Connect with us

Marknadsnyheter

Ferronordic säljer sin ryska verksamhet

Published

on

Ferronordic har sålt sin ryska verksamhet. Köpeskillingen motsvarar 1 320 MSEK*. Av detta har ca 230 MSEK använts av Ferronordic AB för att återbetala skulder till de sålda ryska dotterbolagen. Resterande del av köpeskillingen har erhållits i euro på Ferronordics konto i Österrike. För koncernen innebär försäljningen således ett kassainflöde om ca 1 090 MSEK. Ferronordics övriga verksamhet i Tyskland och Kazakstan berörs inte direkt av transaktionen.

Ferronordic har idag, den 23 december 2022, sålt sina huvudsakliga ryska dotterbolag, OOO Ferronordic Machines, OOO Ferronordic Torgoviy Dom, OOO Ferronordic Torgovaja Kompanija och OOO Ferronordic Arkhangelsk. Köparen är en del av GILK-koncernen, ett ryskt leasingbolag.

Köpeskillingen är fixerad och uppgår till 9,2 miljarder RUB. Från detta belopp har 1,6 miljarder RUB använts av Ferronordic AB för att återbetala skulder till de tidigare dotterbolagen. Resterande del av köpeskillingen har betalats till Ferronordics konto i Österrike. Erhållet eurobelopp uppgår till 99 MEUR*, motsvarande 1 090 MSEK.

Försäljningen innebär att Ferronordic i allt väsentligt sålt samtliga tillgångar och skulder relaterade till Ryssland. Avtalen för transaktionen innehåller vissa grundläggande garantier avseende de sålda bolagen men Ferronordic förväntar sig inte att några skyldigheter eller förpliktelser ska uppstå på grund av dessa.

De sålda bolagen kan fortsätta använda varumärket Ferronordic under en övergångsperiod om sex månader.

Lars Corneliusson, VD för Ferronordic, kommenterar: ”Vi är glada över att ha lyckats genomföra denna transaktion. Trots extremt komplexa omständigheter har vi lyckats sälja den ryska verksamheten till ett pris i paritet med de sålda bolagens nettotillgångar och fått köpeskillingen betald i Österrike. Vi ser nu optimistiskt på 2023 och framtiden. I Tyskland förväntar vi oss att uppnå ett tempo för positivt rörelseresultat före årsskiftet. Verksamheten i Kazakstan växer och utvecklas väl. Samtidigt har vi nu en än starkare balansräkning. Vi står således väl rustade för att både vidareutveckla befintlig verksamhet i Tyskland och Kazakstan, samt genomföra vår strategi och expandera verksamheten bortom våra nuvarande marknader och tjänster.”

Bakgrund

Villkoren för Ferronordics verksamhet i Ryssland har försämrats kraftigt under året. Omfattande sanktioner har införts, bl.a. förbud för EU-medborgare att sälja vissa varor och tjänster i Ryssland. Ryssland har i sin tur infört begränsningar som innebär svårigheter för utlandsägda företag. Vidare har Ferronordics främsta partners avbrutit sin försäljning till Ryssland och i augusti kom Ferronordic överens med Volvo CE och Sandvik om att säga upp sina återförsäljaravtal för Ryssland. Under rådande omständigheter bedömer Ferronordic att det inte längre är möjligt för företaget att bedriva någon meningsfull verksamhet i Ryssland. Företaget har således valt att sälja den ryska verksamheten.

Kvarvarande tillgångar och anställda i Ryssland

Ferronordic har kvar ett dotterbolag i Ryssland för att upprätthålla anställning av ett mindre antal nyckelpersoner som är verksamma inom koncernen. På sikt är tanken att dessa medarbetare ska flytta till andra marknader.

Återköpsoption

Ferronordic har erhållit en option att återköpa upp till 75,1% i de sålda bolagen inom sju år till ett förbestämt pris. Priset uppgår till det högre av de sålda bolagens nettotillgångar vid tidpunkten för optionens utnyttjande, eller köpeskillingen för de sålda bolagen ökat med en årlig ränta om 12% från försäljningsdagen, i bägge fallen multiplicerat med den %-andel som förvärvas. Optionen förfaller om Ferronordic skulle återuppta verksamhet i Ryssland på egen hand.

Inverkan på Ferronordics strategi och verksamhet utanför Ryssland

Försäljningen förväntas inte ha någon direkt inverkan på koncernens verksamhet utanför Ryssland. Arbetet med att isolera och separera den ryska verksamheten från koncernen i övrigt slutfördes i augusti 2022.

Försäljningen förväntas inte heller resultera i någon väsentlig förändring av koncernens strategi i allmänhet. I Tyskland kommer mer resurser riktas mot att driva elektrifieringen av lastbilar och mot hållbara transportlösningar. I Kazakstan letar Ferronordic efter möjligheter att utveckla sin contracting services-verksamhet. Samtidigt söker Ferronordic möjligheter att expandera verksamheten vad avser såväl nya produkter och tjänster som nya marknader.

Finansiell inverkan på koncernen och moderbolaget

Köpeskillingen är fixerad men motsvarar i stort de sålda bolagens förväntade nettotillgångar vid försäljningstillfället i lokal valuta. Försäljningens faktiska inverkan på koncernens resultat under fjärde kvartalet 2022 kommer således uppgå till skillnaden mellan erhållen köpeskilling och de sålda bolagens nettotillgångar vid försäljningstillfället i redovisningsvaluta. Detta kommer presenteras närmare i Ferronordics rapport för fjärde kvartalet 2022.

För fjärde kvartalet 2022, helåret 2022 och relevanta jämförelseperioder kommer Ryssland rapporteras i koncernens resultat- och kassaflödesrapporter som resultat från avyttrad verksamhet. Koncernens balansräkning vid årets utgång kommer exkludera tillgångar och skulder relaterade till de sålda bolagen.

Under 2021 hade den ryska verksamheten en nettoomsättning om 4,7 miljarder SEK med ett rörelseresultat om 564 MSEK, motsvarande 76% respektive 117% av koncernens sammanlagda nettoomsättning respektive rörelseresultat. Koncernens övriga verksamhet utan Ryssland hade under motsvarande period en nettoomsättning om 1,5 miljarder SEK med ett rörelseresultat om

-81 MSEK (utav omsättningen utgjordes 9% av Kazakstan och resterande del av Tyskland).

Under de första nio månaderna 2022 hade den ryska verksamheten en nettoomsättning om 3,6 miljarder SEK och ett rörelseresultat om 432 MSEK, motsvarande 74% respektive 112% av koncernens sammanlagda nettoomsättning och justerade rörelseresultat. Under motsvarande period hade koncernens övriga verksamhet utan Ryssland en nettoomsättning om 1,3 miljarder SEK och ett rörelseresultat om -47 MSEK (utav omsättningen utgjordes 9% av Kazakstan och resterande del av Tyskland).  

Vid utgången av tredje kvartalet 2022 hade de sålda ryska bolagen nettotillgångar om 1 630 MSEK, medan övriga koncernbolag utan Ryssland vid samma tidpunkt hade nettotillgångar om 477 MSEK.

Koncernens nettokassa ökade med 1 090 MSEK till följd av transaktionen. Vid utgången av tredje kvartalet 2022 var koncernens nettoskuld 579 MSEK. Utan skulden från Ferronordic AB till de sålda ryska dotterbolagen, som i sin helhet återbetalades i samband med försäljningen av dotterbolagen, var koncernens nettoskuld exklusive Ryssland 65 MSEK vid utgången av tredje kvartalet 2022.

Ovanstående estimat har inte granskats av koncernens revisorer.

*Översättning mellan valutor har gjorts till kurser SEK/EUR 10,99 och RUB/SEK 6,97

——————————————————

Om Ferronordic

Ferronordic är ett service- och försäljningsföretag inom områdena anläggningsmaskiner och lastbilar. Företaget är återförsäljare för Volvo Trucks, Renault Trucks och Sandvik Mobile Crushers i Tyskland, samt återförsäljare för Volvo Construction Equipment och andra varumärken i Kazakstan. Ferronordic påbörjade sin verksamhet 2010 och har för närvarande 28 anläggningar och ca 450 anställda. Ferronordics vision är att vara det ledande service- och försäljningsföretaget på sina marknader. Aktierna i Ferronordic AB (publ) är noterade på Nasdaq Stockholm. www.ferronordic.com

Detta är information som Ferronordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 december 2022, ca 10:00 CET.

Kontakt

För investerare, analytiker och media:

Erik Danemar, Finanschef och Chef för investerarrelationer

+46 73 660 72 31

ir@ferronordic.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.