Marknadsnyheter
Fazer förvärvar det ledande nordiska smoothievarumärket Froosh
må, nov 06, 2017 09:31 CET
Fazer
-koncernen
förvärvar
det ledande nordiska
smoothievarumärket
Froosh
, som ett led i sin tillväxt- och internationaliseringsstrategi
.
Froosh
är
det ledande
smoothievarumärket
i
Finland och Sverige
samt
stark tvåa
i
Danmark och Norge.
I
och med förvärvet av
Froosh
går
Fazer
in i en ny kategori
och
förstärker
sin närvaro
inom detaljhandeln
.
Froosh
kommer att bli en plattform för affärsområdet Fazer Lifestyle Foods utbud av hälsosamma fruktbaserade produkter.
Brendan Harris,
Froosh
vd
, har utnämnts till verkställande
direktö
r
för F
az
er Lifestyle Foods
.
Förvärvet av
Froosh
passar strategiskt perfekt in i Fazers framtida tillväxt- och internationaliseringsplaner
,
och
stöder
expansionen
genom att erbjuda detaljhandeln
ett
större urval produkter
på nuvarande och nya marknader
.
Froosh
blir en del av affärsområdet Fazer Lifestyle Foods och en plattform för dess utbud av hälsosamma, fruktbaserade produkter. Fazer Lifestyle Foods fokuserar på mjölkfria produkter, växtbaserade måltider
samt
mat och dryck som kan
tas med och
ätas i farten.
“H
älsa och välmående, samt en hållbar livsstil, är starka globala
konsument
trender och vi ser stor potential
inom
detta område.
Fazer
håller på att
transformeras till ett modernt, hållbart matföretag. Vår nya mission, Mat med mening, stöder våra strategiska mål och öppnar
upp för
nya möjligheter att utvidga våra nuvarande verksamheter
och för internationell expansion.
Vårt mål är att vara
bland de tre främsta
aktörerna inom växtbaserad mat
med en omsättning på 300 M€
i utvalda
nordeuropeiska länder i
innan utgången av år 2022.
Förvärvet av
Froosh
är en del av vår tillväxtpla
n, speciellt
då
smoothiemarknaden
förväntas växa med över 10 % per år
”,
sä
ger
Fazers koncernchef
och verkställande direktör
Christ
o
ph Vitzthum
.
Froosh
– ledare på den nordiska
smoothiemarknaden
Froosh
är ett svenskt företag med kontor runt om i Norden och
med en
snabbt växande exportverksamhet.
Froosh
köps av Unilever
Ventures
, Unileve
r
s riskkapitalsgren, som har varit
Froosh
majoritetsägare sedan dess ursprungliga investering i
Froosh
år 2008.
Froosh
erbjuder
unika, prisvinnande
, egentillverkade
smoothies
.
Produkterna
innehåller
fruktingredienser av
hög kvalitet och är
100 % naturliga
,
utan tillsatt socker eller tillsatsämnen.
Froosh
svarar på den växande konsumentefterfrågan på
hälsosamma alternativ, speciellt
sådana som kan tas med och ätas i farten. Företaget har över 50 anställda i Norden.
Med sin marknadsandel på 35 % är företaget en klar
ledare på den nordiska
smoothiemarknaden
.
Förutom sin starka position
i
Norden
exporterar
Fro
osh
sina produkter till Island, Baltikum,
Tyskland, Frankrike, Irland
med fl
era och har nyligen
gått in i
Japan.
Fazer och
Froosh
delar samma intresse för att påverka globala värdekedjor
och för att främja
utvecklingen
i
ursprungsländer
. Genom besök på tropiska fruktodlingar har
Froosh
fått betydande insikt i handelns betydelse, och företaget är välkänt för sin kampanj för handel med utvecklingsländer.
Froosh
vd
Brendan Harris
,
som i dag utnämnt
s till verkställande
direktö
r för
Fazer Lifestyle Foods
och medlem
i
Fazer-koncernens ledningsgrupp
, kommenterar
:
“
Froosh
ha
r nått stora framgångar under de senaste nio åren genom att erbjuda enkla, hälsosamma, goda fruktdrycker till upptagna, hälsomedvetna konsumenter.
Vi är ett ambitiöst företag och
nu är tiden rätt för att
ytterligare höja våra mål
. Vi är
glada att bli en del av Fazer.
Tillsammans kommer Fazer och
Froosh
att växa och utnyttja båda företagens
styrkor
.
Detta är
ett spännande steg för
Froosh
och
våra
medarbetare
, som
a
r
betar hårt
för att göra
Froosh
unikt
.”
F
azer Lifestyle Foods fångar upp
nya konsumentbehov
Fazer Lifestyle Foods grundades våren 2017 för att ytterligare öka Fazers svar på
det växande
konsumentbehov
et
inom
hälsa, välmående och hållbar livsstil. Förutom
Froosh
består affärsområdet Fazer Lifestyle Foods av Fazer Kvarn
(inklusive frukostprodukter som gröt och müsli) och Bioferme (
Yosa
-produkterna). Fazer Lifestyle Foods utvecklingsteam skapar som bäst ett starkt, innovativt och internationellt koncept, varumärke och produktportfölj för hälsomedvetna konsumenter.
Ytterligare information
:
Christoph Vitzthum, koncernchef och verkställande direktör
,
Fazer-koncernen
Ulrika Romantschuk, SVP,
Fazer-koncernen,
kommunikation och varumärkesledning
, tel.
+358 40 566 4246
Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.
Vi skapar smakupplevelser
Taggar:
Marknadsnyheter
Nyårsnatten för räddningstjänsterna i Västra Räddningsregionen
Onsdag, JAN 01, 2025 kl 05:45
Under nyårsafton och natt har räddningstjänsterna i Västra Räddningsregionen (VRR) hanterat ett 50-tal händelser vilket får betecknas som en relativt normal nyårsafton. Många av händelserna var orsakade av fyrverkerier. De flesta var relativt begränsade i omfattning och kunde snabbt hanteras men några händelser var av allvarligare karaktär och tog längre tid och fler resurser i anspråk. Bland de allvarligare händelserna kan nämnas Brand i en klubblokal i Mölndal, där lokalen brann ner till grunden men utan vidare spridning till andra fastigheter. Brand i villa och garage i Mölnlycke där byggnaderna brann ner till grunden. Räddningstjänsten har även haft ett stort antal containerbränder under natten.
Vid ett tillfälle blev räddningstjänstpersonal beskjutna av fyrverkeripjäser – detta är polisanmält. Ingen person kom till skada.
Gott Nytt År!
Hans Trengereid
Vakthavande befäl
Marknadsnyheter
Wyld Networks ingår ett låneavtal om cirka 4,3 MSEK för att tillföras rörelsekapital och för att finansiera löpande produktion och leverans av produkter till kunder
Idag, den 31 december 2024, har Wyld Networks AB (”Wyld Networks” eller ”Bolaget”) ingått ett låneavtal avseende ett lån om cirka 4,3 MSEK.
Bolaget har idag ingått ett låneavtal med Olsen Fond & Försäkring AB (”Långivaren”) avseende ett lån om cirka 4,3 MSEK. Lånet har en uppläggningsavgift på 6,0 procent och löper med en månatlig ränta på 2,0 procent. Lånet förfaller till betalning den 1 september 2025. Bolaget har dock rätt att betala tillbaka lånet i förtid. Lånet kommer att tillföra Bolaget rörelsekapital och finansiera den löpande produktionen och leveransen av produkter till Bolagets kunder.
Långivaren kan komma att tillhandahålla ytterligare finansiering om Bolaget skulle behöva ytterligare rörelsekapital.
För ytterligare information om Wyld Networks, vänligen kontakta:
Alastair Williamson, VD Wyld Networks
E-post: alastair.williamson@wyldnetworks.com
Tel: +44 7 824 997 689
Om Wyld Networks
Wyld Networks utvecklar och säljer innovativa trådlösa tekniklösningar som möjliggör prisvärd uppkoppling var som helst i världen, vilket tar itu med problemen för företag och människor när det gäller bristen på global mobilnätstäckning. Lösningarna är främst inriktade på trådlös anslutning för Internet of Things (IoT) och människor.
Wyld Networks Ltd bildades i Cambridge, Storbritannien 2016 och är ett helägt dotterbolag till Wyld Networks AB.
Wyld Networks aktie (WYLD) handlas på Nasdaq First North Growth Market.
Certified Adviser till Wyld Networks är Mangold Fondkommission AB.
Läs mer på: www.wyldnetworks.com
Denna information är sådan information som Wyld Networks är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 december 2024 kl. 18:00 CET.
Marknadsnyheter
Finepart Sweden AB (publ) erhåller order på 430 000 USD
Finepart Sweden AB har framgångsrikt slutfört försäljningen av ett Finecut-system till ett ledande företag inom spektroskopi i USA. Ordervärdet uppgår till 430 000 USD, och leverans av systemet är planerad till fjärde kvartalet 2025.
Lars Darvall, VD på Finepart, kommenterar: ”Vi är glada över att ytterligare ett företag har valt Finecut för att förbättra sin produktivitet utan att kompromissa med precisionen. Detta visar på styrkan och mångsidigheten i vår teknologi.”
Finepart vill samtidigt passa på att önska alla ett Gott Nytt År!
För ytterligare information
Lars Darvall
VD, Finepart Sweden AB
Telefon: 0707 – 767 768
E-post: lars.darvall@finepart.com
Om Finepart
Verksamheten grundades år 2012 och är ett Innovativt Tech-bolag med tillverkning av abrasiva mikrovattenskärningssystem under varumärket Finecut. Teknologin baseras på vattenskärningsteknik som innebär att med mycket högt vattentryck, cirka 4 000 bar, skapar en stråle som accelererar sandkorn som verkar som slipmedel. Tekniken är framför allt lämpade för tillverkning av komponenter med hög precision för i princip alla material. Sedan starten har flertalet varumärken adderats såsom Finesoft, Finespin, Finepart Academy till det som idag utgör Finepart. Försäljning sker via egen personal samt ett återförsäljarnätverk. De största marknaderna är Norden, Europa och USA. Verksamheten bedrivs i Sverige, Bollebygd.
Finepart är noterat på Spotlight Stockmarket, Stockholm sedan hösten 2016. För mer information, se www.Finepart.com
Denna information är sådan information som Finepart Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31a december, 2024.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke