Connect with us

Marknadsnyheter

Fazer lanserar havrebaserade dessertprodukter

Published

on

I mars lanserar Fazer nya läckra, praktiska dessertsåser i produktfamiljen Fazer Aito. De första smaksatta, växtbaserade dessertsåserna med smak av kola och choklad. Dessutom sker en efterlängtad receptändring genom att Fazer Aito Oat for Whipping blir palmoljefri.  

Växtbaserade Fazer Aito-produkter på vårens många fester 

Våren är en tid för många fester. Redan i februari njuter vi av semlor och varm choklad efter utomhusaktiviteterna under sportlovet. Påsken är ett säkert vårtecken för många, och sedan är det inte långt till första maj, mors dag och skolornas vårfester. 

– Säsongsefterfrågan avspeglas speciellt tydligt i försäljningen av Fazer Aito Oat for Whipping*. Även om det inte var möjligt att fira några stora familjefester under hösten har maunnat glädjas över mindre familjesammankomster. Nu lanserar vi ett gott urval av nyheter i butik och erbjuder alla möjlighet till både stora och små växtbaserade smaknjutningar hemma och i stugan, säger Susanna Kallio, varumärkes- och kategorichef på Fazer Lifestyle Foods.

Mjölkfria, glutenfria och växtbaserade Fazer Aito Havrekolasås och Fazer Aito Havrekakaosås passar utmärkt som bas i olika desserter tillsammans med bär och frukt. Såserna kan vispas till mjukt skum och serveras till bärpajer eller till varm choklad. 

– Vi är också glada över att Fazer Aito Oat for Whipping har fått nytt recept. Konsumenterna har efterfrågat Fazer Aito Oat for Whipping utan palmolja. Vårt produktutvecklingsteam har nu tagit fram ett recept där en blandning av kokos- och rypsolja används för att göra vispen tillräckligt vispbar och åstadkomma ett skum som håller, säger Susanna Kallio.

Produkter tillverkade efter det förnyade receptet lanseras i butik i mars. Under en övergångsperiod kommer det även att finnas Fazer Aito Oat for Whipping tillverkad efter det gamla receptet i butik. Konsumenterna kan kontrollera produktinnehållet i ingrediensförteckningen.

*Källa: Fazer-leveransstatistik

Fazer Aito-nyheterna lanseras i butik i mars 

Fazer Aito Havrekolasås 2,5 dl och Fazer Aito Havrekakaosås 2,5 dl är de första smaksatta växtbaserade dessertsåserna på marknaden. Såserna kan användas naturella eller vispas. Såserna är mjölkfria, veganska och glutenfria. Kakaosåsen innehåller endast ansvarsfullt producerad kakao. 

Fazer Aito Oat for Whipping 2,5 dl får nytt recept i marsHavrevispen tillverkas fortsättningsvis utan palmolja. I receptet används en blandning av kokos- och rypsolja för att få den vispbar. Receptförnyelsen har ingen inverkan på vispbarheten eller smaken. Havrevispen är lätt att vispa till ett luftigt och hållbart skum, som även kan spritsas. 

Samtliga produkter tillverkas i Finland och förpackningarna återvinns som kartong.

Inspiration till smaknjutningar

Recept med Fazer Aito-produkterna utvecklas hela tiden i samarbete med svenska influencers. De senaste recepten har skapats med tanke på vårens högtiderFler recept finns på www.fazeraito.se  
 

Banoffee pie i glas 

En riktigt snabb och enkel efterrätt i glas som kan serveras på studs! Sprött smul av havrekex, härlig sötma från bananer, kola, grädde och choklad. Ca 4 portioner.

Ingredienser:

2 bananer 
8 havrekex 
5 dl Fazer Aito Oat for Whipping (havrevisp) 
5 dl Fazer Aito vispbar havresås karamell 
50 g riven Fazer Ögon Premium bakchoklad 70%

Gör så här:

  1. Skala och skiva bananerna.
  2. Mixa kexen till ett fint smul.
  3. Vispa upp Fazer Aito havrevisp i en bunke.
  4. Nu är det dags att sätta ihop efterrätten! Fördela kexsmulorna i botten på glasen, spritsa ner Fazer Aito havresås karamell, täck sedan ytan med skivade bananer och spritsa till sist på Fazer Aito havrevisp. Dekorera med riven choklad. Servera direkt och njut!

Minipavlova med chokladvisp

  

Dessa minipavlovas är rena drömmen med sin krispiga utsida, sega insida, fluffiga chokladvisp och syrliga hallon. Receptet är naturligt mjölk- och glutenfri. Om du byter ut äggvitorna till kikärtsspad får du en vegansk efterrätt. Ca 8 portioner.

Ingredienser: 

3 stora äggvitor (storlek L på äggen) 
1 dl strösocker 
2 dl florsocker 
1 msk Fazer Ögon vaniljsocker 
5 dl Fazer Aito vispbar havresås choklad  
Färska hallon

Gör såhär:

  1. Sätt ugnen på 100 grader (över- och undervärme) och täck en plåt med bakplåtspapper.
  2. Vispa äggvitorna till ett fast skum med elvisp i en bunke av glas eller metall. Tillsätt strösockret, lite i taget under fortsatt vispning tills du får en fast och blank maräng.
  3. Sikta ner florsockret och vaniljsocker. Vänd försiktigt ihop till en jämn och tjock marängsmet med slickepott.
  4. Spritsa eller klicka ut marängsmeten på en plåt. Grädda skålarna i mitten av ugnen i ca 1,5h. Stäng av ugnen men låt plåten stå kvar i ugnen på eftervärme i minst 1h.
  5. Vispa upp Fazer Aito havresås choklad fast med elvisp i en bunke. Fyll varje marängskål med chokladvispen. Garnera med färska hallon.

TIPS!

Gör pavlovorna helt veganska genom att byta ut varje äggvita mot 0,5 dl kikärtsspad.
 

För mer information vänligen kontakta: 

Iris Mäkitalo, kommunikationsansvarig, Fazer Sverige
iris.makitalo@fazer.com, 0735 94 84 54

För pressprover vänligen kontakta:

Elina Gregor, Gastro PR 
elina@gastropr.se, 0704 80 77 31 
 

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.

Northern Magic. Made Real.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Q1 Lohilo Foods AB (publ) Hög tillväxt på Exporten och Egna varumärken gav ökad bruttomarginal samt positiv EBITDA

Published

on

By

Hög tillväxt på Exporten och Egna varumärken gav ökad bruttomarginal samt positiv EBITDA

Januari – Mars 2024

  • Totala nettoomsättningen ökade med 6,7 procent till 45 971 TSEK (43 073).
  • Nettoomsättningen för Egna varumärken ökade med 14,1 procent till 39 777 TSEK (34 865).
  • Nettoomsättningen för Exporten ökade med 25 procent till 14 532 TSEK (11 630).
  • Bruttomarginalen har ökat till 33,2 procent (27,9).
  • Övriga externa kostnader minskade till 10 661 TSEK (11 453) medan personalkostnader minskade med 25,7 procent och uppgick till 4 613 TSEK (6 205).
  • Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till +615 TSEK (-4 464).
  • Rörelseresultatet uppgick till -667 TSEK (-6 099).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -1 838 TSEK (-6 948).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,05 kr (-0,31).
  • Periodens kassaflöde uppgick till -2 905 TSEK (1 161).

Väsentliga händelser under första kvartalet 2024

  • Bolaget har bytt Certified Adviser till Eminova Fondkommission AB.
  • Bolaget har under kvartalet utträtt tidigare fastighet med väsentlig kostnadsbesparing.
  • Lohilo och Superfruit lanseras hos kedjan Normal, tar första order värd 7 MSEK
  • Lohilo lanseras hos kedjan Deli De Luca i Norge
  • Styrelsen lämnar prognos att nettoomsättningen för 2024 kommer att öka med minst 10% jämfört med föregående år med en EBITDA marginal på mer än 5 % med rådande valutakurser. Koncernens likviditetsplan fastställer att inget ytterligare behov av nyemission föreligger under året. Ambitionen är att successivt amortera ned koncernens nettolåneskuld med det löpande kassaflödet.
  • Martin Lyberg avslutar sin tjänst som vice VD i Lohilo Foods

Händelser efter balansdagens utgång

  • Inga väsentliga händelser.

Lohilo Foods långsiktiga mål

Lohilos långsiktiga strategiska mål

  • Att systematiskt positionera sig inom functional food, med glass, dryck och hälsa som utvalda produktkategorier

Lohilo har vidare som långsiktiga finansiella mål:

  • En genomsnittlig årlig tillväxt överstigande 10 procent
  • Att öka exportandelen till att överstiga 50 procent av omsättningen
  • Att långsiktigt uppnå EBITDA-marginal om minst 10 procent

Prognos för helåret 2024

I bokslutskommunikén för 2023 avlämnades prognos för 2024: Nettoomsättningen kommer att öka med minst 10 % jämfört med föregående år med en EBITDA på mer än 5 % med rådande valutakurser.

Sedan prognosens avlämnande har valutakurserna förändrats negativt. Styrelsen vidhåller trots detta lämnad prognos.

Säsongsvariationer

Koncernens försäljning fluktuerar över året i linje med glassmarknaden där historiskt sett kvartal två och tre är de starkaste perioderna.

Hög tillväxt för exporten och våra egna varumärken gav ökad bruttomarginal samt positiv EBITDA

Vi kan för årets första kvartal glädjande presentera en tillväxt på vår totala omsättning samt på underliggande viktiga KPIer som egna varumärken och export. Tillväxten i det första och det normalt svaga kvartalet talar för ett vidare potentiellt bra år. En hög efterfrågan på våra produkter i och utanför Sverige ger en positiv bild framåt.

Tack vare den genomförda organisationsförändringen och de besparingar den medfört samt ett ökat fokus på prioriterade produktsegment ser vi nu en alltmer positiv bild för bolaget. Jämfört med första kvartalet förra året har vi minskat våra personalkostnader med över 25 procent samtidigt som vi visar på tillväxt i verksamheten vilket påvisar att vi idag är effektivare och mer lönsamma som organisation.

De stora kostnadsbesparingarna som tidigare presenterats är nu i stort sett genomförda även om full effekt erhålls först under tredje kvartalet i år. Vi kan i marsresultatet tydligt se att vi har nått den effekt vi räknat med. Förutom att arbeta kostnadsmedvetet har vårt fokus varit att öka vår marginal, vilket så skett i kvartalet med över fem procentenheter. Vi når en total marginal på 33,2 procent vilket jag tycker är godkänt även om vår målsättning är att öka snittet ytterligare under året.

På exporten fortsätter vi att fokusera på de strategiskt viktiga marknaderna framåt. Detta för att skapa säkrare etableringar av våra produkter långsiktigt. Länder som vi prioriterar och lägger extra fokus på är Finland, Norge, Danmark, Holland, Schweiz och Kina. I dessa länder ser vi en stor potential för ökad och stabil försäljning framåt. Finland är redan idag vårt största exportland där vi har en lång relation med stabil försäljning och bra marginaler. Målet är att fler av de prioriterade länderna ska bli minst lika stabila och stora sett till omsättningen som Finland. Det skulle bidra till mycket god lönsamhet.

Lanseringen av nya LOHILO Exotic glassen har gått över förväntan. Vi har lyckats ta fram en produkt som direkt blev en av våra största produkter. LOHILO Exotic är en fantastisk produkt som konsumenterna älskar. Det talar för att det kommer bli en bra sommar för LOHILOs egna glassortiment.

Fler lanseringar står också för dörren. Vi kommer att lansera ytterligare en ny smak på LOHILO glassen till hösten. Bubbies kommer med en ny smak i augusti – Churro. Efter en lång startsträcka i Superfruit så kommer vi under hösten att lansera två till tre nya produkter. I övrigt är fokus att skapa nya glassprodukter inför nästa år och sommar.

Vi kan se att resultatet för april följer mars positiva trend. Med det sagt tackar jag ödmjukast medarbetarna för deras hårda och dedikerade arbete och aktieägare för stödet.

Önskar er alla en grym sommar –  glöm inte smaka vår nyhet LOHILO Exotic!

Växjö, maj 2024

Richard Hertvig

Vd och koncernchef

Finansiell översikt koncernen

Första kvartalet

Nettoomsättning

Den totala nettoomsättningen ökade under kvartalet med 6,7 procent till följd utav fortsatt tillväxt på exportmarknad. Omsättningen för egna varumärken ökade med 14,1 procent medan distribuerade varumärken minskade med 24,5 procent under kvartalet. Det kvarvarande distribuerade varumärket Bubbies ökade med 49 procent.

Exporten ökade med 25 procent under kvartalet. Ökningen beror framför allt på första delleverans till ny exportkund. Bearbetningen på exportområdet fortsätter att ge goda resultat och ledningen bedömer att exporten kommer att utvecklas fortsatt positivt på lång sikt.

Januari till mars

Bruttoresultat

Bruttoresultatet för kvartalet uppgick till 15 241 TSEK (12 026). Bruttomarginalen förbättrades och uppgick till 33,2 procent (27,9). Bruttomarginalen har under kvartalet kunnat höjas genom långsiktigt strategiskt arbete i leverantörs-, kund och fraktleden samt byte av underleverantör på ett par produktsegment. Under första kvartalet 2023 skedde även en större lagerutförsäljning av tidigare distribuerande produkter. Valutakurseffekt hade en mindre negativ effekt under första kvartalet i år i jämförelse med motsvarande period 2023.

Övriga intäkter

Under posten övriga intäkter redovisas ordinarie intäkter för uthyrning av lokaler samt viss försäljning av övrigt.

Kostnader

Rörelsekostnaderna under kvartalet uppgick till -16 556 TSEK (-19 293), fördelat på personalkostnader –4 613 TSEK (-6 205) och övriga externa kostnader -10 661 TSEK
(-11 453) samt avskrivningar och nedskrivningar –1 282 TSEK (-1 635).

Rörelseresultat (EBIT)

Rörelseresultatet under kvartalet uppgick till -667 TSEK (-6 099).

Rörelsekostnaderna kommer fortsatt att minska i enlighet med vår kommunicerade strategiska plan. Den ut kommunicerade strategiska översyn och prioriterade förändringsområden är i väsentlig grad genomförd och/eller avtalad vilket har effekt i kvartalet medan full effekt nås under andra kvartalet 2024.  

Kassaflöde

Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -5 895 TSEK (4 315) Förändring i kassaflödet är till största delen hänförligt till förskottsbetalning av lager- och logistiktjänster 2024 samt ökningen av kundfordringar i och med delleverans till ny exportkund.

Kassaflöde från investeringar uppgick till 0 TSEK (-60).

Kassaflöde från finansierings­verksamheten uppgick till 2 990 TSEK (-3 094) och är hänförligt till utnyttjandet av checkkrediten minskat med planenliga amorteringar.

Totalt kassaflöde under perioden uppgår till -2 990 TSEK (1 161).

Resultat per aktie

Resultat per aktier uppgick till -0,05 kr (-0,31) baserat på genomsnittligt antal aktier under perioden (beräknat som IB/UB), vilket var 37 668 470 (22 329 899) aktier.

Likviditet och finansiering

Den 31 mars 2024 uppgick koncernens banktillgodohavanden till 1 950 TSEK (2 594). Likvida medel i koncernen inklusive ej utnyttjad checkkredit uppgick på balansdagen till
5 456 TSEK (12 909).

Koncernen har räntebärande skulder till kreditinstitut inklusive nyttjad checkräkningskredit om 17 275 TSEK (10 938). Checkräkningskreditlimiten uppgår till 16 000 TSEK (21 000), varav moderbolaget 10 000 TSEK (15 000).

Koncernens soliditet uppgick per balansdagen till 16,4 procent (23). Eget kapital i koncernen uppgick vid periodens slut till 14 052 TSEK (19 711), motsvarande 0,37 (0,88) SEK per aktie.

Moderbolaget

Nettoomsättningen för moderbolaget uppgick under kvartal 1 2024 till 38 931 TSEK (37 473). Rörelseresultatet var under samma period -1 140 TSEK (4 882).

Anställda

Antalet anställda i Lohilo Foods koncernen vid periodens utgång uppgick till 23 (33) personer, varav 8 (8) är kvinnor.

Varumärken

Lohilo

Vårt flaggskepp bland egna varumärken som vi skapat själva och nu exporteras globalt. LOHILO föddes ur visionen att glassälskare skulle kunna njuta av fantastisk glass, med ett lika fantastiskt näringsinnehåll. Vi vet att våra kunder inte nöjer sig med glass som bara är nyttig. Det är därför vi skapade receptet för den godaste proteinglassen någonsin. LOHILO började som en av världens första proteinglassar och har nu utvecklats till ett varumärke som sträcker sig över flertalet produktsegment med samma, övergripande syfte; träning och hälsa med fokus på fantastisk smak och funktion.

Alvesta Glass

Alvestaglass är vår klassiska premiumglass. Sedan över 30 år tillbaka har vi skapat kvalitetsprodukter med en självklar plats i våra kunders frysar. Glassen och alla såser är gjorda från grunden – allt enligt vår glassmästares recept. Vi har ett brett utbud av olika smaker – så att alla kan hitta sin egen favorit. Självklart har vi inkluderat glass som är laktosfri och utan tillsatt socker i vårt sortiment, för att alla ska kunna njuta av vår goda glass.

Järna Glass

Vår noggrant tillverkade lyxglass med fantastisk smak. Järnaglass är ett hantverk som tillverkas med ett fåtal, väl utvalda ingredienser. Vi har nämligen tagit en tydlig ståndpunkt när det gäller överflödiga ingredienser, e-ämnen och tillsatt luft – för att den allra bästa glassen inte behöver det! Vi förvärvade bolaget Järnaglass 2017, som ett naturligt steg i rätt riktning för att erbjuda det bästa till glassälskare.

Superfruit

Under varumärket Superfruit erbjuder vi naturliga och ekologiska nutritions- och matprodukter. Superfruit startade 2007 och är ett väletablerat och erkänt varumärke inom kategorin Superfoods. Varumärket riktar sig till medvetna konsumenter som sätter hälsan först. Superfruits produkter säljs hos alla stora återförsäljare inom hälsofackhandel, ehandel samt finns i utvalda dagligvarubutiker.

KLEEN Sports Nutrition

Kleen Sports Nutrition är ett svenskt varumärke med rötter i Åre. Ambitionen är att göra lite bättre och lite godare sportnutrition och i vårt sortiment hittar du olika typer av proteinbars och kosttillskott. Varumärket riktar sig till aktiva människor oavsett om du gillar att gå på tur, cykla, springa, lyfta vikter, klättra i berg så har vi produkter för prestation, uthålligt och återhämtning.

Övrig information     

Redovisningsprinciper

Delårsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och Bokförings­nämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Redovisningsprinciperna har inte förändrats sedan senast reviderade årsredovisningen 2021.

Operationella och finansiella risker

Bolagets verksamhet är utsatt för ett antal risker som helt eller delvis ligger utanför bolagets kontroll men som kan påverka försäljning och resultat. Riskerna som bolaget utsätts för är förändringar av materialpriser, valutakurser samt kundavtal.

Aktien

Antalet utestående aktier uppgick per den 31 mars 2024 till 37 668 470.

De största aktieägarna som äger mer än 10 procent per 2023-12-31 är Voxson Carl-L Eriksson AB och Richard Hertvig, som innehar en ägarpost om 15,1 procent respektive 12,2 procent.

Bolaget har per rapportdatum fyra utestående optionsprogram.

Optionsprogrammet 2022/25:1 omfattar 255 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 8,30 SEK som löper ut 2025-07-30.

Optionsprogrammet 2022/25:2 omfattar 135 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 8,30 SEK som löper ut 2025-07-30.

Optionsprogrammet 2023/25:1 omfattar 200 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 2,70 SEK som löper ut 2026-05-31.

Optionsprogrammet 2023/25:2 omfattar 540 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 2,70 SEK som löper ut 2026-05-31.

Om samtliga teckningsoptioner utställda per 2023-12-31 utnyttjas för nyteckning av 1 130 000 aktier kan utspädningseffekten uppgå till cirka 3,0 procent beräknat enligt antal emitterade aktier/totalt antal aktier efter emission.

Styrelsens intygande

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att denna delårsrapport ger en rättvisande översikt av bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som bolaget står inför.

Denna delårsrapport har inte granskats av bolagets revisor.

Växjö den 24:e maj 2024

Hans Jacobsson                                      Jonas Hamrén Berggren

Styrelseordförande                                  Styrelseledamot

Richard Hertvig                                        Therese Lundstedt

Styrelseledamot och                               Styrelseledamot               
verkställande direktör

Finansiell kalender

31 maj 2024: Årsstämma

29 augusti 2024: Delårsrapport Q2 2024 publiceras

22 november 2024: Delårsrapport Q3 2024 publiceras

28 februari 2025: Delårsrapport Q4 2024 publiceras

Finansiella rapporter publiceras via Cision news och på bolagets hemsida: www.lohilofoods.com/

För ytterligare information, kontakta vänligen:

Richard Hertvig, Vd och koncernchef

E-post: richard@lohilofoods.com, tel: +46 70 88 69 444

Om Lohilo Foods AB (publ)

Lohilo Foods AB (publ), som grundades 2008, är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar LOHILO, Järnaglass, Alvestaglass, Superfruit, Bubbies och KLEEN.  

Aktien handlas sedan 2020-10-26 på Nasdaq First North Growth Market Stockholm under beteckningen LOHILO. Bolag vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market måste ha en Certified Adviser. För Lohilo Foods AB (publ) innehar Eminova Fondkommission AB, adviser@eminova.se respektive 08-684 211 10, uppdraget som Certified Adviser.

Denna information är sådan som Lohilo Foods AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 maj 2024 kl. 08.40 CET.

Lohilo Foods AB (publ)

Hejaregatan 30, 352 46 Växjö • Tel: 0470-72 91 78 • www.lohilofoods.com • E-post: info@lohilofoods.com

Richard Hertvig, VD, richard@lohilofoods.com, +46 70 886 94 44

Continue Reading

Marknadsnyheter

Epiroc förvärvar fransk tillverkare av grävmaskinstillbehör

Published

on

By

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och anläggningsindustrin, har tecknat avtal om att förvärva ACB+, en tillverkare av grävmaskinstillbehör och snabbfästen som används av anläggningsindustrin. 

ACB+ är baserat i Saint Lager, Frankrike, och har flera tillverkningsenheter i landet. Det tillverkar tillbehör och snabbfästen som används på grävmaskiner för bygg och anläggning samt relaterade applikationer för skrotåtervinning och nedmontering. Snabbfästen används främst på grävmaskiner för att möjliggöra ett säkert och effektivt byte av tillbehör, såsom grävskopor och hydrauliska verktyg.

Bolaget är marknadsledande i Frankrike och har kunder över hela Europa. Det hade intäkter om cirka MSEK 365 under de 12 månaderna som slutade den 31 mars 2024, och har cirka 140 anställda.

ACB+ är känt för sin kompetens och högkvalitativa produkter och lösningar. Detta förvärv kommer att stärka vårt erbjudande av snabbfästen och tillbehör, och därigenom ge kunderna en mer komplett portfölj av produktivitetshöjande produkter och lösningar”, säger Helena Hedblom, Epirocs VD och koncernchef. “Vi ser fram emot att välkomna det starka teamet på ACB+ till Epiroc för att växa tillsammans långsiktigt”.

Förvärvet förväntas slutföras under det tredje kvartalet 2024. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpeskillingen då transaktionen inte omfattas av offentliggörandeskyldighet enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

För mer information om ACB+, se https://acbplus.com/en.


Ett ACB+ snabbfäste med en Epiroc HB 2000 hydraulisk hammare
 

För mer information kontakta:
Ola Kinnander, Presschef 
070 347 2455 

media@epiroc.com

Epiroc är en global produktivitetspartner för gruv- och anläggningskunder och accelererar transformationen mot ett hållbart samhälle. Med banbrytande teknologi utvecklar och tillhandahåller Epiroc innovativ och säker utrustning som borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning och verktyg för ovanjords- och underjordsapplikationer. Bolaget erbjuder också förstklassig service och annan eftermarknadssupport samt lösningar för automation, digitalisering och elektrifiering. Epiroc har sitt säte i Stockholm, hade intäkter på mer än 60 miljarder kronor under 2023, och har cirka 18 200 passionerade medarbetare som stödjer och samarbetar med kunder i cirka 150 länder. Mer information finns på www.epirocgroup.com/se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Globala partnerskap banar väg för en hållbar framtid.

Published

on

By

Maj är en tid för att fira framgången för våra världsomspännande partnerskap och samarbeten inom byggbranschen. Vårt nätverk av partners och installatörer över hela världen spelar en avgörande roll för att leverera innovativa och hållbara lösningar. Den här månaden lyfter vi fram ett enastående projekt som exemplifierar hur samarbete kan leda till anmärkningsvärda prestationer inom byggbranschen.

Framgångsrikt partnerskap

Ett av våra mest uppmärksammade samarbeten är VillaZero-projektet med Fiskarhedenvillan, Mondo Architects och Structor Byggteknik Dalarna med stöd av Region Dalarna. Detta projekt syftade till att bygga ett koldioxidneutralt hus i Borlänge och har varit ett riktmärke inom hållbart byggande.

 

En framgångssaga om samarbete inom konstruktion

VillaZero-projektet var inte bara en strävan efter konstruktion utan ett lagspel av expertis, innovation och delade värderingar. Våra markskruvar spelade en avgörande roll för att tillhandahålla en hållbar grund och passade perfekt med projektets mål att minimera miljöpåverkan. Framgången med VillaZero, hedrad som ”Årets installation 2022” och vinnare av 2022 års solenergipris, är ett bevis på kraften i samarbete.

Vårt globala nätverk

Våra partnerskap sträcker sig bortom geografiskagränser och omfattar en mängd olika yrkesverksamma grupper, från arkitekter och ingenjörer till hantverkare, alla engagerade i hållbara och innovativa byggmetoder. Dessa samarbeten handlar inte bara om att slutföra projekt, de handlar om att tänja på gränserna för vad som är möjligt inom byggande med hållbarhet i fokus.

Vi fortsätter att bygga vårt globala nätverk och caset om VillaZero fungerar som ett inspirerande exempel på hur samarbeten kan bidra till fantastiska resultat. Våra partners och installatörer över hela världen är inte bara en del av vår verksamhet – de är en del av vårt uppdrag att styra byggbranschen mot målet för en mer hållbar framtid.

Elisabeth Lodin
Press kontakt
elisabeth.lodin@stopdigging.se

Sluta Gräv är Sveriges största leverantör av kostnadseffektiv markförankring via markskruvar. Sluta Grävs egenutvecklade markskruvar är en modern och kostnadseffektiv markförankring som snabbt och hållbart skapar ett stabilt markfundament för stora och små byggprojekt. Sluta Gräv grundades år 2012 med säte i Helsingborg. Företaget verkar globalt på den europeiska marknaden, i Nordamerika, Australien och Nya Zeeland. Företaget har över 130 partners, som är auktoriserade installatörer av Sluta Grävs markskruv.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.