaktigt.

Diagrammet ovan visar antalet efterlysta personbilar under 2024 per polisregion.

Avancerar sina metoder

Under året har Larmtjänst sett hur brottsnätverken har förfinat sina metoder genom hela kedjan – från själva stölden till utförsel och avsättning.

         Gärningsmännen är specialister inom sina respektive områden. De är proffs på det de gör. Många tror att stulna bilar enbart säljs vidare inom den kriminella världen, men så är det inte. Fordonen omidentifieras med stor skicklighet och säljs ofta till helt vanliga personer utan någon koppling till kriminalitet, säger Niclas Antonsson.

Larmtjänst upplever att polisen jobbar aktivt mot fordonsstölder men att denna typ av brottslighet ofta hamnar i skymundan till förmån för grövre brott.

Tips på hur du minskar risken för bilstöld:

  • Kontrollera alltid att bilen är ordentligt låst innan du lämnar den.
  • Använd garage om du har det!
  • Ha belysning på garageuppfarten som tänds om någon är där.
  • Hantera din bilnyckel som en värdesak och förvara den inte precis innanför entrédörren.
  • Om du har keyless system- förvara din bilnyckel i en metallburk så inte signalen går därifrån. Kontrollera genom att ta med burken ut till bilen och försök öppna bilen. Förvara även din reservnyckel i en metallburk.
  • Använd larmsystem.

 

Kontakt: Åsa Lundin, kommunikatör Larmtjänst, tele: 08- 522 784 39, asa.lundin@larmtjanst.se, www.larmtjanst.se

Larmtjänst är en branschorganisation för de svenska sakförsäkringsbolagen med syftet att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet och återfinna stulen försäkrad egendom.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.