Connect with us

Marknadsnyheter

Fem frågor till Hoodins VD, Marcus Emne, angående rapporten för det andra kvartalet 2021

Published

on

Hoodin och dess VD, Marcus Emne, besvarar frågor om den nyligen pressenterade kvartalsrapporten. 

Fråga 1 

”I maj infördes MDR och många har förväntat sig att det skulle synas i siffrorna redan nu i Q2. Så är dock inte fallet. Vad beror detta på?”

Svar –  Det finns två anledningar och det är viktig att man är införstådd i båda. Den första är mer strukturell kring branschen och MDR. Införandet av MDR innebär att berörda företag måste anpassa sig efter regelverket från och med den 26:e maj 2021. Det betyder inte att man som medtech-företag måste ha allt på plats den 26:e maj. Det innebär att allt som lyder under MDR skall uppdateras löpande enligt MDR från och med den 26:e maj. Man skulle kunna sammanfatta det som att företag som lyder under MDR, under en period som stäcker sig från den 26:e maj och ett par år framöver, löpande kommer att uppdatera processer och verktyg som skall möta kraven enligt MDR. För vissa företag  finns behovet av en lösning som Hoodin redan nu, medan andra företag kommer ha ett  behov lite längre fram. Med det sagt så kan man se det som att drygt 30 000 företag med över 100 000 produkter kommer ha ett behov av Hoodins lösningar inom en 4-års period, fördelat över hela perioden.  

Den andra anledningen är mer relaterad till vår affärsmodell och kundernas köp-beteende. Den 26:e maj inträffade i slutet av kvartalet och den ledtid som är inbakad gör att man inte ser så mycket i siffrorna från detta kvartalet. Varje kund har en 14-dagars testperiod och därefter behöver de förbereda sina interna processer för att planera drift av Hoodin. Men framför allt så kommer det att dröja ett tag innan intäkterna från licenser återspeglas i resultatet då månadsavgiften är relativt låg per licens. Ett SaaS företag som Hoodin bygger på långa relationer med återkommande intäkter och volym. Det målet ligger fast och det är exakt det vi arbetar mot varje dag.

Fråga 2

”Sedan i januari har ni presenterat er pipeline av antalet företag som förväntas teckna minst en licens av Hoodins lösningar under den kommande 12-månadersperioden. Antalet har ökat med ca 175 % under kvartalet, från 339 till 934 licenser. När kan vi förvänta oss att se några intäkter från dessa?”
 

Svar – Vår bedömning är att alla de licenser som är inräknade i pipeline har goda möjligheter att aktiveras inom en 12-månadersperiod från det att de förs in i vår pipeline. Vi ser tendenser på att det nu börjar röra på sig, där prospekterade licenser är på väg att bli aktiva. Jag har goda förhoppningar om att vi kommer få se en ökning av detta under hösten.

Fråga 3
”Ni har under andra kvartalet och kort därefter informerat om att ni har tecknat fyra nya partneravtal. Under de senaste åren har ni informerat om flera tecknade partneravtal. Borde inte dessa avtal göra avtryck i omsättningen?”

Svar – Det är självklart vår ambition och det kommer det att göra. Men man måste förstå att det kan variera i tid från det att en partner ingått avtal till dess att de börjar stå för lite högre volymer av licenser. Initialt jobbar vi med varje partner kring 2-3 kunder för att säkra att parnterföretaget känner sig komfortabla med att ha Hoodin som en del av sin leverans. Därefter skalar vi upp och introducerar plattformen i bredare skala internt hos partnern. Varje partner ska i snitt kunna stå för 20 licenser per år och det snittet står vi fast vid. Att det tagit längre tid för vissa partners att komma igång, och då relaterar jag till dem som vi ingått partnerskap med för mer än ett år sedan, beror enkom på att det dök upp en pandemi som satte väldigt mycket på paus.

Fråga  4
”Du nämner i VD-ordet att ni har skapat en use case template för bevakning av standarder och kvalitet inom Medtech och Pharma. Vad är en use case template?”

Svar – En use case template är kanske det som är mest målande för vår strategi med plattformen och vårt erbjudande. Vi vill leverera lösningar på tydliga behov istället för en bred bevaknings-plattform som t ex Meltwater. En use case template är en mall i Hoodin som är anpassad till att lösa ett specifikt bevakningsbehov som finns i en viss bransch. Den mall som vi lanserade under Q2 var avsedd att leverera på behovet kring uppdateringar och nyheter avseende standards och best practices inom kvalitet för Medtech och Pharma. Nästan alla företag inom Medtech och Pharma är certifierade enligt flertalet standards, som t ex ISO13485. Att vara ständigt uppdaterade kring uppdateringar och nya standards är helt avgörande och att kunna automatisera denna typ av informationsinhämtning är mycket tidsbesparande.

Fråga 5
Hur ser framtiden ut tycker du och vad anser du vara viktigast under Q3?

Svar – 

Jag tycker framtiden ser oerhört intressant ut, både på kort och lång sikt. Vi har en stark pipe med massor av bra företag och dialog med väldigt intressanta potentiella partners. Avseende framtiden på lång sikt så tror jag att alla inser att behovet som Hoodin levererar lösningar på är något som kommer att växa. Viktigast under Q3, som förvisso innehåller en period av semester, är att vi fortsätter att bygga på vår pipeline, att konvertera leads från vår pipeline och fortsätta med vår ambition att kontinuerligt vässa vårt erbjudande och göra oss själva bättre och bättre varje dag.

​​​​​​​

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com

Hemsida: www.hoodin.com

Om Hoodin AB

Hoodin AB utvecklar och säljer en unik tjänst (SaaS) som kan utföra bevakning och inhämtning av digital information. Tjänsten bevakar och hämtar digital information från de källor kunden anser mest relevanta och viktiga för dem. Den automatiska hanteringen gör att Hoodins kunder får full kontroll över den information som kontinuerligt skapas på internet, samtidigt som tjänsten medför stora arbetstids- och kostnadsbesparingar.

 

Om Hoodins affärsmodell – Hoodins affärsmodell baseras på att partners och kunder betalar en månadslicens. Storleken på månadslicensen är variabel beroende på vilka funktioner som valts för det aktuella projektet samt hur många bevakningar och användarkonton som används. Betalning för licensen sker i förskott om tre månader och Hoodin gör en bedömning att varje projekt inbringar licensintäkter över tre år. En grundlicens har ett månadspris om minst 1250kr. 
 

Om Hoodins partnerprogram – Hoodin når slutkunder och nya användare genom ett nätverk av partners. En partner kan vara verksam inom en viss bransch eller tillhandahålla egen mjukvara där Hoodin ingår som del för att automatisera bevakning och inhämtning av digital innehåll. I och med ingått partnerskap mellan Hoodin och partners, ges partner rätt att sälja och implementera Hoodin hos kund. Affärer med slutkund kan ske omgående efter att partnerskap ingåtts, men utbildning och certifiering av partners anställda sker i regel före de första affärerna registreras. Partners kan utveckla egna erbjudanden baserat på Hoodins plattform, allt från att de driftar och sköter ett projekt åt slutkund, till att de bistår i utbildning och implementering av ett projekt. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.