Connect with us

Marknadsnyheter

Feltillverkad bärarm bakom olyckan i Jetline – Gröna Lunds åtgärder och förändringsarbete

Published

on

Statens haverikommission har nu avslutat utredningen och presenterat sin slutrapport om den olycka som skedde i Jetline den 25 juni 2023. Rapporten visar bland annat att den bärarm som brast var feltillverkad, att originalritningen som bifogades beställningen kunde misstolkas och Gröna Lund rekommenderas att vidta åtgärder för att stärka upp det organisatoriska säkerhetsarbetet. Gröna Lund ser mycket allvarligt på att olyckan kunde ske och har redan vidtagit åtgärder för att något liknande inte ska kunna hända igen. Vi har för avsikt att genomföra samtliga av haverikommissionens rekommendationer.

Idag har Statens haverikommission presenterat sin slutrapport om olyckan på Gröna Lund, som inträffade för snart ett år sedan i berg- och dalbanan Jetline.

Vi har bistått haverikommissionens utredning till fullo. Det är viktigt att olyckan utreds ordentligt, både för de drabbade och deras anhöriga och för oss som jobbar på Gröna Lund. Något liknande har aldrig hänt tidigare på Gröna Lund och något liknande ska aldrig få hända igen, säger Jan Eriksson, vd på Gröna Lund.

Händelseförloppet
Haverikommissionens utredning visar att den främre bärarmen på tågets första vagn, som hjulen är fästa på, kollapsade och föll av. Det här har lett till att tåget gjort kraftiga inbromsningar när vagnens undersida träffar rälsens olika skarvar. Passagerarna har kastats framåt med stor kraft vilket lett till att säkerhetsbyglarnas fästen har krökts. Byglarna är tillverkade och anpassade för den här sortens attraktion, men vid olyckan har byglarna utsatts för fem gånger så stora krafter som vid en nödinbromsning.

Bärarmen
Rapporten visar att den nya bärarm som monterades på Jetline våren 2023 var feltillverkad. Den saknade en tvärplåt på insidan och hade även allvarliga svetsdefekter. Detta ledde till att bärarmen hade för dålig hållfasthet och brast. Tillverkningsfelen satt på insidan av bärarmen och syntes inte i de efterföljande kontroller som gjordes.

Beställningen och tillverkningsritningen
Den här typen av bärarmar ska hålla länge. De ursprungliga bärarmarna hade suttit på Jetline i drygt 30 år, men började bli slitna och 2019 beställde därför Gröna Lund nya. Beställningen lades till en erfaren och beprövad svensk leverantör som Gröna Lund arbetat med i över 15 år och som tillverkat andra delar till Jetline förut. Vid beställningen skickades tillverkningsritningar från originaltillverkaren med och en exakt kopia beställdes med efterkontroll av samtliga svetsfogar. Leverantören har därefter lagt ut beställningen till en underleverantör, något som Gröna Lund var ovetandes om.

Originalritningen kan ge upphov till olika tolkningar gällande huruvida en tvärplåt på insidan av bärarmen ska användas som stöd eller inte. Haverikommissionens expert menar att ritningen inte är tydlig i den frågan, medan sakkunniga som Gröna Lund tillfrågat anser att ritningen är tydlig och fungerar väl som tillverkningsunderlag. Haverikommissionens rapport visar att underleverantören har haft osäkerheter kring hur svetsningen skulle utföras och att dessa osäkerheter aldrig diskuteras med deras uppdragsgivare eller med Gröna Lund. Detta ledde till att den viktiga tvärplåten på insidan saknades. Rapporten visar också att originalritningen har frångåtts och att det fanns allvarliga svetsdefekter på insidan. Den svetsare som utförde arbetena hade ingen formell svetsarutbildning och heller inte något giltigt svetsarprövningsintyg.

Haverikommissionen om Gröna Lunds säkerhetsarbete, kritik och rekommendationer
I haverikommissionens rapport konstateras att arbete med bland annat service, kontroller och besiktningar har fungerat väl. Dessa kontroller är viktiga för vår säkerhetsarbete och innebär att man med regelbundenhet kontrollerar alla attraktioner enligt tillverkarnas föreskrifter. Förutom att attraktionerna gås igenom varje morgon innan öppning, görs mer omfattande kontroller veckovis, månatligen samt årligen enligt fördjupande metoder. Haverikommissionen konstaterar att inga brister har framkommit i personalens kompetens eller erfarenheter kring dessa uppgifter i säkerhetsarbetet.

Haverikommissionen riktar kritik mot Gröna Lunds beställning av bärarmen. De menar bland annat att det inte ställdes tillräckligt tydliga krav genom beställningen.

Vi ser mycket allvarligt på att det här kunde ske. I ljuset av olyckan kan vi se att en närmare kontakt med och övervakning av tillverkaren hade troligtvis kunnat minska riskerna för de brister som uppkom. Direkt efter olyckan inledde vi en egen utredning där vi har genomlyst hela vår verksamhet. Det här har lett till ett förändringsarbete där vi redan vidtagit flera åtgärder för att något liknande aldrig ska kunna ske igen, säger Jan Eriksson, vd på Gröna Lund.

Gröna Lund har för avsikt att genomföra samtliga av haverikommissionens rekommendationer, där åtgärder kring rutiner för beställningar och reservdelar redan är vidtagna. Vi har förtydligat och förstärkt våra rutiner för att öka vår närvaro och kontroll av hela tillverkningskedjan vid beställningar. Vi har en ny kontrollplan vid beställningar. Bland annat innehåller den förstärkt kontrollrutin av leverantörer, tekniskt samråd och kravställande med tilltänkt leverantör, uppdaterad beställningsmall, tillverkningskontroll och kontroll av dokumentationsunderlag samt löpande revidering av befintliga leverantörer.

Vi har även gått igenom samtliga attraktioner, både i form av de grundläggande kontroller vi regelbundet gör och extrakontroller i ljuset av det som orsakade olyckan. Alla attraktioner har även besiktigats av oberoende besiktningsman inför öppning.

Haverikommissionens rapport ger även Gröna Lund rekommendationer som kan sammanfattas i behovet av ökad systematik och ett starkare organisatoriskt säkerhetsarbete.

– Gröna Lund har personal med en hög teknisk kompetens och ett stort fokus på säkerhetskultur, men efter det som hänt ska vi nu stärka upp vårt övergripande organisatoriska och systematiska säkerhetsarbete ytterligare. Som ett led i det arbetet har vi anlitat MTO Säkerhet, ett konsultföretag med hög expertkompetens när det gäller utveckling av organisationers säkerhetsarbete. Samarbetet fokuserar på organisation, styrning och den kontinuerliga utvecklingen av säkerhetsarbetet inom organisationen, säger Jan Eriksson.

Den allvarliga olyckan förra året har satt djupa spår i oss alla och det kommer alltid finnas ett före och ett efter. Något liknande har aldrig hänt på Gröna Lund tidigare och vi ska se till att något liknande aldrig ska kunna hända igen, säger Jan Eriksson.

Mer information ges på Gröna Lunds presskonferens.

Inbjudan till presskonferens 14 juni kl. 12.30
Med anledning av att Statens haverikommission presenterar sin rapport om olyckan i Jetline, bjuder Gröna Lund in till presskonferens fredagen den 14 juni kl. 12.30 på Hotell Hasselbacken.

Var: Presskonferensen äger rum på Hotell Hasselbacken på Djurgården, Hazeliusbacken 20.
När: Kl. 12.30.
Vänligen meddela om ni önskar närvara genom att maila
annika.troselius@gronalund.com eller sms:a på 0708-580050.

För mer information kontakta:

Annika Troselius
Informationschef
Gröna Lunds Tivoli
0708-58 00 50
annika.troselius@gronalund.com

Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin, tillsammans med Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland. Tivolit har 30 attraktioner och sex restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, 5-kampsspel och mat- och snackskiosker. Gröna Lund bjuder även på en mängd underhållning i form av konserter, dans, barnunderhållning mm. Tivolit sysselsätter ca 1500 säsongsanställda och är en av landets ledande besöksattraktioner.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.